Review: Hifi Brussels 2015


Ruud Jonker | 16 oktober 2015 | Fotografie Ruud Jonker

Afgelopen oktober werd de tweede editie van Hifi Brussels gehouden in het Diamond Conference Center, nabij de luchthaven Zaventem. Het organiserende team bestaat uit de volgende importeurs en/of bedrijven: Alpha High End, Amplitude, Colab, Gydotron, JazzyBird, Ludwig Audio, Noir et Blanc, Pol Quadens en Pink Noise. Zij waren verantwoordelijk voor de presentatie van zowat tachtig merken, die in twintig demoruimten voor het publiek beschikbaar waren.



Zoals tijdens elke show speelt de akoestiek altijd een belangrijke rol, en die is natuurlijk nooit volledig optimaal. Ook heeft geluidsapparatuur, om de een of andere reden, even tijd nodig om te settelen. Toch was het opvallend dat de meeste sets goed speelden en ook nog eens op de juiste manier in de conference-rooms waren geplaatst. Er is dus duidelijk gewerkt om systemen zo optimaal mogelijk te laten presteren. Vertegenwoordigers van de pers luisteren doorgaans wel door iets minder optimale omstandigheden heen. Zij hebben vaak, in andere luisteromstandigheden, al kennis gemaakt met de nieuwe producten.

Maar voor een bezoeker die op zoek is naar een goed systeem, krijg je natuurlijk maar één enkele kans. Het zal duidelijk zijn dat in dit korte beursverslag niet elk nieuw product kan worden besproken. Ook kan er niet van elke gepresenteerde set een luisterimpressie worden beschreven. Dat doet volstrekt niets af aan de vele interessante producten en aan sets die ook de moeite waard zijn om nader kennis mee te maken. Gezien de redactionele ruimte dus een beperkt overzicht van sets, die in ieder geval de nodige indruk achterlieten. Naast de producten was deze show interessant omdat er diverse fabrikanten aanwezig waren. Het publiek kon kennismaken met de ontwerpers achter de apparatuur.  

Luisterimpressies - Hifi Brussels 2015

Gydotron presenteerde de Jeff Rowland Deamon integrated amplifier, aangesloten op de p1 vloerstaande luidspreker van Manger. De Deamon valt op door de aanwezigheid van digitale ingangen, inclusief USB. Er is ook een optioneel wifi-streaming board beschikbaar en phono. Daarmee is deze Deamon een one-box totaaloplossing.

Pol Quadens is kunstenaar en engineer. Zijn opvallende OVO luidspreker, gebouwd uit corian, werd aangestuurd door nieuwe Jadis versterkers. Onder andere de I50 met KT-150 tubes en de DA-88S. Monitor Audio luidsprekers klonken op deze show voortreffelijk, aangestuurd door een Stereo 40 MKIIIm van Icon Audio en een Lumin T1 streamer/dac. De Icon versterker volgt de traditionele bouw, met een buizengelijkrichter, een choke en hard wired electronica (Ludwig Audio).

Ook het Duitse luidspreker- en elektronicamarkt Tidal werd gepresenteerd. De Tidal Piano G2 klonk overtuigend met broncomponenten van Esoteric en solid state versterking (Ludwig Audio). EgglestonWorks heeft al jarenlang een voortreffelijke reputatie in de US en wordt in België vertegenwoordigd door Noir et Blanc. De Andra III werd gecombineerd met componenten van onder andere Gryphon en Meitner en presteerde uitstekend. Het geluidsbeeld was iets aan de droge kant, maar dat was wellicht de track of de akoestiek.



De HV-series van T+A, alsmede de nieuwe R-series zijn recent besproken in Music Emotion. T+A was dan ook vertegenwoordigd op initiatief van Alpha High End. Naast de iconische HV-series werd het vlaggenschip Solitaire CWT 1000SE gedemonstreerd. De elektrostaat voor het hoog is feitelijk een line-array, net zoals de configuratie die de acht midrange drivers vormt. Line-arrays werken als zodanig op het moment dat de luidsprekerlengte de halve kamerhoogte overstijgt. Zoiets lukt natuurlijk niet in de hoge ruimten van het Diamond Conference Center. Waarschijnlijk veroorzaakte dat de enigszins gerichte afstraling van het hoog. De remedie is dan om twee van die Solitaires op elkaar te stapelen. Overigens klonk deze set buitengewoon goed.



Alpha High End was ook aanwezig met een set van Martin Logan elektrostaten, aangestuurd door Accuphase elektronica. Paul Hattink van de Benelux importeur voor Accuphase (Hifine) verzorgde de demo. De set klonk erg goed, waarbij met name de uitstekende integratie tussen het elektrostatische paneel en de woofer opviel. Ook de Cello luidspreker van Laurence Audio viel op door een fraai geluidsbeeld. Aangestuurd door componenten van Jeff Rowland, Vitus, Acoustic Signature/Ortofon en Esoteric, speelde 'We get Requests' van Peterson vanaf vinyl. De luidsprekers van Laurence Audio hebben de vorm van strijk- en snaarinstrumenten, dus kunnen zorgen voor een speels accent in het interieur (Ludwig Audio).

Een volgende prima demo kwam in de vorm van de Jean-Marie Reynaud Abscisse weergevers, aangestuurd door Hegel elektronica (Noir et Blanc). Bij de kleinere luidsprekersystemen moeten ook de producten van Russell K (Very Fine Solutions) worden genoemd. Aangestuurd door elektronica van MSB (Very Fine Solutions), stond er een overtuigend geluidsbeeld.

Uitzonderlijk - Hifi Brussels 2015

Op elke audio-show zijn er wel heel bijzondere producten die net even buiten de mainstream vallen en die de gemiddelde muziekliefhebber minder snel in huis zal halen. Het zijn de leuke dingen, die een show cachet geven en die in de herinnering blijven. Op de High End in München zijn dat vaak de exotische hoornsystemen uit de dertiger jaren, of een exotische draaitafel die iemand in een schuurtje heeft gebouwd.



Hier in Brussel stond een set weergevers die opgebouwd werden uit twee grote TAD woofers en een TAD midrange/hoog hoorn. Het inmiddels bekende TAD levert ook losse woofers (400-serie) en compressie-drivers voor professionele toepassingen. Deze weergevers van fors formaat en met een zeer hoog rendement, werden in Brussel aangedreven door een Kondo Souga versterker. Die wordt in Japan gebouwd door de originele Audio Note fabriek. De Souga is identiek aan de vroegere KSL-Neiro, maar heeft zilver gewonden uitgangstrafo's. Ook de interne bekabeling is van zilver en er zijn silver foil capacitors aan boord.  

Zoals bekend was de oprichter van Audio Note, mr. Hiroyasu Kondo, een voorstander van het gebruik van zilver. De Souga gebruikt de bekende 2A3-tubes en levert per kanaal 8 Watt. De in Brussel ingezette Souga beschikt over originele (NOS) Rathyon 2A3-buizen en de liefhebbers weten welk bedrag je daarvoor moet aftikken. In het verdere systeem rondom deze weergevers, bevonden zich ook componenten van Trulifeaudio. Het is een Grieks bedrijf dat versterkers bouwt en transformatoren. 



Aanwezig was Velissarios Georgiadis en het gesprek ging al snel over de ontwikkeling van de transformatoren. Zoals bekend klinken klassieke buizenversterkers vaak erg goed. Moderne buizenversterkers, gebaseerd op dezelfde schakelingen maar met moderne trafo's, halen dat niveau niet. Het verschil heeft te maken met het zogenaamde 'trafo-blik'. Volgens Velissarios wordt er in moderne transformatoren recycled ijzer gebruikt. Vroeger was er puur ijzer. Dat maakt dus een belangrijk performance verschil. Het Griekse bedrijf heeft alternatieven ontwikkeld voor het trafo blik. Zoals bekend worden veel moderne trafo's gemaakt met nano-materialen. Trulifeaudio maakt met die trafo's onder andere een fraaie phono step up (de Olympos). De behuizing is samengesteld uit met behulp van cnc productietechnieken gebouwde aluminium parts. De impedantie is aanpasbaar door rca-plugs met intern de benodigde weerstanden. Het grote luidsprekersysteem klonk spectaculair goed. Misschien zelfs wel 'best sound of the show'. 

In principe is het te koop en de producent maakt meerdere vergelijkbare modellen. Voor zulke systemen is uiteraard wel een kamer met forse afmetingen noodzakelijk. Colab grossierde in meerdere grotere systemen. Ook het Focal-systeem (Utopia) met Vitus-aansturing was de moeite waard, alsmede het hometheater en de bekende Estelon met Alluxity elektronica. Voor de rest waren er nog fraaie producten van Rega en Gato (Pink Noise) en natuurlijk het nodige vinyl (JazzyBird).