Rijden, zweven & vliegen


Ulco Schuurmans | 14 mei 2015

Bij opnamen met onderwerpen die zich verplaatsen is een rijdend of voor de borst zwevend statief handig. Klassiek is de op rails rijdende dolly. Camerakranen of -armen maken het mogelijk om de opnameapparatuur boven de scene te positioneren. En met de cameradrone vlieg je er echt overheen. Het vogelperspectief in optima forma.



Er zit tegenwoordig steeds meer beweging in video- en fotocamera’s. De actiecamera gaat voorop. Die kan je met klemmen, statiefjes en bandjes letterlijk overal aan bevestigen: autospiegels, helmen, surfplanken, skies, snowboards, motoren, fiets en gewoon het voorhoofd. Als de onderwerpen slechts een beetje bewegen zijn zij met een rig of draaiend statief best goed te volgen. Voor de langere afstanden komen rijdende dolly’s of de cameraman die er met een zwevend borststatief achteraanloopt in aanmerking. Voor het echt boven de opnamescene hangen of vliegen heb je een camerakraan/arm of drone nodig.



Railsystemen en dolly’s
Bij verrijdbare camera’s zijn er verschillende mogelijkheden. Het meest bekend zijn railsystemen en dolly’s. Bij de railsystemen legt de camera een vast traject af over een rail die bijvoorbeeld tussen twee statiefstandaards bevestigd is. Bijvoorbeeld van Kessler, de heavy duty CineSlider. De camerabeweging op deze rail valt te motoriseren, van een pan/tilt-kopsysteem te voorzien en op afstand te besturen (controller).
De dolly’s zijn ruwweg te verdelen in:
- Wieltjes onder de statiefpoten of een camera-crane zetten;
- Een complete dolly in grote of mini-uitvoering. Voor handig onderweg zijn er portable en opvouwbare minidolly’s verkrijgbaar.
Naar keuze rijden dolly’s los op de eigen wielen of over een vast railsysteem. Er zijn vele uitvoeringen van super licht tot zwaar en zeer duurzaam. Bekende merken voor verrijdbare camerasystemen zijn onder andere Kessler, Cinetics, Revo (budget), Digital Juice, Indie, Cobracrane. Matthews, Revolve en Manfrotto. De meeste statieffabrikanten voeren wel een dollyset voor hun driepoten.



Kraansysteem of drone?
Het vogelperspectief met de camera die zweeft over evenementen, publiek, gebouwen of landschap is een geliefd opnametype. Je kunt hierbij kiezen uit kraanarmen (camera crane, JIB) of drone. De camera(kraan-)arm is het meest stabiel. Andere belangrijke voordelen zijn dat je er een flink gewicht aan kan hangen en de besturing en monitor via betrouwbare kabels verloopt. Als nadelen gelden de omvang en het beperkte bereik van de (telescopische) arm. Cranes en JIBs zijn er in alle soorten en maten. Van lichtgewicht die gewoon op een driepootstatief kan plaatsen tot compleet verrijdbare gemotoriseerde kraaninstallaties aan toe. Bekende merken voor cranes en JIBs zijn Eurocrane (Holland), Aviator, Kessler, Cobracrane, Strada, EZFX, Haque en de Hydrascope van Chapman (ook geschikt voor onder water).
Een drone is in principe zo vrij als een vogeltje mits de draadloze afstandsbediening ver genoeg reikt en het weer niet tegen zit. Niet voor niets zie je steeds meer het inzetten van drones bij evenementen, muziekuitvoeringen, sport en natuuropnamen. Aan een drone kleven echter enkele beperkingen. De eenvoudiger vriendelijk geprijsde versies zijn slechts geschikt voor lichte cameramodellen. Wie een paar pond camera of camcorder wil laten vliegen dient behoorlijk in de geldbuidel te tasten. Het bedienen van de scherpstelling, zoom en opnameparameters stelt flinke eisen aan de draadloze afstandsbediening en/of app op de smartphone/iPad. Ook is de beschikbare ruimte voor extra accessoires beperkt. Bekende drone-merken zijn DJI Phantom, Parrot (budget), Altura van Aerialtronics (4 kg) en TBS Discovery (reikt tot 5 km).

 

Eurogrip camerakranen

Het Belgische bedrijf Eurogrip is toonaangevend betreffende de inzet van camerakranen en JIBs. Wij hadden een kort interview met Benoit Facon, zaakvoerder bij Eurogrip.



Waarvoor worden cranes in de dagelijkse praktijk gebruikt?
Camerakranen worden dagelijks ingezet in televisiestudio’s. Dit kan zijn voor zowel muziek-, praat-, als quizprogramma’s. Er zijn zelfs enkele nieuwsstudio’s die gebruik maken van camerakranen. Daarnaast worden de kranen ook ingezet buiten de studio’s voor captatie van sport-, en muziekevenementen. Ook bij filmopnames en commercials worden camerakranen frequent gebruikt.

Wat is de meerwaarde van een kraan voor het opnemen van evenementen?
Zoals bij al onze verhuurproducten is het doel van deze camerakranen, de camera kunnen bewegen, verplaatsen. Dit geeft als resultaat een dynamisch beeld. Bij evenementen kunnen we met camerakranen extra dynamiek geven aan de kijker en deze het evenement op een andere manier laten beleven. De kranen worden ook altijd bediend door ervaren grippers die samen met de camerman ook voorstellen doen aan de regisseur.



Wat zijn de verschillende kraan- en JIB-typen?
Onder ‘Jib’ wordt verstaan een korte arm (max. 2 meter) waar de camera vooraan wordt bediend door de cameraman. Hij staat naast de Jib en bediend zo de camera.
Bij camerakranen hebben we twee soorten:
- Zitkranen (waarbij de cameraman mee op de kraan zit via een cameraplateau).
- Remotekranen (waarbij de camera vooraan op de remotehead is gemonteerd en de cameraman op afstand de camerahead bediend). In deze categorie zijn er twee onderverdelingen (namelijk de camerakranen met vaste lengte en deze met variabelelengte de zogenaamde Technokranen).



Hoe een geschikte crane te kiezen?
Bij een aanvraag adviseren we de klant altijd. Indien nodig gaan we de locatie bekijken en komen we samen tot de meest geschikte kraan voor het passend budget. Daarbij kijken wij onder andere naar:
- Het type camera. Op onze kranen is het mogelijk van een lichte (2kg) tot de zware filmcamera’s (30kg) te plaatsen.
- Het bereik. We beschikken over camerakranen van 2 meter tot 30 meter. Deze laatste is de grootste ter wereld. De Stradacrane 100ft.
- Dan de te bevestigen accessoires. Eigenlijk kunnen we bijna alle accessoires monteren op onze kranen van motoren voor filmlenzen tot autocues.
- Het terrein en opname omstandigheden. We hebben op de meest onmogelijke plaatsen gestaan met kranen tot op daken van hoge gebouwen toe. De meeste kranen zijn ook voorzien om bij slechte omstandigheden (regen/sneeuw) te kunnen werken. Onze camerabedieningspanelen zijn zelfs voorzien met verwarming zodat de cameraman geen koude handen krijgt.

Wanneer komt een drone in aanmerking?
Wij hebben twee jaar ontwikkeling gedaan bij ons met Drones. Momenteel komt een drone nog niet in aanmerking daar er nog geen wetgeving is om op een legale manier met drones te vliegen.
In de toekomst zullen drones een deeltje van het luchtruim tussen camerakranen en helikopters met Wescam/Cineflex kunnen invullen. Drones zijn sowieso niet geschikt om boven publiek te gaan vliegen. Ze maken ook namelijk een hoop herrie. Maar het blijft een product dat verder zal worden ontwikkeld en zeker een toekomst heeft.