Volvo C70 Dynaudio


Rob van Ginneken | 10 november 2005

Volvo maakt in zijn opgewaardeerde infotainmentsystemen voor de chiquere business class- en Coupémodellen al jaren gebruik van een ‘audiofiele’ toeleverancier: Dynaudio. Daarbij is het overigens nuttig te weten dat er soorten en maten zijn. In de kersverse C70 is er een gevoelig verschil tussen Performance (vier maal 20 Watt), High Performance Audio (vier maal 40 Watt) en het ‘we gaan tot het gaatje‘ Premium Sound Audio Systeem. Alleen die laatste spreekt met een Deens accent.

Luid en duidelijk, mag je rustig stellen, want hij heeft in zijn meest uitgebreide versie met dubbele subwoofers 910 Watt versterkervermogen aan boord. Die zetten maximaal 14 luidsprekers aan het werk. Grotendeels ambachtelijk gebouwde exemplaren van Dynaudio, onder welke hun zijden dome tweeters. Opvallende genoeg niet de unieke dome middentonen techniek die de Denen wel voor VW uit de kast hebben getrokken en die daar vanuit hun wat ongelukkige plek laag in de deuren (zoals de speakers in zo ongeveer alle auto’s) voor een beter geluidsbeeld zorgen.


De C70 coupé cabriolet

In het verleden noemde Volvo de naam van het top audiomerk eigenlijk nooit. Zoals ze dat natuurlijk ook niet doen met - pakweg - een elektronicatoeleverancier als Bosch. Over elektronica gesproken: de Volvo heeft een heel aardig snufje dat voorzover bekend uniek is: je kunt naar individuele smaak instellen hoeveel het geluidsvolume toeneemt wanneer je sneller gaat rijden.
Inspelend op de nieuwe trend in de autowereld gaan de Zweden nu alsnog overstag met de badge op het audiosysteem. Nog steeds vrij ingetogen, maar toch. Als je hun nieuwe C70 bestelt met het Premium systeem vind je een ingetogen Dynaudio logootje op de center speaker bovenop het dashboard. Bijna vanzelfsprekend beschikt de C70 immers over een surround systeem. Ze hebben een naam hoog te houden.


Dolby


Dolby topman Tony Spath tijdens de afgelopen IAA autotentoonstelling in Frankfort, waar de C70 coupé cabrio zijn primeur vierde: ,,Volvo was in ’97 de eerste met surround in de auto en nu lijken ze de andere automerken wederom de weg te wijzen door voor ál hun 2006 modellen Dolby Pro Logic II technologie in hun Premium uitvoeringen aan te bieden. Het is opwindend om te zien hoe de surround trend zich ook in de auto voortzet.”
Misschien ten overvloede: Dolby Pro Logic II creëert ook uit de gangbare stereo informatie zoals die van CD en radio komt via een matrix een vijfkanaals surround sound.


Cultuur


Kennelijk is er nogal wat cultuurverschil tussen Zweden en Duitsers. Waar VW, Audi en Mercedes grif toegeven dat ze hebben getapt uit de expertise van Dynaudio, B & O en Harman Kardon, reageren de Volvo ontwerpers zelfs ietwat in hun wiek geschoten op onze vragen. Ze hebben voldoende kennis van zaken om het heft zelf in handen te houden, noteren we. Uiteindelijk werken er meer dan 60 mensen in de infotainment afdeling van Volvo. Waarvan acte.

In het Deense Skanderborg – bij Dynaudio – zwijgen ze over dat onderwerp discreet, maar houden het er fijntjes op dat ze net als bij de Passat op een zeer vroeg moment van de ontwikkeling zijn ingestapt.
Het resultaat mag er in elk geval zijn. Hoewel we de auto alleen bij zijn onthulling tijdens een persvoorstelling met een luisterend oor konden beproeven, een stilstaand voorserie exemplaar, is duidelijk dat het nagelnieuwe en door de Nederlandse designer Fedde Talsma ontworpen Coupe Cabrio model een akoestische hoogvlieger is. Met hulp van potente digitale versterkers (een aangepaste versie van Apline techniek) en aangepaste software in de Digitale Sound Processor (het surround systeem heeft een ‘open dak’ en ‘gesloten dak’ stand) is het resultaat zelfs met het driedelige metalen dak opengeklapt nog ver boven modaal te noemen. Interessant detail: het digitale signaal wordt per glasvezelkabel naar zijn bestemming gevoerd om verliezen te beperken. Allesbehalve alledaags in een auto.

Opgewaardeerd

Wie met de haren in de wind maximaal wil genieten, kan voor een ‘extra opgewaardeerd’ systeem kiezen, waarin als extraatje dubbele subwoofers hun stinkende best doen. Opmerkelijk detail: een topman van Volvo vertrouwde ons toe dat die worden geleverd door harman/kardon. Naar verluidt omdat er een nogal merkwaardige vorm nodig was om een voldoende grote woofer in de beschikbare ruimte te persen.

Projectmanager Patrick Widerstrand: ,,Het is een aangepaste versie van een bestaande speaker, met een grotere slag. Dubbele 8 inch subwoofers. Ze hebben beide een eigen 130 Watt digitale versterker. Het geheel is achter de achterbank ingebouwd, omdat er met het wegklapbare dak nu eenmaal geen hoedenplank is. Overigens zijn dit de eerste digitale versterkers die ik heb gehoord die met analoge kunnen wedijveren.”


EMC


Dat komt goed uit, zo meldt Widerstrand, want de D klasse techniek is compact, gebruikt minder energie en wordt veel minder warm. Allemaal zaken die hoog op de verlanglijst van een auto ontwerper staan. Die immers met elke kilo en elke centimeter ruimte moet woekeren. Bovendien heeft deze koele versterkertechniek veel meer mogelijkheden om de elektronica ergens in een verloren hoekje weg te stoppen. Widerstrand ziet niet voor niets een grote toekomst voor D klasse versterkers in auto’s.

,,Feitelijk hadden we maar één zorgpunt en dat is de EMC compatibiliteit. Een digitale versterker straalt doorgaans storende signalen uit en dat kun je in een auto - met een heleboel gevoelige elektronica, ook voor veiligheidstechniek – absoluut niet gebruiken. Déze versterkers zijn echter nog beter dan analoge in dat opzicht.”


En die antenne?

Toch nog even zeuren. Die kloeke antenne achterop, was dat nou echt nodig? Het hoofd van de designafdeling - Fedde Talsma - houdt de tanden op elkaar geklemd. Maar had het overduidelijk ook liever anders gezien op ‘zijn’ fraaie C70. De techneuten bleken deze keer echter onverbiddelijk: ,,Alle soorten alternatieve antennes zijn geprobeerd, van bumper tot raamantenne, maar als je een dermate hoogwaardige geluidsinstallatie hebt, moet je een spijkerhard signaal aan de radio toevoeren. Tja, en helaas is dit dan de enige oplossing die echt goed werkt.”

Als we nog even voor de allerlaatste keer mogen tegenstribbelen, is het overigens een boeiende vraag hoe zich dat geheel op langere duur gaat gedragen. Pininfarina bouwt deze auto (in een Zweedse fabriek) met een revolutionair driedelig dak, dat via een wonderlijk ingewikkeld mechanisme met een druk op de knop achterin verdwijnt. Het ziet er in gesloten toestand veel beter uit en geeft ook meer interieurruimte, maar zal het er op den duur niet voor zorgen dat panelen en onderdelen in het dak gaan resoneren? De praktijk moet het uitwijzen.


Aanvullende informatie:

Dynaudio.com
Alpine-europe.com
Dolby.com
Volvocars.com
Harmankardon.com
Iaa.de