Workshops bij HVT show
Op de eerste dag van de HVT open dagen werd er in Studio 2 van het Polyhymnia complex een workshop gegeven over de historie van surround, van mono via Quad naar SACD door Hans Lauterslager (die in de jaren `50 voor Philips Classics werkte) in samenwerking met Latham en HVT.
Workshop `van Quad naar SACD` in Studio 2 door Hans Lauterslager
Na deze toch wel prettige demonstratie werd de link gelegd naar de mastering die in Studio 2 wordt gedaan. In deze studio worden namelijk originele analoge stereo en Quad opnames in de best mogelijke kwaliteit overgezet naar digitaal (2-kanaals en multi-kanaals SACD). Voor dit doel wordt een mengtafel met dezelfde electronica als Polyhymnia gebruikt in hun opnameapparatuur aangewend. Als afspeelapparaten worden zwaar gemodificeerde Studer 1/2" bandmachines gebruikt en hoge kwaliteit dCS AD/DA omzetters. In 2002 re-masterde
Een demo van één van deze opnames liet horen hoe goed men toen hun vak verstond: wat een natuurlijke nagalm, klankbalans en detail in het geluid! Duidelijk hoorbaar was dat de muziek die werd gedraaid in het Concertgebouw was opgenomen. Pluim ook voor de Linn apparatuur, die naar mijn mening al met al het beste (in ieder geval het natuurlijkste) multi-kanaals geluid van de show produceerde.
Calibratie
Workshop `Calibratie` door Frank Doorhof
In Studio 10 werd in een samenwerking van Marantz, ITC Home Theater en Piega een workshop gegeven over het calibreren van beeldweergevers. Frank Doorhof van ITC Home Theater heeft zelf een opleiding gevolgd bij de ISF (Image Science Foundation) in de Verenigde Staten en sprak o.a. zijn verbazing uit over het feit dat de meeste mensen naar een videobeeld kijken dat geen recht doet aan de bedoeling van de kunstenaar, vanwege vaak volledig verkeerde instellingen van het weergaveapparaat. Er zijn namelijk maar weinig apparaten (zeg maar bijna geen enkel apparaat) dat uit de doos functioneert volgens de standaard. Door een ISF calibratie wordt het mogelijk om toch zo dicht mogelijk bij de standaard en dus de intentie van de kunstenaar (filmmaker) te komen. Met behulp van grafieken en diagrammen op een laptop werd dit proces van a tot b uitgelegd, waarna een demonstratie volgde van de sublieme Marantz VP-12S3 1-chip DLP-projector en daarna van de hagelnieuwe, zeer grote en zeer dure 3-chip Marantz VP-10S1, waarop tevens een vergelijking werd getoond tussen DVD en D-VHS (een digitale High-Definition tape), d.m.v. de film `Moulin Rouge`. Al met al een zeer leerzame en interactieve demo. Het leukste van de workshop was de vraag hoeveel kleuren de mens kan onderscheiden. Dat zijn er namelijk maar 3: rood, groen en blauw. Hieruit worden door de hersenen de andere kleuren `gemaakt`.
Lees voor meer informatie over ISF en ISF calibraties het artikel dat op HiFi.nl eerder verscheen.
High Definition beeld
HD-DVD bij Transtec
Bij Transtec gaf men een demonstratie van HD-DVD op een SIM2 Domino 30 projector met een resolutie van 1280x720. Als bron werd een Home Theater PC (HTPC) gebruikt, waar Windows Media Player 9 software op draaide. WM9 van Microsoft wordt als één van de mogelijkheden voor encodering van High Definition video genoemd voor gebruik op het nieuwe medium HD-DVD en wat mij
betreft maakt Microsoft een grote kans het ook daadwerkelijk te gaan worden. De door Transtec geprojecteerde DVD `Coral Reef`, met een resolutie van 720p was uitermate gedetailleerd en zeer rijk in kleur. Hoewel ik weet dat de Microsoft DVDs een enorm dieptebeeld weer kunnen geven, ontbrak het beeld hier wel wat aan. Desondanks een sublieme demonstratie van waar HD toe in staat is.
Vergelijking D-VHS en DVD bij Marantz
Bij Marantz vond tijdens de workshop calibratie een vergelijking plaats tussen de DVD `Moulin Rouge` en de D-Theater versie van dezelfde film. Dit alles gebeurde op de VP-10S1 3-chip DLP-projector van het merk. Vooral in kleine achtergrondstructuren, geeft de High Definition versie gewoon duidelijk meer detail te zien en vooral de kleurverzadiging van met name het rood
Lees ook het verslag van Rene van Es betreffende de HVT show