Interview met Michael Geise van Yamaha


Jamie Biesemans | 21 september 2015 | Fotografie Beeldhouwers | Yamaha

Een van de grootste lanceringen op IFA was ongetwijfeld MusicCast van Yamaha. Het Japanse hifi-merk springt op multiroom. En dat met een naam die meer dan een decennia geleden gelinkt was aan toestellen die je kan beschouwen als voorlopers van de huidige lichting multiroom-toestellen. Yamaha kiest bewust opnieuw voor de MusicCast-naam, ook wel net om zijn hifi-roots te benadrukken. Het systeem lijkt echter zeer toekomstgericht en – vooral – zeer volledig. Met meer dan 20 compatibele Multicast-apparaten, waaronder AV-receivers, stereoreceivers, soundbars, miniketens, en meer, is dit alleszins een van de grootste lanceringen in het multiroom-segment ooit. Tijd om ons licht te gaan opsteken bij Michael Geise, manager AV Products bij Yamaha Music Europe.

Waarom brengt Yamaha net nu MusicCast uit?
Tegenwoordig hebben de meeste mensen een vrij goed netwerk en zijn ze het gewend om met netwerken om te gaan. En sinds smartphones en tablets deel van het dagelijks leven werden, is iedereen gewend om ‘iets’ te verdelen van een slim toestel naar een tv of vanaf een NAS-schijf. Het wordt heel normaal. Natuurlijk zijn er ook andere merken die draadloze multiroom-systemen uitbrengen, maar deze merken richten zich hoofdzakelijk op streaming speakers. Iedereen heeft deze draadloze streaming speakers, maar de realiteit is dat ze gelimiteerd zijn. Zowel op vlak van geluid als mogelijkheden. Daarom is dit het moment om iets nieuw aan te bieden. Waar alle 
anderen stoppen, daar beginnen wij. Als het gaat om geluidskwaliteit, flexibiliteit, connectiviteit, en het verdelen van zowel interne als externe bronnen.

Jullie willen dus zowel flexibiliteit als jullie hifi-erfgoed uitspelen?
Zeker, één van onze sterkste punten is ongetwijfeld flexibiliteit. Welke bron dan ook die een gebruiker aan een MusicCast-systeem hangt, hij kan die bron naar alle andere MusicCast-toestellen verdelen. Ook analoge inputs, zoals vinyl: als hij een MusicCast-receiver gebruikt met een phono-ingang. Als hij een HDMI-bron hangt aan een compatibele AV-receiver, dan kan dat ook verdeeld worden, incluis de Audio Return Channel (ARC) van een televisie. Het is zelfs mogelijk om Airplay-audio naar MusicCast-toestellen te sturen. Dit is toch een sterk punt. En uiteraard kunnen traditionele coax- en optische aansluitingen gestreamd worden. 

MusicCast verdeelt bronnen

Je zou dus ook via Bluetooth naar een receiver kunnen streamen, en dan deze stream via WiFi naar andere MusicCast-toestellen herverdelen? Dat lijkt relatief uniek.
Het is zeker uniek dat we allerlei verbindingen kunnen verdelen door het huis. Of het nu draadloze of bekabelde bronnen zijn. Zelfs muziekbestanden op een USB-stick die je insteekt op een AV-receiver of stereo-receiver kunnen gedistribueerd worden. MusicCast is het enige systeem dat alle mogelijke bronnen kan (her)verdelen.



Jullie hebben meteen veel MusicCast-apparaten gelanceerd, meer dan twintig. Is het de bedoeling dat Yamaha op termijn al zijn nieuwe toestellen meteen compatibel maakt met MusicCast?
Inderdaad. MusicCast wordt echt deel van het DNA van Yamaha. Alles wat te maken heeft met het afspelen van muziek zal een WiFi-module bevatten – of toch zeker een netwerkaansluiting – en zal samenwerken met MusicCast.



 

MusicCast-app voor alle apparaten

Jullie hadden al veel apparaten die je via apps kon bedienen. Voor de AV-receivers was er eentje, voor netwerkspelers weer een andere app. Is het de bedoeling dat al die apps samensmelten in de MusicCast-app? Dus dat je alle functies van alle apparaten vanuit één plek kan bedienen?
Eigenlijk is er al sprake van een samensmelting. In de MusicCast-app krijgt de gebruiker een goed overzicht van alle aangesloten apparaten. Hij kan alles aanpassen naar wens. De naam van een zone kan bijvoorbeeld ‘woonkamer’, een modelnaam of iets persoonlijks zijn. De grote afbeelding die er bij hoort, kan je zelfs vervangen door een eigen foto. Iedereen in het gezin kan bovendien de app naar eigen smaak aanpassen. Wil je het op een bepaalde manier aanpassen op je iPad en anders op je smartphone, dan kan dat. Dit is een detail, maar iedereen houdt er wel van. En door die aanpasmogelijkheden verleid je gebruikers om met de app te spelen. En zo komen zij in contact met alle functies. 



Als je bijvoorbeeld een verbonden AV-receiver selecteert, dan krijg je in de app een overzicht van alle bronnen. Die worden getoond met heldere afbeeldingen. Je kan de volgorde van bronnen veranderen en niet-gebruikte aansluitingen verwijderen, zodat alles overzichtelijk blijft. Ook streamingdiensten die geconfigureerd zijn op een audiotoestel zie je hier opduiken. Dat kan Spotify, Juke of Napster zijn, bijvoorbeeld. Spotify omdat het de grootste is, Juke en Napster omdat ze zeer geschikt zijn voor multiroom. Je kan bij Juke en Napster simultaan zes verschillende liedjes naar zes kamers streamen. Bij Spotify is het altijd beperkt tot één kamer. Als je kamers wil combineren om dezelfde muziek te laten afspelen, raak je de ‘link’-knop aan en selecteer je een master-kamer. Daarna tik je gewoon op de toestellen die je wil koppelen. Ontkoppelen is ook heel eenvoudig.  

Dit alles kan je beschouwen als de basisbediening. Wil je bijvoorbeeld bij een AV-receiver meer doen, zoals de DSP, speakerinstellingen, video-processing, enzovoort aanpassen, dan word je vanuit de MusicCast-app doorgestuurd naar een meer uitgebreide controller-app voor dat toestel. Dus: de MusicCast-app is de basale controller, met de bestaande app als de volgende stap. Wil de gebruiker details, dan krijgt hij details. Maar de eerste prioriteit is de klant niet lastig te vallen met 25 apps in één keer. “Niet nadenken, gewoon gebruiken” is ons motto.

MusicCast en muziekformaten

MusicCast ondersteunt aardig wat muziekformaten, zagen we bij de aankondiging. Hoe belangrijk is dat eigenlijk?
Er is nog een aspect aan dat “niet nadenken, gewoon gebruiken”. De situatie is dat veel mensen tegenwoordig allerlei muziekbestanden hebben, her en der opgeslagen. Bij de meeste multiroom-systemen kan het daarom wel eens gebeuren dat ze muziek selecteren en er niets gebeurt. Je krijgt geen feedback en je weet niet wat het probleem is. Misschien is net dat ene liedje een high-res bestand aan 192 KHz en wordt dat niet ondersteund door het systeem bijvoorbeeld. Bij ons maakt dat allemaal niet uit. Als je bijvoorbeeld een DSD-bestand kiest en wil streamen naar een WiFi-speaker die het DSD-formaat niet kent, dan zal de app dat weten en in realtime het DSD-bestand laten omzetten naar PCM.



Hoeveel zones kan je aansturen via MusicCast?
Op dit moment, afhankelijk van welk apparatuur je hebt staan, is het 10 plus 4. Maar dat is op dit punt, want we willen eerst zorgen dat we overal een hoge kwaliteit kunnen leveren. Dat is dan streaming met WAV, mp3 en dergelijke. DSD kunnen we niet naar tien kamers tegelijkertijd, dat is te zwaar. Enkel de hoofdkamer hoort dan DSD, de andere kamers ontvangen lossless FLAC-kwaliteit. Als het over 192 KHz/24-bit FLAC gaat, dan kan het wel naar tien kamers gestreamd worden. Maar dat zal WiFi zwaar belasten. En denk er aan dat de meeste van onze AV-receivers ingebouwde zones hebben via extra speakerterminals. En ook die extra zones kan je via MusicCast  bedienen. Vandaar dat we zeggen 10 plus 4. Die vier verwijst naar vier extra zones via een AV-receiver.

Ons doel is natuurlijk het best klinkende systeem op de markt zijn, en ondersteuning voor hi-res hoort gewoon daarbij. Op dit moment zeggen we ‘tien kamers’, en dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de meeste woningen. We gaan wachten tot december, januari om het systeem verder te openen. We willen van de eerste gebruikers wat feedback krijgen over hoeveel kamers er typisch zijn en welke kwaliteit er gestreamd wordt. Het is voor ons zeer belangrijk dat we een stabiel systeem hebben, iets dat bij andere merken een probleem kan zijn. We beginnen met tien, en we zien wel!