Nieuws van Denon en Marantz bij de European Dealer Conference


Eric de Boer | 19 juni 2013 | Fotografie Redactie HiFi.nl | Denon

D+M Group hield ook dit jaar weer haar European Dealer Conference. Vanuit maar liefst 19 Europese landen kwamen de belangrijkste dealers, inkopers en leden van de pers op uitnodiging van het bedrijf achter Denon en Marantz naar één enkele plek in Europa. Natuurlijk kon HiFi.nl niet ontbreken!

Er is opnieuw gekozen voor een innemende locatie voor de Dealer Conference. In het fraaie Italiaanse Sorrento, vlak onder Napels (waar het in 2005 ook te doen was). Gelegen aan een ruime baai, voorzien van fraaie natuur en (gelukkig) ook voorzien van heerlijk weer was de plaats een prima keuze.

Driehonderd genodigden verzamelden zich enkele dagen lang om te ervaren hoe de merken de nabije toekomst voorzien. Een duik in het verleden kon echter ook worden genomen, want natuurlijk werd er veel aandacht besteed aan het 60-jarig bestaan van Marantz.

Denon en Marantz: de visie
Na een nacht in het fraaie Hilton te hebben doorgebracht is het ontwaken met de heerlijke Italiaanse zonnestralen en een dito ontbijt op het terras erg fijn. Toch beloofde de dag een drukke planning te hebben. Snel dus naar de conferentieruimtes, om te horen wat hifi-minnend Europa het komende jaar van deze merken mag gaan verwachten.

De pers kreeg er van Edwin Grote van D+M Nederland en Jim Caudill (CEO D+M Holdings Global) te horen het bedrijf goede zaken heeft gedaan in 2012, ondanks de crisis en enkele tegenslagen zoals de onzekere markt, vertraagde introducties en lichtelijk tegenvallende financiële resultaten. Ook in Noord-Amerika en op ons eigen continent is er sprake een aanzienlijke groei voor de groep New Media. Dat is vrij makkelijk te vertalen; de draadloze toepassingen en de online muziekdiensten vieren nu hoogtij.

Voor de nabije toekomst wordt er ingezet op het verder bedienen van de klanten met apparatuur die voldoet aan de eigen strategie en missie: ‘het verbeteren van levens door geïnspireerde geluidstoepassingen – overal en altijd’. Vooral Denon en Marantz genieten een goede uitstraling en naamsbekendheid; Denon richt zich daarbij op –veelal wat jongere– liefhebbers, terwijl Marantz juist meer de wat relaxte uitstraling heeft. Boston Acoustics, ook inderdeel van hetzelfde bedrijf, ondersteunt beide takken.

Strategie

Voor elk merk is een eigen strategie uitgedacht. Zo wordt er met Denon ook actief op de ‘snellere’ markt gemikt. Een mooi voorbeeld van goede marketing en een uitgedacht totaalconcept is de integratie van de draadloze Denon headsets en apparatuur in een fitnesscentre in de V.S.

De zogeheten Denon Exercise Freak hoofdtelefoons zijn ideaal voor de sporter en bieden de bezoekers van het Equinox Fitness Centre een goede, persoonlijke ondersteuning voor tijdens het sporten. Deze Denon Exercise Freak hoofdtelefoons zijn ook verkrijgbaar in Europa, en voor het bekende goede doel Pink Ribbon zal er zelfs een speciale editie worden uitgebracht.

Marantz mikt natuurlijk meer en meer op stereo, hoewel de Home Cinema receivers zullen blijven. Maar dan wel passend in de eisen die bij het merk horen: gebruiksgemak, een hoge mate van kwaliteit en de rustige uitstraling. De unieke discreet opgebouwde versterking en de degelijke opbouw met het oog op geluidskwaliteit zijn typische eigenschappen van het merk.

CEO D&M Holdings - Jim Caudill

Het komende jaar mogen we van beide merken dan ook vernieuwende producten verwachten die goed aansluiten bij het merkimago in kwestie. Toverwoord is toch wel weer ‘New Media’, gecombineerd met veel aandacht voor hoofdtelefoons, draadloze muzieksystemen en natuurlijk degelijke producten voor (draadloze) hifi. Wireless is sinds de komst van Apple’s nieuwe Lightning Connector echt een ‘key feature’ geworden. Ook home cinema blijft belangrijk, de merken Denon en Marantz laten dan ook veel nieuwe producten zien in Sorrento die hierop aansluiten.

Home Cinema

Denon en Marantz hebben op het gebied van Audio Video Receivers natuurlijk al de nodige bekendheid verworven. Naast de vele mogelijkheden, het aansluitgemak waar serieus over nagedacht is en de gebruikersinterface was het bijvoorbeeld Marantz die als eerste een receiver op de markt bracht met zowel Airplay als Spotify.

De engineers hebben niet stilgezeten. Natuurlijk zijn alle reeds bestaande eigenschappen van Denon receivers gebleven, maar over de kleinste dingen zijn nagedacht. Zo hebben de Denon receivers een nieuwe verpakking gekregen met alle accessoires in één oogopslag, en losse verpakkingsdelen om het uitpakken te vergemakkelijken.

De nieuwe modellen AVR’s hebben de luidsprekeraansluitingen naast elkaar zitten, in plaats van boven elkaar. Dit voorkomt kabelwirwar en biedt overzicht. Denon receivers hebben ook een nieuwe gebruikersinterface gekregen, met simpele iconen en een kleurrijk uiterlijk.  En voor enkele Denon receivers is een nieuw Audyssey inmeetsysteem in gebruik: Audyssey MultEQ XT32 / LFC. Het wordt voor dealers mogelijk om een Audyssey Pro calibratie te gaan aanbieden bij de consument thuis. Tegen een vergoeding wordt de AVR-eigenaar dan bezitter van een officieel certificaat, de gegevens worden altijd bewaard en kunnen desgewenst opnieuw worden ingeladen. Het belang van akoestiek is groot, wat gelukkig steeds duidelijker wordt bij zowel de producent als de consument.

Van Denon mogen we de komende tijd zes nieuwe receivers verwachten met veel netwerkfunctionaliteiten (vrijwel allen met Internetradio, DLNA audio streaming, Spotify, AirPlay en zelfs Windows 8/RT geschikt), discrete eindversterking, ondersteuning van het luxere Audyssey MultEQ XT inmeetsysteem en vermogens vanaf 140 Wat per kanaal. Vanaf de instapper (de 5.1 kanaals Denon AVR-X500) tot het 11.2 kanaals vlaggenschip (Denon AVR-4520) voorzien van de nieuwste technieken.

Dat bovengenoemd topmodel veel in zijn mars heeft liet men horen in een aparte ruimte, waar de receiver gebruikt werd in combinatie met een Denon DBT-3313UD Blu-ray speler, vijf gebrugde Denon PMC2020 versterkers, negen Boston M350 vloerstaanders, twee M25 boekenplankspeakers en zes Boston Msub actieve subwoofers. Overweldigend, kan ik wel melden! Verder kreeg de pers te horen dat er van Denon nog meer te verwachten is op het gebied van Home Cinema en digitale media. Wanneer daar meer over bekend is, komen we er natuurlijk op terug.

Marantz heeft natuurlijk ook home cinema te bieden in 2013. De Marantz AV88-1 voorversterker is een 11.2-kanaals surround voorversterker met onder andere verwerking met Audyssey DSX en DTS Neo:X. Voor alle kanalen zijn zowel XLR als RCA uitgangen aanwezig en deze fraaie voorversterker heeft volledige 4k compatibiliteit: scaling, doorvoer en met een GUI overlay. De Marantz MM8077 is een nieuwe eindversterker met 7x 150W (8ohm) vermogen en een volledig discrete opbouw. De Marantz AV7701 meerkanaals voorversterker en de MM7055 eindversterker zijn eveneens met dezelfde goede eigenschappen opgebouwd en iets lichter van configuratie, maar nog steeds hoogwaardig en voorzien van veel mogelijkheden.

Ook een 2-kanaals eindversterker is van deze laatste afgeleid, de MM7025. Nog steeds met een flink vermogen van 140 Watt per kanaal, een hoogwaardige stroomvoorziening en zowel gebalanceerde als ongebalanceerde ingangen. Wat betreft geïntegreerde AVR’s heeft Marantz de nieuwe SR7008 netwerkreceiver afgelopen week al uit de doeken gedaan. In dezelfde lijn heeft het merk de SR6008 en de SR5008 beschikbaar. De slanke NR1604 en NR1504 bezitten ook netwerkfunctionaliteiten. Alle netwerkreceivers  bezitten de mogelijkheid tot het streamen van muziek via DLNA 1.5, met ondersteuning van HD Audio en gapless weergave. Uitgebreide informatie rond deze producten volgt uiteraard rond de lancering.

Tweekanaals hifi

De Premiumlijn van Marantz wordt uitgebreid met de 14-serie. Deze serie is logischerwijs gepositioneerd tussen de 15- en de 11-serie. De Marantz PM-14S1 stereoversterker en de bijpassende SA-14S1 super audio cd-speler bieden veel mogelijkheden, zeer fraaie componenten en zullen vanaf oktober 2013 verkrijgbaar zijn in zwart en goudkleur.

De versterker heeft Marantz’ eigen HDAM SA-3 & Current Feedback circuits voor een ultrabrede, zeer snelle en accurate signaalverwerking en een zeer stabiel voedingscircuit met een hoog vermogen en schottky diodes. Voor de speler maakt Marantz gebruik van een eigen SA-CD mechanisme, een luxe DAC is aanwezig en afspelen van HD Audio (waaronder DSD) is ook mogelijk.

Ook nieuw is de 6005 serie van Marantz. De PM-6005 is de eerste geïntegreerde versterker van het merk dat is voorzien van een digitale ingang (een DAC). Deze versterker is voorzien van een phonotrap, een flinke transformator en hoogwaardige luidsprekeraansluitingen. Het vermogen ligt op  2 x 45 Watt. Bijpassend is er natuurlijk een cd-speler. De CD6005 bezit hoogwaardige 192kHz/24bit D/A conversie (CS4398) en een accurate systeemklok.

De USB-A aansluiting ondersteunt i-devices. Begin volgend jaar zal er ook een luxere serie in deze stijl uitkomen, compleet met een nieuwe streamer die ook DSD gaat ondersteunen. Opgebouwd met de tijdens deze show door Marantz ambassador Ken Ishiwata gedemonstreerde NA-11S1 Premium USB-DAC netwerk speler als basis, moet dit wat gaan beloven. We wachten deze 8005-serie geduldig af.

Denon introduceert de PMA-1520EA versterker later dit jaar. Deze is voorzien van een geavanceerd Ultra-High Current (UHC)-MOS Single Push-Pull Circuit met 2x 140 W (4ohm) vermogen en een dynamische stroomvoorziening met hoog vermogen, voor ondersteuning van hoge snelheid en grote stroomvraag. Bijpassend is er de DCD-1520AE sacd-speler. Deze bezit geavanceerde AL32 Verwerking en een hoog-dynamische 192 kHz / 32-bit D/A Converter (PCM1795). De speler is dan ook als DAC in te zetten en heeft DSD native ondersteuning (DoP) voor 2.8Mhz en 5.6Mhz directe DSD streaming.

Compacte systemen

De Denon Cocoon Home en Cocoon Portable blijven, evenals de Marantz Consolette. De Marantz Melody-serie is echter wel ingrijpend vernieuwd en heeft ook een nieuw uiterlijk meegekregen. De M-CR510 is een compacte netwerkreceiver, speciaals bedoeld voor digitale media. Dit designsysteem heeft Wifi aan boord en biedt ondersteuning aan onder andere Spotify en last.fm.

De kleine set met 2 x 60 Watt vermogen heeft  AirPlay, Internetradio en gapless audiostreaming (FLAC en ALAC 192/24) vanaf een thuisnetwerk. Wie liever ook een cd wil kunnen afspelen zal in de Marantz M-CR610 een goede partner vinden. Dit designsysteem bezit Wi-Fi, CD, FM  en DAB/DAB+ en heeft 2 x 60 Watt of 4 x 30 (bi-Amp) Watt vermogen te bieden. Beide Marantz Melody systemen worden geleverd met een afstandsbediening, maar zijn ook te bedienen met de Marantz Remote App.

Denon zet verder nog breed in op het gebied van hoofdtelefoons. Naast de fraaie AH-D7100 over-oor hoofdtelefoon met zijn fraaie mahoniehouten schelpen en Denon’s 50mm “Free Edge Nano Fibre” drivers vinden we in Sorrento de al eerder genoemde AH-W150 draadloze in-ear headphone.

In diverse vrolijke kleuren verkrijgbaar, leveren deze oplaadbare oordopjes draadloze connectiviteit via Bluetooth, geïntegreerde bediening en microfoon voor ultieme mobiliteit, gebruiksvriendelijkheid en gemak. Speciaal bedoeld voor tijdens het sporten, maar ook voor andere bezigheden een compacte geluidspartner. Een opgeladen batterij gaat zeven uur mee.

Een goed gevulde dag productnieuws werd uiteindelijk voortgezet in het stadje Sorrento, waar de baseliek van de Heilige St. Antonio werd bezocht, limoncello werd geproefd en uitstekend werd gegeten en gedronken. De aanwezige bezoekers werd een leuk kijkje in de wereld van Marantz, Denon en een ook beetje die van Boston geboden. Er is weer genoeg om naar uit te kijken van deze merken!