Interessant muziekcollege Leo Blokhuis en Dynaudio bij Botman


Jochem Geerdink | 06 december 2012 | Fotografie PHOTO40 | Dynaudio

Wanneer je de kans krijgt een muziekcollege van nationale popprofessor Leo Blokhuis bij te wonen, moet je daar niet lang over nadenken. Zeker niet wanneer dit college gegeven wordt met behulp van een fraaie set van Chord met Dynaudio luidsprekers. We stuurden onze bolide dus met plezier richting Hoorn, waar we bij Botman Sound & Vision meegevoerd werden op een muzikale ontdekkingsreis.

Hoorn, vrijdagavond. Terwijl de duisternis bezit heeft genomen van de Gedempte Turfhaven in het centrum van het West-Friese stadje, is het in één winkel een drukte van jewelste. Niemand minder dan Leo Blokhuis is namelijk naar hifispeciaalzaak Botman Sound & Vision gekomen om te komen vertellen over de muziekgeschiedenis.

Meer dan honderd belangstellenden waren naar Botman gekomen voor de muzikale ontdekkingsreis.

Bij binnenkomst worden we welkom geheten door Frank Botman zelf. “Wat leuk dat jullie er ook zijn, koffie of thee?”, vraagt hij met kenmerkende West-Friese tongval. We hoefden natuurlijk niet lang na te denken toen Dynaudio ons uitnodigde de bijzondere muziekles mee te maken. Niet alleen omdat we nieuwsgierig zijn naar het verhaal dat onze nationale popprofessor te vertellen heeft, maar zeker ook vanwege de aangekondigde komst van de Dynaudio Evidence Platinum.

Het nieuwe referentiemodel zou namelijk - na een demonstratie vorig weekend bij Ludwig Audio in België - vanavond bij Botman zijn Nederlandse primeur beleven. Inderdaad, zou… Want bij het transport vanuit Floreffe naar Hoorn ging het niet helemaal goed. “De Evidence bleek weer netjes in het magazijn in Duitsland te staan”, vertelt Edwin Vlieger van Dynaudio laconiek. Inmiddels kan hij lachen om het foutje, maar hij zat wel even in de rats. “We moesten snel iets anders regelen.” Dat werd de Consequence Ultimate Edition, toch ook geen misselijke luidspreker. Vlieger had toevallig nog een setje in zijn eigen magazijn staan en een busje was zo geregeld.

Edwin Vlieger van Dynaudio geeft uitleg over de gebruikte set tijdens het college.

Of de ruim honderd belangstellenden teleurgesteld zijn dat de Evidence niet bij Botman staat, is maar de vraag. Zij lijken vanavond toch vooral te zijn gekomen voor de hoofdspreker. De van beroep grafisch ontwerper vergaarde de afgelopen decennia grote bekendheid als muziekkenner. Eerst bij de radio en later op televisie bij programma’s als Top 2000 A Gogo en Nacht van de popmuziek. Daarnaast heeft Blokhuis inmiddels een indrukwekkend rijtje boeken achter zijn naam staan, met als meest recente worpeling een boek over de Haagse rockcultuur.

De nationale popprofessor, een titel die hij dankt aan collega Matthijs van Nieuwkerk, ging onlangs een samenwerking aan met importeur Dynaudio. Het komend half jaar gaat hij eens per maand langs bij een speciaalzaak om zijn gehoor mee te voeren op een muzikale ontdekkingsreis. Herstel, zíjn muzikale ontdekkingsreis. “Puur voor het geld”, grapt Blokhuis wanneer we hem vragen wat zijn beweegreden was om mee te doen aan dit project van de Deense luidsprekermaker.

Blokhuis is helemaal in zijn element wanneer hij over muziek mag praten.

“Nou ja, ze hebben me natuurlijk wél gewoon geboekt. Maar ik vind het heerlijk om over muziek te mogen praten, mensen iets meer na te laten denken over de bijzondere verbanden die er zijn”, klinkt het vervolgens serieuzer. “Ik krijg een ontzettende kick wanneer mensen naar mij toe komen en vertellen dat ze een door mij aangeraden artiest of album hebben beluisterd en het te gek vonden.”

Son of a preacher man

Ook vanavond vliegen de namen in het rond. Al zien we Edwin Vlieger duidelijk schrikken wanneer Blokhuis zijn eerste fragment laat horen: Jingle Bells in de uitvoering van het Edison Male Quartette. Een opname uit 1898, gemaakt op een Edison cilinder. We nemen aan dat we niet hoeven uit te leggen hoe belabberd dat klinkt. “Het gaat mij vooral om de muziek en het verhaal erachter”, zegt Blokhuis na afloop desgevraagd. “Dat er een set met een waarde van zo’n honderdduizend euro staat, zegt me niet zoveel. Het is slechts het middel waarmee ik mijn verhaal wil vertellen.”

De MacBook Pro van Blokhuis is aangesloten op de Red Reference Mk III cd-speler met ingebouwde DAC en een CPA 5000 voorversterker van Chord.

Toch vindt Blokhuis het “een imposante set, ik heb gewoon mijn Appletje met een snoertje. Al zouden mijn buren in Amsterdam West het ook niet echt op prijs stellen wanneer ik dit thuis zou hebben staan”. Al is ‘Don’ Leo direct ook de eerste om toe te geven dat vooral de wat recentere opnames waanzinnig mooi klinken op de Chord CPA 5000 voorversterker met twee SPM 6000 mono eindversterkers aan de Consequence Ultimate Edition luidsprekers. De muziek komt voor het overgrote deel uit de MacBook Pro van Blokhuis, die is aangesloten op de Red Reference Mk III cd-speler van Chord, met ingebouwde DAC. “Dit klinkt toch wel heel lekker hoor, je hoort alles”, zegt hij bijvoorbeeld tijdens het afspelen van Bermuda Triangle van Fleetwood Mac. “Je hoort het plectrum gewoon over de snaren glijden.”

De inderhaast opgetrommelde Consequence Ultimate Edition luidsprekers hangen aan twee Chord CPM 6000 mono eindversterkers.

Fleetwood Mac is overigens één van de meer recente artiesten die vanavond voorbij komen. Blokhuis slaagt er bijvoorbeeld in Johann Sebastian Bach (“mijn eerste idool”) te linken aan Paul Simon. “Vergelijk deze koortjes van de Matthäus Passion maar eens met American Tune”, zegt hij, terwijl beide fragmenten klinken. En inderdaad, Simon heeft duidelijk geleend bij de Duitse componist. “Ik geloof namelijk niet in ‘jatten’”, vertelt Blokhuis. Want ook Bach blijkt niet helemaal schone handen te hebben. Het koraal O Haupt voll Blut und Wunden uit de Matthäus Passion is duidelijk afgeleid van het chanson Mein Gmüth ist mir verwirret van de eveneens Duitse componist Hans Leo Hassler.

Zo vliegt ‘son of a preacher man’ Blokhuis ruim twee uur lang door de muziekgeschiedenis, met een duidelijke nadruk op de Amerikaanse soulmuziek. Hij gaat alle kanten op, maar net zo vaak komt ie weer precies in het midden uit. Gepassioneerd verhaalt hij over Arthur Alexander, een bellboy uit Muscle Shoals die in de avonduren liedjes opnam in de FAME studios. In dat kleine stadje in de Amerikaanse staat Alabama ligt een behoorlijk stuk muziekgeschiedenis, zo leert Blokhuis ons. “Onthoud die naam, Arthur Alexander”, doceert Blokhuis. Om vervolgens wat werk van de beste man te laten horen, gevolgd door coverversies van artiesten wiens naam wél in ons collectieve geheugen gegrift staan.

Huiswerk: Arthur Alexander

Alexander werd bijvoorbeeld gecovered door The Beatles (Anna (Go To Him)), The Rolling Stones (You Better Move On), Elvis Presley (Burning Love), Bob Dylan (Sally Sue Brown), Dr. Hook (Sharing The Night Together) en Ike & Tina Turner (Every Day I Have To Cry Some). Diezelfde Ike Turner wordt trouwens gezien als één van de grondleggers van de rock-‘n-roll, want al in 1951 nam zijn band het nummer Rocket 88 op tijdens een sessie waar twee singles uit voortkwamen. Aangezien het niet slim was twee singles onder dezelfde naam uit te brengen, kwam Rocket 88 niet uit onder de naam van Turner, maar die van Jackie Branston, de saxofonist en gelegenheidszanger van Turners band. Zo kon het dus gebeuren dat Jackie Branston And His Delta Cats de boeken ingaan als de grondlegger van de rock-‘n-roll.

Popprofessor Blokhuis verbaasde zich wel over het groot aantal mannen in de zaak.

Het is onmogelijk hier alle weetjes die Blokhuis zijn aandachtige gehoor (“wel veel mannen zeg!”) voorschotelt, te herhalen. Ondanks dat hij grapte het toch vooral voor het geld te doen, is daar helemaal niets van te merken. Nee, de meester vertelt gepassioneerd over Radiohead, David Bowie, Etta James, de krautrock van Kraftwerk en Neu, Percy Sledge en natuurlijk Otis Redding, naar wie hij zijn zoon vernoemde. Zonder aantekeningen gaat het onverminderd door, met fraaie fragmenten om zijn verhaal te illustreren. Hier is duidelijk een liefhebber aan het woord, die het evangelie der muziek verspreidt. Hij “had nog uren door kunnen vertellen, maar het is allang sluitingstijd geweest”, zegt Blokhuis inderdaad ruim na het vooraf gecommuniceerde eindtijdstip. Maar niet voordat hij afsluit met Pink Floyd’s Dark Side Of The Moon. Vanaf vinyl op een loopwerk van Transrotor, waarbij de bass cones van de Consequence Ulitimate Edition luidsprekers flink tekeer gaan.

Ook een loopwerk van Transrotor werd nog even ingezet tegen het einde van het interessante college.

Net als veel van de andere aanwezigen, die daarnaast hun boeken laten signeren, praat ook HiFi.nl nog even na met de grootmeester. Ja, hij had inderdaad vooraf geen vastomlijnd verhaal in gedachten. En ja, volgende maand kan het dus zomaar een heel ander verhaal zijn dat hij vertelt. Wij kijken er alvast naar uit, maar eerst ons huiswerk van deze les maken. Te beginnen met het aanschaffen van een album van Arthur Alexander. Heeft Blokhuis in ieder geval deze verslaggever aangestoken.

De volgende muzikale ontdekkingsreizen met Blokhuis en Dynaudio zijn op 20 december bij Audio TV Centrum in Eindhoven en een maand later op 24 januari 2013 bij Praalder in Den Haag. Houd deze site in de gaten voor meer details over deze bijzondere muziekcolleges.