Verslag Bowers & Wilkins Soundtasting


Redactie HiFi.nl | 09 oktober 2013 | Fotografie Jochem Geerdink | Bowers & Wilkins

Om consumenten kennis te laten maken met waar het merk voor staat, bedacht Bowers & Wilkins Benelux het Soundtasting concept. Een snelle rondgang langs de verscheidenheid van het assortiment van de Britse luidsprekerbouwer in één van de dealerzaken in het land. Twee weken geleden werd bij Remkes Beeld & Geluid in Eindhoven een heuse tour afgetrapt en ook wij namen een kijkje.

“We komen eigenlijk voor de wijnproeverij van Vinius”, zegt een groepje mensen dat de winkel van Remkes Beeld & Geluid aan de Aalsterweg in Eindhoven binnenloopt. Zo snel laat Stefan Zaunbrecher van Bowers & Wilkins zich echter niet uit het veld slaan en hij vraagt de mensen of hij ze eerst iets anders mag laten proeven. Namelijk het assortiment van Bowers & Wilkins en aanverwante merken.

Voor de aftrap van de zogenaamde Soundtasting Roadshow koos Bowers & Wilkins Benelux voor Remkes Beeld & Geluid. Die Eindhovense speciaalzaak lijkt vandaag wel een soort flagship store van de Britse fabrikant. Waar je ook kijkt zie je luidsprekers uit de stal van Bowers & Wilkins en de versterking komt veelal van merken als Rotel, Classé of Marantz. Allen gelieerd aan het Benelux-kantoor van Bowers & Wilkins.

Toen de naamgever van de winkel benaderd werd door Bowers & Wilkins voor de Soundtasting Roadshow, hoefde Robert Remkes niet lang na te denken. “Remkes Beeld & Geluid heeft al jaren een zeer warme relatie met Bowers & Wilkins en zijn medewerkers. En het concept sprak me ook heel erg aan”, antwoordt de Eindhovenaar desgevraagd.

Dat concept is eigenlijk supersimpel. Diverse producten van Bowers & Wilkins in verschillende prijsklassen staan uitgestald, waardoor je van alles een beetje kunt ‘proeven’. Eerder deed het Benelux-kantoor van de vermaarde Britse luidsprekerbouwer iets dergelijks tijdens de dealerdagen en dat viel in zeer goede smaak. Daar ligt dan ook de oorsprong van de Soundtasting Roadshow, zo legt Erwin van der Putten van Bowers & Wilkins Benelux uit.

Collega Zaunbrecher vertelt ondertussen iets over de oorsprong van het naar John Bowers en Ray Wilkins vernoemde bedrijf, waarvan ook beelden voorbijtrekken op één van de lcd- en plasma schermen. Waaronder de spiksplinternieuwe Philips Elevation, dat volgens Remkes maar net op tijd binnen was. Nu hangt het scherm fier tussen twee inbouwspeakers van Bowers & Wilkins uit de eveneens behoorlijk nieuwe CI800-serie, namelijk de CWM8.5.

Speciaal voor de Soundtasting Roadshow werden vier AM-1’s in opvallende kleuren gespoten, vertelt Van der Putten. Hij noemt de Architectural Monitor “een veelzijdige design speaker voor binnen en buiten, die feitelijk in iedere gewenste kleur overgespoten kan worden en waarvan het speakerdoek of speakergrill voorzien kan worden van iedere print of kleur”. Al wordt de AM-1 dan natuurlijk wel ietsje prijziger dan de adviesprijs van 275 euro voor een standaarduitvoering.

Architectural Monitor

Zaunbrecher laat ondertussen zijn publiek horen waartoe deze Architectural Monitors - die ook in de bar van het Amstel Hotel hangen - in staat zijn. De luisteraars verbazen zich vooral over de prima basweergave uit de toch relatief kleine luidsprekertjes. Ook bij de CWM8.5 en de introductie van de nieuwe CM10 wordt aandachtig geluisterd naar wat Zaunbrecher te vertellen heeft en natuurlijk de muziek die hij afspeelt. Dit zijn duidelijk mensen die niet eerder met kwalitatief goede afspelers in aanraking kwamen, ze reageren verrast op de geluiden die het fonkelnieuwe setje CM10’s, aangesloten op de EISA Award winnende digitale audiospeler NA-11S1 van Marantz, uitstoten. “Ook dát is Soundtasting”, zegt Zaunbrecher.

Met de CM10 wordt trouwens ook een heuse primeur getoond, niet eerder kon het nieuwe vlaggenschip van de CM-lijn beluisterd worden in een speciaalzaak. De nieuwe topper van de serie moet de brug slaan naar de 800 Series. Niet voor niets is bij de ontwikkeling van de CM10 ook een deel van de technologie van de 800 Series gebruikt.

Maar het zijn niet alleen luidsprekers of bijvoorbeeld versterkers die getoond worden, ook de multimedia oplossingen krijgen flink wat aandacht. Bijvoorbeeld de onlangs aangekondigde P7 hoofdtelefoon, waarvan - op het moment dat de Soundtasting Roadshow bij Remkes plaatsvindt - slechts een paar exemplaren in Nederland zijn. Ook alweer een nieuw vlaggenschip, daarmee opvolger van de P5. Waar dat een on-ears is, is de P7 een over-ears. Een prettig zittende over-de-oren hoofdtelefoon, die opvallend licht van gewicht blijkt. (Hoe de P7 klinkt lees je later deze week op HiFi.nl, wij kregen het exemplaar namelijk na afloop mee naar huis om te testen.)

Ook voor de AirPlay toepassingen is een speciaal display opgesteld tijdens Soundtasting Roadshow. We zien bijvoorbeeld de Zeppelin Air, inmiddels eigenlijk oudgediende te noemen. De Zeppelin mag weliswaar alweer enkele jaren oud zijn, het concept blijft volgens Bowers & Wilkins nog steeds erg sterk. Daarnaast is het apparaat onlangs natuurlijk flink gemoderniseerd. Niet alleen intern, maar ook extern want naast de 30-pins connector nu ook verkrijgbaar met een Lightning aansluiting.

De Zeppelin Air mocht het afgelopen jaar behoorlijk wat gezinsuitbreiding verwelkomen. Bijvoorbeeld het kleinere broertje Z2, die wij ook aan het werk zien. Of wat te denken van de vorig jaar geïntroduceerde docks A5 en A7, die ook zijn uitgestald. Zaunbrecher ‘zapt’ met zijn iPhone van speaker naar speaker.

Ook de prachtig vormgegeven soundbar Panorama 2 heeft een plekje gekregen in de Soundtasting Roadshow. Onlangs werd ie nog bekroond met een EISA Award voor beste home theater soundbar, waarbij de jury vooral “de perfecte mix van stijl, gemak en geluidskwaliteit” prees. Een prima geluidskwaliteit hebben trouwens ook de twee home cinema opstellingen. Waar in de ene ruimte luidsprekers uit de CM Series worden aangestuurd met Marantz, blijkt in de andere ruimte hoe mooi de 804 speelt met Classé. Al dragen de speciaal voor Soundtasting geplaatste panelen van Mutrox daar ook vast aan bij. 

De afdeling home cinema betekent eigenlijk het einde van de Soundtasting. Grappig genoeg waaieren de aandachtig toeschouwers vervolgens uit over de verschillende producten. Sommigen nemen nogmaals een kijkje bij de AM-1, anderen genieten wat langer van de CM10 of vragen om nog een filmfragment in de thuisbioscoop. Voor sommige mensen is een klein hapje nou eenmaal niet genoeg.

De eerstvolgende Soundtasting Roadshow is vrijdag 25 oktober bij Audiomix in het Belgische Begijnendijk. Het weekend daarop, vrijdag 2 en zaterdag 3 november, is de Soundtasting Roadshow te vinden bij Poulissen in Roermond. Op 14, 15 en 16 november kun je zelf komen proeven bij iEar’ in Tilburg. Meer data volgen, de Soundtasting Roadshow loopt tot volgend voorjaar.