Hi-Visit 010 HiFi


Jochem Geerdink | 24 juni 2014 | Fotografie Beeldhouwers

Een heel nieuwe audio speciaalzaak met een frisse en moderne uitstraling, maar die door een bekend pand en nog bekendere gezichten hartstikke vertrouwd aanvoelt. Dat is in een notendop het verhaal achter 010 HiFi in - je verwacht het niet - Rotterdam, waar we vandaag te gast zijn.

“Momentje hoor, moet dit nog even vastmaken”, zegt Goos Feenstra wanneer we de winkel aan de Pleinweg in Rotterdam-Zuid binnenlopen. De eigenaar van 010 HiFi is wat aan het stoeien met het rooster van de airconditioning in het plafond, maar krijgt deze niet gesloten. “Het moet er natuurlijk wel netjes uitzien voor de foto’s”, lacht Goos. “Je mot effe dat schuiffie omzetten”, klinkt het plots in onvervalst Rotterdamse tongval. En ja hoor, daar zit het rooster weer op zijn plek. De gouden tip komt van bedrijfsleider Eric Tamerus, toch ook al geen onbekende in audioland. Voor die paar mensen die Goos en Eric niet kennen, eerst even een korte introductie.

Wanneer je vanuit het centrum van Rotterdam richting ‘Zuid’ rijdt, kom je eerst langs de Euromast om vervolgens de Maastunnel in te duiken. Aan het andere eind van die tunnel begint bijna direct de Pleinweg. Een langgerekte winkelstraat in een echte volksbuurt, die bij Rotterdamse audioliefhebbers al tientallen jaren synoniem is aan goede apparatuur. En lekker parkeren met de parkeerschijf, dus geen 50 cent per 10 minuten zoals in het centrum….

Het was eerst Dick Bakker die er 45 jaar geleden zijn Dick Bakker Stereo Architectuur begon. In 2002 nam Goos met Eric die zaak over en opende er een filiaal van HOBO Hifi. Eric blijkt nu, zo’n twaalf jaar later, de enige constante factor in de speciaalzaak op Pleinweg 136 te zijn.

Onlangs gaf HoBo Hifi te kennen aan Goos, eigenaar van het pand, het huurcontract niet te willen verlengen. “Ik dacht wel even: wat nu?” vertelt hij onder het genot van een kop koffie. In 2007 verkocht hij namelijk zijn keten HOBO Hifi aan een grote speler in de markt. “Ik was eerlijk gezegd wel even klaar met het wereldje en ben iets heel anders gaan doen.”

Toch begon het weer te kriebelen bij Goos. “Ik vond het eigenlijk doodzonde om iets anders te doen met dit pand dan een audiozaak. Er zit zoveel historie in dit pand, ik moest er niet aan denken dat daar ineens een ander soort winkel in zou komen. Toen ben ik eens wat gaan rekenen, heb Eric gepolst en besloten deze ‘kans’ te benutten….

Dat alles eigenlijk heel informeel, geen bedrijfsplan. We zijn gewoon begonnen. Ik denk dat er nog genoeg kansen zijn in deze business. We hebben een regiofunctie, hebben een vijvertje met meer dan een miljoen mensen waarin we ons hengeltje mogen uitgooien. Het klinkt wat arrogant, maar als het Eric en mij niet lukt om, samen met de goede parttimers die we hebben, hier een succesvolle winkel van te maken, dan lukt het niemand.”

Romantiek

In mei opende 010 HiFi - een naam bedacht door Design for Selling - na een grondige renovatie de deuren. “Dat was écht nodig”, vertelt Goos, terwijl hij ons voorgaat door de modern ingerichte winkel. “We hebben er in onze optiek een frisse winkel van gemaakt, met een aantal goede merken en leuke spullen. Ik kon trouwens wel merken dat ik er zeven jaar uitgeweest ben. De markt is veranderd, ik merk vooral dat de producten anders zijn. En dan vooral de bronproducten, het gaat bijna allemaal via streaming.” Tegen het eind van ons bezoek komt Marko Kloosterman van AND Benelux dan ook langs om Goos en Eric een uitgebreide demonstratie van Bluesound te geven.

Waar 010 HiFi beschikt over een flink vloeroppervlak, vinden we ondergronds nog minstens evenveel ruimte. Die voormalige werkplaats van Dick Bakker dient nu vooral als magazijn. We zien dozen van bekende merken als Bowers & Wilkins, Monitor Audio, NAD, Marantz en DALI, maar bijvoorbeeld ook producten van Audio Physic, Primare en Paradigm staan opgesteld in de winkel. “De basis voor goed geluid blijven toch speakers met een goede versterker. Dat zal ook altijd zo blijven”, zegt Goos.“ Met ons assortiment richten wij ons vooral op het middensegment, met uitschieters naar boven. Door de vele en goede contacten die we hebben, kunnen we ook merken leveren die niet standaard aanwezig zijn.”

Dan wijst Goos ons op het logo van de nieuwe zaak. Voor de leek lijkt het gewoon blauw met oranje, maar het blijkt toch iets genuanceerder te liggen. “Porsche Gulf Blue en Porsche Gulf Orange, mijn favoriete kleuren”, zegt hij trots. “Ik ben autosportliefhebber, vooral klassieke sport auto’s, en dit zijn kleuren die vroeger vaak in de racerij werden gebruikt. Vooral door Porsche, maar bijvoorbeeld ook in de Ford GT klasse.” 

Wat verder opvalt is dat veel apparatuur mooi uitgestald staat. “Het is eigenlijk geen doen om alles aangesloten te hebben, uiteindelijk wil je het toch rustig kunnen beluisteren”, zegt Eric. “Wanneer mensen willen luisteren pakken we de apparatuur op en brengen het naar de luisterruimte en sluiten het even aan. Je kunt daarvoor altijd binnen komen lopen, je hoeft niet per se een afspraak te maken.”

Niet alleen het logo geeft kleur aan de winkel tussen de toch veelal zwarte en zilverkleurige audioapparatuur, ook het meubilair is kleurrijk. “Van Wassink tuinmeubelen uit Apeldoorn, een goede relatie van me die echt de mooiste tuinmeubelen verkoopt”, verklapt Goos. “Die stoel waar jij nu in zit is bijvoorbeeld gemaakt door de Nederlandse ontwerpers Max en Luuk. Daarnaast hebben we meubilair van het Italiaanse Driade staan, maar ook heerlijke stoelen van het Nederlandse merk Lonc. En, uh… je kunt het ook gewoon hier kopen… Het moet er gewoon kleurrijk en gezellig uitzien. Of zoals Eric altijd zegt: je moet hebberig worden wanneer je een winkel binnenloopt, haha.”

Apetrots zijn Goos en Eric in ieder geval op het uiteindelijke resultaat. “We gaan misschien wat tegen de stroming in, want beginnen een winkel in de tijd dat anderen hem juist sluiten. Al is het natuurlijk niet zo dat we het wiel opnieuw hebben uitgevonden”, zegt Eric. “We gaan ook zeker niet pretenderen dat we nóg meer service verlenen dan andere speciaalzaken”, vult Goos aan. “Maar mocht iemand niet tevreden zijn over de apparatuur en deze terugbrengen, zullen we zeker niet moeilijk doen.” De klant moet gewoon blij worden van zijn geluid thuis. Klaar!

Dat laatste blijkt in het gesprek met Goos en Eric een terugkerende uitspraak. “Wanneer ze het een paar dagen op proef thuis willen hebben? Ook prima”, zegt Goos. “Het maakt me niks uit of het nou hier staat, of bij iemand thuis. Liever bij iemand thuis. Mensen moeten boven alles een goed gevoel krijgen. Natuurlijk moet de pijp ook roken, maar ik begin weer helemaal zoals ik twintig jaar geleden ook begon. De romantiek is terug.”