Luisterkasteel Stassen heropend - Verslag in beeld


Jochem Geerdink | 29 mei 2013 | Fotografie Robin Looy

Na een flinke renovatie, met daarbij een stuk nieuwbouw, heropende Stassen HiFi afgelopen weekend feestelijk het Palazzo luisterkasteel in Tegelen. Ook HiFi.nl ging maar wat graag in op de uitnodiging van Marcel Stassen om de tientallen luisterruimtes te bezichtigen en de beloofde primeurs bij te wonen, en stuurde de bolide richting Noord-Limburg.

De auto is amper geparkeerd achter de imposante villa, of Marcel Stassen komt al op mij aflopen om me welkom te heten. “Biertje”, vraagt hij in onvervalst Limburgse tongval. Zijn benadering mag joviaal zijn, Stassen blijft me aanvankelijk correct met u aanspreken. Wanneer ik aangeef dat we wat mij betreft gewoon tutoyeren, blijkt dat toch nog lastig voor hem.

Stassen is een begrip in de regio Venlo. Al in 1955 begon zijn vader Mathieu met een hifi-speciaalzaak aan de Vleesstraat in de tweede gemeente van Limburg. Toen zich in 1974 de kans voordeed het voormalige postkantoor van Tegelen te kopen, schroomde de oude Stassen dan ook geen moment. “Het pand werd bij opbod verkocht, mijn vader bleek uiteindelijk honderd gulden meer te hebben geboden dan de een na hoogste bieder”, zal de eigenaar van de speciaalzaak later dat weekend vertellen.

De oude Stassen moest destijds zo’n negentigduizend gulden overmaken voor het Palazzo, dat zijn naam dankt aan journalisten die getuige waren van de grand opening van het luisterkasteel halverwege de jaren zeventig. Zij gaven het karakteristieke pand de naam Palazzo mee en dat ‘paleisje’ was tevens de locatie waar de nieuwe eigenaar zijn huwelijk vierde.

De stoelen waarop het kersverse echtpaar destijds zat, staan nog steeds in de luxe villa. Ondanks dat deze flink onder handen genomen is. Niet alleen is het Palazzo flink gerenoveerd, maar ook gemoderniseerd. “We hebben dertien maanden verbouwd, waarvan het pand zo’n vier, vijf maanden echt in de steigers heeft gestaan”, vertelt Stassen tijdens de rondleiding langs alle ruimtes in het vier verdiepingen tellende pand. “Het hele gebouw is up to date, zo hebben we zeven kilometer UTP-kabel in de muren weggewerkt.”

Daarnaast is zowel het Palazzo als het erachter gelegen, nieuw gebouwde, kantoor annex magazijn volledig energiezuinig verbouwd. “Dat merken we direct aan de energierekening”, lacht Stassen. “Waar we voorheen makkelijk vijftienhonderd euro per maand moesten aftikken, was de maandnota na de verbouwing nog maar 480 euro. Dat komt omdat we vooral gebruik hebben gemaakt van energiezuinige apparatuur, zoals warmtepompen en led-verlichting.”

Luisterruimte 1 tot en met...?

Ieder van de luisterruimtes waarin Stassen ons voorgaat, heeft zijn eigen inrichting en stijl. “Gelijk de huiselijke situatie van onze klanten”, legt Stassen ons uit. Al sinds de de jaren zeventig steekt de speciaalzaak namelijk veel tijd en energie in het nabootsen van de situatie van de klant. “Heeft deze bijvoorbeeld een tapijtvloer, plavuizen of parket? Dat is van wezenlijk belang op de akoestiek”, weet de veertiger.

“Mijn vader begon met nabootsen van de huiselijke situatie van de klant in een luisterruimte. Hij kwam op dat idee nadat hij klanten in de zaak kreeg die dezelfde apparatuur kochten als hun buren. Eenmaal thuis klonk het heel anders dan ze gewend waren. Omdat hun inrichting nu eenmaal verschilde. In het Palazzo waren zoveel luisterruimtes dat de mogelijkheid zich ook aandiende om deze op verschillende manieren in te richten”, vertelt Stassen, terwijl hij een ordner met tientallen jaren oude bouwtekeningen van klanten laat zien.

Tijdens de bijna twee miljoen euro kostende operatie werd ook direct de mogelijkheid aangegrepen om enkele kleinere luisterruimtes samen te voegen tot grotere ruimtes. Zo is bij een ruimte waar enkele platenspelers staan - waaronder een zeer bijzondere uitvoering van de Marantz TT-1000 -, het voormalige toilet bijgetrokken.

Tegelijkertijd is een binnenplaatsje juist bij het gebouw getrokken. Dat blijkt wanneer we in de ruimte komen waar Jan Lammers van importeur Smart Audio tijdens het openingsweekend demonstreert met luidsprekers van Focal. In de luisterruimte is, terwijl we dus binnen staan, namelijk onder een raamkozijn duidelijk een buitenvensterbank te zien.

Net als tijdens Consumer Electronics Show 2013 zien we overigens ook de Focal Air, die nu ook officieel op de markt is. Stassen heeft van Smart Audio de primeur gekregen om de subwoofer als eerste in Nederland te kunnen verkopen. Lammers is niet het enige bekende gezicht dat we zien uit ‘het wereldje’. Ook Olaf Oosterlee van Number 4 audio Mafico is aanwezig met nieuwe apparatuur van onder meer Bryston, Stax, Resolution Audio en natuurlijk de kenmerkende hoornluidsprekers van Avantgarde.

Gezien de ligging van Stassen Hifi is de speciaalzaak ook uiterst interessant voor Duitse klanten. De Limburger spreekt dan ook vloeiend Duits, zo blijkt tijdens de rondleiding die zowel in het Nederlands als in het Duits wordt gegeven. Maar ook Duitse merken zijn naar Tegelen gekomen om hun waren te tonen en Stassen enkele primeurs te gunnen.

Zo heeft het Palazzo dit weekend de Nederlandse primeur van de nieuwe Quadral Aurum speakers. Ze staan in de enige ruimte die tijdens de renovatie vrijwel intact is gebleven, zo vertelt Stassen. De muren zijn bekleed met zijdebehang, de lijsten van de schilderijen aan de muur vertonen flinke slijtage. En helemaal achterin staan de trouwstoelen van pa en ma Stassen. Als pronkstukken tussen fraaie luidsprekers uit de Aurum serie.

Auro 3D

Waar Quadral de heropening aangrijpt voor een Nederlandse primeur, gunt Phonosophie Stassen zelfs de Europese primeur van enkele door het Duitse bedrijf getweakte versterkers van Pioneer. “Stassen begrijpt wat goede apparatuur is”, zegt oprichter Ingo Hansen over zijn band met het Limburgse familiebedrijf. Maar de belangrijkste en - sorry voor al die geweldige merken die acte de présence gaven - meest interessante primeur komt uit België. Een wereldprimeur zelfs.

De al bestaande filmzaal van het Palazzo is tijdens de verbouwing namelijk voorzien van Auro-3D. Nadat het door Auro Technologies, een spin-off van de befaamde Galaxy Studios in Mol, ontwikkelde systeem al in een dik zestig bioscopen, waaronder Cinemec in Ede, werd geïmplementeerd, is het Palazzo als eerste home cinema uitgerust met de technologie.

In het kort komt het erop neer dat Auro-3D gebruikmaakt van een 11.1 audiokanaal, waarbij het een extra dimensie toevoegt aan het bekende 5.1 surround: hoogte. Onder meer door de toevoeging van een luidspreker recht boven de aanwezigen in de bioscoop, die - hoe toepasselijk - de naam The Voice Of God heeft meegekregen.

Een technologie die zó revolutionair is, dat zelfs George Lucas het al toepaste in zijn film Red Tails. Inderdaad, de George Lucas van Star Wars, Indiana Jones én Lucas Sounds, de geluidsstudio waar een belangrijk deel van de grote Hollywood-producties afgemixt worden. 

De demonstratie die we krijgen van Auro’s geestelijk vader Wilfried van Baelen is niet minder dan indrukwekkend, waardoor we in één keer begrijpen waarom grote films als het al genoemde Red Tails, Het Bombardement, Rise Of The Guardians, Oz The Great And Powerful, The Croods en de aanstaande releases Turbo en Elysium maar wat graag gebruik maakten van deze audiostandaard van morgen.

In het eerste ‘Certified Auro-3D Home Theater’, uitgerust met een ‘Grey Hawk’ scherm van Stewart Film en de nieuwe avielo helios projector van Barco Projectiondesign, zijn we na afloop haast te verbijsterd om te reageren op de vraag van Van Baelen wat we ervan vonden. Het geluid klinkt zo levensecht, dat het net lijkt alsof de film zich om je heen afspeelt. Van Baelen nodigt HiFi.nl dan ook uit om eens in alle rust een kijkje te komen nemen in zijn nieuwe studio in het Belgische Mol. Een uitnodiging die we maar wat graag aannemen, overigens.

De thuisbioscoop is weliswaar qua nieuwswaarde de meeste interessante, maar zeker niet de fraaiste ruimte in het Palazzo. Die eer is zonder enige twijfel weggelegd voor de concert slash balzaal. “Ik ben vaak in Rusland geweest en zag daar die kastelen in Sint Petersburg en vond die balzalen wel VET”, lacht Stassen. “Toen we met de verbouwing begonnen liet ik enkele kunstenaars foto’s daarvan zien. Zij zijn vervolgens vijf, zes maanden met alleen deze ruimte beziggeweest.”

Het resultaat is een zeer fraaie ruimte, die door velen waarschijnlijk het predikaat ‘kitscherig’ zal krijgen. Niet alleen door de enorme kroonluchters of het veelvuldig gebruik van bladgoud in de afwerking, maar toch ook zeker vanwege de enorme tekeningen op de wand. “Voor wie ze niet herkent, dat zijn nagemaakte versies van de muurschilderingen van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel in Rome”, doceert Stassen zijn gehoor. Op één van de tekeningen is ook een boek te zien. “Daar gaan we nog iPads in plaatsen”, klinkt het bloedserieus. Of Stassen een grap maakt, is te betwijfelen. Achterin de balzaal zien we namelijk een balkon en al snel krijgen we uitleg. “Ik wilde een balkonnetje, net zoals die oude chagrijnige mannetjes Waldorf en Stätler van The Muppets.”

Afsluiting van het weekend

De concertzaal is ook de plek waar de feestelijkheden later die dag afgesloten zullen worden. Stassen heeft pianiste Susanne Hardick en bariton Sef Thissen uitgenodigd om met een concert een daverend slotakkoord te geven aan het feestweekend. Helemaal vreemd met het houden van concerten is de speciaalzaak trouwens niet, Stassen organiseert al jaren regelmatig optredens. Ter gelegenheid van de renovatie achtte het daarnaast de tijd rijp een eigen prijs in het leven te roepen voor jong muzikaal talent: de Stassen Award.

We kunnen niet anders dan de opmerking die Stefan Zaunbrecher eerder die middag maakte te onderschrijven. Volgens de accountmanager van Bowers & Wilkins is het Palazzo “iets unieks in de Nederlandse hifiwereld”.

Niet alleen vanwege de verscheidenheid in luisterruimtes overigens, maar ook vanwege de filosofie van Stassen. Zo is het bijvoorbeeld de eerste dealer in Nederland die luidsprekers van EgglestonWorks in het assortiment heeft.

De Amerikaanse fabrikant is vooral bekend bij de profs - zo is de Wisseloord Studio in Hilversum fervent gebruiker - maar wil nu ook een plekje op de consumentenmarkt veroveren. “Waar veel dealers toch wat meer afwachten, zijn wij juist bereid vroeg in te stappen”, verklaart Stassen de aanwezigheid van de EgglestonWorks speakers. “Wij willen niet afwachten om te zien of er vraag is, maar juist helpen die vraag te creëren.

Ook die ziens- en werkwijze vindt zijn oorsprong in de beginjaren van de speciaalzaak. Stassen liep regelmatig voorop, ging niet zelden aan importeurs voorbij en deed vaak direct zaken met fabrikanten wereldwijd. Dat werd het bedrijf niet altijd in dank afgenomen, zo weet ook de huidige eigenaar. “We kregen zeker wel eens scheve gezichten, maar wij wilden onze klanten zo goed en goedkoop mogelijk van dienst zijn. Al doen we tegenwoordig ook heel prettig zaken met de verschillende importeurs.”

Al blijft de klant altijd voorop staan bij Stassen, zoals het een goede hifispeciaalzaak betaamt. “Wij nemen ook altijd uitgebreid de tijd voor onze klanten. Hij is bij ons doorgaans vier tot zes uurtjes zoet, het is dus niet even erin en eruit”, zegt de jongste Stassen. Zijn vader schiet me later nog even aan voor een toelichting. “Weet je wat het probleem met veel winkels tegenwoordig is? Ze luisteren niet naar de klant, wat deze nou eigenlijk wil. Dat geldt overigens niet alleen voor hifizaken, ik zie het overal om me heen.”

Math Stassen vertelt uitgebreid over zijn ideeën met betrekking tot klantvriendelijkheid. Een verhaal dat grotendeels overeenkomt met wat zijn zoon enkele uren eerder vertelde. “Negentig procent doen wij op afspraak, waarbij we graag van tevoren weten wat de klant in gedachten heeft en - het belangrijkste - wat zijn budget is. Al gebeurt het regelmatig dat de klant meer uitgeeft dan hij van plan was. Wat dat betreft is het net als bij de slager: mag het een onsje meer zijn?”, lacht Stassen nog maar eens, terwijl hij me op mijn schouder slaat.

Kijk ook eens op de website van Stassen Hifi