ISE 2016: het complete verslag


Jamie Biesemans | 08 maart 2016 | Fotografie Beeldhouwers | Bowers & Wilkins

Op elke belangrijke beurs is HiFi.nl aanwezig om het relevantste nieuws te brengen. Maar dit jaar besloten we naar ISE 2016 een groepje trouwe lezers mee te nemen. Een dagje uit om samen naar de belangrijkste stands en producten te bezoeken.

Met zijn 1.103 standhouders verspreid over meerdere hallen van de RAI in Amsterdam, kun je moeilijk stellen dat ISE 2016 een compacte beurs is. Wandelschoenen zijn verplicht als je alles wil aflopen. Maar dat was niet waarom we vooraf bij HiFi.nl een tikkeltje zenuwachtig waren over dit eerste beursbezoek met een groepje geselecteerde lezers. Dat lag eerder aan de aard van ISE, een beurs dat zich vooral richt op de professionele bezoeker. Konden we onze lezers geboeid houden?

Aan de ingang troffen we elkaar: lezers Henk, Marc, Ronald, René en Marcel, en ons HiFi.nl-team. Ieder met zijn eigen interesses, maar vooral gepassioneerd door audio. Toch gingen we eerst naar een stand dat helemaal rond displays draaide, die van LG Display. Volgens ons zouden de lezers hier wel hun ogen van open trekken… Het Koreaanse bedrijf pakte op ISE namelijk uit met een aantal indrukwekkende demo’s, waaronder een dubbelzijdige, golvende OLED-display. OLED is sowieso indrukwekkend vanwege zijn briljante kleuren, maar een flinterdun scherm dat aan de twee kanten een andere video toonde, dat is toch apart. Ook recht uit een sciencefictionfilm waren de koelkasten met glazen deuren waar je perfect kon doorkijken én waar een video op verscheen.

Ultradunne KEF’s

De eerste echte audiostand die we bezochten, was die van KEF, waar Joost van den Bosch spontaan een woordje uitleg gaf over de legendarische Britse speakerfabrikant en de nieuwe lijn inbouwspeakers die KEF op ISE toonde. Voor bijna al onze lezers waren die producten die ze eerder vreemd waren, maar toch luisterden ze geboeid naar Joost. Vooral de zeer dunne inbouwmodellen en nieuwe waterdichte speakers die ontworpen zijn voor gebruik op boten en schepen trokken de aandacht.

Onze volgende bestemming was iets bijzonderder: bij ELAC zou de CEO Gunther Kürten een demo geven van hun nieuwe streamingoplossing, de Discovery Music Server met Roon-software. Wat technische netwerkproblemen maakten het de Duitse topman wat lastig, maar wat hij toont ziet er heel beloftevol uit.

Regenstorm bij Arcam

We werpen een snelle blik op de horloge. Even peilen naar de interesse om de vrij exclusieve gezamenlijke demonstratie van Arcam en KEF bij te wonen. “Ja”, knikt iedereen. Het is een hele afstand die we aan een hoger tempo moeten afleggen, maar uiteindelijk krijgen we de hele groep binnen bij de demoruimte. Helaas niet op de allerbeste luisterplekken, daarvoor was de interesse van andere bezoekers te groot en zijn de beste stoelen reeds ingenomen.

Andy Moore van Arcam neemt het voortouw om de nieuwe AVR850 te presenteren, hier op ISE gekoppeld aan een grootse KEF Reference-opstelling. “Kostprijs van dit is wellicht ongeveer 60.000 pond voor de speakers en hetzelfde bedrag voor de elektronica”, voegt KEF’s Johan Coorg er aan toe. Een forse 150.000 euro, als we dat even omrekenen. Dat kan tellen. We spotten achteraan nog Epsons EH-LS10000-laserprojector, ook niet meteen de goedkoopste.

De Arcam AVR850 is een AV-receiver aan de highend, met heel wat primeurs aan boord. Dolby Atmos bijvoorbeeld, al mag je dat nu ook niet gloednieuw noemen. Maar voor onze lezers was het wel een nieuwe ervaring. Moore loodst ons door verschillende demo’s, waaronder eentje (de Dolby Atmos-referentie van een regenstorm in een oerwoud) die de effectiviteit van de Dirac-kamermeting moet aantonen. Hier blijkt die luisterpositie toch van belang, horen we onder meer achteraf van Henk. Maar de Dolby Atmos-opname van ‘1615: Gabrieli in Venice’ in King's College Choir in Cambridge, die is toch wel heel bijzonder.

Totem, Dali en B&W

Een verbluffende Totem

Onze volgende afspraak brengt ons naar Totem, helemaal aan de andere kant van de beurs. Het geeft ons de kans om door de hal met de projectorfabrikanten te lopen. Altijd verbluffend, die immense schermen die soms haarscherp blijken te zijn als je er letterlijk met de neus zelf opzit. Uiteindelijk bereiken we de stand van Joenit, de importeur van Totem, waar de oprichter van het Canadese merk, Vince Bruzzese, ons hartelijk ontvangt. Ik denk dat we niet overdrijven als de demonstraties die we hier krijgen van alles dat we zien en horen op ISE het meeste indruk nalaten. Kleine speakers, een groot geluid. Het verslag lees je hier.

Dali en meer

“Kunnen we ook eens bij Dali kijken?”, vragen een paar lezers. Dat kan! De stand van Dali is gedeeld met interessante merken, dus dat is zeker de moeite waard. NAD bijvoorbeeld, dat op ISE twee nieuwe telgen voor hun prestigieuze Master-lijn toont. De M32 wordt het nieuwe geïntegreerde versterker van het merk, terwijl de M50.2 zowel het streamen en rippen van cd’s mogelijk maakt. Met ondersteuning voor BluOS, waardoor het kan samenwerken met de Bluesound-toestellen. Bluesound is hier natuurlijk ook aanwezig, want binnenkort krijgt dit multiroomsysteem een upgrade om MQA-bestanden af te spelen.

De finale!

Als allerlaatste bezoek van de dag, regelden we een luistersessies in Bowers & Wilkins’ ronduit imposante ‘Real Cinema Experience’. Met zijn duizenden watts aan versterking, 19 speakers en subwoofers, en een draaggewicht van 12 ton is dit op gebied van home cinema de indrukwekkendste ervaring van de dag. Het volledige verslag vind je hier.

Na afloop blikken we tevreden terug op dit eerste lezersbezoek van HiFi.nl naar een grote beurs. De reacties die we kregen van Henk, Marc, Ronald, René en Marcel zijn overwegend goed, met hier en daar verbeterpunten. Een beurs blijft wat chaotisch en druk, dus het blijft altijd wel wat improviseren. Maar het is voor herhaling vatbaar, misschien wel in München… In de groep zijn er meteen opnieuw kandidaten!