'Audio is uitdagend, maar er wordt weer kwaliteit gekocht'


Jamie Biesemans | 26 april 2014

De verkoop van consumentenelectronica heeft last van de crisisstemming, maar toch zijn er redenen om optimistisch te zijn. Langzaam maar zeker wordt er wel weer geïnvesteerd in AV, al gaat het dan wel om bepaalde producten.

Dat is de conclusie van Juergen Boyny, Global Director Consumer Electronics van GfK, tijdens een presentatie op de Global Press Conference van IFA. De beurs houdt elk jaar in april dit event om een vooruitblik te doen naar de IFA-beurs in september en voorspellingen te maken over marktcijfers.

Gfk denkt dat dit jaar er wellicht een heel lichte groei van één procent wordt gerealiseerd qua verkoop van consumentenelektronica. Dat is toch al beter dan in 2013, toen er nulgroei was. Boyny hoopt dan weer in 2015 een forse groei van 5 procent te zien. 

Maar dit is een cijfer voor heel de wereld en voor alle producten die Gfk onder de paraplu 'de digitale wereld' gooit. Dat zijn televisies, audio-apparaten, maar ook computers, tablets en smartphones. Het zal niemand verbazen dat de groei vooral bij die twee laatste zit. Pure audioproducten doen het veel minder goed. "Audio is een uitdaging", klinkt het.

Komt daarbij dat Europa geen groeimarkt meer is én op wereldvlak klein wordt. Zo worden bijvoorbeeld 45 procent van alle tv's in slechts vier landen verkocht - en daar zit geen Europese bij. 

Al maakt Boyny kanttekeningen. Om te beginnen zijn mobiele telefoons en tablets ook voor veel consumenten muziek- en videospelers. Of afstandsbedieningen voor tv's en AV-materiaal, en zelfs bron. De Gfk-analist maakt zich sterk dat de sterke verkoop van mobiele toestellen dus ook goed is voor de audio- en videosector.

Daarnaast zijn er ook AV-producten die wel in de lift zitten. De tv blijft bijvoorbeeld het centrum van de AV-beleving in de woning. De verkoop van tv's blijft stijgen, maar het probleem voor fabrikanten is dat de gemiddelde verkoopsprijs daalt. Hierdoor maken sommige fabrikanten weinig winst en komen ze in problemen.

Boyny is niet overtuigd dat nieuwe trends op tv-vlak hier iets aan zullen veranderen. "Ik weet nog niet of gebogen tv's echt iets zijn waar de consument storm voor loopt. We hebben jaren mensen verteld dat een platte tv beter is en centraal in de kamer moet staan, en nu krijgen ze te horen dat ze beter een gebogen tv-scherm hebben in een hoek", merkt de analist op.

Ook voor OLED is het veel te vroeg, zegt Boyny. Wereldwijd worden er dit jaar maximaal 250.000 van verkocht, en dat is peanuts. De technologie blijft te duur, ondanks pionierswerk van LG en Samsung.

En dan is er Ultra HD. Misschien kan dat consumenten overtuigen om een nieuwe tv te kopen, maar volgens Gfk zullen slechts vier procent van de verkochte tv's dit jaar 4K-klaar zijn. De meeste 4K-tv's worden trouwens in China verkocht, waar ze spotgoedkoop zijn. De beste verkocht Ultra HD-tv ter wereld is een 50-inch van het Chinese merk Skyworth met een prijskaartje van 807 euro...

Bij ons is 4K veel duurder, maar de afgelopen maand lijkt er al een prijzenoorlog ontketend tussen de grote merken. Philips brengt bijvoorbeeld binnenkort een 4K-televisie van 1.400 euro, terwijl Samsung met zijn nieuwe UHD-modellen al meteen agressieve prijspromoties voert. Als er bij ons ook heel scherpe prijzen worden gehanteerd, dan gaan er wellicht veel meer UHD-tv's over de toog gaan. Maar of fabrikanten daar financieel gezonder van worden, is een andere vraag, zegt Boyny.

Audio

En hoe zit het met audioproducten? Daar zijn duidelijke winnaars en verliezers. De allerbelangrijkste productgroep in Europa zijn hoofdtelefoons, daar moet je niet aan twijfelen. Uit hoofdtelefoons worden het meeste omzet gehaald, maar de groei is wel gestopt. 

Er is wel een immense groei bij soundbars en Bluetooth-speakers. Van soundbars werden er vorig jaar in Europa dubbel zoveel verkocht als in 2012, terwijl ook 2012 een recordjaar was. Boyny ziet geen einde aan die groei. Volgens de analist is het ook een teken dat de consument opnieuw oor heeft voor kwaliteit.

'Connected Audio' - denk aan streamingsystemen zoals Sonos - doen het ook zeer goed, net zoals dockingoplossingen. De keerzijde is dat home theatre-sets met en zonder Blu-rayspelers in vrije val zitten. De consument wil echt geen grote collectie speakers met bijhorende kabels in zijn woonkamer, dat is duidelijk.

Op de persconferentie werd ook gevraagd waarom IFA de 'betere audio' geen plek geeft op de beurs. Het antwoord daar op was duidelijk: "Highend-audio heeft zijn eigen beurs in München en wij kunnen niet de juiste omgeving bieden voor audiofiele merken. Op CES zitten de premiummerken apart in eigen hotelsuites die dienen als luisterruimtes, maar wij willen iedereen op het beursterrein en daar is geen mogelijkheid om zoiets te bieden. Dat gezegd zijnde, er zijn zeker pure audiomerken aanwezig, zoals Canton, en ook digitale audio heeft op IFA z'n plaats", zegt Jens Heithecker, Executive Director van IFA.