Primeur: Saab 9-5 met Harman Kardon: Fusion


Rob van Ginneken | 18 augustus 2010 | Fotografie Rob van Ginneken | Harman Kardon

De Saab 9-5. Bijna was de chique sportlimousine er niet gekomen. Maar nu ons eigen Spyker het Zweedse prestigemerk heeft ingelijfd, zien we hem alsnog op de weg verschijnen. Spyker en Saab. Rock en jazz. Noem het fusion.

Soms zit het mee. Maanden voor zijn officiële marktintroductie spotten we een nieuwe generatie Saab 9-5 op de parkeerplaats van Hilton Schiphol. Op dat moment wordt al te nieuwsgierig autojournaille bij wijze van spreken nog met een jachtgeweer van de auto weggejaagd. Niet getreurd. Toch maar eens binnenwandelen dus.


Foto: Saab

Het zit dubbel mee. We treffen CEO Victor Muller in de lounge. Er is een vergadering van de raad van commissarissen aan de gang, maar de heren hebben net koffiepauze. Uit een ooghoek zien we Saab directeur Jan Ake Jonsson op zijn hakken rechtsomkeert maken bij de vergaderruimtes. Hij ziet de bui al hangen. Victor Muller pakt het intussen sportief op. Het is – het lag voor de hand - zijn auto buiten en we hebben inderdaad goed gezien dat die een highend Harman-Kardon systeem heeft. Een duidelijk geval van: ik durf het bijna niet te vragen…


Foto: Inge Veerkamp

Even luisteren? “Oké, maar hou in de gaten dat het een voorserie auto is. En wacht met al te uitgebreide rijindrukken even tot de definitieve productieversie aan de pers wordt voorgesteld.”

De bestuursvergadering gaat verder. En we wandelen waarschijnlijk als eerste journalist ter wereld enigszins verbluft de Hilton draaideur uit met de sleutels van een Saab 9-5 Turbo6 XWD. Een versie met alles erop en eraan dus. PR-man Dick Braakhekke – wél familie - volgt als de spreekwoordelijke schaduw. Vertrouwen is goed, controleren nog veel beter.

Straaljager

De 9-5 blijkt een verrassend slanke en aerodynamische auto met een bijna coupéachtige daklijn. Maar tegelijkertijd ook een dikke vijf meter lang. Noem hem maar een sportlimousine. Ook binnenin gaat het er luisterrijk aan toe. Zijn infotainment systeem - met groot aanraak beeldscherm - beslaat het grootste deel van de console.

Saab werkt met een transpondersleutel, die de bestuurder dus draadloos herkent. De deur opent vanzelf en één druk op de startknop tussen de stoelen is genoeg om de V6 in actie te brengen. De Zweden kiezen trouwens opmerkelijk sportief voorgevormde stoelen. En een speels gevormd stuurwiel.



Foto: Inge Veerkamp

Om te beginnen gaat onze test CD het audiosysteem in. Eerst maar eens wat algemene indrukken op te doen. We schakelen de 6-versnellingsautomaat in en de 9-5 zoeft opvallend stil van de plek. En die rust blijft ook op snelheid bestaan. Wel zo prettig voor het luisterplezier.

Intussen valt nog een detail op. Een knipoog naar de Saab straaljagers. Midden tussen de klassieke meters draait een soort walsje dat de snelheid weergeeft. Als in een vliegtuig. Een tikje over de top, wat ons betreft, want in deze topversie zit ook al een HUD (Head Up Display: Projectie van de belangrijkste informatie op de voorruit - red.).

Tuning

De Zweed voelt zeer gespierd aan en volgt zijn koers solide. Opvallend sportief zelfs. Sterker nog: zelfs in de automatisch geregelde stand van het onderstel – doorgaans een middenweg - is hij behoorlijk hard geveerd. De overtreffende trap van een Audi, zou je bijna zeggen. Waar ze samen met B&O trouwens ook een boel aandacht aan het geluid besteden.

 

 

De CD- en DVD-speler in de Saab is intussen heel verdienstelijk bezig. Ook een fusion van technieken trouwens, want als bron noteren we een radio – inclusief digitale DAB ontvangst - en loopwerk van Panasonic. De rest wordt door Harman verzorgd. Met merken als Mark Levinson en Lexicon hebben ze daar natuurlijk alle kennis in huis. In de Zweedse ontwikkelingsafdeling onderstreept Saabs infotainment topman Mikael Jacobsson dat Harman-Kardon inderdaad al jaren bij het ontwerp, de plaatsing van de luidsprekers en de fijntuning betrokken is.



Foto: Inge Veerkamp

In normaal stereo klinkt de installatie wat ingetogen, maar al heel behoorlijk. En er komt duidelijk meer leven in wanneer je via een tikje op het beeldscherm de sound processor in actie zet. Zodat de DSP een virtueel surround geluid `neerzet`. Doorgaans niet onze cup of tea, maar in dit geval geeft het duidelijk meer leven en diepte aan het geluidsplaatje. Kennelijk heeft Harman daar het accent gelegd. Een beetje ten koste van stereo, zoals ook het ontbreken van tweeters in de achterdeuren al aangeeft.

Het goede nieuws is dat je in de ruime fauteuils achterin ook een boel surround luisterpret kunt beleven. Er is zelfs een eigen bedieningspaneel en je zou bijna zeggen dat je in een aparte ruimte zit. Door de lage, aflopende daklijn kijk je namelijk maar net door het glas naar buiten.



Foto: Inge Veerkamp

Overigens hoeft de CD-speler niet perse te worden gebruikt, want je kunt ook 10 gigabyte muziek – gecomprimeerd - op de hard disk opslaan. Ook een USB of iPod kan worden aangesloten en waar mogelijk naar de harddisk gekopieerd. Het geheel wordt bediend vanaf het stuurwiel.

Subwoofers

De fameuze achilleshiel van de meeste automobiel audiosystemen is het laag. Vaak lijkt dat onbestemd onder of achter vandaan te komen. In dit geval is er kennelijk goed werk geleverd, want de subwoofers op de hoedenplank integreren het laagste laag vrijwel onopvallend in het hele geluidsbeeld. Jacobsson: “Juist van die integratie van geluid en speakers is veel werk gemaakt.”



Foto: Inge Veerkamp

Het resultaat valt vooral met een muziek DVD of DVD Audio op zijn plaats. Het is in 5.1 surround even levendig als de Saab 9-5 zelf. Nou ja, in elk geval als je er eentje treft met een dergelijke dikke turbomotor. Zoals wij. De 2.8 V6 Turbo is goed voor 300 pk. Of zo u wilt: meer dan 220 kW. Hij gaat als een speer.

Over het vermogen van de installatie is Saab minder spraakzaam. Jacobsson: “Als het over audio gaat, praten we niet over vermogen. Luister gewoon maar.” Na enig aandringen blijken de elf luidsprekers te worden gevoed door acht analoge versterkers. Een beetje tegen de huidige trend in de autowereld in. Daar vind je steeds meer digitale versterking en worden soms astronomische wattages geclaimd. In dit geval zijn de versterkers samen zijn ze goed voor iets in de orde van 400 Watt, zo puzzelen we uiteindelijk toch bij elkaar. Het resultaat telt en daar is weinig mis mee. En dat geldt trouwens ook voor de Saab 9-5 zelf. Prijskaartje: 73.500 euro.