Hotel(at)home wordt als pop-up concept aan doelgroep getoond


Rob van Mil | 02 januari 2016

De hotelwereld verandert razendsnel en de hoteliers zullen daar met nieuwe concepten op in moeten spelen. Een van die concepten biedt Hotel@home, waarvan Muurbloem Design Studio de geestelijk vader is. Initiator en manager van Muurbloem, Bart van de Kerkhof, wil van de hotelkamer een inspirerende beleving maken. En daarbij speelt gebouwautomatisering een cruciale rol. “We moeten elke kamer steeds opnieuw kunnen personaliseren en daarvoor moet je met de sfeer en het klimaat kunnen spelen.”

Hotel@home is feitelijk een platform voor en door (interieur)architecten, ontwerpers en leveranciers die zich met passie en gedrevenheid met hotel- en hospitalitydesign bezighouden. Op dit moment telt Hotel@home tien ambitieuze partners, die regelmatig bijeenkomen om kennis uit te wisselen en inzichten in trends te verkrijgen. Volgens Bart van de Kerkhof streeft deze groep ondernemers naar topkwaliteit, waarbij zij elkaar binnen een professioneel netwerk ondersteunen. Door het gezamenlijk doorontwikkelen van innovatieve hotelconcepten en -producten, kan Hotel@Home de opdrachtgever en de architect  het onderscheidend vermogen bieden dat vandaag de dag uiterst noodzakelijk is.

Twee belangrijke trends
”Er zijn op dit moment twee belangrijke ontwikkelingen gaande: diversificatie en personalisatie. Wil je als hotel relevant blijven, dan moet je beide ontwikkelingen in je bedrijfsvoering omarmen”, vertelt Van de Kerkhof. “Wij hebben daar flink over nagedacht en een concept ontwikkeld dat op die trends inspeelt. Erg belangrijk in onze gedachtegang is de automatisering van hotelkamers. Diversificatie in een hotel wil zeggen dat je inspeelt op specifieke doelgroepen. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer hotels die ‘design’ als kenmerk hebben, maar ook hotels waarbij de lobby meer op een huiskamer lijkt en waarbij de kamers heel laagdrempelig en comfortabel zijn voor jongeren. Zonder dat het meteen een jeugdherberg is. Daarnaast zijn er natuurlijk hotels die zich puur op de vermogende klasse richten. Maar in al deze diversificatie speelt automatisering een rol, al kan die erg afhankelijk zijn van de primaire doelgroep die je kiest. Zo zal een overwegend jonge doelgroep veel prijs stellen op slimme en goed werkende audio- en video-installaties in hun hotelkamer. Maar ook dat zij hun devices via USB kunnen opladen, dat ze hun eigen muziek vanaf hun telefoon kunnen afspelen, en dat er een werkplek is die in alle gemakken voorziet. In een hotel voor de wat oudere en/of vermogende doelgroep is bijvoorbeeld het klimaat topprioriteit, maar ook voorzieningen waarmee men, als men  hulp nodig heeft of in een noodsituatie verkeert, zeer snel en eenvoudig hulp kan inroepen.”

Gerichter en individueler
”Het is duidelijk dat meer diversificatie in veel gevallen ook al meteen betekent dat je met personalisatie bezig bent. Maar het zijn wel verschillende ontwikkelingen. Personalisatie betekent dat je de kamer van het hotel nog gerichter en individueler op een specifieke gast kunt afstemmen. Je kunt je voorstellen dat veel hotels tijdens de weekdagen een zakelijke gast in huis hebben, maar in het weekend gasten die er even tussen uit zijn. En die verschillende type gasten hebben andere behoeften. Een gast die door de week logeert, doet dat vaak voor zijn werk, en wil op zijn kamer kunnen werken. De weekend-gast wil comfortabel kunnen ontspannen. De sfeer, het klimaat, de verlichting en de av- en ict-voorzieningen zijn voor beide typen in belangrijke mate verschillend. Met een slimme automatisering op basis van een wereldwijde standaard - wij kiezen dan bewust voor KNX - die veel fabrikanten ondersteunen kun je die omstandigheden eenvoudig en snel aanpassen. Sfeer kun je vrijwel volledig programmeren. Het enige wat het hotelmanagement moet doen is het identificeren van de gast aan de hand van bijvoorbeeld demografische kenmerken; wat voor type heb ik in huis en wat zijn de wensen?”
Volgens Van de Kerkhof wordt het in de komende jaren van groot belang dat een gast zich meteen thuis voelt, wanneer hij of zij de hotelkamer binnenkomt. “Mensen moeten zeker niet eerst zoeken naar allerlei schakelaars of instellingen doorlopen om de sfeer en het klimaat in de kamer naar hun zin te maken. Tegelijk is het in onze optiek ook essentieel dat de aansturing universeel moet zijn. De voorzieningen moeten grotendeels nagelvast in de kamer zitten. Besturingen op mobiele devices die eigendom zijn van het hotel, zien wij daarom niet zitten.”

Nagelvaste bediening

Wel zullen hotelgasten in de komende jaren steeds vaker aan de hand van hun mobiele apparaten kunnen worden geïdentificeerd, denkt Van de Kerkhof. “Zeker waar het gaat om vaste gasten, of als je bij het inchecken een profiel aanmaakt waarbij een app op de mobiele toestel een rol speelt, dan kun je die technieken gebruiken om de omstandigheden vergaand te personaliseren. Maar voor het bedienen van de technieken in de kamer zien wij echt de noodzaak om duidelijke en eenvoudig te bedienen ruimteregelaars en tasters te gebruiken. Deels kun je ook met sensoren werken, maar de gast zal altijd in staat moeten zijn om de installaties naar eigen wens aan te passen.”
Volautomatisch werkende gebouwautomatisering kan tevens een rol vervullen in de beveiliging. “Hoewel we altijd erg voorzichtig moeten zijn met de privacy van gasten, zien wij mogelijkheden om de beveiliging van kamers vergaand persoonsafhankelijk te maken. Het is mogelijk om toegang tot kamers te geven via biometrische systemen, zoals vinger-readers maar ook gezichtsherkenning. Het is in die gevallen natuurlijk essentieel dat dit werkt en altijd werkt. Want we hebben inmiddels ook wel geleerd dat techniek in hotels een enorm ‘showstopper’ kan zijn. Zodra een gast een of twee keer met een storing of met technische ongemakken wordt geconfronteerd, dan is het hele hotel in zijn beleving ineens waardeloos. Met de huidige impact van social media kan dat voor een hotel of hotelketen schadelijk zijn.”

Naar een hoger niveau
In het Hotel@Home concept dat Muurbloem met zijn partners ontwikkelde, koos men voor de op KNX gebaseerde gebouwautomatisering van Gira. De fraai vormgegeven tasters, maar ook de ruimteregelaar G1 van Gira, maken dat de bediening én de uitstraling, en daarmee het gemak en het comfort in de hotelkamer, naar een hoger niveau worden gebracht. In het Hotel@Home concept gaat het overigens om veel meer dan de automatisering. Ook voor de verlichting, de aankleding van muren en ramen, en ook voor de bedden en het beddengoed zijn specifieke leveranciers gekozen die zorgen dat het concept echt toekomstgericht is.
Om het concept aan de doelgroep te tonen, ontwikkelde Muurbloem een pop-up hotelkamer. De eerste presentatie hiervan was tijdens de opening van het befaamde Chateau Jerusalem in Zuid-Limburg. Dit prachtige gebouw is nu de hoofdzetel van horeca projectburo Mise en Place, de partner in hospitality en gastvrijheid op het gebied van personeelsuitdagingen. Ook het Servicecenter 4Hospitality is daar gevestigd, hét netwerkplatform voor de Europese Hospitality. Het 500-jarige kasteel is door Muurbloem, samen met haar nieuwe bewoners omgetoverd tot een perfecte ambiance.

Selectie van partners
Het installatiewerk is verzorgd door Trend Installatietechniek uit Veenendaal. De integratie van de technieken is uitgevoerd door Bas de Groot van B-control Domotica, system integrator uit Castricum. Deze bedrijven zorgden ervoor dat de techniek in de pop-up hotelkamer in het Chateau zeer goed tot hun recht kwam; domotica van Gira, volledige led-verlichtingsarmaturen van Deltalight en de 100% recyclebare Dotshow kroonluchter van Muurbloem. Maar ook leverancier Heuvelman Sound & Vision presenteerde zijn interactieve hotel-tv, evenals de stoffen van Kobe Interior Design, het cradle-to-cradle bed van Auping, het linnen van Blycolin en het sanitair van Sphinx Maastricht en de tegels van Mosa vormen onderdeel van het concept. De kamer is vakkundig gerealiseerd door interieurbouwer Inventio. En bovendien zorgde partner Servicecenter4hospitality voor een zeer gerichte en grote bezoekersinteresse, gezien het grote netwerk in deze dynamische branche.
“Bij de presentatie van het pop-up concept Hotel@Home in Chateau Jerusalem hadden we zo’n 450 gasten over de vloer, waaronder veel hoteliers, ontwerpers en architecten van hotels. Het was een enorm succes en we merkten ook dat het tonen van dit concept echt wat los maakt. Daarom gaan we in 2016 dit pop-up concept op meer plekken laten zien. Uiteindelijk denken we dat de hotelwereld niet meer om deze ontwikkeling heen kan. Vergaande automatisering is pure noodzaak om aan de twee onontkoombare trends, diversificatie en personalisatie, te kunnen voldoen”, besluit Van de Kerkhof.