(Gesponsord artikel)

Omera Vlaardingen - Hifi voor alle generaties


Marco Mulders | 18 april 2013 | Fotografie Jiri Büller

Je moet het maar kunnen: in crisistijd een net opgestart bedrijf laten doorgroeien. Aan Ruud Moerman (33) was die uitdaging wel besteed. Eind 2011 opende hij in Vlaardingen de deuren van Omera, een winkel voor hifi en streaming media. "Ik heb de tijd van mijn leven."

Moerman roert op zijn gemak in zijn kopje koffie. Hij oogt ontspannen. Aan niets valt te merken dat je een ondernemer in crisistijd spreekt. Toch begon hij pas een goed jaar geleden met zijn bedrijf. Alhoewel...

Foto's zijn klikbaar voor een groter formaat

"Voordat ik mijn winkel opende, had ik er negen maanden aan voorbereiding opzitten", blikt Moerman terug. "Begin 2011 trok de economie weer wat aan, men verwachtte dat er herstel op zou treden. Ik schreef een businessplan, huurde een winkelpand en opende Omera. Er leek geen vuiltje aan de lucht. En toen ging Griekenland eind 2011 op zijn gat... Ik schrok wel even, maar had de beslissing natuurlijk al genomen. Gelukkig had ik een veiligheidsklep ingebouwd."

Ik heb hiervoor jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt. Ik doe dat op maandag en dinsdag nog steeds, maar nu als freelancer. Van woensdag tot en met zaterdag sta ik in de winkel. Het is hard werken, maar het betaalt zich dubbel uit: Omera draait goed en ik heb het ontzettend naar mijn zin."

Doorgroeien
Als hij zijn eerste jaar in één woord zou moeten typeren, hoeft Moerman niet lang na te denken. "Doorgroeien", roept hij. "Ik heb mijn aanvankelijke doelstelling snel aangepast. De eerste maanden verkocht ik sets die goed klonken, maar vooral betaalbaar waren. Eigenlijk wilde ik het grote publiek overtuigen van de charme van hifi. Vergelijk het maar met het idealisme van de fan die de wereld wil laten delen in de liefde voor zijn favoriete band.

"Ik merkte echter dat mijn assortiment te beperkt was, dat ik bepaalde klanten in hun groei belemmerde. Een beetje ondernemer past dan meteen zijn beleid aan. Ik ben me toen ook op de hogere segmenten in de markt gaan richten en verkoop nu wel high-end apparatuur. Toch ruim ik nog steeds plaats in voor relatief goedkopere sets. Ik wil bereikbaar blijven voor mensen die hun eerste stappen in de hifi zetten."

Na een hectisch eerste jaar zit Moerman nu in iets rustiger vaarwater. De website van Omera is af en het assortiment staat grotendeels vast. "Ik zit op ongeveer tachtig procent van de producten waar ik toekomst in zie", vertelt Moerman. "Het blijft toch een continue zoektocht. Ik struin shows en internet af, praat veel met importeurs en fabrikanten. Nieuwe producten probeer ik altijd uit op mijn testbank: een groep die bestaat uit vrienden en familieleden, zowel jong als oud. Zelf luister ik natuurlijk ook.

Ik heb een map met cd's die als een benchmark dienen. Wat daar inzit? Brothers in Arms van de Dire Straits, Autumn Leaves van Jacintha en klassieke muziek, zoals van Brahms. Ik beperk me overigens niet tot muziek die ik zelf mooi vind. Zo luister ik bijvoorbeeld wel eens naar Rammstein, want ik wil ook speakers testen voor mensen die wél van dit soort muziek houden. Het is soms echt experimenteren met verschillende combinaties van speakers en versterkers. Het afgelopen jaar is mijn kijk op hifi behoorlijk veranderd. Dan is het onvermijdelijk dat je je werk mee naar huis neemt: de set die ik in de woonkamer heb staan is alweer hard aan vervanging toe!"

Lekker luisteren

Moerman heeft bij wijze van spreken ook zijn huis mee naar zijn werk genomen. In de winkel is een gezellige luisterhoek gecreëerd, waar je rustig kunt luisteren. "Ik wil dat mensen zich hier op hun gemak voelen", zegt hij. "Ik ben daarom heel kritisch geweest bij het kiezen van een geschikt winkelpand. In Delft heb ik een paar panden bekeken, maar die voldeden niet aan mijn wensen. In de zomer van 2011 zat ik met wat vrienden op een terrasje hier aan de Oude Markt."

"Bij het proosten viel me ineens op dat dit pand te huur was. Niet lang daarna kon ik het glas nog eens heffen. De Oude Markt is rustig, dorps bijna. Mensen kunnen hier ongestoord luisteren. In een groot winkelcentrum dringt er toch meer van de drukte je winkel binnen, dat past niet in een hifizaak."

Bij Omera staat een divers aanbod aan merken, zoals Densen. "Hun filosofie sluit heel erg aan op mijn eigen ideeën over service en kwaliteit", vertelt Moerman. "Dit merk biedt een levenslange garantie, zodat het een klant geen geld gaat kosten als er eens een onderdeel stuk gaat. Van welke speakers ik zelf het meeste geniet? Van de Franse merken: Triangle en Cabasse."

"Uiteraard verkoop ik ook andere merken, zoals Scandyna, Dali, Davone en Elipson. Xavian waardeer ik om de klank, maar ook omdat de speaker grotendeels in eigen huis gemaakt wordt. En natuurlijk ontbreken de designspeakers niet. Je ziet dat vrouwen vaak voor het uiterlijk gaan, al wil ook het mannelijke oog steeds vaker wat. Ik ben er zelf ook niet ongevoelig voor. Neem nu de Ferguson Hill FH007. Wat zijn die doorzichtige speakers mooi en betaalbaar!"

Om een indruk te geven , streamt Moerman vanuit zijn uitgebreide digitale database wat jazzmuziek naar een NAD-versterker die op een set speakers staat aangesloten. Het liefst ziet hij dat klanten hun eigen muziek meenemen, of dat nu op usb-stick, cd, lp of smartphone is. "Ieder persoon kiest het beste vanuit zijn eigen referentiekader", zegt hij. "Soms zoeken mensen niet eens per se hifi en willen ze gewoon een beetje over bluetooth streamen."

"Dat het niet zo super klinkt, maakt hen minder uit. Daar moet ik wel oog voor hebben. Mensen mogen gerust meerdere keren komen luisteren. Als ik klanten beter ken, bied ik hen zelfs de mogelijkheid om apparatuur te lenen. Thuis klinkt het toch het lekkerst."

Jeugdliefde

Voor Moerman is hifi een jeugdliefde. Hij kwam er op zijn veertiende mee in aanraking. "Dat was echt een openbaring", blikt hij terug. "Ineens hoorde ik geen geluid uit de speakers komen, maar muziek. Langzamerhand is die liefde gegroeid. Een beetje op de ouderwetse manier met steeds betere sets en cassettebandjes, maar ik was ook al snel verzot op allerlei moderne gadgets. Wat dat betreft vertegenwoordig ik in de hifi duidelijk de jongere generatie."

"Behalve op reguliere hifi focus ik me immers ook op streaming . Ik kan alle demo's laten zien, uitleggen hoe je via Windows of Linux of Apple het beste streamt, adviseren over je muziekbibliotheek of kabels, noem het maar op. De grootte meerwaarde van digitale media vind ik het gebruiksgemak. Waar je ook bent, je zit nooit zonder je favoriete muziek. Audiofabrikanten gaan in die ontwikkeling mee, ze richten zich de laatste jaren steeds meer op de jongere generaties."

"Momenteel zijn vooral streamers van Cambridge Audio en NAD populair. Het zijn apparaten in de lagere prijsklasse, maar wel helemaal af. Je kunt er bijna alles op aansluiten, ze zijn flexibel en klinken goed. Ook zie ik een grotere rol voor airplayspeakers, omdat jongeren muziek vaak via hun smartphone luisteren. Dit levert natuurlijk een heel andere muziekbeleving op, maar ik wil mijn klanten er wel in kunnen bedienen."

Volgens Moerman bevinden de echte hifi-liefhebbers zich vooral in de oudere generaties. "Natuurlijk is dat een kwestie van budget, maar vlak ook de invloed van de langspeelplaat niet uit. Vinyl geeft een extra dimensie aan je beleving: het klinkt gedetailleerder, de instrumenten komen meer tot hun recht. Zeker de veertig plussers zijn met lp's opgegroeid, zij zijn die analoge kwaliteit gewend. Ik zie de lp voorlopig niet verdwijnen. Kijk maar naar Clearaudio, die maken de laatste jaren een flinke groei door."

"Toch lijken de oudere generaties wel meer te gaan experimenteren met de mogelijkheden van nieuwe digitale oplossingen. Ze staan er zeker voor open. Al is het maar om hun cd-collectie naar een mediaserver te rippen, zodat al die schijfjes naar zolder kunnen. Ik verwacht over een jaar of vijf nauwelijks nog cd-spelers te verkopen. Streamen is toch echt de toekomst. Densen is bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van high-end streamers, deze ga ik zeker in mijn assortiment opnemen."

Het woord toekomst is vaak gevallen tijdens het gesprek. Bij het afscheid kijkt Moerman ook nog even vooruit naar zijn eigen toekomst. "Aan het einde van het jaar ga ik mijn business evalueren. Dan bekijk ik of het reëel is om het freelancen op te geven. Het liefst zou ik namelijk al mijn tijd aan de winkel willen wijden. Dat is mijn ultieme droom."

Website: www.omera.nl
Facebook: www.facebook.com/OmeraHifi
Twitter: www.twitter.com/Omera_NL