Fabrieksbezoek Musikelectronic Geithain – Actieve luidsprekers voor iedere ruimte


Werner Ero | 31 januari 2016 | Fotografie Werner Ero | Geithan

Voor dit verhaal ben ik letterlijk en figuurlijk verder gegaan dan ik ooit eerder heb gedaan. Want niet alleen is mijn eindbestemming dit keer ver oostelijk gelegen, maar blijkt het qua bedrijfsvoering ook om een razend interessante smeltkroes van voormalig communistische en kapitalistische opvattingen te gaan... Ontwerper Joachim Kiesler, met zijn onderneming Musikelectronic Geithain, is dan ook een visionair met hele duidelijke en vaak vooruitstrevende ideeën. Denkbeelden die hij ondanks het drukkende regime van de voormalige DDR, uiteindelijk op perfecte wijze wist te realiseren. Lees mee op mijn reis naar deze verre uithoek van onze audiohobby en over een kennismaking met luidsprekersystemen die wel eens voor heel veel mensen een ware uitkomst zouden kunnen blijken te zijn.

Maar voor ik met het eigenlijke verhaal wil beginnen, is het denk ik goed en belangrijk om te vertellen hoe dit fabrieksbezoek nu eigenlijk tot stand is gekomen. Daarvoor moet ik terug naar eind 2013 en mijn test van het op dat moment nog volslagen onbekende Franse merk La Rosita en de instap Loreley streamer. De uit Duitsland afkomstige –maar uitstekend Nederlands sprekende– sympathieke importeur Stephan Reis van Reissaudio is de importeur van dit mooie merk. Tijdens de testvoorbereidingen raken we in gesprek over onze hobby en denkbeelden. Wat mij meteen opvalt is de dromerige blik wanneer hij het over Geithain luidsprekers heeft. Dat is toch wel zijn ultieme droom en zo anders en vooral zoveel beter dan alle andere luidsprekers die hij ooit eerder heeft gehoord. Nu hoor ik veel vaker meningen van mensen die een bepaald product het allerbeste vinden. Maar tijdens de La Rosita test en onze gesprekken, kom ik er toch al snel achter dat de denkbeelden van Stephan zeker niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen. Want wanneer ik mij op een rustig moment zelfs eens verdiep in het voor mij op dat nog moment onbekende luidsprekermerk, blijkt deze onderneming over een geweldig interessante geschiedenis te beschikken. Daarbij blijkt er vandaag de dag een grote en uitgebreide reeks luidsprekermodellen te bestaan onderverdeeld in vooral verschillende toepassingen. Maar vooral stuk voor stuk voorzien van een zeer consequent doorgevoerde ideologie. Want bij alle modellen loopt de puntbronbenadering met gebruikmaking van coaxiaal opgebouwde eenheden en actieve aansturing, als een sterke rode draad door het programma. Geen slechte gedachte als je zoveel mogelijk parameters zelf wilt sturen en in de hand wil houden.

Hoewel mijn interesse nu duidelijk is gewekt, moet ik eerlijk zeggen dat het min of meer eerste euforische gevoel op een gegeven moment toch weer langzaam wegzakt. De La Rosita test is namelijk op dat moment al weer een poosje daarvoor afgerond en de voor velen herkenbare dagelijkse drukte eist weer al mijn aandacht op. Totdat Stephan mij op een gegeven moment in opperste staat van verrukking opbelt met de niet mis te verstane mededeling of beter gezegd kreet: ‘Werner, ze staan er nu echt en o wat zijn ze mooi!’ jubelde hij. ‘Eh, wat staat er dan Stephan?’ spreek ik nog half in gedachten met waar ik op dat moment mee bezig ben, op licht verstrooide wijze terug. ‘De Geithain ME901K1 luidsprekers natuurlijk! Dat is één van hun beste luidsprekers en één die naast nog enigszins vriendelijke afmetingen, ook is voorzien van een afzonderlijke eindversterker per kanaal en de mogelijkheid om de weergevers perfect op je ruimte af te stemmen! Voor mij is het precies dit model waar ik al jaren van heb gedroomd en nu is het dan eindelijk gelukt en realiteit! Ook al zijn ze nog hagelnieuw, toch zou ik je graag al willen uitnodigen om je te laten horen waar we het nu al die tijd over hebben gehad’. Mede door dit telefoongesprek neemt mijn nieuwsgierigheid meteen weer in alle hevigheid toe en is een afspraak dan ook snel gemaakt. Stephan en zijn gezin blijken in een ruim nieuwbouwhuis in Amstelveen te wonen. Maar eenmaal binnen in de gezellige en duidelijk door de twee jonge kinderen gedomineerde zeer grote huiskamer, ontwaar ik helemaal niets van wat maar op een Geithain luidspreker zou kunnen lijken? Stephan ziet mijn onderzoekende en even later verbaasde blik en moet het volgende moment breeduit lachen. ‘Nee Werner, we zijn alleen maar even beneden om koffie, thee en wat versnaperingen te halen. Wat jij zoekt staat namelijk op een andere locatie in huis.’ Zo gezegd, zo gedaan en even later bevinden we ons met een dienblad op het tweetal trappen wat ons naar de U-vormige zolderverdieping leidt...

Bijzondere kennismaking

Het is een keurig net en strak afgewerkt vertrek met in de ene poot een bureau met aanverwante zaken, terwijl in het andere deel in vol ornaat het einddoel van mijn bezoek in volle glorie zichtbaar is. Het zijn natuurlijk de met 46 cm breed, 48 cm hoog en 40 cm diep, bijna kubusvormige ME 901K1 luidsprekers. Mede door de flinke breedte en het overigens bijzonder fraaie bijbehorende Geithain statief en vooral de relatief kleine oppervlakte van zo’n 3 x 4,5 meter, ogen de luidsprekers zeker fors. Gelukkig zijn ze echter ook op de typisch gründliche Duitse wijze afgewerkt en oogt het geheel zeer verzorgd en uiterst serieus. Qua WAF (Wife Acceptance Factor) zou nu iedereen denk ik inschatten dat je met deze grote en massief aandoende weergevers helemaal ‘nat’ zal gaan. Toch blijkt dat al snel een stuk genuanceerder te liggen. Want zeker na er een poosje langer naar gekeken te hebben, zetten deze ME 901K1’ eigenlijk vooral een ‘bold statement’ neer. Het is namelijk dermate mooi industrieel vormgegeven en op een vreemd prettige wijze zo dominant en vooral ‘stoer’ uitgevoerd, dat ze in de praktijk juist erg mooi blijken te zijn!

Daarbij zijn de luidsprekers ook nog eens in vele lakkleuren en fineertinten leverbaar en hebben ze nog een enorm belangrijke troef achter de hand. Want alle actieve luidsprekers van Geithain kunnen namelijk in verschillende akoestische uitvoeringen worden besteld. Ik bedoel daarmee dat vooraf de luisterafstand van uw ruimte kan worden opgegeven en u dus werkelijk op maat afgestemde luidsprekers in huis krijgt! Daarbij bestaan er dus ook echt uitvoeringen zoals de ME 901K1 van Stephan, die bewust zijn gemaakt om bijna tegen de muur te worden geplaatst! 20 cm is hier zelfs al genoeg en dat scheelt me toch een berg ruimte in een (woon)kamer! Ondanks de royale afmetingen van deze weergevers is deze uitvoering toch echt bedoeld voor luisterafstand van zo tussen de 2 en 4 meter. Op afspraak is het zelfs mogelijk om de luidsprekers echt specifiek op uw ruimte in te regelen. Maar de situatie bij Stephan blijkt al snel dermate goed te zijn dat dit in zijn geval zeker niet noodzakelijk blijkt te zijn. 

Full-range geluidsweergave in de slaapkamer?
Eenmaal in de comfortabele rode luisterfauteuil gezeten, zie ik tussen de luidsprekers een laag rack met op de drie niveaus, verschillende La Rosita streamers opgesteld staan. Pal daarnaast dient een kleine passieve voorversterker van een mij onbekend merk voor de aansturing van de actieve luidsprekers en dat is eigenlijk alles! Wat ik er nu nog niet eens bij heb verteld, is dat deze ME 901K1 luidsprekers ook nog eens nagenoeg full-range (25 Hz - 20 kHz) zijn! Dus grote full range luidsprekers die bijna pal tegen de muur in een eigenlijk te kleine ruimte met theoretisch te korte luidsprekerafstand staat opgesteld? Normaliter zouden dit de ingrediënten zijn voor een volstrekt onbevredigende of zelfs slechte weergave. Een presentatie vol met vervelende artefacten en storende resonanties. Gelukkig heeft Stephan wel de basis goed voor elkaar want om al te directe reflecties zoveel mogelijk uit te bannen, hangen er om de luidsprekerplaats dikke gordijnen en zijn er zowel achter de luisterstoel als het plafond diffusors aangebracht. Toch blijft het er voor mij nogal onlogisch uitzien, vooral omdat ik weet en heb geleerd dat zo’n opstelling met zulke grote weergevers normaal niet goed kan werken.

Verbazingwekkend
Een volgende aspect wat ik eigenlijk wel leuk vind, is dat Stephan helemaal geen typische audiofiel is. Op zijn muziekserver staan wel enkele albums die aan deze typering zouden kunnen voldoen, maar het meeste is toch vooral zoals sommige mensen het noemen ‘echte muziek’. Dus naast De Dijk, staan ook Madonna, Sting en Phil Collins en nog veel meer, allemaal broederlijk naast en onder elkaar. We gaan dus van start met enkele oude tracks van Madonna en het volgende moment word ik bijna letterlijk overvallen door de enorm geconcentreerde weergave en vooral impact die in deze muziek zit. Niet alleen klinkt alles werkelijk super strak, heel direct en opvallend ongekleurd. Maar ook vallen mij het grote aantal verschillende laagjes in deze productie op. Informatie waarvan ik niet wist dat het er überhaupt op stond! Misschien nog wel opvallender is het kwalitatief uitmuntend goede laag. Lage tonen met een enorme controle, maar ook zeer goede timing, diepgang en inderdaad helemaal vrij van excessen! En dat ondanks de feitelijk veel te kleine ruimte. Minpunten? Eigenlijk zijn ze er niet echt, maar deze Geithain luidsprekers met hun professionele oorsprong, zijn wel op een bepaalde manier aanwezig. Direct en zonder opsmuk is misschien een betere omschrijving. Toch heb ik geen moment het gevoel gehad dat de muziek onprettig op mij af werd gevuurd. Daarbij zorgen de puntbron benadering en het uitgekiende afstraalgedrag wel dat de timing gewoon erg goed is en je zelf opvallend weinig bewust bent van de ruimte waar je je in bevind. De prijs vanaf € 12.740,- per paar voor dit model, vind ik zeer correct. Ook omdat je er meteen de eindversterkers bij krijgt en vooral omdat deze weergevers unieke plaatsingsmogelijkheden hebben en een werkelijke gulle full-range weergave bezitten.

Eindbestemming Leipzig
Na deze bijzonder overtuigende eerste kennismaking met één van de topmodellen van deze Duitse onderneming, wordt het tijd voor een volgende belangrijke stap. Stephan en ik besluiten namelijk om voor een vervolgbezoek af te reizen naar Geithain zelf. Want wie zijn deze mensen eigenlijk, wat drijft ze en wat zijn hun ideeën en denkbeelden? Toch blijkt de werkelijke invulling in de praktijk lastiger te zijn dan het geopperde idee. Want niet alleen ligt het bedrijf met 650 km afstand vanaf mijn woonplaats, diep in voormalig DDR. Maar ook is op dat moment nog onbekend of het vooral op de professionele markt georiënteerde bedrijf, wel zin heeft om twee ‘high-enders’ te ontvangen. Gelukkig blijken ze het vooral erg leuk te vinden en dus gaan we op één van de warmste dagen van 2015 op weg richting het oosten en het avontuur tegemoet. Hoewel tijdens het rijden de airco op volle toeren moet draaien om maar de gestaag oplopende hitte (>35 graden) buiten de auto te houden, gaat de reis verder heel voorspoedig. Niet zo vreemd als je op veel Duitse wegen nog steeds bijna letterlijk mag laagvliegen en het wegennet doorgaans in een uitstekende staat verkeerd. Op het moment dat we de voormalige Oost-Duitse grens oversteken, valt dit vooral te zien aan het aanzienlijk betere en vooral nieuwere wegennet. Hier is duidelijk jarenlang keihard gewerkt om oost en west weer gelijk te krijgen en dat is een enorme inspanning die duidelijk respect verdient. Eenmaal in onze overnachtingsstad Leipzig aangekomen, worden de verschillen ineens weer heel duidelijk en tastbaar. Oude gebouwen en vooral woonblokken nog stammend uit het DDR tijdperk, worden rücksichtslos afgewisseld met de meest moderne bouwwerken. Iets wat op veel plaatsen fascinerende contrasten oproept. Uiteraard zijn de auto’s en het openbaar vervoer in de afgelopen 27 jaar geheel westers geworden, maar toch zijn er enkele grote verschillen waarover later meer.

Aankomst Geithain

Van ons hotel in Leipzig is het nog drie kwartier rijden naar het gelijknamige dorpje Geithain en eenmaal daar aangekomen lijkt de tijd werkelijk te hebben stilgestaan. Ik doel dan op de tijd nog voor het communisme, want ook Geithain blijkt al sinds 1186 op de kaart te staan. Als tegenstelling tot het bijzonder actieve Leipzig, is Geithain echt zo’n verstild dorpje. Een dorp waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan en overal nog een serene rust heerst. Wanneer we langzaam rijdend de omgeving in ons opnemen, zien we een postbode die op zijn dooie gemak langs de huizen sloft, een stel duiven zit zacht koerend genoegzaam in de schaduw van een brede dakgoot, in de verte loeit een koe en het wasgoed aan de her en der gespannen waslijnen beweegt langzaam in een immer herhalend loom ritmisch patroon. Nog een paar bochten om en plotseling staan we voor een langgerekt bedrijfspand. ‘We zijn er’ zegt Stephan, terwijl hij zijn auto op de vrij nauwe parkeerplaats zonder schade probeert in te parkeren. Aan de gevel hangt een klein wit bord met daarop Musikelectronic Geithain gmbh en een wat grotere rode pijl die richting voordeur wijst. Wanneer we de vrij smalle leistenen trap oplopen wordt de deur al uitnodigend geopend en worden we bijzonder hartelijk verwelkomd door Geithain bedrijfsleider Olaf August.

Wanneer we vervolgens door allerlei gangen en ruimtes naar wat duidelijk de grote luisterruimte is lopen, vallen we van de ene verbazing in de andere. Wauw wat een prachtig zichtbare historie en geschiedenis! Dat belooft veel goeds voor later. In de grote luisterruimte staan naast alle actieve luidsprekers van het assortiment ook de nodige stoelen en tafels en krijgen we eerst koffie en thee aangeboden. Olaf blijkt een bijzonder vriendelijke en hartelijke persoon te zijn die wegens de inmiddels hoge leeftijd van oprichter Joachim Kiesler, bijna alle taken van hem heeft overgenomen. 

Geschiedenis
Maar vóór alle uitleg over de modellen, krijgen we eerst een uitgebreide bedrijfstour. Een rondleiding die al vanaf het eerste moment heel anders is dan bij alle andere fabrikanten waar ik tot op heden ben geweest. Iets wat vooral te maken heeft met zowel de enorme diversiteit van de Geithain producten door de jaren heen, als natuurlijk de overgang van een communistische naar een vrije markteconomie. Het Geithain bedrijfspand of beter gezegd middeleeuws bolwerk, blijkt daardoor continu voor een bron van verbazing te kunnen zorgen. Want naast de functie van ontwerp en productiefaciliteit, blijkt er enorm veel uit het verleden bewaard te zijn gebleven. Een verleden wat loopt van mei 1960 wanneer oprichter Joachim Kiesler samen met twee horlogemakers de ‘PHG’ (Fernsehen, Rundfunk, Uhren) opricht en later in 1972 zal uitgroeien tot 30 medewerkers. De eerste zes jaar is de coöperatie alleen nog maar actief als service faciliteit, maar vanaf 1966 start Joachim ook met eigenontwikkelingen.

Deze eerste serie zelfontwikkelde creaties omvat een transistor microfoonversterker (1966/67), een zes kanaals mixversterker (1969) en een geheel zelf ontwikkelde eindversterker bedoeld voor theaters, lokale culturele centra en bioscopen. In 1970 volgt een opmerkelijke zijsprong in de vorm van de ontwikkeling van een elektronisch concert- en kerkorgel. Een zeer succesvol project waarvan er uiteindelijk 150 zijn gebouwd en die in de toenmalige Oostbloklanden, veel lof oogstte. Na nog meer mix- en eindversterker ontwerpen in de zeventiger jaren, kom ik in 1980 een zeer opmerkelijk product tegen. Het is het beroemde bolletje op de hoedenplank autoluidspreker en feitelijk het eerste luidsprekerproduct wat MEG (Musikelectronic Geithain) ooit heeft ontworpen. Wegens de grote vraag is de massaproductie op een gegeven moment door de Arnstadt Communication Equipment Factory in zeer grote getale (9 miljoen!) vervaardigd. Het is tevens ook de eerste luidspreker die in de DDR het befaamde ‘Q’ kwaliteitslabel kreeg toegekend en dat was de eerste keer ooit voor deze productcategorie! Na het enorme succes van ‘het bolletje’ lag de focus vervolgens volledig op luidsprekerontwikkelingen en wordt in 1984 het meest succesvolle model van MEG allertijden geïntroduceerd. Het is legendarische BR25 2-weg basreflex luidspreker. Een model wat mede door wederom het Q-label zo extreem populair word, dat de vraag de personeelscapaciteit van MEG in hoge mate overstijgt. Om die reden verkoopt MEG uiteindelijk de rechten van de BR25 aan VEB Straton Fürstenwalde en is uiteindelijk tot de politieke veranderingen van het model, het ongelofelijk hoge aantal van 650.000 stuks verkocht!

Vijftig procent van dat aantal is trouwens ondanks de Koude Oorlog naar West Duitsland geëxporteerd, waarmee het zelfs één van de best verkopende luidsprekers in de Duitse geschiedenis is. In 1985 ontwerpt MEG voor de eerste keer een monitorluidspreker bedoeld voor de controle ruimtes van radio- en TV stations en wordt ook de coaxiale puntbron configuratie voor een eerste keer toegepast. Ook deze RL 900 blijkt een groot succes en wordt geleverd aan zowel alle radio en TV stations in de DDR, als een keur aan culturele instellingen als bijvoorbeeld het Leipzig Gewandhaus concertgebouw, het Dresden Semperoper Opera gebouw en het Berlijnse Schauspielhaus theater. Na de Duitse hereniging in 1990 en de val van het ijzeren gordijn, wordt de markt voor MEG nog veel groter en ontstaat er wereldwijde export. Inmiddels worden de professionele producten van deze grote, kleine firma in een groot aantal studio’s met succes en naar volle tevredenheid gebruikt.

Rondleiding
Na deze inleidende geschiedenis is het de hoogste tijd voor fabrieksrondleiding. We verlaten de luister- en ontvangstruimte en zien in de verschillende gedeelten van het bedrijf prachtige voorbeelden van bovenstaande geschiedenis opduiken. De microfoonversterker, mixer, eindversterker, het theater-/kerkorgel, het bolletje, de BR-25 luidsprekers en nog veel meer komen in willekeurige volgorde langs. Als eerste komen we op de reparatieafdeling waar met veel liefde, zorg en geduld ook de oudste Geithain producten nog kunnen worden gerepareerd! Hier dus nog geen weggooiproducten, maar producten die bijna voor de eeuwigheid gemaakt lijken te zijn. Na de reparatieafdeling begeven we ons vervolgens voor meer dan een uur door een waar labyrint aan grote en kleine ruimtes en letterlijk in ieder hoekje en gaatje van immense pand, staat wel een machine of wordt een bepaald onderdeel vervaardigd. Indrukwekkend! Veel nog met de hand, maar ten allen tijde met de grootste mogelijke zorg en aandacht. Toch wordt er zeker ook aan hightech ontwikkelingen gedaan en is deze oudgediende luidsprekerbouwer allesbehalve oubollig en ouderwets.

Luisteren

Aan het eind van de uitgebreide rondleiding en de verschillende medewerkers (20 vaste krachten en 20 inval medewerkers) die graag iets wilden vertellen over het desbetreffende onderdeel waar ze mee bezig waren, wordt het tijd om terug te keren naar de luisterruimte. Want nu we met eigen ogen hebben kunnen aanschouwen aan wat voor enorm hoge kwaliteitseisen alle Geithain modellen moeten voldoen, ben ik zeer benieuwd naar de weergave en het onderlinge vergelijk van alle modellen. De Geithain luisterruimte is met geschatte maten van 7 x 12 meter, zonder meer groot te noemen en toch staan ten tijde van ons bezoek alleen nog maar de actieve modellen opgesteld. De passieve modellen kunnen op verzoek ook nog eventueel worden opgesteld, maar klinken volgens Olaf altijd wezenlijk minder dan de actieve modellen. Vandaar de keuze om alleen de actieve modellen permanent opgesteld te hebben staan.

Als bronnen zijn in de luisterruimte diverse cd-spelers van Denon en Marantz aanwezig, terwijl een zelf ontwikkelde Geithain voorversterker met een groot beeldscherm waarop je kunt zien welk model er op dat moment speelt, zorgt voor de feitelijke aansturing. Van links naar rechts staan voor ons opgesteld: de grootste actieve vloerstaander ME 800K, studiomonitor RL 901K, Stephan’s thuisreferentie ME 901K1, kleinere studiomonitor RL 930K, studio werkpaard RL 941 en de piepkleine RL 906 monitor. Het hele gezelschap staat op indrukwekkend dominante wijze in de volle breedte voor ons uitgestald en na extra koffie en de nodige uitleg van bedrijfsleider Olaf August, worden we alleen gelaten. Met prettige nieuwsgierigheid halen we onze meegebrachte cd’s tevoorschijn waarna we gezamenlijk besluiten om met de ME 901K1 te beginnen. Vooral omdat ik die al bij Stephan thuis heb gehoord en zodoende een goede indruk krijg hoe de luidsprekers op deze andere veel grotere ruimte reageren. Het eerste wat we vervolgens horen zijn gelukkig opvallend grote gelijkenissen met de veel kleinere ruimte bij Stephan thuis. Een veelbelovende start! Uiteraard kan er in de enorme ruimte bij Geithain minder extreme druk in het laag worden opgebouwd dan in de kleine ruimte bij Stephan thuis, maar de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.

Als volgende luidspreker gaan we verder met de piepkleine RL 906 monitor. Eigenlijk geen goede match voor de veel te grote ruimte en daarbij maak ik ook nog eens de klassieke fout om het enorm vol en krachtig geproduceerde Fink album ‘Wheels turn beneath my feet’, op een te luid volume af te spelen. Gevolg is ineens een luide vervorming van een speaker systeem waarbij de kleine woofer tot ver boven zijn grenzen wordt gedwongen qua conusuitslag. Vlug herstel ik mijn fout en nu kunnen we wel horen we dat ook deze kleine RL 906 over de typische Geithain genen beschikt. Lang niet zo groots en krachtig als de grotere broers, maar wel weer heel coherent, gefocusseerd en met die typische kernachtige nuchterheid die zo typisch voor dit merk blijkt te zijn. Uit nieuwsgierigheid maken we nu een uitstapje naar het grootste model uit de serie, de echt grote ME 800K. Deze 88 kilo zware behemoth is een beest in de waarste zin van het woord. Niet alleen serieus groot qua afmetingen (110 cm hoog, 50 cm breed en 44 cm diep), maar naast de coaxiale 3-weg configuratie, nu ook voorzien van de extra ondersteuning van twee reusachtige 40 cm grote woofers! Maar wat ik min of meer een beetje verwacht gebeurd bij het luisteren totaal niet. Want ook al horen we meteen dat het laag nu nog krachtiger overkomt, opgeblazen of bombastisch komt het echter niet over. Het is meer een gevoel eindeloze reserves.

Iets wat later in de meetgegevens duidelijk wordt bevestigd. Want de ME 800K kan pieken tot wel 126 dB op onvervormde wijze weergeven! Maar ook op lagere niveaus is er gelukkig nog steeds sprake van volop verfijning en vooral meer klankkleur dan ik bij de andere Geithain terug hoor. Toch is de feitelijke ster van deze demo, uiteindelijk de RL 901K. Dit blijkt de studioversie van het systeem wat Stephan thuis als referentie gebruikt te zijn. En nog wat meer dan bij de high-end variant, is de professionele versie nog wat accurater, transparanter en meer waarheidsgetrouw. Iets wat mede door de afstemming uiteindelijk tot een geweldig groot en los stereobeeld leidt. Als denkbeeldige hekkensluiter is de kleine RL 930K de volgende aangename verrassing. Wat warmer en misschien uiteindelijk ook ietwat (prettig) gekleurder dan de overige weergevers, slaat deze weergever een bijna ideale brug tussen professioneel accuratesse en uren lekker in de muziek weg kunnen dromen. Daarbij is deze weergever een echte muzikale alleseter en is hij met € .020,- per paar voor serieus geïnteresseerden denk ik nog net betaalbaar en ook nog eens bijzonder (woon)kamervriendelijk!

Conclusie
Wat een kennismaking, wat een reis en vooral wat een producten! Ik zal hier echt niet gaan vertellen dat Geithain nu het ideale merk is voor ieder type luisteraar. Dat zeker niet, want van de hoge mate aan accuratesse, de geen blad voor de mond nemende directheid en wijd opengetrokken dynamische contrasten, houdt nu eenmaal niet iedereen. Maar kijk ik dan wat verder dan heb je voor zonder meer redelijke bedragen toch wel heel veel luidspreker voor je geld. Weergevers die er voor gemaakt zijn de waarheid te laten horen, met letterlijk alle muzieksoorten goed overweg kunnen, een heerlijk eigenzinnig en uitgesproken uiterlijk bezitten en vooral voor praktisch iedere akoestiek en ruimte geschikt zijn! Vooral dat laatste is denk ik het USP (Unique Selling Point) voor de producten van dit merk. En vergeet u last but not least, ook niet dat er bij al deze modellen ook nog eens een levenslange reparatieservice hoort! Want tot in de lengte der dagen kunnen de zelf ontworpen en gefabriceerde onderdelen op de aanwezige machines, desgewenst gewoon weer opnieuw worden vervaardigd! Dus ‘Qualität aus Deutschland’, maar dan nog echt!

Reissaudio
tel: 06-24833040
e-mail: info@reissaudio.nl
www.reissaudio.nl