Premiere CC voor overal en op elk montageplatform


Ulco Schuurmans | 11 december 2014

Het in de cloud op internet zetten van software en gegevens raakt steeds meer ingeburgerd. Voor de videomontage is dat echter nog relatief nieuw. Maar wat heeft u daar als videoamateur of kleine zelfstandige producent nu eigenlijk precies aan? Dat hangt sterk van het gebruik af. Dit artikel zet de geboden extra mogelijkheden op een rijtje.


Onder het ‘in de cloud zetten’ verstaan wij het op internet plaatsen/opslaan en bewerken van gegevens en programma’s. Hiervoor zijn er aan internet grote dataservers (opslagcomputers) gekoppeld die de files en software beheren en kunnen doorrekenen of verder bewerken. Deze bestanden en programma’s kan de gebruiker overal waar hij online is weer opvragen en verder aanpassen. De computer of tablet, maar ook de mobiele telefoon, is dan in feite niet meer dan een userinterface (= grafisch toegangsscherm) voor de op internet aanwezige programma’s en databestanden van de gebruiker.
Het in de cloud zetten kent menig amateur waarschijnlijk al van foto’s en videoclips. Die zet u gewoon in de internetwolk op een bepaalde cloudpagina en de beelden zijn overal waar er internettoegang is, te bekijken of af te spelen. Ook steeds meer gebruikerssoftware koopt de gebruiker niet meer als een zelfstandig pakket voor op de eigen computer maar als een in de cloud te gebruiken versie. Altijd up to date en online bereikbaar.
Wat betekenen dergelijke ontwikkelingen nu echter voor de videomontage en software als Adobe Premiere CC?


Cloud voor- en nadelen
De belangrijkste reden voor het in de cloud gaan werken is het overal online beschikbaar zijn van uw persoonlijke bestanden en software. Zit u een keer elders of wilt u werken vanaf een andere computer, tablet of smartphone dan is het even inloggen op de desbetreffende cloud voldoende om toegang te verkrijgen. Hierbij meteen ook een mogelijk nadeel: geen internettoegang, dan zijn de bestanden en programma’s onbereikbaar!
Er is geen zware computer meer nodig. Alles gebeurt in de cloud. Van bewerking en opslag tot het elders op maat van desbetreffende afspeelapparaat presenteren. Dat biedt verschillende voordelen. Forse computers met harde schijven en dvd/Blu-ray-drives, zware processoren met veel koeling en honger naar stroom zijn niet meer nodig. Lichte compacte apparaten met alleen een fraai beeldscherm, toetsenbord en/of muis zijn voldoende.
Bij het bewerken zijn er drie voordelen. Als eerste een softwareabonnement. U behoeft het pakket niet meer los te kopen. Er kan zelfs alleen voor (tijdelijk) gebruik betaald worden. Niet meer nodig? Dan gewoon het abonnement beëindigen. Dat kan veel goedkoper zijn dan het zelf aanschaffen van een computerprogramma. Altijd de nieuwste versie en updates voor handen. Geen gedoe meer met zelf opnieuw installeren of steeds kijken of er nieuwe drivers zijn. Fouten in de software lost de aanbieder van de software zelf automatisch op. Als tweede staat bij het extern laten bewerken de enorme rekenkracht van de computers (servers) online ter beschikking. Dat kan voor video veel tijd besparen. Omroepen en aanbieders van videokanalen op internet maken daar graag gebruik van. De videoclips, tv-programma’s en speelfilms worden door de lokale cloud-servers verspreid en op het juiste videomaat van de ontvanger gemaakt. Een nadeel kan zijn dat uzelf, behalve de mogelijkheden van het draaiende computerprogramma, geen invloed heeft op wat de server in kwestie precies uitvoert. Ook kunnen er wachtrijen optreden. Daar staat weer tegenover dat u ondertussen iets anders kan gaan doen als de bewerking in de cloud staat.
Bij de opslag is het nog niet alles goud dat er blinkt. Handig en gemakkelijk is dat u overal foto’s en videoclips zelf kunt oproepen of aan anderen presenteren. Vakantiekiekjes en filmpje zijn zo meteen door het thuisfront te bekijken. Tevens heeft de aanleverende computer, tablet of smartphone zelf minder opslagcapaciteit nodig. Kleine capaciteiten van 2 tot 4 GB zijn in de cloud vaak gratis. De cloud-aanbieders rekent echter voor grotere datapartijen geld en dat kan bij videoproducties in HD en UHD aardig oplopen!

Teamwerk vormt weer een geheel ander hoofdstuk. Via de cloud kunnen meerdere personen aan een bestand werken. In geval van video meerdere editors of journalisten. Zo valt er gezamenlijk een videoproductie te bouwen zonder dat iedereen naar een bepaalde montagestudio dient te komen.
Het werken in de cloud vraagt om een afdoende beveiliging. Niet alleen met het oog op de privacy maar ook om te voorkomen dat anderen met uw materiaal aan de haal gaan of dit moedwillig beschadigen. Cloud hacken vormt een serieuze dreiging.

Adobe Premiere in de wolken


Adobe heeft sinds juni 2013 Premiere CC in de cloud staan. Idem de programma’s Photoshop, Illustrator, After Effects, Audition, SpeedGrade en Prelude allen met de toevoeging CC voor Cloud. Het gaat hierbij vooralsnog om de professionele versie van het montageprogramma Adobe Premiere. Wie niet in de cloud wil werken kan gewoon met de 6.5 Creative Suite-versies doorgaan. Tevens is het mogelijk om gewoon met beide versies naast elkaar te blijven werken.
Wat levert de overstap naar Premiere CC de gebruiker nu feitelijk op? Als eerste het overal beschikbaar zijn van jouw eigen Premiere. De toetsenbord lay-out (sneltoetsen), templates (voorontwerpen van filmopmaak), ingestelde werkruimten, shortcuts (voor ingestelde bewerkingen) en het overal bereikbaar zijn van de opgeslagen beeld-, geluid en grafische/effectbestanden. Waar u ook ter wereld Premiere CC online uit de cloud opstart, de eigen vertrouwde werkomgeving staat met alle daarbij behorende faciliteiten meteen ter beschikking.

Voor de meer professionele gebruiker is het van een behoorlijk belang dat toegevoegde beschrijvingen (closed captions) mee te versturen zijn. Daarin staan notities over de opmaak, achtergrondinformatie of metadata om de bestanden te kunnen identificeren. Naar keuze voegt de gebruiker deze captions in de videostroom (embedded) of los. Ook gehele scripten zijn aan metadata en het Story Panel te koppelen. Zo kunt u eenvoudig locaties, conversaties, scenes en spelers terugvinden bij het editen.

Weinig zorgen meer over de compatibiliteit en optimale verwerkingssnelheid. Adobe Premiere CC vindt zelf de meest geschikte CODEC (rekenmodule) om de verschillende videoformaten te bewerken. Bijvoorbeeld UHD, XAVC, XDCAM, gewoon HD 2K en MVC voor 3D. Hetzelfde geldt voor de keuze van de grafische talen OpenCL en CUDA voor het bewerken van effecten. Dat gaat nu echt een stuk vlotter. De rekenmotor Mercury Playback Engine geeft een verrassend goede RealTime door zich optimaal aan de aanwezige computer- en videoprocessoren aan te passen.
Vanuit de cloud kunt u tal van interessante ontwerpen en aanvullende applicaties of plug-ins betrekken. Ook hier het zelf samenstellen van de eigen montage omgeving op maat. De efficiënte werkstroom voor het monteren van de input van meerdere camera’s (multicam editing) is flink verbeterd.
Verder valt op dat de tijdlijn van Premiere CC aanmerkelijk is verbeterd. Wij noemen duidelijkere bijschriften, slimmere edit-gereedschappen, track targetting, copy & paste van bewerkingen (attributes) en het link & locate voor het sneller kunnen terugvinden van videoclips.


Dus?
De vraag is en blijft natuurlijk of de gemiddelde videoamateur nu zit te wachten op Adobe Premiere in de wolken. Voor wie thuis lekker in het eigen studiootje monteert en met de niet professionele versie kan volstaan is de CC-versie niet nodig. Wel aantrekkelijk als u op verschillende plaatsen al of niet in teamvorm aan het monteren bent en met verschillende hardwareconfiguraties en videoformaten werkt. Een bijkomend voordeel kan het betalen per maand zijn. Toch met professionele montagesoftware kunnen werken zonder diep in de hobbybuidel te behoeven tasten.

www.adobe.nl