Franco Serblin Accordo luidsprekers met PrimaLuna DiaLogue Premium HP versterker


Werner Ero | 06 mei 2015 | PrimaLuna

Heel af en toe kom je met audioproducten in aanraking die zo anders zijn dan de grote gemene deler, dat ze zelfs in bepaalde mate vervreemdend en verwarrend over kunnen komen. Zo ook met een nogal eigenaardig vormgegeven monitorluidspreker die ik driekwart jaar geleden bij Rhapsody in Hilversum hoorde. Samen met enkele andere zeer goed klinkende en relatief betaalbare componenten, werd door deze toch kleine set een onbeschrijfelijk mooi geluid neergezet. Niet zozeer mooi in de zin van de bekende hifi kretologieën, maar veel meer een weergave die je vanaf het eerste moment diep weet te raken. Een presentatie waarbij je naast een grote betrokkenheid, verbondenheid en bewondering voor de muziek, ook continu de onweerstaanbare drang voelt om alsmaar verder en dieper in de muziek te duiken om voortdurend op ‘jacht’ te gaan naar dat volgende aanstekelijke nummer.



Na het beluisteren van dit bijzondere systeem kom ik al snel in gesprek met Rhapsody eigenaar Harry van Dalen en zie aan de pretlichtjes in zijn ogen dat hij precies weet wat ik zojuist heb meegemaakt. ‘Dit is toch verpletterend goed Werner? Zoveel gevoel, pakkend realisme en zeggingskracht heb ik zelf in ieder geval nog maar zelden ooit uit zo’n compact luidsprekersysteem horen komen. De geluidskwaliteit ervaren zowel Michael (van Polen) als ikzelf, als grensverleggend goed en is muzikaal zo compleet, dat we deze Accordo zelfs als één van onze beste actuele luidsprekerontwerpen ongeacht prijs beschouwen! Een waarschuwing is echter wel op zijn plaats, want deze luidsprekers vereisen en verdienen wel bovengemiddelde aandacht voor wat betreft plaatsing en aansturing. Maar zeker als je deze beauty’s ook nog eens met bijvoorbeeld een krachtige en mooi bijpassende buizenversterker, zoals de nieuwe PrimaLuna DiaLogue Premium HP buizenversterker combineert, gaat het dak er echt helemaal af. Maar jij speelt zelf toch ook met een mooie buizenversterker? Is het dan niet iets voor jou om een combinatie van Franco Serblin Accordo en PrimaLuna DiaLogue Premium HP eens in jouw eigen omgeving uit te proberen en er vervolgens een test over te schrijven?’ Mede gezien mijn zojuist opgedane ervaringen, zeg ik daar natuurlijk geen nee tegen. Want dit zijn gewoon hele mooie audiocomponenten waar vooraf niet alleen duidelijke denkbeelden aan ten grondslag hebben gelegen, maar waar ook een (zeer) goed getraind gehoor en artistieke waarden, hoog in het vaandel hebben gestaan.

Franco Serblin
Voordat ik echter van start kan gaan, is het denk ik belangrijk om eerst eens kennis te maken met de denk- en werkwijze van één van de grote luidsprekerontwerpers van onze tijd, Franco Serblin. Een unieke persoonlijkheid en topontwerper, die helaas in maart 2013 op 73 jarige leeftijd is overleden. Franco richtte Sonus faber op in 1983 en bracht het bedrijf door zijn visie, zijn enorme passie en drang naar absolute perfectie, naar de absolute wereldtop. Sterker nog, zonder Franco Serblin zou de huidige luidsprekerwereld er wezenlijk anders uit hebben gezien! Want naast de typerende enorme muzikaliteit van zijn ontwerpen, zijn ook de uiterlijke kenmerken toonaangevend en grensverleggend gebleken. Geen ander wist namelijk die unieke symbiose van doelmatigheid en een losse, zwierige en intense vormgeving, zo goed te combineren met een diepgaande bezielende weergave als deze begenadigde Italiaan.

Vanwege verkoop van zijn bedrijf Sonus faber, kwam er helaas ook een einde aan een tijdperk. Althans zo leek het. Maar na de gebruikelijke periode van het afgesproken concurrentiebeding, kroop het bloed toch weer waar het niet gaan kon. Als donderslag bij heldere hemel werd de wereld namelijk opnieuw aangenaam verrast met wederom een compleet nieuwe creatie, de Ktêma luidspreker. Een oogstrelend groot 4-weg vloerstaand luidsprekersysteem met 5 units en een vormgeving, die op typische Serblin wijze, een enorme visuele schoonheid aan een diepgaande en afwijkende functionaliteit weet te koppelen. Maar daarmee was de koek nog niet op en maar amper een jaar later verscheen de Accordo monitor luidspreker. Minstens zo eigenzinnig als de Ktêma en wederom voorzien van een totaal afwijkend lijnenspel en ontwerpgedachte. Al vanaf de beginfase van dit merk wat zijn eigen naam draagt, heeft Franco nauw samengewerkt met zijn schoonzoon Massimiliano om onder licentie deze projecten in zeer gelimiteerde aantallen te produceren. Dit gebeurt bij de eigen familieonderneming die de bijzonder toepasselijke naam ‘Laboratorium’ draagt. Bij het aanschouwen van deze volledig met de hand vervaardigde producten, blijkt deze naam bijzonder goed gekozen te zijn. Want met de grootst mogelijke zorgvuldigheid, eindeloos geduld en tomeloze perfectie, worden deze bijzondere creaties geheel volgens de denkbeelden van de oude meester vervaardigd.



Accordo
Wie de Accordo monitor voor een allereerste keer ziet, zal waarschijnlijk net als ik diep onder de indruk zijn van zowel het werkelijk prachtige materiaalgebruik als de extreem verfijnde en smaakvolle vormgeving. Een styling die zoveel gebalde passie, grandeur en perfectie uitstraalt, is meer een kunstvorm dan een standaard audioproduct. Mede hierdoor roept de Accordo veel meer de associaties op van bijvoorbeeld een maatpak vervaardigd door een getalenteerde meesterkleermaker, een Patek Philippe horloge of een eindeloos geperfectioneerde supercar zoals de Italiaanse Pagani Huayra. Zoals misschien al wel verwacht, is de Accordo een 2-weg basreflex systeem met de (gedempt metalen) pijpopening op het smalle achterpaneel. De behuizing vervaardigd van massief walnoothout, is door zijn nauwkeurig bepaalde combinatie van holle, bolle en rechte vormen en ontkoppeling met gebruikmaking van aluminium-magnesium verbindingsdelen voor resonantiecontrole, een waar kunstwerk geworden. Door de afwijkende maten (36 cm hoog [110 cm met stand], 19 cm breed en 36 cm diep) en vooral de gekozen welvingen, oogt het ontwerp op mij in eerste instantie nogal vervreemdend. Want van welke hoek je ook kijkt, op de onder- en bovenzijde na, is er geen enkel parallel lopende zijde in het ontwerp te vinden! Ook staan de baffle en achterkant bewust onder een bepaalde en onconventionele hoek gedraaid.



In dit geval zijn al deze maatregelen niet genomen om maar een visueel zo afwijkend mogelijk product te maken, als wel de best mogelijke monitorluidspreker binnen zijn segment te ontwerpen. Bovenaan de ver ingedraaide voorzijde is een speciaal voor Serblin ontworpen 29 mm softdome tweeter met een zijden membraan van de inmiddels al legendarische driverontwerper Ragnar Lian te vinden. Ook de 15 cm mid-woofer is een maatwerkproduct die speciaal voor dit ontwerp is vervaardigd. Naast een scherpe en taps toelopende verchroomde metalen fase-plug, bestaat de conus uit nauwkeurig van te voren bepaalde stroken papier. Een constructie die niet alleen is bedoeld om enerzijds opbreekverschijnselen zoveel mogelijk te beheersen, maar ook de intrinsieke voordelen (hoge inwendige demping, gering gewicht, muzikaal) van papier als conusmateriaal maximaal te benutten. Het wisselfilter is bewust minimalistisch van opzet met een 1e of 2e orde filterhelling (6 of 12 dB per octaaf). Hierdoor ontstaat er mede door het extreem nauwkeurig matchen van de topkwaliteit filtercomponenten en vooral het bepalen van exact de juiste waardes en onderlinge samenstelling, een extreem gefocusseerd en gelaagd ruimtebeeld.

Standaard

Een ander bijzonder onderdeel van het Accordo concept, is de buitengewoon sierlijke houten, matzwart gespoten standaard met onderaan een grote, sterk afgeronde, zwaar verchroomde metalen voetplaat. Deze voetplaat is voorzien van een drietal zeer scherpe wederom verchroomde spikes en heeft als bijzonderheid dat hier het filter in is ondergebracht, waardoor het zowel geen hinder van ongewenste trillingen en resonantie kan ondervinden, als ook geen ongewenste ruimte in de toch al kleine luidsprekerkast in beslag neemt. Vermeldenswaard is trouwens ook de montage van de bewust laag geplaatste WBT NextGen luidsprekerterminals. Naast een goed contact wordt het in mijn ogen zeer fraaie visuele ontwerp, hierdoor niet meer geplaagd door van die lelijk achter aan de luidspreker hangende luidsprekerkabels. De verbinding tussen filter en kast vind trouwens in dit geval plaats door een veel in de professionele audiowereld toegepaste Speakon plug. Een hele hechte en zeer goed contact makende druk- en draaiverbinding die zich nooit ongemerkt los kan werken. De kast wordt met twee (verchroomde) bouten zonder zichtbare wartel aan de standaard bevestigd. Ter afsluiting natuurlijk nog enkele technische gegevens. Het opgegeven frequentiebereik in kameromstandigheden is 40 Hz - 33 kHz, het rendement is met 87 dB net iets lager dan gemiddeld, terwijl de gemiddelde impedantie 4 Ohm is. Het gewicht is tenslotte 8 kilo voor de luidspreker en 10 kilo per stand.



PrimaLuna
Het Nederlandse merk PrimaLuna behoort al sinds de start begin 2003, tot één van de meest vooraanstaande en succesvolle Nederlandse audio ondernemingen wereldwijd. Een prestatie van formaat, die is bereikt door één van de meest scherpzinnige en kleurrijke figuren in de high-end audio, Herman van den Dungen. Met zijn reputatie en gave voor het verzamelen van de beste en meest getalenteerde mensen voor ieder van zijn projecten, startte Herman in 1998 met de goed ontvangen en gewaardeerde AH! Njoe Tjoeb cd-speler. Tot de basiskenmerken van dit en alle volgende ontwerpen, behoren tot op de dag van vandaag het verstrekken van uitzonderlijk betrouwbare en hoogwaardige producten voor een scherpe prijs en ongeëvenaarde service. Toch wilde Herman een groter vervolg. Een productlijn die voor mensen overal ter wereld haalbaar zou moeten zijn en voor zowel betaalbaar als vooral voor hoogwaardig muziekplezier zouden moeten zorgen. Dat het hierbij om buizenontwerpen zou moeten gaan, stond voor hem sinds het AH! Njoe Tjoeb project als een paal boven water.
Maar voor het zover zou komen moest op dat moment nog een pakket aan maatregelen worden genomen om de producten precies zo te krijgen als hij voor ogen had. Om dit te bereiken werd met een team van ontwerpers uit binnen- en buitenland samengewerkt. Ervaringsdeskundigen die vervolgens bijna drie jaar doorbrachten met het ontwikkelen en produceren van de eerste inleidende PrimaLuna ProLogue serie die in 2003 in de vorm van de ‘One’ werd uitgebracht. Niet snel daarna daalde een ware regen aan superlatieven en complimenten van de meest invloedrijke recensenten van het continent op Herman en zijn team neer. In 2004 startte door de samenwerking met de Amerikaanse buizengoeroe en nog immer PrimaLuna (en het wat minder bekende Mystère) distributeur Kevin Deal, ook de distributie in de VS. Hiermee had het kleine en Nederlandse (in China onder eigen strenge condities vervaardigde) PrimaLuna in sneltreinvaart voor elkaar gekregen wat vriend noch vijand ooit voor mogelijk had gehouden. Ofwel… prachtig klinkende, redelijk geprijsde, zeer betrouwbare componenten met mogelijkheden, technische features en vooral een geluidskwaliteit die bij de concurrentie al snel drie tot zelfs vijf keer meer kosten!



DiaLogue Premium HP
Inmiddels zijn de jaren verstreken en is het PrimaLuna programma in sneltreinvaart uitgedijd. Nog steeds is dat eerste ProLogue ontwerp in opgewaardeerde vorm als ProLogue Classic verkrijgbaar, maar nu is er ook sinds enige tijd de technisch en gehoormatig geëvalueerde ProLogue Premium lijn verkrijgbaar. Een serie die naast de bekende geïntegreerde versterker, inmiddels ook bestaat uit een voorversterker, twee typen eindversterkers (stereo en mono) en een cd-speler. Voor wie een nog hogere geluidskwaliteit met nog meer mogelijkheden wil nastreven, is de duurdere en meer prestigieuze DiaLogue Premium serie ontwikkeld. Een productlijn met een zelfde soort opbouw als het ProLogue Premium programma, maar uitgebreid met een recent geïntroduceerde speciale HP (High Power) uitvoering. Hierdoor wordt door het verdubbelen van de vier origineel aanwezige eindbuizen naar acht, het uitgangsvermogen letterlijk verdubbeld! Voordat ik dit nieuwe uitgangsvermogen  ga vermelden, wil ik eerst kwijt dat iedere PrimaLuna DiaLogue Premium versterker van zes 12AU7 voorversterkerbuisjes is voorzien en dat zonder enige afregeling(!) bij de acht eindbuizen kan worden gekozen uit EL34, KT88 of 6550, KT120 en zelfs de nieuwe vermogende KT150 exemplaren. Het enige wat u hiervoor hoeft te doen is een zijschakelaar bij EL34 eindbuizen in de ene stand en in de andere stand bij de overige buistypes plaatsen. Voor de rest houdt het zelf door PrimaLuna ontwikkelde Adaptive AutoBias systeem, alles perfect in het gareel.



Geheel in lijn met de verwachting door het dubbele aantal eindbuizen, is de HP ook werkelijk in staat tot het leveren van wezenlijk meer vermogen. In de Ultralinear stand is dat 73 Watt met EL34, 70 Watt met KT88, 85 Watt bij KT120 en 89 Watt bij KT150 eindbuizen. In de triode stand zijn deze waarden: 42 Watt bij EL34, 40 Watt bij KT88, 45 Watt bij KT120 en tenslotte 51 Watt bij de zeer recent door Tung-Sol ontwikkelde KT150 exemplaren. Buiten de grotere afmetingen (38,5 breed, 40,5 cm diep, 20,5 cm hoog en 29,5 kg zwaar) en het grotere aantal eindbuizen, biedt de DiaLogue Premium ook nog volgende zaken als meerwaarde boven de minder kostbare ProLogue Premium serie. Wat te denken van een hogere kwaliteit binnen bekabeling, Alps Blue Velvet volumeregelaar, Takman weerstanden, SCR tinfolie condensatoren, DC Offset killer, relais geschakelde ingangen en zelfs op afstand bedienbare triode/ultralinear schakeling en een afzonderlijke subwoofer uitgang. De HP wordt tenslotte gecompleteerd door een buizenbeschermingskap en een mooie aluminium afstandsbediening. Last but not least maken alle PrimaLuna buizenversterkers gebruik van een hele reeks aan intelligente beveiligingscircuits en wordt een buitengewoon hoge kwaliteit custom made uitgangstransformatoren toegepast. Dit is voor dit type buizenversterkers, een zeer belangrijk en buitengewoon klankbepalend onderdeel, waarmee zelfs het uiteindelijk te behalen eindresultaat kan worden gemaakt of gebroken.

Luisteren

Om over voldoende ingespeelde exemplaren te kunnen beschikken stelt Harry van Dalen van Rhapsody voor deze test het eigen demo paar Accordo’s welwillend ter beschikking. Importeur/fabrikant Durob Audio zorgt op zijn beurt voor een hagelnieuwe PrimaLuna HP versterker, die voor deze test zelfs compleet met alle benodigde EL34, KT120 en zelfs de nieuwe KT150 eindbuizen word aangeleverd! Terwijl ik op de achtergrond start met het immer tijdrovende inspelen van zowel de versterker als alle bijgeleverde sets eindbuizen, buig ik mij in de luisterruimte als eerste over de Accordo’s. Wat ook nu weer meteen opvalt, is dat zowel de vormgeving als maatvoering zo bijzonder en afwijkend is, dat ze in nagenoeg ieder interieur een prachtige, maar zeker ook integere blikvanger zullen vormen. Harry drukte mij vooraf nog een keer extra op het hart, dat ze qua opstelling echt bovengemiddeld ver ingedraaid moeten worden om alle gehoormatige parameters optimaal samen te laten vallen. Toch blijkt het ondanks die aanvullende kennis eenmaal thuis, in eerste instantie nog helemaal niet zo gemakkelijk om beide luidsprekers echt mooi gelijk in te draaien! Want zeker op de luisterplek gezeten kun je door de sterk weglopende en gebogen kastvormen niet echt goed een bepaald referentiepunt vormen. Van een koper kreeg ik tussentijds de waardevolle tip om hier een laser voor te gebruiken (is in iedere bouwmarkt tegen een redelijk bedrag te koop) en natuurlijk kun je door goed luisteren ook al snel verder komen.

Maar ik vind het wel een punt van aandacht. In de eerste fase van deze test speel ik nog met mijn eigen referentie Unison Research Performance single ended buizenversterker, terwijl ik een maand verder, na het voldoende inspelen van zowel de PrimaLuna HP versterker en alle eindbuizen, overschakel op deze nieuwe ster aan het PrimaLuna firmament. Mijn eerste indrukken van de Accordo omvatten eigenlijk twee zaken. Het eerste is een bovengemiddeld sterke uitdrukkingsvaardigheid in combinatie met een heel, expressief levendig, tastbaar en humaan geluid. Terwijl ik als tweede aspect op een hele reeks aan vreemde fasedraaiingen word getrakteerd! Oef, wat is dit nu? Al snel blijkt dat Harry een waar woord heeft gezegd wat betreft het indraaien van de Accordo’s, want de weergevers blijken inderdaad bovengemiddeld gevoelig te zijn voor het plaatsen (echt ver uit elkaar) en het dus echt fors indraaien om alles echt op zijn plaats te laten vallen. Uiteindelijk zelfs zo ver dat de denkbeeldige assen van beide speakers elkaar ruimschoots voor mijn luisterstoel moeten kruisen. Normaliter heb ik gehoormatig een hekel aan weergevers die te veel worden ingedraaid. Vooral omdat je dan vaak in een te beperkt gebied naar een echt goede 3D stereoweergave kunt luisteren, de tonale balans dan vaak te direct en zelfs te schel kan worden en je een zo overtrokken pin point presentatie kan krijgen die je in een live situatie nooit kunt waarnemen! Maar deze Accordo’s blijken één van de uitzonderingen op deze regel te zijn, want het levert uiteindelijk wel het gewenste resultaat op. Na al deze aandacht is de weergave plotsklaps getransformeerd van potentieel aardig, naar een bijna magische klankbelevenis waar letterlijk alles in klopt! Ik heb zelfs nog nooit een weergever meegemaakt waar deze verschillen zo nadrukkelijk worden geëtaleerd als bij de Accordo.



Wie nog de oorspronkelijke door Franco Serblin ontworpen Sonus faber modellen kent of bezit, zal in de Accordo onmiddellijk de handtekening van de meester herkennen. Als heel mooi voorbeeld grijp ik nu eens niet naar een bewust mooi opgenomen audiofiel album, maar haal dit keer ‘In Vogelvlucht’ van Herman van Veen (cd Harlekijn 833 240-2) uit 1987 weer eens voor de dag. Wie op de Accordo nummers als Suzanne, Fiets, Anne en Signalen aan zich voorbij hoort trekken, wordt werkelijk heen en weer geslingerd door de diepere boodschap die in deze nummers verborgen zit. Een prachtige eigenschap die helaas bij veel hedendaagse luidsprekers en audioproducten inmiddels grotendeels verloren is gegaan. In een tijd waarin bijna iedere test bol staat met de opmerkingen dat er weer meer details in dezelfde muziek te horen zijn en dat het geluid wederom nog schoner en nog ‘zwarter’ klinkt dan voorheen, presenteert de Accordo met een topversterker en een goede bron, veel meer de onderliggende boodschap en natuurlijke expressie inclusief bezieling in de muziek. Wat echter niet wil zeggen dat je op deze luidsprekers alleen maar een ‘ademende’ melodie hoort en alles wat audiofiel is maar wordt overgeslagen! Integendeel zelfs, want naast de opvallend natuurlijk gefocuste presentatie met een hoge mate aan expressiviteit en vloeiende, levendige klankkleuren, is de Accordo ook in staat om bijna ieder muziekstuk op een onthullende manier open te trekken. Je hoort dus heel veel informatie, die echter wel op een natuurlijke manier wordt gepresenteerd. Het hoge middengebied en hoge tonen bereik zijn daarbij relatief luid of voor in de mond afgestemd, wat vooral bij buizen door hun standaard klankkleurrijkdom en vloeiende karakter goed past. Maar ook solid state ontwerpen met voldoende vulling en onderhuidse kracht vormen een goede combinatie met deze veeleisende monitoren. Vooral wat extra vermogen kan geen kwaad en hierdoor is deze  PrimaLuna HP versterker een extra goede combinatie met de Accordo.



De invloed van de DiaLogue HP
Hoewel je in een bepaalde opstelling uiteraard altijd luistert naar een totaalcombinatie, valt over de HP versie en vooral zijn invloed op het totaalgeluid toch ook wel het nodige te vertellen. Allereerst vind ik zelf dat ook samen met de Accordo zowel de EL34, KT120 als KT150 eindbuizen allemaal heel goed presteren. De EL34 geeft daarbij het meest smeuïge, ‘lieve’ en op een bepaalde wijze intieme geluid. Terwijl de aanmerkelijk krachtiger KT120 en KT150 representanten, het geluid duidelijk voller, krachtiger, meer gestoken en zeker ook meer gecontroleerd presenteren. Voor mij is het trouwens de eerste keer dat ik een versterker thuis hoor waar de nieuwe KT150 eindbuizen in gebruikt kunnen worden en het staat voor mij als een paal boven water dat deze laatste incarnatie van de KT familie, ook de meest neutrale en accurate is. Een erg fraaie buis. KT120 eindbuizen vragen altijd wat meer inspeeltijd om zichzelf helemaal te kunnen ontplooien en zijn op een wat andere manier door de fabrikant gevoiced. Het is misschien net wat minder kernachtig en gestoken, maar op een andere manier ook heel mooi natuurlijk, ‘full bodied’ en vooral erg goed in het PrimaLuna concept passend. Een minpuntje vind ik trouwens dat de KT150’s eigenlijk net wat te groot zijn voor deze PrimaLuna versterker.

Tussen de voor- en achterste rij zit namelijk net wat te weinig ruimte waardoor je één van de rijen een tikje schuin moet zetten zodat ze elkaar niet letterlijk aanraken. Ook erg interessant is het omschakelen van Ultra Linear naar de Triode stand. In de eerste stand is de versterker echt de spreekwoordelijke ‘powerhouse’. Alles is krachtig, gestoken, kleurrijk en lekker dynamisch. Zeker een fraai live album als bijvoorbeeld A Fortnight in France (cd Blue Note Records T243 5 782/421) van het nog immer excentrieke zangtalent Patricia Barber, staat werkelijk vol met nummers die deze aspecten zeer goed illustreren. Het begint al met de energiek pulserende ritmepatronen van ‘Gotch’a, de stille boodschap en onderhuids drijvende kracht van ‘Dansons la Gigue!’, het heerlijk loom achter in de maat gespeelde ‘Witchcraft’, en met als fier hoogtepunt de verstilde intro van ‘Norwegian Wood’. Een nummer wat later uitmond in een ware gepassioneerde instrumentale climax van in extase verkerende muzikanten. De PrimaLuna DiaLogue Premium HP en Franco Serblin Accordo, geven dit muzikale meesterwerk met zoveel passie, fijn dynamiek en intensiteit weer, als maar weinig andere combinaties binnen deze prijsklasse en afmetingen toe in staat zijn. Wanneer ik vervolgens omschakel naar triode, veranderen er een aantal zaken in de muziek. Het geheel wordt zachter, wat meer sonore en de bijna ontembare kracht wordt omgebogen naar wat meer gevoel, zachtheid en intimiteit. Een heel mooi gereedschap dus om uw set geheel naar uw eigen hand, stemming en sfeer te zetten! Ook bij alle andere gedraaide muziek komen deze verschillen duidelijk naar voren, waarbij het aan uzelf is wat u in welke situatie prefereert.



Conclusie
Twee heel bijzondere merken en ontwerpen die duidelijk afwijken van de grote massa. Dit zowel qua denkwijze, concept als klankmatig. Vooral de Accordo is een passend postuum eerbetoon aan een van de grootste hedendaagse luidsprekerontwerpers. Deze luidsprekers zijn gemaakt met een ziel, hoewel tijdens de testperiode ook is gebleken dat niet iedereen de op een bepaalde manier uitgesproken, voor in de mond liggende, expressieve weergave op een zelfde manier waardeert. Maar is dat niet nog altijd beter dan al die ‘me too’ producten die allemaal op een soortgelijke wijze een zelfde soort klank genereren? Producten mogen wat mij betreft best op een bepaalde manier kleur bekennen en uitgesproken zijn en de Accordo is hier misschien wel één van de sterkste voorbeelden van. De PrimaLuna DiaLogue Premium HP, loopt wat dat betreft misschien wat meer in het ‘gareel’. Maar is ook eigenzinnig genoeg om voor veel zoekende muziekliefhebbers een waardig andere alternatief te bieden. Technisch tijdens de testperiode foutloos en veelzijdig met al zijn op afstand bedienbare mogelijkheden, functionaliteiten, super stille transformatoren en rijkelijke hoeveelheid aansluitingen. Ook gehoormatig zal deze nieuwste PrimaLuna loot denk ik bij velen in de smaak vallen omdat het voldoende vermogen om bijna alles aan te sturen combineert met een muzikaal betrokken, volle, dynamische en transparante klank. Bevrijdend anders is nu eenmaal een keuze.

Prijzen
Franco Serblin Accordo Solid Walnut € 6.950,- per paar incl. Stands
Franco Serblin Accordo Grey HD € 7.950,- per paar incl. Stands
PrimaLuna DiaLogue Premium HP in zwart of zilver € 3.950,- met EL34 eindbuizen

www.durob.nl
www.rhapsody.nl