HiVisit: iEar' | Ultimate sound and vision


Werner Ero | 06 maart 2017 | Fotografie Werner Ero

Commerciële marktwerking blijft toch een bijzonder intrigerend fenomeen. Vooral wanneer blijkt dat terwijl op veel plaatsen audio-video winkels de afgelopen jaren het veld hebben moeten ruimen wegens gestaag teruglopende consumentenbelangstelling, een andere selecte groep winkeliers nergens hinder van lijkt te ondervinden?

Een prachtig voorbeeld van deze visionairs komen we in het Noord-Brabantse Tilburg tegen. Een typische industriestad waar iEar’ | Ultimate sound and vision, al bijna 15 jaar een opvallende groei doormaakt. Hoe? Door een geheel andere kijk op de materie en een klantbenadering die daar naadloos op aansluit. Voeg daarbij een opvallend breed en diep assortiment, wat door vakbekwaam personeel met veel oog voor het overkoepelende (thuis)integratieverhaal wordt gedemonstreerd en je hebt een winnende formule in handen.

Een buitengewoon fascinerend facet aan iEar’ vind ik dat er op het eerste gezicht eigenlijk helemaal niet zoveel bijzonders met deze winkel aan de hand lijkt te zijn. O.K. het pand toont aan de buitenzijde netjes, binnen 50 meter is de auto nog gratis te parkeren en het pico bello gepresenteerde assortiment biedt absoluut een bovengemiddeld grote diversiteit. Toch zijn dit soort aspecten nog niet uniek en geeft het ook geen directe verklaring voor het respect dat deze winkel binnen het Nederlandse spelersveld inmiddels weet af te dwingen. Een forse tip van de sluier wordt echter door de begin november voor de tweede keer gehouden grootschalige Audio Show iEar’ gehaald. Dit keer niet op fraaie landgoed De Rosep in Oisterwijk, maar in het veel grotere en beter op deze taak berekende Willem II stadion in Tilburg. Een grootschalig onderkomen wat tijdens dit bruisende AV evenement onderdak biedt aan de vele tientallen fabrikanten en importeurs en wat net als de eerste editie ook wederom enorm goed wordt bezocht. Een fenomeen wat naast de gratis toegang, zeker ook door de laagdrempeligheid en het bijzonder brede aanbod in letterlijk alle prijsklassen is bereikt. Na de mededeling dat recent ook de winkel door een ingrijpende verbouwing serieus onder handen is genomen, zijn het voor mij genoeg redenen om deze inmiddels bijzonder serieus te nemen Brabantse winkel, nogmaals met een bezoek te vereren. 

Wolf in schaapskleren

Hoewel de buitengevel en de grote schoorsteen nog duidelijk naar het industriële (textiel) verleden van het pand verwijzen, veranderd dit als bij toverslag wanneer ik bij iEar’ over de drempel stap. Hier geen nadrukkelijk aanwezige displays of opeengestapelde producten die het hardst om aandacht schreeuwen, maar rust, structuur, gematigd natuurlijk kleurgebruik en vooral een heerlijk ruimtegevoel. Zonder het direct te beseffen merk je onbewust meteen dat je een kwaliteitswinkel bent binnengestapt. Natuurlijk is het nodige personeel aanwezig om al uw vragen adequaat te beantwoorden en natuurlijk staan er vele AV-producten voor u klaar. Maar de rust en eenheid die het geheel uitstraalt in samenspel met het bijna in één oogopslag te bevatten totaaloverzicht, zijn volgens mij toch wel behoorlijk uniek te noemen.

Maar meer tijd om hier nog langer over na te denken niet, want keurig op de afgesproken tijd komt iEar’ eigenaar en geestelijk vader Freek van Ham breed glimlachend op mij aflopen. ‘Werner, wat leuk je weer te zien en wederom welkom bij iEar’. Na jouw laatste officiële bezoek van alweer een dik jaar geleden hebben we hier niet stilgezeten en inmiddels zijn er alweer zo veel nieuwe noviteiten en zaken te melden, dat het mij een goed idee leek om dit aan zowel jou als de lezers te tonen. Waar we bij iEar’ altijd heel bewust naar streven is om zaken als overzicht, rust en duidelijkheid, zoveel mogelijk te verenigen binnen een zo breed en diep mogelijk assortiment. Uiteraard wel in basis allemaal AV gerelateerd, maar binnen deze focus hebben wij gewoon enorm veel te bieden.’

Streaming audio zone

Van praktisch alle merken die wij hier voeren, hebben wij het volledige assortiment speelklaar in onze winkel en in de zeven(!) verschillende luisterruimtes opgesteld staan! Van homecinema, hifi in vier verschillende prijsklassen tot zeer recent nu ook een heuse Sonos streaming audio experience demo ruimte. Direct aangrenzend hebben we een afzonderlijk streaming audio zone gecreëerd. Een winkeldeel waar men naast Sonos, ook de producten van Heos by Denon, MusicCast en BlueSound kan vinden. Ieder van deze merken is ijzersterk binnen zijn eigen prijsklasse, maar verder ook heel verschillend qua mogelijkheden en de geboden geluidskwaliteit.

Voorheen stonden al deze merken en producten nog her en der in de winkel verspreid. Door de specifieke complexiteit en het gestaag stijgende aanbod, bleek het steeds meer wenselijk om ze allemaal direct naast elkaar in een ‘echte’ omgeving direct te kunnen vergelijken. Naast deze multifunctionele alleskunners hebben we bij iEar’ natuurlijk ook nog steeds de gespecialiseerde ‘losse component’ audio streamers van o.a. merken als Marantz, Rotel, Cambridge Audio, Naim en McIntosh, in de diverse luisterruimtes opgesteld staan. Feitelijk willen we met al deze inspanningen onze klanten nog beter voorlichten. Een pakket aan eigen indrukken en ervaringen waardoor ze nog beter in staat zullen zijn datgeen aan te schaffen wat het beste bij hun wensen en eisenpakket aansluit.’

Heldere marktpositionering

De afgelopen jaren is een toenemend aantal AV winkeliers in zwaar weer terecht gekomen. Heb jij zelf een idee waardoor dit is veroorzaakt en vooral hoe je als winkelier hier op kunt anticiperen? ‘Het is natuurlijk geen geheim dat er naast de afgelopen recessie, al jaren een verschuiving van de consumenteninteresse plaatsvind. Mensen zijn ook van veel meer zaken op de hoogte en willen eenmaal in de winkel nog meer overtuigd worden dat hun zuurverdiende geld maximaal goed kan worden besteed dan voorheen. Bij iEar’ proberen we hier aan te voldoen door continu zoveel mogelijk transparantie over zowel onze werkwijze als producten aan de dag te leggen.’

‘Wij geloven heilig in een goede voorlichting, klantenbinding, klantvertrouwen en doorgroeimogelijkheden. Zeker doordat we inmiddels nu bijna 15 jaar bestaan, zie ik dat het ook echt werkt. Veel mensen zijn hier ooit eenvoudig met betaalbare spullen gestart en komen nu terug om vaak weer een trede hoger te gaan. Dus eenieder die hier binnenkomt weet vaak al heel snel wat hij aan ons heeft. En laat ik eerlijk zijn dat we ze ook echt wat te bieden hebben. Sterker nog, ik denk dat wij in ons segment zelfs bijna nauwelijks concurrentie kennen. Ook omdat we naast ons ijzersterke assortiment met het gros van de bekende en kwalitatief hoogwaardige merken - die we vaak al sinds onze beginjaren voeren - ook met de behoefte stroom zijn meegegroeid.’

‘Dus iedere innovatie die op den duur een nieuwe standaard wordt is bij iEar’ speelklaar te vinden. Streaming audio en video zijn hier een mooi voorbeeld van, maar we gaan zelfs nog een aantal stappen verder. Want ook voor meerkanaals, multiroom, al dan niet met in- of opbouwspeaker en smarthome en netwerktoepassingen, is men bij ons aan het juiste adres. Feitelijk is het uiteindelijk allemaal een kwestie van continu met de klant meedenken en al zijn wensen en eisen op zowel AV gebied, netwerk apparatuur als domotica realiseren. Hiervoor hebben we voor iedere discipline de bijpassende specialisten in eigen huis en kan niet alleen snel kan worden geschakeld, maar is het ook mogelijk om bij onverhoopte calamiteiten zo snel mogelijk naar een adequate oplossing te zoeken. Een zekerheid die ervoor zorgt dat de klant hoe dan ook probleemloos kan genieten van zijn welverdiende investering.’

Pagina 2: eigen identiteit

Groeiende projectbehoeften

‘Direct of indirect wordt mij regelmatig gevraagd wat nu de ‘geheime’ succesformule van iEar’ is. Hoewel de realisatie natuurlijk een stuk complexer is, blijkt de basis toch vooral in het continu je eigen grenzen proberen te verleggen te zitten. Iedere dag moet je gewoon scherp zijn en jezelf open blijven stellen voor eventuele verbeterpunten binnen de bedrijfsvoering. Als je daar aan blijft werken en je klanten een zo hoog mogelijke continuïteit kunt blijven bieden, ben je al heel goed op weg. Dat laatste vind ik trouwens een heel belangrijk punt omdat wij dit op alle terreinen ook daadwerkelijk doorvoeren.’

‘Zo staat het merendeel van de merken bij iEar’ al bijna de volle 15 jaar in de winkel. En dan heb ik het  niet over één model, maar over de volledige productlijn! Het grote voordeel van onze benadering is dat de klant bij ons nog echt voor iets kan sparen. Een tweede voorbeeld van continuïteit is de mate aan klantbegeleiding en onze continu uitbreidende expertise. Zeker bij de start van een nieuw huis of een ingrijpende verbouwing, is het heel verstandig om ons al in de beginfase te betrekken. Niet alleen is het hierdoor veel beter mogelijk om al uw AV, netwerk en domotica wensen geheel onzichtbaar weg te werken. Maar komt u ook niet voor vervelende verrassingen te staan omdat u bepaalde dingen over het hoofd heeft gezien. Het ‘toverwoord’ van dit alles is trouwens synergie.’

‘Door onze grote ervaring overzien wij niet alleen continu het grote plaatje, maar zijn wij ook in staat de gekozen producten echt goed op elkaar af te stemmen. Alleen hierdoor zal er uiteindelijk op alle parameters (visueel, elektrisch, gewenste mogelijkheden) een optimale synergie kunnen ontstaan. Feitelijk werken we bij iEar’ volgens de ‘One Stop Shop’ formule. Alle technologische kennis en producten onder één dak waardoor de consument niet alleen slechts één aanspreekpunt heeft, maar alles ook met zo min mogelijk hindernissen, vlot en naadloos wordt geïnstalleerd en opgeleverd.’

Eigen identiteit

‘Grappig dat je hier nu over begint, want ook dit zit volledig in onze bedrijfsvoering verweven. Een eigen identiteit is iets wat een winkel zelfs kan maken of breken en dan heb ik het niet over consistent doorgevoerd kleurgebruik of een leuk herkenbaar logo. Nee, bij een eigen identiteit heb ik het vooral over een heel herkenbare eigen werkwijze en productkeuze. Bij iEar’ lijkt het bij een eerste beschouwing misschien net of we bijna willekeurig voor alle grote en bekende kwaliteitsmerken hebben gekozen, maar schijn bedriegt! Alle merken die wij voeren bezitten al sinds jaar en dag een heel sterke eigen identiteit, zijn kapitaalkrachtig genoeg om continu te innoveren en hebben eigenlijk op alle facetten hun zaakjes prima voor elkaar.’

‘Maar wat wij ook heel belangrijk vinden, is dat ze ook afzonderlijk hun eigenheid bezitten en vooral, dat ze die ook continu bewaken en blijven behouden. Want we hebben helemaal niets aan bijvoorbeeld zes verschillende luidsprekermerken. Representanten die bij vergelijk allemaal ongeveer hetzelfde klinken en presteren. Wat wij met name willen en verwachten van de door ons gevoerde merken, is dat ze allemaal volharden in de aspecten die ze zelf voorstaan en waar ze goed in zijn. Dus als een luidsprekermerk van nature een bepaalde volheid of warmte bezit en nastreeft, willen wij dat in alle producten van zo’n fabrikant in mooi doseerbare mate en verhoudingsgewijs terug kunnen horen. Dit is vooral van belang omdat een consument hier specifiek om kan vragen, maar ook een hele andere insteek na kan willen streven. Voor ieder wat wils dus, maar wel allemaal voorzien van een jarenlange proeve van bekwaamheid en onze toegevoegde kennis om te weten welke overige componenten er perfect bijpassen.    

Conclusie

Na mijn vorige officiële winkelbezoek wat slechts een dik jaar geleden plaatsvond, merk ik heel duidelijk dat iEar’ wederom weer verder is geëvalueerd. Binnen het forse winkeloppervlak van 800 m2 , is nu nog meer rust, overzicht en duidelijkheid gecreëerd. Vooral de gloednieuwe afzonderlijke streaming audio zone die mooie nieuwe presentatiemogelijkheden biedt, zal weer absoluut aan een nog betere klantvoorlichting gaan bijdragen. Voeg deze specialisatie bij het reeds bestaande indrukwekkend brede en diepe assortiment, de eerlijke prijzen, de hoge vakbekwaamheid van het personeel en niet te vergeten de vele (7!) zelfs akoestisch zeer verantwoorde demo ruimtes en het antwoord wordt klip en klaar waarom iEar’ zo’n rijzende ster binnen het AV-winkelaanbod is.