Home Entertainment 2003


Dr. Longbeard & Marja | 24 juni 2003

De Home Entertainment show heeft dit jaar zijn kamp opgeslagen in San Francisco. De voormalige Stereophile Show heeft de Bay Area sinds 1997 niet meer aangedaan en werd telkens in New York georganiseerd. Om nu ook de bewoners van de westkust wat makkelijker in de gelegenheid te stellen al het nieuws op audio en video gebied live te aanschouwen is dus voor good old San Fran gekozen.

Voor ons een aangenaam excuus om een van onze meest favoriete steden te bezoeken. Goedgemutst en met een virtuele bloem in het haar melden we ons op Schiphol voor de eerste poot van de reis. Deze keer hoeven de koffers eens niet open; dat scheelt. Maar bij het detectiepoortje gaat het alarm af. Een uitgebreide betasting is het gevolg en we kunnen weer verder. Na de standaard quiz – wie is de eigenaar van de bagage, wie heeft ze ingepakt etc. – die we winnen kunnen we dan het toestel in. De totale vliegduur is een uur of 14 en een wandelingetje tussendoor is altijd prettig. Daarom eerst naar New York. Een rustige vlucht met helaas geen al te nieuwe films, hoewel Maid in Manhattan heerlijk verstrooit. Voor de rest dus wat lezen en veel praten. In New York aangekomen krijgen we het zoveelste stempel van opvallend aardiger wordende immigratie officieren. Door het uitvallen van een vlucht hebben we een paar uurtjes door te brengen op het vliegveld. Geen probleem. Eerst de koffers weer inchecken en dan op naar de lounge. Dat betekent weer langs een controle. Per vliegveld verschilt de manier waarop men controleert. Dit keer was het standaard devies schoenen uit, riem af, ringen en horloges af. Toch gaat de controle vlot en de loodzware fotokoffer gaat vlot door de X-ray machine zonder dat de beambte erachter ook maar opkijkt. Het stuk naar San Francisco verloopt ook lekker vlot en dank zij het tijdsverschil van 9 uur met thuis hebben we ook nog wat aan de avond.

De HE2003 show vindt plaats in ‘ons’ hotel en dat maakt dat er na een gezonde nachtrust in de Heavenly Beds en een Heavenly Shower we gelijk om 10 uur onze badges en persmap kunnen afhalen. De eerste dag van de show is de pers en genodigden dag, dus het is dan vrij rustig.

HE2003 heeft een aantal verdiepingen afgehuurd in het oude deel van het hotel. Het Westin St. Francis hotel is een van die oude statige hotels met een rijk verleden. Alle belangrijke regeringsleiders, acteurs en actrices, idolen en wij hebben er gelogeerd. Of in het oude deel waar de kamers hoog en bijna allemaal anders zijn met dikke tapijten en ditto gordijnen of in de nieuwbouw. Deze nieuwbouw is bereikbaar via aan de buitenkant van het gebouw geplaatste glazen liften die een spectaculair uitzicht op de stad en de baai geven.

TriVista op Home Entertainment 2003

Home Entertainment 2003

Het is verstandig om op een dergelijke show wanneer het druk is van boven naar beneden te werken. Met de lift naar boven en dan de trappen gebruiken om de lagere verdiepingen te doen. Zo treffen we als eerste Dr. Hsu van de gelijknamige luidsprekers. Hij toont met trots zijn nieuwste luidsprekers speciaal bedoeld voor een Home Theatre in a Box of een bescheiden 5.1 muziek set. Vooral dat bescheiden heeft de nadruk. Wanneer er om moverende redenen – helaas maar al te veel bekend bij velen – geen mogelijkheid is grote luidsprekers in de ruimte te plaatsen moeten er dus kleintjes komen. En dan onstaat er meestal een ‘gat’ in het frequentieverloop. Onder de 40 a 50 Hz is er niets en tussen de 100 en 200 Hz zit een dip door de slechte aansluiting van (sub)woofer op de andere luidspreker(tjes). Dr. Hsu heeft wat onderzoek gedaan en is er achter gekomen dat een grotere center luidspreker wel wordt getolereerd door de Most Significent Other. Met dit resultaat heeft hij een iets grotere center ontwikkeld onder de naam Ventriloquist 5.1. Via een crossover gaan de lage tonen van links- en rechtsvoor naar de center. Daarin zit een grotere woofer die keurig doorloopt naar 100Hz en daardoor prima op de Hsu Ventriloquist subwoofer aansluit. Van deze sub zijn drie uitvoeringen beschikbaar die een bas-extensie hebben van 32, 25 of 22 Hz. De Amerikaanse prijs start bij $555 voor een complete set.

Dr. Hsu

In de kamer van Sonic Euphoria staan bekende Audio Note producten bijna te spelen met de nieuwste Von Schweikert luidsprekers. Men is nog druk bezig de apparatuur aan te sluiten een in te regelen. Tijd dus om een uitgebreide blik te werpen op een bijzondere voorversterker. Wel, voorversterker, in de woorden van Jeff Hagler is het een Passive Line Controller, een PLC. Dit houdt in dat hij in zijn ontwerp geen enkele weerstand, potmeter of condensator heeft gebruikt. Het geheel draait om een zogenaamde autoformer volume regelaar. Een blik in de kast toont een viertal transformatoren, de uitgangen en ingangen aan de achterkant, en aan de voorkant de ingangs- en uitganskeuze met in het midden de autoformer. Het geheel is verbonden met  een spinnenweb aan draad. Het volume is in 43 stappen te regelen en de uitgang is of single ended of gebalanceerd. Het is de vraag of deze rond de $1195 kostende PLC ooit naar Nederland komt, maar via www.jeffsoundvalues.com is wellicht iets te regelen.

Sonic Euphoria

PLC

Klein is fijn en dat geldt zeker voor de xHiFi xDucer. Dit is een regelrecht hebbeding dat in de VS $695 moet kosten. De xDucer bestaat uit drie onderdelen. Een subwoofer in een prachtige kersenhouten ombouw die op vier aluminium conusvormige pootjes rust en twee zeer slanke ronde zuiltjes van 30 centimeter hoog. In de sub zit naast een digitale Camelot Model 50 versterker en de zuiltjes bevatten JVC Direct Drive Stick luidprekers. Gekoppeld aan een iPod is dit een systeem waar het prima bij werken is. Jammer dat de koffers al vol zijn.

xDucer

Home Entertainment 2003

Groot en duur blijft een thema in de VS. Daar is het referentie model van Talon, de Firebird een voorbeeld van. Met een recht verloop van 17Hz tot 40KHz is deze met een Focal Audio VX woofer, een Accuton 12,5 cm ceramische middentoner en een Accuton 2,5 cm ceramische hogetoner. Gecombineerd met een uitgewogen crossover en in spelend met een Goldmund set is deze luidspreker als je het over zou hebben de $26.000 echt waard voor zover het te beoordelen is in de kleine demonstratie ruimte.

Talon Firebird

Een andere grote jongen is de Rogue Zeus versterker. Een dikke honderd kilo aan buizen en trafos goed voor 200 watt stuurt een paar Bleu Heron2 luidprekers aan. Dit soort overmacht kan de meest inefficiente luidpreker to leven brengen en heeft dan nog genoeg over. Ook Musical Fidelity doet een forse duit in het vermogens zakje. Wat de denken van hun TriVista kW versterkers? Dat kW staat voor de geleverde 1000 watt aan vermogen. In de gelukkig ruime kamer stonden de kWs opgesteld met de bijbehorende dual mono Laboratory voorversterker en de bij de kWs horende externe voedingen.

Rogue Zeus

Cain & Cain en Art Audio deelden een kamer. Joe Fratus heeft weer een nieuwe versterker het licht laten zien, dit keer op basis van een 845 triode. Deze Carissa gedoopte versterker levert niet de gebruikelijke 24 watt. Joe heeft het ontwerp zodanig aangepast dat de versterker nu welliswaar minder vermogen levert, maar ook veel minder vervorming. Als transformatoren zijn de bekende handgewonden dubbele kern trafos van de duurdere Art Audio versterkers gebruikt. In combinatie met weerstandjes en condensatoren van de beste kwaliteit klinkt de Carissa helemaal niet als de gemiddelde 845 SET versterker. Meer open en vooral meer dynamischer wat goed is te horen via de Cain Abby. Wie denkt dat buizen geen bas kunnen voortbrengen in een SET opstelling moet deze $3.995 Carissa maar eens horen.

Cain & Cain

Carissa

Home Entertainment 2003

Ray Kimber maakt niet alleen allerlei kabels die onder zijn naam worden verkocht, hij maakt ook opnames. Dit doet hij met gebruik van een groot hartvormig soort schot dat hij ophangt boven in de opname ruimte. Aan beide zijden van het schot zijn de opname microfoons geplaatst. Hij neemt het signaal op met een DSD tape recorder. Tijdens de HE2003 demonstreerde Ray weer volop met zijn opname techniek. Voor de omzetting van digitaal naar analoog maakt hij gebruik van de fantastische Meitner DAC die een digitaal DSD signaal aankan. De gebuikte opname techniek geeft een heel ruimtelijk en ‘ik ben erbij’ gevoel.

Kimber

In een van de ruimere suites van het oude deel van het hotel staan Dali Megaline torens met daartussen in een scala aan glanzende verterkers. Het blijken Ming Da 70 watt monoblokken te zijn. Ze zijn opgebouwd in twee lagen. Onderop de voeding en een verdieping hoger staan de 300B triodes als stuurbuizen voor parallel geschakelde 845 triodes. Een paartje van deze Ming Da’s doet een aanslag van $10.000 op de beurs. Na het horen van de Art Audio Carissa 845 is dit toch een heel verschil. Duurder is niet altijd beter. Aan de luidsprekers ligt het niet. De top van de Deense Dali lijn met zijn bandtweeters en veelvoud aan woofers is een van de betere luidsprekers en kan met gemak de strijd aan met de nog duurdere en op de show zeer populaire Pipedreams; we hebben drie kamers gevonden waar ze stonden opgesteld.

Mingda, (onzichtbaar) geflankeerd door Dali Megaline

Deze laatsten zijn ondermeer te vinden op de hoogste, 32ste, verdieping van de nieuwbouw van het hotel. In een grote ruimte met een prachtig uitzicht over Union Square en de baai staan de lange slanke Nearfield Pipedreams te spelen in een multikanaals opstelling. De nieuwste VAC 6-kanaals voorversterker stuurt een zestal VAC PHI 70 monoblokken aan. Helaas is het resultaat niet om over naar huis te schrijven.

Pipedreams: meer is beter?

Dat was wel het geval – en het is echt geen chauvinisme, maar wel leuk – van de opstelling die Kharma had. Geen goedkope set, dat niet, maar wel heel muzikaal. Kharma 3.2 RFM, Kharma kabels, Philips SACD 1000, een Meitner DAC en een paar Tenor Audio 300 hp versterkers. Vooral de versterkers vallen op. Het is een hybride van en solid state voortrap  en buizen eindtrap. Strak, muzikaal en zelfs in deze niet ideale omstandigheden van een show een plek om nog even extra te genieten.

Kharma, Philips, Meitner en Tenor Audio: Muzikaal Hollands

Natuurlijk hebben we meer genoten tijdens de show. Van de gedraaide muziek, maar we spreken bij deze een banvloek uit over Eva Cassidy en Hugh Masekela! En genoten van de mensen. De verzamelde audiopers en hoe de exposanten met de ‘groten’ daarvan omgaan. Want feit blijft dat een show georganiseerd door een uitgever van bladen als Stereophile, Home Theater, Audio Video Intererors en Guide to Home Theater toch de importeurs en dealers onder druk zet. Moet ik komen of niet? Zo niet, krijg ik dan nog (positieve) reviews?

Van de ruim honderd kamers die de show telde is het wel duidelijk dat als bron DVD-Audio het moeilijk heeft. Of de bron is LP voor de super high-end kant, CD en SACD voor de overigen. Wanneer er meerkanaals aan de orde is dan is het meestal in combinatie meet beeld en zit er een DVD-Video in de speler.

Volgend jaar is de show weer terug in New York en een paar daagjes New York is nooit weg.

Foto`s: Dr. Longbeard & Marja