Introductie Living Voice


Jan de Jeu | 15 maart 2007 | Fotografie Jiri Büller

Over het algemeen ben ik niet zo happig op het verslaan van productpresentaties. Pas wanneer er aan een aantal voorwaarden voldaan is, ben ik bereid - en soms zelfs enthousiast - om af te reizen naar de plek waar een nieuw product onder de aandacht gebracht gaat worden. Dat het ditmaal meer is dan slechts instemmen met een verzoek om een nieuwe speaker te gaan beluisteren en vervolgens te beschrijven voor HiFi.nl heeft bijvoorbeeld te maken met de winkel waar het gebeuren plaats gaat vinden.

Audio Excellence is onder andere een specialist pur sang wanneer het aankomt op het samenstellen van een mooie stereo-installatie en wanneer zij dealer worden van een nieuw luidsprekermerk dan zegt dit iets over de kwaliteit van het desbetreffende merk. Mijn nieuwsgierigheid is dan ook gewekt en het beginnend enthousiasme wordt alleen maar groter wanneer ik hoor wie de importeur is van de weergever waar het hier om gaat. ´Beter Beeld En Geluid´ is niet zomaar een loze, door een reclameman verzonnen kreet, maar een omschrijving van zowel de kwaliteit van de gevoerde producten als van het onderliggende vakmanschap van de beide stuwende krachten - te weten Bjorn Mateijsen en Garmt van der Zel - achter dit nog jonge dynamische bedrijf dat in korte tijd een uitstekende naam op heeft weten te bouwen op het terrein van zowel stereo als home cinema weergave. Reden om, ter afsluiting van de week waarin Audio Excellence in samenwerking met Bjorn voor de uitgebreide klantenkring en andere uit de wijde omtrek toegestroomde belangstellenden dagelijks demo´s verzorgde, met gezwinde spoed af te reizen naar Zevenbergen.

Bij aankomst word ik hartelijk ontvangen door Bjorn en door Jan Verlegh van Audio Excellence. Jan zorgt voor koffie en al snel zijn we in een geanimeerd gesprek gewikkeld, waarbij de meest uiteenlopende audio-gerelateerde onderwerpen de revue passeren. Ondertussen hoor ik uit de luisterruimte de stem van Shirley Horn klinken. Jan vertelt dat gedurende de luisterweek is gedraaid met Sugden Masterclass versterking maar dat dit, in verband met een komende demo voor een klant, inmiddels vervangen is door een Audio Research LS17 voorversterker en een Graaff GM 20 eindversterker. Bjorn voegt er aan toe dat de luidsprekers die ik nu hoor van het type Living Voice Avatar IBX-R2 zijn. De klank is dermate verleidelijk, dat ik bij de eerste gelegenheid die zich tijdens het gesprek voordoet, mijn meegebrachte stapeltje cd´s en lp´s oppak en de luisterruimte betreed. De speakers zijn fraai afgewerkt en in deze standaard uitvoering bekleed met walnootfineer. De consumentenprijs bedraagt 6499 euro per paar. Op de prijslijst zie ik dat er meerdere fineersoorten verkrijgbaar zijn, waarvan sommigen tegen meerprijs. Aan de achterkant biwire aansluitingen van goede kwaliteit die middels Nordost Frey bekabeling verbonden zijn met de voorversterker. Rondkijkend zie ik aan de zijkant de digitale bron in de vorm van een Audio Research CD7 cd-speler en de Linn LP 12 draaitafel met Ekos arm en Lyra Argo i element die in combinatie met de Linn Linto phono voorversterker de voorwaarden voor LP weergave op hoog niveau creëert. Een blik achter de diverse componenten leert dat interlinks en powercords afkomstig zijn van Nirvana en Nordost; de Valhalla.

Voordat ik zelf mijn eerste cd onder de magnetische puck van de cd bovenlader plaats, kijk ik nog even snel de productinformatie door. Het Living Voice leveringspakket van Beter Beeld & Geluid begint met het instapmodel, de Auditorium, die een setprijs van 3399 euro op moet brengen. Net als voor de duurdere modellen geldt dat het frequentiebereik loopt van 35 Hz tot 22.5 kHz. Voor de 104 cm hoge, 22 cm brede en 28 cm diepe behuizing van de basreflex speaker is een spaanplaat van extreem hoge dichtheid gebruikt en het model heeft een hoge gevoeligheid van 94 dB en een nominale impedantie van 6 Ohm. De enigszins uit het midden staande ScanSpeak tweeter is geplaatst in een d´Appolito opstelling. Uiterlijk is hij niet te onderscheiden van het daarop volgende model, de Avatar, waarvan de goedkoopste versie 4999 euro per paar op de teller zet. Bij nauwkeurige observatie blijkt echter dat er een betere tweeter van ScanSpeak gebruikt is; de D950000. Andere interne opwaarderingen zijn o.a. de Hovland Musicaps condensatoren. Verder weegt deze speaker geen 17, maar 19 kilo. Dat gewicht loopt op tot 20 kilo voor de Avatar OBX-R2, die beschikt over de ScanSpeak D990000 tweeter, beter bekend als de Revelator en een geoptimaliseerd extern filter heeft. Prijzen starten hier bij 6999 euro per paar. De door mij te beluisteren Avatar IBX-R2 kent dezelfde opbouw als de OBX-R2 met dit verschil dat het externe filter van de OBX-R2 nu geïntegreerd is in de kast, waarmee de luidspreker meteen weer wat zwaarder is. Top of the line ten slotte is de Avatar OBX-RW met paarprijzen die starten bij 10.999 euro.

Kippenvel

Er wordt gespeeld zonder de met zwart speakerdoek bekleedde fronten, waardoor goed te zien is dat de tweeter enigszins uit het midden staat. Kevin Scott, de Britse ontwerper van deze luidsprekers, adviseert een opstelling met aan de binnenkant geplaatste tweeters en zo staan ze dan ook tegenover de luisterbank. Op deze manier is er sprake van een betere focussering. Het alternatief zou het beeld breder maken ten koste van die extreme focussering. Niet dat het beeld nu smal is. Dat blijkt wel wanneer ik mijn eerste cd in de CD 7 plaats.

Ik zet meteen hoog in met de XRCD Cantate Domino waarvan ik ‘Julsång’ (Christmas song) van Adolphe Adam selecteer. Een loepzuivere, in een kerk gemaakte opname met een zeer hoog oplossend vermogen en - mits de installatie daartoe in staat is - een voor mij even hoog emotioneel gehalte. Bij de eerste tonen weet ik al dat het niet te stoppen is; het kippenvel, de beste graadmeter die ik ken. Sopraan Marianne Mellnäs klinkt prachtig helder en zonder enig spoortje van scherpte. Wanneer Oscar’s Motet Choir invalt, moet ik even slikken. Er is absoluut geen sprake van versmering en de verstaanbaarheid van de koorleden ligt op een hoog niveau. Ik word overvallen door het plotseling invallende orgel en ben bijna geneigd om de kamer rond te kijken op zoek naar een verborgen subwoofer: zo vol, diep, kleurrijk, sonoor en knorrend is het laag.

Ik vervolg met een cd die bij mij steeds opnieuw een gevoel van opwinding oproept; het titelnummer van Joe Zawinul’s ‘Brown Street’. Ook dit is een live opname en opnieuw bevind ik mij in de opnameruimte, zijnde Joe’s club Birdland in Wenen. Menig luidspreker verslikt zich in dit nummer en laat het, zeker wanneer de bigband van de West Deutsche Rundfunk invalt, verzanden in een brei waarin de muzieklijnen niet meer te onderscheiden zijn. De Avatar IBX-R2’s geven echter geen krimp. De grote macrodynamische swings worden onverkort weergegeven en ook het opzwepende karakter van de muziek komt perfect over waardoor ik in een mum van tijd zit te wippen op de bank.

Van een heel andere orde is Yello’s The Eye. Het gigantische beeld wat ik gewend ben is hier  een stuk minder breed, maar ik twijfel er niet aan dat dit veroorzaakt wordt door de kleine luisterruimte en in mijn achterhoofd vraag ik me al stiekem af hoe deze twee in mijn eigen luisterruimte zouden presteren. Diepte en hoogte van het beeld zijn meer dan voldoende en de stem van de zangeres in ‘Junior B’ en het daaropvolgende ‘Tiger Dust’ staat precies op de juiste hoogte afgebeeld. De muziek klinkt snel, strak en ritmisch, met slechts een zeer geringe bijna onvermijdelijke kleuring. Opnieuw slagen de Engelsen met verve.

Enthousiasme

Terwijl Jan binnenkomt met een verse kop koffie, besluit ik dat het de hoogste tijd is om over te stappen op vinyl; nog steeds het formaat dat ik prefereer boven digitale bronnen wanneer ik echt wil genieten van de muziek. En inmiddels twijfel ik er geen moment meer aan dat de Living Voice Avatar IBX-R2 met dat doel voor ogen ontworpen is. Janis Ian’s ‘Walking On Sacred Ground’ klinkt door de ruimte en de breekbaarheid van haar stem wordt mooi weergegeven, net als de microdynamiek waaraan deze lp Breaking Silence mede dankzij de fantastische opname zo rijk is.

Losheid, verfijning en gemak zijn de woorden die bij me op komen wanneer ik vervolgens de mooie Tacet lp met daarop ‘Eine Kleine Nachtmusik’ van Wolfgang Amadeus Mozart draai. De uitvoering van het Pools kamerorkest onder leiding van Wojciech Rajski is voor de Mozart purist misschien niet de best denkbare die er op de markt verkrijgbaar is, maar waar het mij om gaat is de prachtige opname waarvan de kwaliteiten door de Avatars uitstekend uitgelicht worden. Datzelfde geldt overigens voor Chris Jones’ ‘No Sanctuary Here’. Onmiddellijk klinkt het wat koele karakter door wat zo kenmerkend is voor de opnames van Stockfisch eigenaar en opnameleider Günter Pauler. Puntige snaren, pure snelheid en wederom dat mooie laag. Ook het aanstekelijk enthousiast gebrachte ‘Old Dan Tucker’ dat te vinden is op de lp We Shall Overcome van Bruce Springsteen komt in al zijn uitbundigheid uit de luidsprekers rollen. Duke Ellington en Johnny Hodges eisen de aandacht op met ‘Stompy Jones’ van de lp Side By Side en wederom is er het gevoel volledig in de muziek getrokken te worden. Te horen is dat dit qua geluidskwaliteit niet de meest sterke Ellington schijf is maar het enthousiasme en onvervalste plezier in het spelen, de dynamiek en het heerlijke ritme zorgen andermaal voor luisterplezier.

De laatste twee meegebracht lp’s komen in zicht maar om een beeld te krijgen van de prestaties van dit speakerpaar hoef ik ze eigenlijk niet meer te draaien. Dat ik het desondanks toch doe heeft alles te maken met het plezier en het scala aan gevoelens dat ik tijdens deze luistersessie beleef door de muziek. En is dat niet het grootste compliment wat je een speaker maken kunt? John Lee Hooker en Bonnie Raitt verwoorden dat gevoel perfect in hun versie van ‘I’m In The Mood’ die afkomstig is van Hooker’s lp The Healer die ik als één na laatste lp draai. De zwarte schijf die de afsluiting vormt van een geslaagde middag is in dit geval een witte; Diana Krall’s meeste recente in wit vinyl gesneden schijf ‘From This Moment On’. Een vingerwijzing naar de concurrentie dat vanaf dit moment er een speakermerk op de markt is waar terdege rekening mee gehouden dient te worden.

Aan Bjorn en Garmt zal het niet liggen. Bij hen thuis in respectievelijk Den Haag en Almere bent u – totdat het officiële pand in gebruik genomen kan worden - van harte welkom om de diverse typen te beluisteren. Aan Audio Excellence en Hifistudio ‘It Harkstee’ zal het evenmin liggen. Ook met deze beide dealers kunt u een afspraak maken voor een luistersessie. Mijn advies is om dat zeker een keer te doen. Ik garandeer u dat u ervan zult genieten.

www.beterbeeldengeluid.nl
www.livingvoice.nl