Jubileum-interview Minco Eggersman - 10 Jaar Muzieklabel Volkoren


Eric de Boer | 04 juni 2013 | Fotografie Volkoren

Muzieklabel Volkoren viert dit jaar haar tiende verjaardag. Het Nederlandse platenlabel heeft in het afgelopen decennium naam weten te maken in binnen- en buitenland met goede producties, en dat is iets waar het label trots op mag zijn.

Multitalent en A & R manager van het label Minco Eggersman was graag bereid om mee te werken aan een HiFi.nl-interview vanwege het jubileum.

Vanwege een drukke planning, een uitstapje naar Amerika en zijn 'verplichtingen' als vader en echtgenoot werd het interview telefonisch gehouden. Ik belde de 35-jarige Minco terwijl hij met zijn gezin een weekend genoot van een verblijf in het oosten des lands. Een opgeruimd klinkende Minco neemt flink de tijd om mijn vragen te beantwoorden.

Gefeliciteerd, 10 jaar Volkoren. Hoe kijk je terug op het afgelopen decennium?
"Dank je wel. Ik ben blij dat we in deze moeilijke tijden er nog zijn. Dat is positief. Aan de andere kant is en blijft het hard werken, maar dat doe ik graag. Ik ben blij dat we een eigen plekje hebben weten te veroveren waar we bands en artiesten met een ongehoord eigen geluid –ik noem een Charles Frail- een niet verkoopcijgergericht platform kunnen bieden."

Charles Frail

"Onze bands en artiesten krijgen veel goede recensies en bouwen zo een gedegen basis op. Het is fijn om op deze manier te kunnen werken, zonder op verkoopcijfers gericht te moeten zijn. We tekenen artiesten als onafhankelijk label op die manier en dat is heel erg prettig om te kunnen doen."

In 2003 richtten jullie Volkoren op, om muziek met een wat meer ingetogen karakter ten opzichte van moederlabel Sally Forth Records beter een plaats te kunnen geven. In eerste instantie samen met Jaïr Sagstrom en Jos Honig (het team is intussen uitgebreid). Is er in tien jaar geen 'versmering' gekomen tussen de labels en hun stijlen?

"Dat is eigenlijk wel waar. Zo hebben we het eerste album van Anderson uitgebracht in een tijd dat ze echte singer-songwritermuziek maakten met wat vleugjes elektronica, maar hun tweede album ging steeds meer richting de elektronische kant. Dat zou wellicht beter bij Sally Forth passen. We zullen artiesten niet beïnvloeden zodat hun werk beter past binnen de grenzen die we aan ons label hebben gesteld. De energie is de afgelopen drie jaar sowieso meer richting Volkoren gegaan en Sally Forth staat min of meer op een waakvlam, dus het 'probleem' is steeds kleiner, en het zou zo maar kunnen zijn dat we in de toekomst alleen maar eindigen met Volkoren. Op dit moment bevinden onze artiesten zich in de juiste hoek."

"Daarnaast is het budgettechnisch veel interessanter om een singer-songwriter album uit te brengen dan een album van een grote rockband met alle extra kosten van dien. Zo verdient het zich sneller terug en is het ook voor de artiest interessant. Het doel dat we ooit hadden om mooie muziek (folk, americana en singer-songwriter) een plek te geven is in die zin geweldig bereikt en dat doel blijft bestaan. Bands dienen zich vaak aan en we merken dat we ons ook steeds meer richten op echt goed opgenomen en goed geproduceerde albums. Daar maken we het onderscheid tussen iemand die thuis wat leuks doet met een computer. We zijn echt op zoek naar de kwaliteit die in de jaren zeventig en tachtig te horen was en de kennis van goed opnemen passen we graag toe."

Silmus

"We zijn daarmee begonnen met mijn eigen soloplaat Hamden die ik samen met Jan Borger opgenomen heb, en die plaat werd ook opgepikt en gewaardeerd door mensen als Eelco Grimm (Grimm Audio), die op zijn beurt weer aanbood om Reservoirs te masteren. Inmiddels heeft Janj onder andere Silmus (ambient) en Sarah Lois (een country-achtig album) opgenomen en je merkt dat er in deze tijd heel veel waardering is voor de hoge geluidskwaliteit. Het is dus echt een sub-doel geworden."

Natuurgetrouwe weergave

Die aandacht voor natuurgetrouwe weergave en goede producties spreekt ons en onze lezers in elk geval wel aan. Ik heb dat al gemerkt tijdens het recenseren van Reservoirs en onlangs ook de nieuwe cd van Mariecke Borger. De opnames vinden ook vaker plaats in een andere omgeving dan een studio, zoals een huiskamer of zelfs een verlaten watertoren. Is dat een tendens, die aparte locaties?

Sarah Lois (Wijtze Valkema)

"Niet specifiek. Het gebeurt wel wat vaker de laatste tijd. Bij mij omdat ik juist als producer en componist vaak geruime tijd in een studio doorbreng en zodra ik eigen werk ga doen (onder de naam ME, red.) hoef ik geen verantwoording af te leggen aan bijvoorbeeld een filmproducent en dan wil ik weg zijn van de bekende omgeving. De andere omgeving (een kerkje voor Hamden en een watertoren voor Reservoirs) zorgen ervoor dat ik juist andere keuzes maak die ik in een studio wellicht niet kan maken. Ik kom verder en creëer andere geluiden en hanteer de kunst van het weglaten steeds beter op die wijze."

Mariecke Borger

"Het album van Mariecke is al een tijdje geleden opgenomen en is zo opgenomen omdat Jan Borger geen eigen studio heeft. Hij vind het leuk om te kijken of een ruimte geschikt is om een opname te maken en of die ruimte past bij het geluid dat hij voor de artiest in gedachten heeft. Naarmate Jan Borger bij meer Volkoren-albums betrokken is zullen er minder conventionele opnameruimtes worden gebruikt, maar het is geen visie of plan van Volkoren zelf."

Naast componeren en musiceren ben je ook verantwoordelijk voor A&R en artiestenbegeleiding binnen Volkoren. Hoe combineer je dat?

"Het is eigenlijk natuurlijk ontstaan. Ruim 15 jaar geleden startte Sally Forth en omdat ik daarvoor al in diverse bands heb gezeten en daar verantwoordelijk was voor het concept, de productie en zelfs het concept voor fotografie en de kleding had ik al affiniteit met deze functie. Ik was al een verkapte A&R manager. Het blijft een bijzondere combi omdat ik natuurlijk ook A&R manager ben voor mijn eigen werk. Maar dat heeft ook voordelen. Ik kan me goed inleven in artiesten omdat ik het zelf ook ben. Bij Volkoren heeft iedereen al vanaf het begin z'n eigen taken gehad en zo lopen we elkaar niet in de weg."

Hectisch jaar

"Een jaar ziet er voor mij dus ook divers uit. In het begin van een jaar doe ik veel 'vrije' projecten zoals film- of documentairemuziek. Dit variëert tussen het aanleveren van muziek voor programma's zoals Zembla, Ik Vertrek, Van Kavel Tot Kasteel en meer van dat soort dingen."

"Verder ben ik met mijn bands op toer en schrijf ik erg veel. Gewoon met mijn gitaar op mijn werkkamer zitten en muziek of liedjes schrijven voor mijzelf of anderen. In de lente produceer ik vaak nog een album voor een artiest (bijvoorbeeld voor Silmus die een aantal nummers heeft geschreven waar ik de arrangementen voor uitwerk of delen voor opneem met Jan Borger."

Ponoka

"In de zomer ga ik meestal naar Scandinavië voor festivals. Het najaar werk ik aan producties voor andere artiesten. Wanneer er een eigen album uitkomt ben ik ook bezig met het voorwerk, zo schrijf ik samen met Jaïr een marketingplan en denk ik het hele pakket uit. Voor Reservoirs heb ik een echt blikken reservoir uitgedacht in plaats van een gewone cd-verpakking. Maar dan moet je energie steken in de ontwerpen, stickers, de kaartjes die als booklet dienen en het eindresultaat. Dat vergt tijd, offertes aanvragen en keuzes maken. Maar ook persberichten uitsturen en interviews geven. Tegen de winter aan doe ik regelmatig een film. Ik wordvaak al 's zomers benaderd door een regisseur zoals Jaap van Heusden om een film van geluid te voorzien. Dan zit ik rond kerst zo'n week of zes in de studio om de muziek op te nemen."

"Onlangs ging De Nieuwe Wereld in première, waarvoor ik de soundtrack schreef en maakte, evenals Drone afgelopen jaar, wat ik samen met Blaudzun maakte. Zo vul je een jaar. De ene dag schrijf ik, de andere dag zit ik in de studio en de volgende dag ben ik op tournee. Soms ben ik wel iets te druk maar dat ligt in de aard van het beestje. Met mijn band At The Close Of Every Day ga ik kijken of we volgend jaar een nieuw album kunnen plannen. Het gerucht dat er een nieuw ME-album op korte termijn uitkomt klopt overigens niet."

Druk bezet, maar wel met datgene wat je leuk vindt. Wat mag de muziekliefhebber de komende 10 jaar verwachten van Volkoren? Hebben jullie een planning?

"Als ik het zo zie gaan we meer met Jan Borger doen. De hoogwaardige opnames krijgen veel positieve reacties en daar gaan we graag mee verder. Zo kunnen we ons blijven onderscheiden ten opzichte van de vele do-it-yourself opnamen die uitkomen. Daarnaast zullen er meer ambient en filmische albums (zoals Silmus) uitkomen. Het abstractere werk wordt ook in het buitenland goed opgepikt."

"Op de korte termijn zal er een nieuw album uitkomen van Mensenkinderen (september) en een nieuw album met boek van Ponoka. Verder is Sarah Lois met een nieuwe cd bezig en Silmus zal in 2014 een nieuw album uitbrengen. Druk genoeg, dus. De fans van Volkoren hebben genoeg om naar uit te kijken."

Ter afsluiting; je geeft zelf aan veel aandacht te besteden aan de natuurgetrouwe weergave van muziek (Minco spreekt tijdens het interview meermaals over high end). Kan je dat beoordelen op je eigen hifi-installatie?

"Goede vraag. Ik bezit zelf een Spinx Myth 3 versterker waar ik helemaal verliefd op ben. Ooit bij RAF amsterdam gekocht voor een fractie van de echte prijs omdat de rest van de set al verkocht was. Verder geniet ik van een goede Arcam cd-speler en Epos speakers, de naam ben ik even krijt. Die heb ik aangeschaft met hele goede Atlas kabels erbij. Dat is een fraaie combinatie. Hoewel ik een echte cd-freak ben draai ik ook vinyl op een prachtige oude kwaliteitsdraaitafel van het merk Graetz."

"Op mijn werkkamer speel ik via een Apogee Duet. Met studio-apparatuur hou ik me niet echt bezig, afgezien van een paar goede microfoons. Ik hou het bij diverse instrumenten. Op dat gebied kan ik namelijk toch niet tippen aan Jan Borger, Martijn Groeneveld of René de Vries met wie ik veel samenwerk. Een bewuste keuze, ik hou het bij de instrumenten en de muziek."

Minco toont zich een harde werker (en een goede prater) die zich omringt met artiesten en vakmensen. Volkoren is inmiddels bekender geworden in binnen- en buitenland, en dat het label kiest voor een aanpak waarbij de opnamekwaliteit hoog in het vaandel staat kunnen we bij HiFi.nl natuurlijk alleen maar toejuichen. Minco Eggersman heeft ook nog een leuke primeur voor onze lezers; Volkoren zal in september een feest organiseren waar veel artiesten samen zullen komen om het tienjarig bestaan van het label luister bij te zetten. De definitieve datum zal bekend worden gemaakt via de website van Volkoren en via de gratis Volkoren App (te downloaden in iTunes). Zo kan het label de komende tien jaren goed inluiden, en hopelijk nog veel langer!