Dossier betere head-fi: multi-test hoofdtelefoons


Jamie Biesemans | 17 februari 2019

Liefhebbers van betere hoofdtelefoons hebben meer keuze dan ooit. Hoewel we regelmatig koptelefoons los testen, is het daarom toch echt tijd voor een groter overzicht van de beste nieuwe uitdagers op vlak van head-fi. 

In dit dossier bekijken we een aantal hoofdtelefoons uit een hogere prijscategorie, beginnend bij circa 500 euro. Kun je voor minder dan die prijs ook genieten van een goede klank? Natuurlijk wel. Betaalbare hoofdtelefoons zoals de Audio-Technica ATH-MSR7b, Bowers & Wilkins P7, Sennheiser HD660, en nog vele anderen zijn steengoed. Maar als je hoger mikt, ontdek je koptelefoons die toch nog beter presteren. Zowel qua klankkwaliteit als comfort bieden koptelefoons uit het premiumsegment een echte meerwaarde.

Voor dit dossier hebben we daarom een selectie gemaakt van de interessantste koptelefoons die momenteel beschikbaar zijn. Niet alles komt aan bod, gewoonweg omdat het speelveld tegenwoordig veel spelers bevat.

Op de oren

In dit dossier leggen we expliciet de nadruk op supra-aurale of over-ears hoofdtelefoons. De oorkussens passen dus volledig over de oren. Dat is zeker niet de enige optie die je hebt. On-ear hoofdtelefoons zijn compacter en bezitten kussens die op je oorschelpen rusten. Maar in het premiumsegment kom je ze niet gauw tegen. On-ears zijn echt toch iets voor mobiele koptelefoons, al dan niet voor bij het sporten. Waarom geen on-ears bij in het high-end-segment? Comfort heeft daar wellicht mee te maken, maar ook dat je ze makkelijk verkeerd op de oren kunt plaatsen. En dat heeft een negatieve impact op de klank.

In-ears zijn de andere (steeds populairdere) optie naast over-ears. We hebben het dan niet over de goedkope dingen die bij je smartphone worden geleverd. Ook hier vind je probleemloos high-endtoestellen, onder meer omdat oortjes populair zijn bij muzikanten en in de studio, en deze doelgroepen hoge eise stellen. Ook voor thuisgebruik zijn in-ears een goede optie, onder andere omdat ze weinig plaats innemen en doorgaan makkelijk aan te sturen zijn. In-ears en comfort gaan voor sommigen mensen hand in hand, voor anderen zitten oortjes net heel ongemakkelijk. De tips of dopjes die in je oor passen zijn inderdaad cruciaal - zowel voor het comfortgevoel als voor de klankweergave. Een goede pasvorm is cruciaal, met name voor de overdracht van het laag. De echte top bij oortjes zijn modellen met op maat gemaakte dopjes die perfect in jouw oorkanaal passen, bij merken als Audio64, JH Harvey of Ultimate Ears. Maar zowel de doelgroep als de technische specs van over-ears en in-ears verschillen toch wat. Daarom gaan we in dit dossier enkel kijken naar de klassiekere hoofdtelefoon met kussens die over de oren passen. In-ears laten we op een later moment aan bod komen.

Welke driver?

De koptelefoons in deze test hebben een dynamische of een planar-magnetic-driver. Een dynamische driver vind je bij de meeste luidsprekers, en werkt met een centrale spreekspoel en magneet. Een planar magnetic- driver gebruikt een membraam met daarin magnetische spoelen die aan één of twee zijden worden aangetrokken. Elke type heeft zijn voordelen. Er zijn ook nog elektrostatische hoofdtelefoons. Tot voor kort waren elektrostatische drivers enkel te vinden bij Stax en hier en daar exoten; inmiddels kent de technologie een echte revival bij hippe merken als MrSpeakers en HiFiMan. De Sonoma One, hier getest, is op de vlak ook een trendsetter. Elektrostaten hebben een heel eigen geluid: open, transparant en met veel hoogdetail. Het blijven echter eerder duurdere toestellen met een eigen doelgroep en eigen noden. Ook zij komen later apart aan bod.

Wat heb ik nodig?

Het leuke aan head-fi is dat een hoofdtelefoon een zeer uitgesproken karakter en geluid kan bezitten.Dat maakt het heel belangrijk om een koptelefoon eerst te beluisteren voor je hem koopt. Bij de beste winkels kun je meerdere modellen naast elkaar uitproberen. Steeds meer hifi-zaken organiseren ook head-fi-events waarop je op enkele uren tijd een heel palet aan head-fi-smaken kan proeven. Zeker doen - en je zal verbaasd zijn welke verschillen je zal ervaren. Het gaat dan niet enkel om bepaalde frequenties die meer benadrukt worden, maar ook de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld en de snelheid en impact van het laag. Die zaken vloeien voort uit de designkeuzes van de hoofdtelefoonontwerper. Maar er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden. Comfort en aanstuurbaarheid bijvoorbeeld.

Bij het luisteren naar hoofdtelefoons heb je niet te maken met kamerakoestiek, de factor bij uitstek die bij luidspreker-systemen een heel belangrijke - zoniet de belangrijkste - rol speelt. Daar ben je vanaf, maar tegelijkertijd word je wel bewuster van de kwaliteit van het bronmateriaal én hoe je hoofdtelefoon wordt aangestuurd. De kwaliteit van de DAC en de versterker kan heel bepalend zijn voor wat je hoort. Afhankelijk van de technische specificaties van een hoofdtelefoon (zie verderop), kan hetzelfde liedje via één versterker dynamisch en rijk klinken en via een andere eerder dof en neutraal.

De vraag die je moet stellen als je investeert in een duurdere hoofdtelefoon is: hoe ga ik luisteren? Via de smartphone en een streaming-app? Aan de computer of in de zetel? Of ga je de koptelefoon insteken op je stereoversterker die ook je luidsprekers aanstuurt? In veel van die situaties ga je naast je hoofdtelefoon toch nog moeten voorzien in een aparte ‘kastje’ om hem aan te sturen. Dat kan een hoofdtelefoonversterker zijn met of zonder ingebouwde DAC. Dat klinkt duur - en je kunt inderdaad duizenden euro’s uitgeven aan zo’n toestel. Maar er zijn ook DAC’s van iets meer dan 100 euro die prima kunnen dienen, naargelang wat je er mee wil doen. Een AudioQuest DragonFly of FiiO K3 kunnen we je zo aanraden. Wie iets meer zoekt, kan kijken naar een iFi Audio xDSD of Chord Mojo bijvoorbeeld, beide circa 500 euro, maar in het hoogste segment kom je uiteraard nog indrukwekkendere apparaten tegen.

De hoofdtelefoons die wij hier testen werden beluisterd met een Chord Hugo 2 of iFi Audio Pro iDSD, aangevuld met de SPL Phonitor 2-versterker als iets extra vermogen vereist was. Een DAC sluit je op een bron (smartphone, pc of streamer) aan via een USB-kabel of optisch. USB is een zeer populaire optie, ook om een klein DAC’tje rechtstreeks aan de micro-USB of USB-C uitgang van je telefoon te hangen. Zo kun je een compact muzieksysteem maken dat behoorlijk goed klinkt. De meest voorkomende aansluiten op een DAC is echter een vierkante USB klasse B-ingang. Een hoofdtelefoonversterker zonder DAC-gedeelte moet via een analoge kabel met de bron verbonden zijn.

De hoofdtelefoon op de hoofdtelefoonversterker/DAC aansluiten kan op verschillende manieren. Wellicht is er een 3,5 of 6,3 mm ingang (ongebalanceerd), de meest gebruikte optie. Andere mogelijkheden zijn 2,5 mm jack, twee 6,3 mm jacks of XLR3-poorten, een XLR4-aansluiting of een 4,4 mm Pentacon-jack. Deze opties bieden allemaal een gebalanceerde aansluiting, wat theoretisch een zuiver signaal levert en bij sommige hoofdtelefoonversterkers toelaat om meer vermogen naar de drivers te sturen.

Technische specificaties

Impedantie: geeft aan hoeveel elektrische weerstand de hoofdtelefoon biedt tijdens gebruik. Hoe hoger dit getal, hoe meer vermogen er nodig is om een bepaald volume te bereiken. Een zeer hoge impedantie van 300 Ohm vereist zoveel dat de ingebouwde versterker van de hoofdtelefoonuitgang van je smartphone niet volstaat en het dan muisstil klinkt. Belangrijk om weten is dat de geciteerde impedantie vaak die is bij één frequentie, bijvoorbeeld 1 kHz. Het kan best zijn dat het veel hoger ligt bij pakweg 100 Hz, waardoor een hoofdtelefoon bij een minder krachtige versterker basarmer klinkt.

Gevoeligheid: dit geeft aan hoeveel dB er te horen is als er een bepaalde stroom wordt voorzien. Een hoger getal wil dus zeggen dat je de koptelefoon makkelijker kunt aansturen.

Contactdruk: hoeveel druk, in Newton, er wordt uitgeoefend op je oren. Het is een specificatie die je zelden te weten komt. Nochtans is de oordruk wel belangrijk qua comfort.

Frequentiebereik, drivergrootte en THD-vervorming zijn interessante specificaties om te bekijken, maar vertellen an sich niet veel over de kwaliteit van een hoofdtelefoon.

Op de volgende pagina's vind je de verschillende reviews van dit dossier:

Meze Audio EmpyreanDenon AH-D9200 en AH-D5200Abyss AB-1266 PHI CCFocal ElegiaHifiman SundaraHifiman AnandaSony MDR-Z7M2

Daarnaast bieden we na de conclusie op de laatste pagina een overzicht met waardige alternatieven.

Meze Audio Empyrean

Meze Audio uit Roemenië bestaat nog geen tien jaar, maar barst wel van de ambitie. Welk ander woord past er bij een merk dat het aandurft om zo snel reeds een vlaggenschip van circa 3.000 euro op de markt te brengen?

De man achter Meze Audio is Antonio Meze. Hij is een industriële ontwerper met een mooi portfolio vol fraaie designobjecten. Het zal dus niet verbazen dat de Empyrean echt oogstrelend is. Het is de eerste keer dat we een hoofdtelefoon in handen krijgen die zo dicht bij de emotie van een ambachtelijk gebouwd luxehorloge staat. Andere hoofdtelefoons zijn misschien wel goed geconstrueerd, maar dat is toch iets anders. Heel kostbaar ogend, heel verfijnd.

Is het kort door de bocht om te stellen dat de Empyrean even comfortabel op je hoofd zit als hij er uitziet? Neen, dat denken we niet. Wat ook de andere kwaliteiten van deze hoofdtelefoon mogen zijn, op vlak van pure draagcomfort is het honderd procent geslaagd. En dat is niet zo onbelangrijk. Uitstekende technische prestaties kunnen je niet lang bekoren als het luisteren fysiek tegenvalt. Dat heeft Meze als industriële ontwerper gelukkig heel goed begrepen.

De dikke oorkussens van de Empyrean zijn de voornaamste reden waarom de koptelefoon zo knus op je hoofd zit – en dat het gewicht zo goed over je kruin verdeeld wordt. Ook dat is cruciaal. We stonden pas echt paf toen we het gewicht van de Empyrean opzochten: 430 gram. Dat is heel wat. Maar zo voelt het apparaat helemaal niet aan. De Audeze LCD-2 die we in de testruimte hebben liggen weegt eigenlijk niet zo veel meer (490 gram), maar voelt subjectief heel wat zwaarder aan.

Het zit hem helemaal in het evenwicht en de gewichtsverdeling. De oorkussens doen een zeker warmtegevoel ontstaan - al valt het wel mee - en zorgen bovendien voor een prima passieve isolatie. Omgevingsgeluid dringt niet echt door. Ook de grotere ovalere vorm van de kussens vinden we een goede zaak. Kortom, de Empyrean is zeker geschikt als koptelefoon in een woonkamer waar nog anderen vertoeven.

Doet niet moeilijk

In tegenstelling tot veel vlaggenschepen is de Empyrean helemaal niet moeilijk aan te sturen. Hoewel we betere DAC's in huis hebben, hebben we het apparaat verrassend lang met veel plezier beluisterd via een betaalbare iFi Audio xDSD- en xCan-combinatie. En dat ging prima. Ook de Mojo in combinatie met de Poly is een uitstekende keuze. De lage impedantie van net geen 32 ohm gekoppeld aan een gevoeligheid van 100 dB zal daar vast iets mee te maken hebben. Heel wat anders dan de Abyss of de Sennheiser HD 800 S.

We wisten voor de test begon niet wat te verwachten van de Empyrean. Het komt van een zeer jong bedrijf,
het mikt behoorlijk hoog, ontvangt hier en daar wel heel extatische reviews, en het past een bijzondere variant
van planar magnetic-drivers toe. Dat kan wel eens heel goed of heel slecht worden... Omdat we de kostbare Empyrean maar een weekje konden testen, werd het tijd voor heel intensieve luistersessies om toch een goed beeld te vormen van wat het te bieden heeft. Ondanks het gesloten design produceert de Empyrean geen ‘compact’ geluidsbeeld dat zich vooral in je hoofd afspeelt.

Het zal deels aan de dikke oorkussens liggen die een grotere volume creëren aan je oor, want als we luisteren naar de soundtrack van The Force Awakens (FLAC, 96 kHz / 24 bit) dan klinkt het bijna zo groots en bombastisch als John Williams het beoogd heeft. Ook de percussie duikt diep en heeft veel impact, en dat is een belangrijk verschilpunt met zeer open hoofdtelefoons die deze soort muziek nog grootser presenteren - maar vaak wél een diepe fundament missen. Denk dan aan de Sennheiser HD 800 bijvoorbeeld: open zoals geen ander, maar ook kil door het ontbreken van ultrabassen. Bij de Empyrean voel je zelfs de luchtverplaatsing, als er weer eens een pauk wordt aangeslagen in de Star Wars-thema’s. Een bijna-fysieke ervaring dus, iets dat je niet gauw tegenkomt. Denk niet aan een DJ-hoofdtelefoon die probeert een luidruchtige clubomgeving te overstemmen. Het is diep, maar zuiver. En de klank blijft wijd open, waardoor de speelse fluiten en strijkers in ‘Rey’s Theme’ vloeiend klinken, ook als het orkest de grote hoorns van stal haalt. De Empyrean is ook geen doetje als het gaat om snelheid, iets dat we al vermoeden als we orkestrale werken horen. ‘Jamais quand il faut’ van de Franse-Libanese jazztrompetist Ibrahim Maalouf met de stop-start-funky drumsectie, koorzang, een rappende Oxmo Puccino en een vleugje blazers is een uitstekende track om hier polshoogte van te nemen.

Net zoals bij meer planar magnetic-koptelefoons presenteert muziek bij de Empyrean echt als een muur van geluid. Wat heel coherent en verslavend is. Een meer luidsprekerachtige ervaring, zou je kunnen zeggen. Wel merken we dat deze type drivers net een beetje resolutie lijken te missen. Persoonlijk vinden we dat net een meer natuurlijke klank; we snappen wel dat sommigen bij bepaalde werken het toch iets analytischer willen.

Conclusie

Ben je iemand die één keer in zijn leven een echt topmodel wil kopen, en daarbij effectief het gevoel wil krijgen dat hij iets heel bijzonder aanschaft? Dan zit je bij de Empyrean aan het goede adres. Als het gaat om afwerking, luxegevoel en comfort is er niets waarin deze koptelefoon zijn meerdere moet erkennen. Ook klankmatig is een sterkhouder, met een heel aangename, rijke weergave die ook past bij hedendaagse muziekgenres.

+ Luxueuze bouwkwaliteit
+ Licht op het hoofd
+ Makkelijk aan te sturen
+ Lang luisterplezier
+ Muur van geluid

- Prijskaartje

- Gebalanceerde kabel mocht er bij

Meze Audio Empyrean
€ 2.999,- | www.mezeaudio.com
Beoordeling 4.5/5

Denon AH-D9200 en D5200

Denon timmert al enkele jaren (opnieuw) aan de weg richting head-fi nirwana. Met de nieuwe AH-D9200 maakt het meteen een grote sprong ten opzichte van het vorige topmodel van 799 euro. Ongeveer dubbel zoveel kost dit vlaggenschip, waarmee zich op het terrein waagt van gerespecteerde namen als Audeze, Focal en HiFiman. Als dat maar goed komt.

Denon AH-D9200

De AH-D9200 is een ambitieuze, 1.600-euro kostende koptelefoon van Denon. Voor wie de head-fi-wereld niet intiem kent lijkt dat een bijzonder hoog bedrag, voor de echte kenners is het vooral een statement dat Denon het durft op te nemen tegen wel heel talentvolle rivalen. Rivalen die bovendien de laatste jaren serieuze geloofsbrieven hebben ontwikkeld in het premiumsegment. Denk bijvoorbeeld aan een HiFiMan of een Audeze, beide relatief jonge merken die reeds ingebed zijn in de top van de markt en daar veel succes oogsten.

De D9200 heeft dus een heel uitdagende taak: Denon ook bij de luxezoekende head-fi-liefhebber op de kaart zetten. Ze doen dat met een koptelefoon die op eerste zicht niet enorm verschilt van de prima AH-D7200 van 799 euro. De D7200 vonden we een prima koptelefoon, toch als je houdt van de achterliggende geluidsfilosofie, en ontving ook van de internationale vakpers een EISA Award. Een mooie basis dus, maar voldoende om een dubbel zo duur vlaggenschip op te baseren? Dat onderzoeken we in deze review, waarin we ook de AH-D9200 vergelijken met de goedkopere Denon AH-D7200 en de duizend euro goedkopere AH-D5200 die je hierboven ziet.

De hergeboorte van Denon

Bij mensen die vertoeven in de hogere delen van de head-fi-wereld is Denon wellicht niet meteen de eerste naam die naar boven komt. Nochtans heeft het Japanse merk in het verleden een aardige reputatie opgebouwd met fraaie koptelefoons, in het bijzondere de generatie waarbij de D7000 de ster was. Deze koptelefoon met Fostex-drivers was op dat moment - circa 2008 - een van de boeiendste vlaggenschepen die je voor circa 800 euro kon kopen. Maar dat was lang geleden en de head-fi-wereld is inmiddels aardig geëvolueerd. Er zijn nieuwe merken, technologieën zijn verder ontwikkeld en – bovenal – wat vroeger premium was is nu middenklasse.

De afgelopen jaren probeert Denon weer het élan van vroeger terug te vinden. Het haalde daarvoor een jonge Japanse ingenieur binnen, Yoshinari Fukushima, die meteen begon met het ontwerpen van een nieuwe generatie hoofdtelefoons uitgerust met een eigen driver. Dit leidde onder meer tot de creatie van de AH-D7200, een fraaie koptelefoon met walnoten cups en een smeuïge geluidssignatuur die sterk leek op die van de D7000 van weleer. Een koptelefoon met een hoog ‘pride of ownership’-gehalte en een ontspannen geluid die voorrang gaf aan lang genieten van muziek boven kritisch luisteren. Niets mee mis, integendeel.

Japans bamboe

De AH-D9200 is heel kort door de bocht gezegd meer van hetzelfde. Uiterlijk lijkt het nieuwe vlaggenschip sterk op de AH-D7200, en zelfs op de goedkopere AH-D5200 van 599 euro. We bedoelen dan qua vorm; het is ook meteen duidelijk dat de earcups (de buitenkant van de behuizingen waar de speakers in zitten) van deze drie hoofdtelefoons van heel andere houtsoorten gemaakt zijn.

De Denon D5200

Bij de D5200 gaat het om een donker zebranohout, bij de D7200 om een lichter notenhout en bij de D9200 om bamboe met een mooi composietuiterlijk. Dit zijn niet verschillen die puur vanwege visuele, benadrukt Fukushima, die we op de redactie ontvingen voor een woordje uitleg rond het nieuwe Denon-vlaggenschip. Het materiaal van de cups en hoe ze geconstrueerd zijn aan de binnenkant heeft altijd mee een impact op de klank van een koptelefoon. Het zijn niet enkel de drivers die geluid maken, maar ook wat er achter ligt. De cups bepalen bijvoorbeeld grotendeels de demping (dus hoe lang of kort de driver natrilt) of kunnen door resonantie en trilling het geluid beïnvloeden. Fukushima heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, en concludeerde dat de invloed van het gekozen materiaal voor de behuizingen behoorlijk groot is. Hout is een interessante optie, omdat het organisch materiaal is dat goed trillingen kan absorberen. De keerzijde is dat hout goed behandeld moet worden vooraleer je er een earcup van kunt maken. Doe je dat niet, dan kunnen de vorm en de karakteristieken door warmte en de vochtigheidsgraad nog veranderen. 

Uiteindelijk concludeerde Fukushima dat de beste akoestische eigenschappen geleverd worden door bamboe. En niet zomaar bamboe, maar wel een soort die in zijn thuisland Japan groeit. Dat verklaart meteen een deel van de prijs. Japan is een hoogloonland waar met veel trots wordt gewerkt én bamboestengels moeten op een behoorlijk complexe wijze tot planken verwerkt worden, wat de materiaalkost van de AH-D9200 meteen de hoogte injaagt. Maar, zegt de ontwerper, het is echt de moeite waard om een resonantievrije behuizing te krijgen.

Stabieler en meer detail

De AH-D7200 kennen we zeer goed, want we hebben die vorig jaar enkele maanden na onze test via de handel aangekocht om deel uit te maken van onze vaste testcollectie. We kunnen de D9200 dus naast deze koptelefoon plaatsen en vergelijken. Je ziet meteen dat deze twee hoofdtelefoons verwanten zijn. Zeg maar gerust: bijna-tweelingen. De verschillende houtsoorten van de cups zijn het opvallendste verschil. De constructie van de beugel en de hoofdband met gewatteerde lamsleder zijn echter grotendeels dezelfde. De oorkussens zijn wel anders, maar dat hadden we wel verwacht. Het is niet zo bekend bij het grote publiek, maar ook de oorkussens van een hoofdtelefoon hebben een merkbare impact op de klank. Ze moeten dus door de ontwerper in functie van de driver gekozen worden. Aangezien de driver in de D9200 anders dan in de D7200 is het niet meer dan logisch dat de oorkussens ook anders zijn. We verwachten ook iets meer luxe en duurzaamheid. Dat eerste lijkt het vlaggenschip wel te bieden. Tijdens het testen merken we trouwens op dat de D9200 (voor ons) een iets betere pasvorm heeft. We zien niet meteen waaraan het ligt, want de kussens hebben een gelijkaardige vorm. Ze passen gewoon beter.

Laten we alvast het voornaamste meegeven: de klankverschillen tussen de D7200 en D9200 zijn significant. We hadden dat eerlijk gezegd niet verwacht, maar we horen het meteen als we A/B-schakelen bij ‘Where’s the drop?’ van Deadmau5 via de IFI Audio Pro iDSD. De Denon AH-D7200 vinden we nog altijd een zeer goede koptelefoon, als je houdt van die specifieke Denon-klank, die aanleunt bij merken als Fostex en de vroegere MrSpeakers. Schakelen we over naar de D9200, dan klinkt het een beetje helderder en ook wat grootser. Dit voelt – misschien onterecht – wel meer aan als een andere tuning (dus een bewuste keuze van de ontwerper) dan echt een kwaliteitsstap als het gevolg van betere materialen.

Het laag is datgene waarbij je ontdekt dat de D9200 een betere driver heeft. In dit album van Deadmau5 zitten best wel wat diepe tonen, bijvoorbeeld op het einde van ‘monophobia’, en die blijven heel zuiver, geen spoor van resonantie. Niet dat de goedkopere D7200 opvallend rammelt of resoneert, maar je hoort wél waar zijn grenzen liggen. En we moeten ook een zekere nuance aanbrengen. De lichte resonantie die soms kan optreden is inderdaad technisch fout, maar zal door sommigen net wel worden ervaren als een 'machtigere' bas.

Wat we zeker kunnen smaken aan de D9200 is dat het echt bijna universeel is. Je kunt er naar alles mee luisteren en tevreden zijn.We duiken in een hoop oude lossy muziekbestanden en stuiten op ‘Palomine’, een oud favoriet album van Bettie Serveert – die tot ons afgrijzen al 25 jaar oud blijkt te zijn. De bestanden zijn niet geweldig en ontwijken naar Tidal geeft geen soelaas, want dit blijkt een album te zijn dat zelfs met een HiFi-abonnement enkel in AAC beschikbaar te zijn. “Whatever”, en we drukken op play. En weet je: het klonk prima. Die beukende gitaarsolo op ‘Kid’s Allright’, de melancholische stem bij ‘Brain-Tag’, de D9200 presenteert deze niet-zo-audiofiele-muziek-in-lossy-vorm gewoon op een manier die je aanzet te blijven luisteren. Ja, het is wel kritischer dan de D7200, de onvolkomenheden liggen dichterbij, maar hyperkritisch is de D9200 niet.

‘Bach: Variations on Variations’ van Concerto Italiano en Rinaldo Alessandrini (88,2 kHz / 24-bit) is iets helemaal anders, een heel mooie opname van geïnspireerde variaties op Bach-klassiekers. Vergeleken met de D9200 klinkt het bij de D7200 minder ruimtelijk, iets doffer. Wellicht heeft dat toch te maken met de merkbare vroege roll-off in het hoog bij de lager geprijsde Denon. De D9200 geeft je een veel sterker ‘ik-ben-daar’-gevoel, al vinden we wel dat dit album nog net iets beter past bij een open hoofdtelefoon zoals de Sennheiser HD 800S of de Audio-Technica ATH-X5000. Beiden zijn open hoofdtelefoons. Een open design start gewoonweg met een voorsprong als het gaat om ruimtelijkheid. Maar als je enkel gesloten hoofdtelefoons overweegt, dan zit je met de D9200 wel bij de absolute top qua ruimtelijkheid.

Nog meer laidback

En hoe zit het dan met die AH-D5200? Een 599 euro koptelefoon naast eentje van 1.599 euro plaatsen, dat is heel gevaarlijk. Een van de grootste valkuilen in head-fi is precies dat: doen alsof prijsverschillen niet bestaan en dan concluderen dat de duurste beter klinkt. Het is niet altijd waar, maar vaak komt het toch over als een open deur intrappen. Je moet eigenlijk vergelijken met prijsgenoten en ook rekening houden met de andere tuning van producten die bedoeld zijn voor audiofielen met andere prioriteiten dan casual luisteraars. Hou dat even in je achterhoofd als je het volgende leest, want nu gaan we net wél vergelijken tussen de drie Denons. Overigens, voor het beluisteren hebben we altijd de Chord Hugo 2 en Roon ingezet.

De D5200 heeft hetzelfde design als de twee duurdere Denons, maar is qua afwerking toch duidelijk een goedkoper product. Als we de drie naast elkaar liggen, vinden we de kloof qua subjectief kwaliteitsperceptie tussen de D5200 en D7200 groter dan tussen de D7200 en D9200. Dat komt vooral door de minder riante hoofdband en de oorkussens. De earcups zijn ook minder ons ding, ze lijken minder organisch en meer kunstmatig dan de notenhout en bamboe van de twee anderen. De metalen verstelbare beugel komt dan weer wel heel gelijkaardig over. Het draagcomfort zit wel weer heel goed, al merken we wel dat de oorkussens op de AH-D5200 wat stugger voelen dan de knusse oorstreling die je van de D7200 en D9200 krijgt.

Klankmatig zit de AH-D5200 op het andere uiteinde ten opzichte van de AH-D9200, met de AH-D7200 opnieuw dichter bij het vlaggenschip. De roll-off van het hoog lijkt sterker dan bij de AH-D7200, wat een beperkter detail en een meer gesloten gevoel geeft. De combinatie van de 50-mm FreeEdge-driver en zebrano levert ook een meer overheersend (maar niet per se diepere) bas op, wat zeker tracks als ‘Unfinished Sympathy’ van Massive Attack of ‘Uta Iv: Reawakening (Remix)’ van L’orchestra Cinematique uit onze lange testplaylist best machtig en meeslepende doet klinken. Leuk, maar soms missen we toch een streep verfijning en ruimte voor stemmen en de midrange. Als kd lang bijvoorbeeld hoge noten inzet bij haar cover van Cohens ‘Hallelujah’ lijkt er toch iets te zorgen dat het te scherp overkomt. Bij de D7200 klinkt dezelfde track veel meer open en live, en denk je nooit ‘is dat een klein streepje vervorming?’. Het is echter de AH-D9200 die bij sterke vocale tracks echt goed uit de hoek komt. Dan is die D5200 toch wat doffer en verstopt.

Dit klinkt natuurlijk echt allemaal negatief, net omdat we zitten te vergelijken met koptelefoons van (in theorie) 300 en 1.000 euro meer. Niet iedereen kan of wil die stap zetten. Moet ook niet. Beschouw je de AH-D5200 even los van zijn grote broers, dan spreek je over een koptelefoon met best wat kwaliteiten. De draagcomfort is vrij goed, ook qua gewicht, en het apparaat voelt waardevol aan. We vinden het ook meer een koptelefoon die bij rock en elektronica past. ‘Amerika’ van Rammstein – dik in orde!

Conclusie 

Het is in de head-fi-wereld niet onopgemerkt gebleven, dit vlaggenschip van Denon. Het prijskaartje is een statement: wij kunnen echte high-end maken. Wie het verhaal hoort achter de gebruikte materialen en het vele werk dat er in ging, zal daar niet aan twijfelen. Het is echte vakmanschap. Net zoals de D7200 kiest Denon wel voor een bepaalde richting, één die aansluit op wat het Japanse merk in het verleden deed. Dat is prima, vinden we, vooral omdat Denon toch iets anders doet dan de andere high-end merken. Volgens ons ben je als consument beter geholpen met een divers aanbod dan met vele gelijke producten. Dat is echte keuze.

De AH-D5200 is een mooie koptelefoon op zijn prijspunt. Het blijft trouw aan de Denon-koptelefoonfilosofie die easy listening voorop zet en die van de D7200 een persoonlijke favoriet maakt om op een zondagavond rustig ontspannen op te gaan in muziek. Bij heel wat genres is dat prima. Het onkritische, iets doffere karakter van de D5200 maakt deze koptelefoon prima voor het luisteren naar muziek in alle kwaliteit. Spotify-streams, geen probleem. Wie echter wat meer wil en binnen het Denon-verhaal wil blijven, zouden we echter aanraden om toch te vergelijken met de AH-D7200. Kijk je naar reële winkelprijzen, dan is het prijsverschil tussen de AH-D5200 en AH-D7200 immers niet zo groot meer. Wij zouden weten welke van de twee te kopen.

Maar is de D9200 voldoende beter dan de D7200 om dat ander prijsverschil te rechtvaardigen? Vinden we moeilijk. Ja, het is echt een heel fijne hoofdtelefoon die veel meer kan dan elitaire head-fi-lui mensen denken. De zuiverheid van het laag als je naar diepe bassen luistert in elektronische of klassieke muziek is indrukwekkend. Geen spoor van vervorming. Het is effectief een hoofdtelefoon die je met plezier blijft opzetten om naar muziek te luisteren, iets dat je niet over alle topmodellen kunt zeggen. Maar zal het de ultrakritische head-fi-luisteraar tevreden stellen? We vrezen van niet. Zeker niet als hij dol is op het open karakter en de ultieme vergrootglas op detail van een audiofiele koptelefoon als de HD800. Wie echter meer houdt van de klank van een Audeze LCD-2 bijvoorbeeld, die vindt in de AH-D9200 meer en beter.

Denon AH-D9200
€ 1.599 euro | Beoordeling 4,5 op 5

Duurzame luxeafwerking
+ Diepe, heldere bassen
+ Laidback maar niet dof
+ Pride of ownership
+ Ultieme draagcomfort

- Hogere prijsklasse
- Geen gebalanceerde kabel meegeleverd

Denon AH-D5200
€ 599 euro | Beoordeling 4 op 5

www.denon-audio.nl

Abyss AB-1266 PHI CC

Als het gaat om ultieme high-end hoofdtelefoons zijn er verschillende merken die veel moeite doen om op te vallen. Er wordt massaal geïnvesteerd in marketing. Abyss heeft daar geen zin in, terwijl ze wel producten bouwen die tot de absolute wereldtop behoren. Zoals de AB-1266 PHI CC die we hier bekijken.

Abyss Headphones

Eén van de redenen waarom er niet zoveel over Abyss wordt gesproken als over pakweg Focal, Sennheiser en Audeze, is dat die merken betrekkelijk groot zijn en veel energie steken in marketing. Het Amerikaanse Abyss houdt zich daar minder mee bezig, waardoor je relatief weinig tests van hun koptelefoons ziet verschijnen. Maar als je gaat neuzen op toegewijde high-end hoofdtelefoonfora, dan zie je de Abyss-naam met de regelmaat van de klok vallen. Het is geen merk dat tijdelijk surft op een hype, maar wel een fabrikant die al jaren rustig en in alle stilte het beste van het beste probeert te ontwikkelen en bouwen.

Kenners vinden hun weg wel, lijkt de filosofie. Maar een test regelen, dat gaat niet altijd zo eenvoudig. Gelukkig konden we dankzij Headphone Auditions Amsterdam, die bovenin bij Concerto Audio in toe Utrechtstraat te vinden is, een testsample ontvangen van de AB-1266 PHI CC, een topmodel die voor rond 5.500 euro in de winkel ligt. Omdat je op dit niveau voldoende aandacht moet hebben voor heel de afspeelketen, werd door hen een elevenXIaudio Formule S-hoofdtelefoonversterker en Powerman-stroombron meegestuurd, evenals JPS-stroomkabels en XLR-kabels van hetzelfde merk. Een Linn Klimax DSM-netwerkspeler was dan weer de bron die we aangeraden kregen. De totale kostprijs van de setup die we van Headphone Auditions ontvingen, brengt het geheel overduidelijk in de absolute premiumklasse. “We hebben ook de Sennheiser Orpheus HE-1 van 60.500 euro in de winkel staan. Je verbaasd hoe dicht de Abyss bij die referentie zit”, luidde het antwoord toen we het over prijspunten hadden. Dat is wel een heel boude claim.

Een bijzondere constructie

Het zal je wellicht niet verbazen, maar een Abyss-hoofdtelefoon moet je uiteraard niet uit een blisterverpakking sleuren. De verpakking en presentatie zit op een heel wat hoger niveau, zoals het hoort als je een betere audioproduct koopt. Bij Abyss gaan ze duidelijk akkoord met die stelling, want de koptelefoon wordt geleverd in een opvallende houten doos, met daarin een lederen tas die wat doet denken aan een compacte zijtas zoals je op een Harley zou hangen. De tas, die hoort bij de CC Deluxe-editie of de CC Complete-editie, is meer dan een opbergplek voor je hoofdtelefoon. Het heeft voldoende extra ruimte voor een DAP of zelfs een iPad. Je kunt er dus mee op reis, al zien we alvast onszelf niet doen met een hoofdtelefoon van 5.000 euro plus. Bij de twee luxe-edities van de AB-1266 PHI CC ontvang je bovendien een stevige hoofdtelefoonstand uit aluminium, met een Abyss-logo er in gegraveerd.

Welke kabels er bij de Abyss-koptelefoon geleverd wordt, hangt van de editie af. Maar alles wordt wel door JPS Labs vervaardigd. Bij de Lite ontvang je een gebalanceerde kabel die eindigt in een XLR4-stekker, met een adapter om naar een 6,3-mm jack te gaan. De Deluxe-versie komt met een dubbele gebalanceerde kabel van 2,5 meter die telkens eindigt in een XLR met drie pinnen, met daarbij adapters voor versterkers met een 6,3 mm ingang of een XLR4. De hoogste versie van de AB-1266 PHI CC ontvingen wij en is gebundeld met een forse dubbele JPS Labs Superconductor HP-kabel.

Abyss brengt niet heel veel modellen op de markt. Recent werd pas hun derde model aangekondigd: de Diana Phi. In tegenstelling de ‘gewone Diana’ – die bij Amerikaanse merk als instapper geldt - heeft de Diana Phi gewoon de driver uit de AB1266, het topmodel die we hier bespreken.

Forse verschijning

Als je de koptelefoon uit de doos haalt, moet je zelf nog de meegeleverde oorkussens plaatsen. Dat is geen extreem uitdagende klus, maar je moet wel even opletten omdat de kussens niet symmetrisch zijn. De dikkere zijde moet naar beneden wijzen, zodat de hoofdvorm gevolgd wordt. De koptelefoon is behoorlijk fors, met een wat brute metalen hoofdband die heel groot en vooral heel breed overkomt. Je kunt het moeilijk vergelijken met iets anders. Het is geen Jacklin Float qua omvang, maar we moesten er wel spontaan aan denken. Dat komt vooral door het aparte design die uit de doos heel breed oogt. De beugel van de AB-1266 vormt een zeer brede, vierkantige ‘U’ waar je hoofd tussen past, niet een rondere vorm die eindigt in scharnieren zoals bij de meeste hoofdtelefoons. Het doet wat denken aan een bankschroef, maar gelukkig heeft het niet die eigenschappen.

Ook om de pasvorm goed te krijgen ga je op een ongewone manier te werken. De beugel bestaat uit twee delen, met in het midden aan de kruin van je hoofd een grote schroef. Je maakt deze niet los, maar door zachtjes heen-en-weer te wiebelen schuif je de twee beugeldelen naar of weg van elkaar. Dat is de enige aanpassing mogelijk. Er zijn ook geen scharnieren die de beugel aan de driverbehuizingen bevestigen, zoals bij de meeste koptelefoons wel het geval is. Dit geeft de Abyss AB-1266 PHI CC een heel stoere maar ook stugge look. Maar ondanks die uitstraling lukt het wel vrij goed om de koptelefoon vlot aan te passen en een juiste pasvorm te vinden.

De asymmetrische vorm van de oorkussens uit lamsleer helpt daarbij. Ondanks het zeer hoge gewicht van 660 gram ervaarden we de AB-1266 nooit echt als een onaangename belasting, al kunnen we niet ontkennen dat bij een overstap naar de HD 820 (die op hetzelfde moment in test was) we wel meteen merkten dat de gesloten Sennheiser ongeveer de helft woog. Het lijkt ons echter dat je een koptelefoon als de Abyss beluistert al zittend in een comfortabele designstoel, waarbij je hoofd wellicht ook rust tegen de leuning. Op dat moment speelt gewicht minder een rol. We dragen zelf geen bril, maar een snelle test met een zonnebril – gelukkig zijn er geen foto’s – leert dat deze vierkante U-vorm veel ruimte laat voor een montuur. Dat kun je niet van elke hoofdtelefoon zeggen.

De ‘CC’ in de naam van de AB-1266 verwijst trouwens naar een nieuwe keramische coating op de koptelefoon. Deze laag zorgt voor een bijzondere touch & feel-ervaring (de koptelefoon is uit metaal, maar voelt niet koud aan) en maakt de Abyss vooral bijzonder duurzaam. Het is lastig om op een geleende test sample tot het uiterste te gaan, maar het geheel lijkt wel vrij krasbestendig.

Aan de slag

In de inleiding las je al dat we voor deze test eigenlijk een volledig systeem ontvingen. We hebben de Abyss echter niet altijd met de meegeleverde versterker beluisterd, maar ook via onze Phonitor 2 van SPL en de HDV820 van Sennheiser die we recent op test hadden. Bij die laatste versterker moesten we de volumeknop opvallend ver doordraaien om de AB-1266 PHI CC goed aan te sturen, bij de Phonitor met zijn 120 Volt architectuur was dat eerlijk gezegd geen probleem. Bijna altijd luisterden we naar eigen bestanden (lossy, cd-kwaliteit en hi-res) gestreamd via Roon. Als we persoonlijk naar muziek luisteren op een koptelefoon, gebruiken we meestal de crossfeed-functie in Roon, maar voor deze test hebben we dat snel uitgeschakeld. De Abyss is voldoende speaker-achtig, zonder dat er software aan te pas komt.

In deze prijsklasse hebben we eerlijk gezegd nog maar weinig om mee vergeleken. Een half uur durende luistersessie met de Sennheiser Orpheus HE-1 die we ooit kregen op kantoor bij Sennheiser telt eigenlijk niet mee, want je hebt altijd wel wat tijd nodig om een systeem en koptelefoon beter te leren kennen. De Sonoma One die we bij het begin van dit jaar op de pijnbank legden is wel een directe concurrent voor de Abyss. Bovendien is die vergelijking heel interessant omdat het totaal andere driver gebruikt. De Sonoma is immers een elektrostatische koptelefoon, zoals een Stax, de Abyss gebruikt planar magnetic-drivers (zoals Audeze en de meeste HiFimans en MrSpeakers). Dat technologieverschil heeft een zeer duidelijke impact op de klank die je hoort. Elektrostaten zijn helder, fris en detailrijk. Planar magnetic is dan weer veel meer geïntegreerd en beter in het laagweergave. Beide drivertechnieken zijn dan weer anders dan de dynamische drivers die je vindt in de grote meerderheid van koptelefoons en luidsprekers. Overigens is de Sonoma One naast de Abyss opgesteld bij Headphone Audition, zodat je zelf ook die vergelijking kunt maken.

Planar magnetic of orthodynamische drivers kennen de voorbije jaren opnieuw een enorme opmars, na een eerste golf van populariteit in de jaren zeventig en tachtig. Daarna bleken dynamische drivers toch wel beter. Maar technologische verbeteringen en materialen hebben de gebreken van die tijd (zoals een hoog gewicht) kunnen wegwerken, waardoor de voordelen van planar magnetic-drivers groter worden dan de nadelen. Het gevolg is dat heel wat topmodellen, onder meer bij Audeze, MrSpeakers en HiFiman, van deze drivers gebruikmaken. Toegegeven, sommige van deze merken lonken inmiddels voor de high-end nu ook naar elektrostaten, waar ook technische verbeteringen hebben plaatsgevonden. Maar toch, planar magnetic-technologie blijft – terecht – een favoriet in de head-fi-wereld. aarom? Een dynamische driver werkt met een centraal geplaatste spreekspoel of voice coil, waardoor geluid vanuit het midden van de driver ontstaat en naar de buitenkant van de conus reist. Bij een speaker ervaar je dat niet zo, omdat de luisterafstand groot is. Maar bij grote dynamische drivers die op enkele centimeters van je oor spelen, geeft dat de indruk dat het geluid vanuit één punt (per oor) komt. Dat maakt het moeilijker om een grotere soundstage te creëren waarbij elk instrument ruim zijn plaats krijgt.

Bovendien is het uitdagend om te zorgen dat er geen break-up of vervorming ontstaat aan de randen van de conus. De materialenkeuze is daarom bij dynamische drivers zo belangrijk, net zoals de ophanging. Een planar magnetic-driver werkt anders: de hele driveroppervlakte is een membraam met een metalen lint er in geweven, waardoor de volledige oppervlakte meteen in beweging wordt gebracht. Geluidsgolven ontstaan dus niet in het midden, maar over de hele driver. Die geeft een grote geluidsfront en ook een krachtige luchtbeweging, omdat de driver meer als een piston functioneert. Het membraam zelf is licht en dus snel, wat paradoxaal is als je bedenkt dat planar magnetic-drivers meestal relatief zwaar zijn. Maar dat komt door de grote magneten die nodig zijn om het hele drivermembraam te bereiken.

Elk instrument leidt zijn eigen leven

Hoewel de Abyss wel gelijkwaardige technologie gebruikt als pakweg Audeze, zijn er forse verschillen in de implementatie. En dat levert de AB-1266 PHI CC een heel eigen geluid op, met een heel open soundstage en een hele natuurlijke basweergave. Dat frisse, ruimtelijke klank is deels het gevolg van het zeer open design. Dit is een koptelefoon voor audiofielen die thuis luisteren, niet voor mensen die iets zoeken voor een rumoerig open kantoor of om naar muziek te luisteren op de sofa terwijl de partner naar een reality show kijkt. Dat setje KEF Blade-speakers gebruik je ook niet als luidsprekertjes voor bij het koken.

Het zeer open en ruimtelijke karakter trof ons meteen toen we naar de gelijknamige eerste track van de ‘The Mechanical Fair’ van Ola Kvernberg en Trondheim Soloist luisterden, toen rond minuut 2:25 een contrabas zich bij de rest van de instrumenten voegde en helemaal toen vanaf punt 2:55 als de drumsectie in actie schoot. Dit is een heel geslaagde opname die door de Abyss helemaal zoals het hoort tot zijn recht komt. Je kunt ook niet zeggen dat de AB-1266 PHI vette bassen prominent naar voren schuift, wél bezit het een ongelooflijk diepe bas-extensie die tracks met subbassen spectaculair weergeeft. Bovendien blijft de lagere midrange bijna op magische wijze gevrijwaard van contaminatie door het laag. Dat is bij dit album nog wel lastig, want de percussie in die eerste track duikt diep en is prominent aanwezig, waardoor je zelfs op een betere hoofdtelefoon als de HD 650 of Focal Elear dat zeer laag mist en een meer in elkaar gedoken geluid ervaart.

Zen sickness’ van de Duitse jazzgroep Flexkögel – een bij ons weinig bekende album dat we dankzij een demosessie van Yamaha ontdekten – hebben we zo op een hoofdtelefoon nog nooit gehoord. De lage tonen op de elektrische bas komen voelbaar binnen; bij de HD 820 die we recent op test hadden misten we toch deze meer ‘lichamelijke’ ervaring. Straf is ook hoe de AB-1266 PHI CC zo levensecht instrumenten en vocals positioneert, alsof je in een grote ruimte staat kijkend naar een podium waar iedereen op zijn plaats staat. Dat hebben we ook bij de hectische fusionjazz van Taxiwars of de 25ste verjaardagseditie van REM’s ‘Automatic for the People’. Bij ‘Drive’ is alsof we op een live-optreden staan – en dat is een kostbare ervaring, want dit onderscheidt de betere hoofdtelefoons van exemplaren waarbij op andere zaken werd ingezet. Deze eigenschap redt zo goed als het kan ook minder volmaakte opnames, zoals het ‘Purple’-album van metalgroep Baroness met het epische ‘Shock Me’. Als een echte allrounder met Amerikaanse roots heeft de Abyss weinig problemen met dit genre, in tegenstelling tot veel andere vlaggenschepen.

Is de Abyss dan zonder gebreken? Als het over echte tekortkomingen gaat op weergavevlak, dan valt er inderdaad weinig kritiek te geven. Als je de elektrostatische weg bewandelt, kun je zonder twijfel wel een groter detailgevoel ervaren – maar dan mis je wel de zeer brede frequentieweergave van de Abyss. Een Sonoma One is heel fris en gedetailleerd bijvoorbeeld, wat voor sommige muziekgenres en doelgroepen perfect is. De AB-1266 PHI CC is dan weer meer een allrounder die minder pure detail in het hoog en presence naar voren schuift, maar waar het totaalplaatje beter klopt.

Een album zoals ‘All the Ghosts’ van Gwyneth Albert, die we bezitten een matige AAC 256 kbps, zou in deze kwaliteit op de Sonoma One wellicht moeilijk te beluisteren zijn omdat compressie-artefacten heel storend zouden zijn. Bij de Abyss hoor je ook de tekortkomingen van deze kwaliteit, maar maakt de meer evenwichtige weergave ook slechter bronmateriaal genietbaar blijft. Min of meer dan. Een belangrijker rol is hier ook weggelegd voor de DAC en de filters die het toegepast, want de keuzes die in dit onderdeel worden gemaakt kunnen compressie-artefacten net verhullen of accenturen. De Linn Klimax DSM was in dit geval een uitstekende keuze, al kunnen we ons inbeelden dat bijvoorbeeld een Chord Dave ook een prima optie. Zelf luisterden we ook met plezier via de Chord Hugo 2 (die we dan apart versterkten).

Elimineren is echter onmogelijk, dus je luistert gewoon beter lossless.

Je moet ook rekening houden met de lagere gevoeligheid van de Abyss, waardoor hij versterkers toch wel dwingt om met meer over de brug te komen. Dat kunnen ze niet allemaal, vandaar ook dat we die massieve elevenXIaudio Formule S met zijn aparte voeding meegeleverd kregen. Die leverde de stabiliteit en vermogen die de Abyss AB-1266 nodig heeft – al wist ons Phonitor 2 dat klusje ook te klaren.

Conclusie

Het is moeilijk om bij een hoofdtelefoon van deze prijsklasse zomaar te zeggen: “Loop naar de winkel en koop het”. Moesten we geen rekening houden met het prijskaartje, dan zouden we de AB-1266 PHI CC zonder reservaties aanbevelen. Het is werkelijk een bijzondere koptelefoon die de wijde soundstage van een Sennheiser HD 800 evenaart, maar veel natuurlijker klinkt. Je hebt niet het gevoel dat een deel van het frequentiebereik geaccentueerd wordt ten nadele van een andere, al kunnen we ons inbeelden dat enkelingen toch graag iets meer presence zouden ervaren. Qua comfort valt de AB-1266 PHI CC beter mee dan je zou verwachten als je hem uit de doos haalt. Maar het blijft een groot en wat zwaarder toestel, zeker als je hem vergelijkt met een iets als de Sennheiser HD 800. Maar in de luisterstoel ga je dat wellicht niet ervaren.

+ Heel open, ruimtelijke weergave
+ Verrassend comfortabel
+ Zeer luidspreker-achtig van karakter
+ Diepe, rijke basweergave

- Forse constructie
- Heeft krachtige versterking nodig
- Bekabeling is fors
- Zeer open constructie

AB-1266 PHI CC
Prijs: 5.500 euro
Beoordeling: 4.5 / 5
Headphone Auditions

Focal Elegia

Focal heeft het voorbije jaar of twee gescoord met een reeks open premiumhoofdtelefoons, zoals de EISA-winnende Clear. Nu lanceert het een nieuw luxekoptelefoon die dezelfde kwaliteiten belooft - maar met een gesloten behuizing.

Met de Elegia zet Focal de koers verder die werd ingezet met de Elear, Clear en Utopia. De nieuwe koptelefoon hoort duidelijk in dat rijtje thuis, toch qua design. Er zijn veel gelijkenissen met de Elear: de algemene vorm en het design, de grote beugel uit aluminium en de goed gewatteerde hoofdband. Waar
de voorgaande drie Focal-toppers gekenmerkt werden door extreem open behuizing, is de Elega helemaal toegemaakt. Zo kan hij mee op de trein.

Gemaakt voor onderweg

Typisch Focal is dat ze bij elke koptelefoon het weer anders proberen qua verpakking en kabels. De Elegia komt in een zeer fraaie harde etui uit stof, en wordt geleverd met een relatief korte gevlochten kabel. Voor mobiel gebruik is dat prima, als we thuis luisteren is de kabel een beetje te kort. Maar de Elegia gebruikt standaard 3,5-mm aansluitingen aan de cups, dus je hebt de keuze uit gigantische veel alternatieve kabels. De kritiek over de kabel is wel ironisch, gegeven dat we bij de Elear kloegen over het ellelange, zware exemplaar die toen werd meegeleverd.

De 430-gram wegende Elegia is comfortabel en kun je uren op je hoofd houden. De dikke oorkussens met
een microfiberhoes liggen zacht op je hoofd, de oordruk valt heel goed mee. Op je kruin ervaar je ook niet veel druk. Kortom, een knus gevoel, al blijf je 
altijd wel gewaar dat je de Elegia op je hoofd hebt.

Focal mikt met de gesloten Elegia meer op de mobiele muziekfan dan bij zijn open koptelefoons. Niet onlogisch, dat. Een nieuwe M-vormig aluminiumdriver heeft andere eigenschappen dan de gelijkgeprijsde Elear, waardoor de impedantie op een smartphone- vriendelijke 35 Ohm aftikt. De gevoeligheid van 105 dB helpen ook om de Focal vlot aanstuurbaar te maken. Een aparte hoofdtelefoonversterker hoeft niet per se (maar blijft een goed idee). Hij isoleert behoorlijk goed, wat hem helemaal geschikt maakt voor gebruik onderweg. Er is ook niets kwetsbaar aan de Elegia - en dat is toch ook uitzonderlijk bij duurdere modellen. 

Elk instrument leidt zijn eigen leven

De Elegia lijkt visueel sterk op de Elear, een fijne koptelefoon die naar Focal-normen meer inzet op een vollere basextensie. Maar verrassend genoeg klinkt hij meer als de duurdere Clear, een koptelefoon waar we enorm van hielden. Wat de nieuwe Focal er zeker mee deelt is een klankkarakter dat niet meteen betovert. Geen love on first sight. Maar dat bedoelen we niet per se negatief. 

Voor een gesloten koptelefoon is de Elegia namelijk relatief neutraal en in balans. Een fijne eigenschap, maar wel één die ervoor zorgt dat je niet direct een enorm detailgevoel ervaart of denkt: “Wow, machtige bassen” (hoewel bassen wel iets aangedikt zijn). Bij ‘Boogieman’ van Sarah McCoy en de andere tracks op dit knap Blue Note-album ontdekken we dat de Elegia nochtans veel kwaliteiten bezit. Diepe pianoklanken klinken vol en blijven mooi nazinderen, we merken een mooie subbasweergave op, en de stem van McCoy staat prachtig in de ruimte.

Helemaal fris en ruimtelijk is de Elegua ook niet, daarvoor moet je een open koptelefoon hebben zoals de Clear. Zoals je zou verwachten van een Focal kun je rekenen op een mooi, vloeiend middengebied dat stemmen knap neerzet, maar soms ook een tikje scherp overkomt. Als Rihanna een hoger register opzoekt in ‘FourFiveSeconds’ komt dat randje fel door. Bij ‘Ring-a-Ring O’ Roses’ wordt de stem van Charlotte Gainsbourg echt centraal gezet, heel anders dan bij de MDR-Z7M2 die dezelfde track vlakker en met meer laag neerzet. Uiteindelijk vonden we de Focal wel beter passen bij de iFi Audio xDSD/ xCan-combinatie dan bij de Hugo.

Conclusie

De Elegia is een hoofdtelefoon die je tijd moet geven om te appreciëren. Hij probeert je niet te verschalken met een vals detailgevoel of subsonische bassen, maar vertolkt muziek wel op een eerlijke manier.

+ Geschikt voor smartphone
+ Knap afgewerkt
+ Neutraal en inzichtrijk
+ Mooi voor vocals

- Pakt je niet onmiddellijk
- Kabel is niet ideaal

Focal Elegia
€ 899,- www.focal.com
Beoordeling 4/5

Hifiman Sundara

Het Chinese HiFiMan heeft een enorme evolutie meegemaakt. Getuige hiervan is hun Sundara, die voor een bescheiden prijs een spectaculaire muziekweergave biedt.

Wat een evolutie heeft HiFiman gekend! We hebben in de kast nog een van hun eerste koptelefoons liggen, de HE-400, en het verschil qua afwerking, gewicht en klankkwaliteit is spectaculair. En versta dat maar als een enorme 'goedgekeurd' van onze kant. De Sundara is de spirituele opvolger van deze pionierende planar-magnetic- hoofdtelefoon, en toont de sterke evolutie die het Chinese merk heeft meegemaakt. Wat meteen opvalt is de veel betere bouwkwaliteit. De HE-400 was een van de eerste koptelefoons die planar magnetic bereikbaar maakte voor de massa, maar was gebouwd als een tank. Bij een versterker een positieve eigenschap, bij een koptelefoon niet zo. Veel ruwe kantjes en een hoog gewicht, dat is toch wat moeilijker te verteren. Hoe anders is de Sundara wel: licht, comfortabel en het klinkt beter ook nog.

De Sundara heeft een metalen beugel die aan beide zijden eindigt in een Y-vorm die de driverbehuizingen vasthoudt. Het doet wat denken aan de beugels die Focal ook gebruikt, met twee scharnieren die samen met de plooibare beugel garanderen dat de oorkussens goed op je hoofd passen. Wat vooral verrast is hoe dun de driverbehuizingen zijn, gegeven dat ze een planar-magnetic-driver bevatten. Deze drivers zijn typisch dikker vanwege de andere magneetconstructie. Het lagere gewicht en dunnere constructie kan omdat HiFiMan een nieuwe driver gebruikt die tachtig (80!) procent dunner is dan de driver in de HE-400.

Chinees nieuwjaar

De Sundara is de goedkoopste hoofdtelefoon in onze test, vooral wanneer we dit schrijven. Op dit moment wordt de Sundara tijdelijk in prijs verlaagd tot 349 euro, nog tot eind februari. Voor het Chinese nieuwjaar durft HiFiMan wel vaker forse kortingen te geven. Maar ook aan de reguliere 499 euro is de Sundara veel waar voor geld. De afwerking is prima voor de prijs. De matzwarte behuizing en de degelijke oorkussens met velours aan de binnenkant zorgen voor een streepje luxe. Het geheel weegt 372 gram, wat betrekkelijk weinig is. De Sundara duwt wel een beetje op de oren, maar is toch comfortabel en licht te noemen. Je kunt er gerust uren naar luisteren.

Dit is geen hoofdtelefoon om mee in de bus te nemen. Het volledig open design - vandaar het metalen rooster aan de buitenkant van de behuizing - laat veel geluid naar buiten ontsnappen. Een stille omgeving is dus noodzakelijk. Het open ontwerp laat de driver wel beter ‘ademen’ en geeft de Sundara een heerlijk ruimtelijke klank. De keerzijde is dat het laag met een lichtere toets aanwezig is. Maar je kunt er wel aan wennen. We luisterden bijvoorbeeld naar een lange lijst van hits uit de jaren negentig zonder het gevoel te hebben dat er iets ontbrak. 

Bij ‘Hyper-Ballad’ van Björk misten we weliswaar dat ultralaag dat de stem van de IJslandse en de strijkers voortstuwt een beetje, zeker na de Sony, maar langs de andere kant werd deze track wel heel breed en diep neergezet. Zalig ook, die gedetailleerde details zoals de lichte tikken op de cymbalen en hi-hat bij de Brad Mehldau-versie van Radioheads ‘Exit Music (for a film)’. Bij een gesloten hoofdtelefoon gaan die kleine nuances vaak verloren in het geheel.

Van de technische specificaties krijg je misschien de indruk dat extra versterking niet nodig is. Maar ondanks die 37 Ohm en 94 dB vonden we toch dat we xCan moesten inschakelen. Met de Mojo schitterde de Sundara helemaal.

Conclusie

De Sundara is zonder twijfel een van de beste deals in head-fi-land. Het is vanwege zijn open behuizing niet overal inzetbaar, maar zelfs zonder extra hardware klinkt het gewoonweg heel goed. Combineer je het met een degelijke, betaalbare DAC dan krijg je heel veel hifi-geluid voor relatief weinig geld.

+ Relatief licht voor type drivers
+ Mooi afgewerkt
+ Audiofiele klank voor een prikje

- Zeer open en niet geschikt voor luidruchtige omgevingen
- Bassen zijn wat light en ongedetailleerd

Hifiman Sundara
€ 499,- | www.hifiman.com
Beoordeling 4.5/5

Hifiman Ananda

De Ananda is een hogere HiFiMan met de nieuwste technologie op vlak van planar-magnetic-drivers. Het is een heel open koptelefoon en dat hoor je.

Net zoals de Sundara de opvolger is van de HE-400i, is de Ananda de troonopvolger van de eerdere Edition X v2-hoofdtelefoon. Je zou ook kunnen stellen dat het qua positionerng de HE-560 vervangt, een koptelefoon die we goed kennen omdat het deel is van onze vaste collectie. Hoe dan ook: de Ananda is verre van het topmodel van HiFiMan, want het Chinese merk heeft nog behoorlijk wat hoofdtelefoons voor de premiumliefhebber in huis. Het deelt trouwens de ovalere vorm die de duurdere HiFiMans kenmerkt. De Ananda wordt geleverd in een mooie bewaardoos en met een bijzondere semi-transparante kabel. Wel een beetje oppassen bij rollende bureaustoelen; volgens ons is de mantel er niet tegen bestand.

Ultradun membraam

We kunnen bij de Ananda dezelfde opmerking maken als bij de Sundara: het is allemaal veel beter afgewerkt en lichter dan voorheen. Ook hier is een planar magnetic- driver gebruikt met een membraam die 20 procent van de dikte heeft van de vorige versie. HiFiMan noemt het zelf een ‘supernano’ membraam. Indrukwekkend - én met als bijkomend voordeel een betrekkelijk laag gewicht. De Ananda weegt 399 gram. Dat is zeker niet zwaar voor een planar-magnetic. Het voelt heel wat lichter op je hoofd, met nauwelijks druk op je kruin. Het slimme hoofdbandsysteem zorgt daar goed voor. Oorbroei is helemaal geen probleem. Dit is een hoofdtelefoon die we zelfs in zomerse omstandigheden zouden durven dragen.

Net zoals bij de Edition X heeft de nieuwe HiFiMan een heel open design. Metalen latjes beschermen de achterkant van de driver, zodat je het membraam met zijn magnetische spoelen kunt zien maar niet aanraken. Het zal niet verbazen dat iedereen rond je van je muzieksmaak mag meegenieten. Tja, dat hoort er bij en in ruil krijgt je een ruimtelijke weergave die heel ver in de richting van de ultra-open HD 800 gaat.

De Ananda is volgens ons nog makkelijker aan te sturen dan de Sundara. Het heeft een impedantie van 25 Ohm en een gevoeligheid van 103 dB. We hebben zelfs de xCan niet nodig, de xDSD volstaat om deze koptelefoon goed aan te sturen. Zelfs op onze Huawei Mate 20 Pro-smartphone via de USB-adapter klinkt hij best ok. De hoge kwaliteit van de driver betekent wel dat slechter bronmateriaal opvalt. Een bron in hoge kwaliteit en een degelijke DAC is toch een aanrader, vinden we. 

Houdt van concerten

De grote oorkussens van de Ananda passen heel ruim rond je oren. De pasvorm vinden we op onze kale biljartbal een beetje los, maar echt een groot probleem is dat niet. Waarschijnlijk valt het bij een dikkere haardos allemaal beter mee.

De Ananda heeft een weergave die heel goed past bij grootse orkestrale werken als Beethovens Symfonie 9 zoals gebracht door de Berliner Philharmoniker onder leiding van Von Karajan (op het Resonance-label). Een ultra-open hoofdtelefoon zoals deze heeft het altijd lastig om niet dun te klinken. De bassen zijn inderdaad niet zo vet, maar de grote planar-magnetic-driver heeft wel het voordeel dat over de volledige oppervlakte gelijk beweegt. Dat geeft een grootser karakter aan lage frequenties die goed op het oor en schedel worden overgebracht. Om maar te zeggen: ‘Unfinished Sympathy’ van Massive Attack brengt de Andanda heel fijn over. Het laag zit groots om je heen, terwijl het subtiele hoge getik van percussie dicht rond je oren heen danst en de stem van zangeres Shara Nelson afstandelijk op je af komt. Het geeft deze track een melancholische toets, zoals het ook bedoeld is.

Dat de Ananda gaat voor een neutralere weergave zal vast door vele op prijs gesteld worden. Het enige moment waarop we meer wensen is bij ‘War Anthem’, het Max Richter-stuk dat we graag afspelen om te horen hoe een koptelefoon omgaat met ultralaag dat lang blijft nazinderen. De diepe percussie die artillerie voorstelt is niet zo indrukwekkend als we graag hebben, maar de droevige strijkpartijen zijn des te pakkender.

Conclusie

De Ananda biedt een gedetailleerde, open en ruimtelijke weergave dat onmiddellijk veel voldoening schenkt. Het is niet goedkoop, maar je hoort meteen waarvoor je betaald hebt. Een aanrader.

+ Grootse, gedetailleerde weergave
+  Dynamisch
+  Prima bouwkwaliteit

-  Grote aanwezigheid op je hoofd
-  Kabel lijkt wat kwetsbaar

Hifiman Ananda
€ 999,- | www.hifiman.com
Beoordeling 4.5/5

Sony MDR-Z7M2

Sony is zonder twijfel een van de grote namen als het gaat om koptelefoons. Het wil ook in het hogere segment schitteren, en daarom brengt het regelmatig heel ambitieuze head-fi-producten uit. Zoals deze MDR-Z7M2.

De MDR-Z7M2 is een volledig gesloten hoofdtelefoon die bij Sony bijna het hoogste over-ears model wordt. De iets oudere MDR-Z1R (1.999 euro) blijft voorlopig het topmodel. Een kenmerk zijn de waanzinnig grote 70-mm dynamische drivers.

Niet helemaal nieuw

De ‘M2’ achteraan de modelnaam verraadt het een al: dit is geen volledig nieuwe hoofdtelefoon. De toevoeging van M2 maakt in elk geval duidelijk dat het bedoeld is als opvolger van de MDR-Z7 van enkele jaren geleden, een gesloten hoofdtelefoon die net als de 2.000-euro kostende MDR-Z1R voor heel wat controverse zorgde op head-fi-fora. Er waren zeker dingen op aan te merken. En ook: er is vaak qua klankkarakter een groot verschil tussen populaire, betaalbare modellen en de dure high-end. Maar Sony doet het anders. Hun high-end modellen bouwen verder op die ‘populaire’ tuning en mikken zeer expliciet op de mobiele luisteraar. Het zijn bijna altijd gesloten modellen die zich probleemloos laten aansturen door een smartphone. Dat recept wordt echter niet door alle audiofielen gesmaakt.

Gelukkig is de Z7M2 op veel vlakken verbeterd, waaronder de drivers. De gebruikte 70-mm luidsprekers zijn een nieuw ontwerp, met een conus die bestaat uit polymeer (meer bepaald, LCP) met een coating van aluminium. Voor de driver is een rooster met een Fibonacci-patroon geplaatst, een trucje dat Sony al toepaste bij de MDR-Z1R. Het is een fraaie patroon (al kun je het tijdens het gebruik niet zien) dat volgens de ontwerpers akoestisch transparant zou zijn. Ook aan de achterkant van de driver is er iets nieuws. Sony voorzag een veel sterkere magneet, waardoor de driver sneller in beweging komt maar ook sneller stopt (dempt).

Isolatie weer in orde

Het is geen DJ-hoofdtelefoon, maar de MDR-Z7M2 heeft toch een zeker clubklank. De bassen zijn niet zo vet als zijn voorganger en overstemmen de midrange niet langer, maar ze blijven aanwezig. Maar de resonantieproblemen van de eerste Z7-behuizing lijken van de baan, misschien wel omdat de koptelefoon nu halfopen is. Maar oef, de isolatie blijft goed. Je omgeving hoort weinig van wat je aan het beluisteren bent.

Voor een baszwaardere hoofdtelefoon zit het goed qua demping, waardoor ‘Pressure’ van Muse (in de UCLA Bruin Marching Band-uitvoering) meeslepend snel blijft klinken - ook als de fanfare op stoom komt. Dat had met die grote drivers anders kunnen uitdraaien... De tuning geeft sommige tracks een wat afstandelijker gevoel, wat af en toe net goed is. Bij de versie van ‘Amazing Grace’ door Daniel Hope heeft de viool van Hope een verder verwijderde positie op de soundstage dan de gitaar van Dom Bouffard, dat is wel mooi - en onvoorzien voor een hoofdtelefoon zoals deze. De Z7M2 was een van de hoofdtelefoons in deze test die we onverwacht het langst blijven beluisteren. Het is iets helemaal anders dan de Elegia; op een of andere gekke manier heel verslavend.

Conclusie

Ten opzichte van de eerste MDR-Z7 is de M2-versie een hele verbetering. Het is universeler geworden en houdt beter controle. De Sony blijft een hoofdtelefoon die het best presteert bij elektronische muziek en moderne muziekgenres, maar ook rustige instrumentale tracks mooi neerzet. We vinden hem ook uiterst comfortabel.

+ Moderne styling
+ Hoog comfortgehalte
+ Vlot aan te sturen
+ Lekkere bassen

- Geen tuning voor traditionele audiofielen

Sony MDR-Z7M2
€ 799,- | www.sony.com
Beoordeling 4/5

Conclusie en waardige alternatieven

In tegenstelling tot sommige andere dossiers vergelijken we in dit artikel niet een reeks producten die ongeveer hetzelfde doen en hetzelfde kosten. We willen dus niet zomaar een rangschikking maken van goed tot slecht. Het zou een beetje gek zijn om pakweg de Abyss AB-1266 te vergelijken met de Sony MDR-Z7M2, twee toestellen met prijskaartjes die mijlenver uit elkaar liggen en ook klankmatig iets anders bieden.

In dit dossier zitten geen slechte hoofdtelefoons. Eens rond dat 500-euro prijspunt gaat het veel meer om smaak en een bepaalde geluidssignatuur die de bouwer nastreeft. Dat gezegd zijnde zijn er twee hoofdtelefoons die we bijzonder goed vinden presteren voor hun prijs: de riante Meze Empyrean en de HiFiman Sundara, die een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding biedt. Ze zijn de Best Getest respectievelijk de Beste Koop.Wil je meer van hetzelfde bij de Sundara, dan is de stap naar de Ananda zeker het overwegen waard. Ben je een liefhebber van elektronische muziek en wil je onderweg luisteren, dan is de Sony MDR-Z7M2 een echte aanrader, maar ook de Elegia is iets voor mobiele luisteraars. Laid-back luisteren met een hoog luxegevoel is dan weer het terrein waar de Denon D9200 de koning is. Comfort en onspanning zijn zijn fortés.

Waardige alternatieven

Naast de hoofdtelefoons in dit dossier hebben we nog een heel aantal reviews die reeds in FWD verschenen en op HiFi.nl staan. Een klein overzicht van interessante koptelefoons en DAC’s die zeker het bekijken waard zijn.

SENNHEISER HD820

Als er zoiets zou bestaan als de perfecte hoofdtelefoon, dan zou de HD 820 hem niet zijn. Maar als je vraag
luidt: “Is dit de beste gesloten koptelefoon?”. Tja, dan zou het moeilijk zijn om daar niet ‘ja’ op te antwoorden.

€ 2.399,- | www.sennheiser.com | Lees de hele review

FOCAL CLEAR

De Clear is een zeer knappe open hoofdtelefoon die trouw is aan het DNA van Focal, nog meer dan de Elear. Het is een koptelefoon die wel heel dicht bij het perfecte middelpunt tussen veel detail en een volle klank zit.

€1.499,- | www.focal.com | Lees de hele review

CHORD MOJO

Chord heeft met de Mojo alweer een DAC afgeleverd die ver weg blijft van kunstmatigheid of vals detail, maar net een enorme levendigheid en natuurlijkheid in zich draagt. Deze DAC is zo goed dat je hem zelfs probleemloos kan opnemen in een hoogwaardige hifi-keten. Hoewel hij er qua vorm niet past bij hifi-componenten op volle grootte, compenseren zijn muzikale prestaties daar helemaal voor.

€ 499,- | chordelectronics.co.uk | Lees de hele review

AUDIO-TECHNICA ATH-ADX5000 

De ATH-ADX5000 is een koptelefoon die zeker niet neutraal is, maar wel heel verfijnd. De enorme openheid, de snelheid en de combinatie van een krachtig laag met een vloeiend midden maken de Audio-Technica een van de beste keuzes op dit prijspunt.

€2.199,- | www.audiotechnica.co.jp | Lees de hele review

PRO-JECT PRE BOX S2 DIGITAL

De Pre Box S2 Digital is een toestel waar je snel overheen kunt kijken. Het past bijna in de hand, waardoor het meer een accessoire lijkt dan wat het echt is: een volwaardig hifi-component. Het is een DAC én een hoofdtelefoonversterker, en als je kunt hem zelfs desgewenst inzetten als digitale voorversterker. En dat allemaal in een behuizing van 10 x 10,5 x 3,5 cm!

€ 349,- | www.project-audio.com | Lees de hele review

MRSPEAKERS AEON FLOW CLOSED 

De AEON Flow presteert waanzinnig goed. Wie twijfels had over MrSpeakers als een toonaangevende fabrikant, mag die meteen opbergen. Op alle vlakken (comfort, bouwkwaliteit en klank) een topper.

€ 799,- | www.mrspeakers.com | Lees de hele review

iFi AUDIO PRO iDSD 

De iFi Audio Pro iDSD is een bijzondere verschijning.OverdetechnischeimplementatievandeDACenhetdubbele versterkerluik niets dan lof. De Pro iDSD kan zoveel dat onvermijdelijk bepaalde functies voor jou niet relevant zijn. Is dat een zwakte? Niet echt, maar het betekent wel dat je deels betaalt voor iets dat je mogelijk niet nodig hebt.

€ 2.749,- | www.ifi-audio.com | Lees de hele review

CHORD HUGO 2

De Hugo 2 is een DAC die de finale aankoop van elke serieuze muziekliefhebber kan zijn. De DAC-conversie is voor ons foutloos: vloeiend, transparant, gedetailleerd. Het hoofdtelefoonversterkerluik is ijzersterk en wordt enkel gepasseerd door zeer goede toegewijde hoofdtelefoonsversterkers. Zelfs een lastpak als een HD 800 stuurt hij met klasse aan.

€ 2.190,- | www.chordelectronics.co.uk | Lees de hele review

MYTEK BROOKLYN DAC+

De Brooklyn DAC+ laat zich niet vangen in één woord. De veelzijdigheid van dit toestel gekoppeld aan de MQA-ondersteuning maakt het vrij uniek op de markt. Het doet zijn eigen ding; de DAC+ bezit bijvoorbeeld niet een crossfeed-instelling of allerlei filters. Dat past weer bij de studioachtergrond van Mytek. Een juiste en correcte weergave staat voorop.

€ 2.195,- | www.mytekdigital.com | Lees de hele review

IFI AUDIO XDSD

De xDSD is een klein ding, maar wel een grote stap voor iFi Audio. Het ziet er veel eleganter en beter gebouwd uit dan de vorige mobiele DAC’s van het merk. De klank is zeer goed, in het bijzonder met de 3D+-functie die de meeste muziek natuurlijker doet klinken.

€ 449,- | www.ifi-audio.com | Lees de hele review

SHANLING M0 

Kijk naar de prijs, kijk naar wat het kan, kijk naar de afwerking - en sta gewoon paf. De Shanling M0 is een ongelooflijk veelzijdige speler die ondanks een miniformaat toch een mega-DAP is. De autonomie is niet geweldig, zeker als je Bluetooth gebruikt, maar voor wat je betaalt is het meer dan een klein beetje top.

€ 120,- | www.duneblue.nl | Lees de hele review