Ringmat


René van Es | 29 januari 2003 | A Capella

Ringmat Developments 10 jaar

Een bedrijf dat tien jaar bestaat viert een feestje. En brengt een special uit die herinnert aan tien jaar ploeteren om het product te verbeteren en aan de man te brengen. Ringmat is geen uitzondering en bedacht de Ringmat Aniversary 330. Ringmat Developments is de loop der tijd bekend geworden als leverancier van tweaks om resonanties en problemen met statische elektriciteit kwijt te raken uit cd- en platenspelers. Sinds kort begeven ze zich ook op de markt van interlinks als we de Engelse pers mogen geloven. Wij beperken ons tot een drietal schijven voor de platenspeler.

Ringmat, LP Blue Statmat en Statcap

De Ringmat heeft tot voornaamste doel het reduceren van de overdracht van resonanties uit de platenspeler naar het vinyl en daardoor naar het element. Elke Ringmat heeft een diameter van 242mm. De Ringmat 200 (1,8 mm) en Ringmat 250 (2,4 mm) zijn dun en ontworpen voor gebruik bij een pick-up arm zonder mogelijkheid voor hoogteafstelling. Dan is er nog de 330 Mk2 XLR en nu ook de hieronder besproken Aniversary, beide 3 mm dik. De Aniversary is ontstaan uit alle bevindingen van 10 jaar Ringmat en is voorzien van antiresonantie openingen, die de werking verder zouden verbeteren t.o.v. een “normale” Ringmat. In essentie is een Ringmat gemaakt van speciaal papier/karton, waarop ringen van kurk zijn geplakt. De plaat rust zo op een sandwich van kurk, papier, wederom kurk en het plateau. De kurkringen aan de onderzijde zitten niet recht onder de ringen aan de bovenkant.

De LP Blue Statmat en Statcap hebben tot doel het reduceren van statische elektriciteit tijdens het spelen van een lp. De Statmat was al een tijd op de markt maar is er nu in een versie met deels een blauwe coating. De LP Blue Statmat dient onder de Ringmat te worden gelegd. De Statcap kan dan bovenop de Ringmat liggen. In beide matten zijn openingen gemaakt die aan dezelfde kant moeten zitten als de openingen in de Aniversary mat. Ringmat Developments claimt voor de LP Blue Statmat en de Statcap: “The performance of the system will be dramatically enhanced even further with the use of the new LP Blue Statmat and Statcap. They will bring a far greater purity of tone and unimaginable width to the soundstage as well as improving all other aspects of sound reproduction”. Dat doel zou bereikt worden door een bepaald patroon van geleidende verbindingen, dat ook de statische lading, opgebouwd door het draaien van plateau en spindel, reduceert.

Ringmat

Waarmee

De Ringmat producten zijn door mij beluisterd op twee draaitafels die behoorlijk van elkaar verschillen. De eerste combinatie bestaat uit een Garrard 301 motor unit met een metalen gegoten plateau. De normale mat is van rubber en ik draai met een Transrotor puck. De arm is een carbon versie van de Pro-ject 9 arm. Daarin gemonteerd een Benz-Micro Glider L2. De phono versterker is ook van Transrotor. Interlinks van en naar de phono amp zijn Siltech MXT New York. De tweede speler is een Pro-ject Perspective. Het plateau is een sandwich van metaal en vinyl (oude grammofoonplaten samen geperst). Hierop een metalen 9 inch arm en het element is een Goldring Eroica LX. De phono versterker is een Rotel RQ-970BX met aan de ingang eveneens een Siltech MXT New York. Naar de regelversterker een Chord Solid 2. De Garrard staat op de bovenste glasplaat van een Standesign rek, de Pro-ject staat op een Target wandbeugel waarin een veel dunnere glasplaat ligt.

Beide spelers zijn exact waterpas gezet. De mat van de Garrard is 3 mm dik en daarom kan ik de mat zonder meer ruilen voor Ringmat. De Perspective moet versteld worden en met een schuifmaat controleer ik dat de arm precies 3 mm in de hoogte gaat. Zo voorkom ik dat de verticale aftasthoek van het element anders wordt (en dus de klank), zodat alle verschijnselen uitsluitend aan de Ringmat zijn toe te schrijven. De rest van de set staat tot in detail onder de recensie aangegeven en verschilt niet van waar ik normaal naar luister. Het Goldring element is nog erg nieuw (wel ingespeeld) en ben ik wat minder bekend mee. De Glider draait inmiddels al weken in de set. Beide elementen zijn in staat gebleken duidelijk te laten horen wat een Ringmat verandert aan het geluid.

Ringmat

The proof of the pudding is in the eating

Ik begin met Dire Straits ‘Private investigations’ op de Garrard en draai met de gewone rubber mat zonder puck. Dan gaat de Ringmat erop en beluister ik hetzelfde stuk muziek nog een keer. In alle eerlijkheid, ik hoor geen verschil. Als er al verschil is, dan is dat kennelijk zo klein dat het buiten mijn waarneming valt. Ik plaats vervolgens de LP Blue Statmat en Statcap onder en op de Ringmat en ga weer luisteren. Nogmaals ik neem geen verschil waar. Hoe vaak ik ook wissel, het resultaat blijft gelijk. Dan pak ik een heruitgave van Suzanne Vega, uitgegeven door Vivante in London op 180 gram vinyl, en draai ‘Marlene on the wall’. Het ritueel herhaalt zich, rubber, Ringmat, Ringmat en Statmat met Statcap. Pas in de volle combinatie komen de Ringmat producten tot enig leven. De stem staat wat meer op zijn plaats van Suzanne. De lichte percussie en de gitaar krijgen wat meer lucht en worden wat geaccentueerd. Heen en weer proberen geeft geen verschuiving in de waarneming.

De volgende twee lp’s zijn aan de beurt. Juliette Greco mag ‘Sous le ciel de Paris’ vertolken en The Weavers gaan uit hun dak met ‘Guantanamera’. Beide opnames zijn heruitgaven op 180 gram en draai ik veel. Op de rubber mat zijn de S-klanken uit de keel van Greco harder en agressiever dan op Ringmat. Ook staat Greco dan wat verder van de luisteraar af en zijn zowel instrumenten als stem minder gepolijst. Met deze lp kan ik een duidelijk verschil horen, waarbij ik nog geen voorkeur uitspreek. The Weavers stellen mij daar wel toe in staat, Ringmat kan in de volle opstelling met de Statmat en de Statcap de ruimtelijkheid vergroten en de transparantie doen toenemen. De plaatsing is beter geworden, het beeld helderder en aan het eind van de track hoor je meer handen separaat klappen van het aanwezige publiek. Tijdens het nummer zijn instrumenten/geluiden op de achtergrond zoals de gitaar en “drummen op het podium” makkelijker te volgen met Ringmat. Niet dramatisch, wel goed waarneembaar met een positief resultaat. Als ik terug ga naar de rubber mat kan ik met de puck het geluid de andere kant op veranderen. Waar Ringmat zaken lichtvoetiger maakt, geeft de puck juist extra fundament. De puck doet niet veel als ik hem op een Ringmat erbij zet. Geen optelling helaas van positieve invloeden. Of je kiest voor een puck of voor een ringmat op mijn platenspeler, of je doet niets en draait standaard.

Dan komt de Pro-ject aan de beurt. De situatie is hier anders, ik moet de arm in hoogte verstellen. Dat maakt het er niet makkelijker op en ik werk daarom als volgt: eerst de genoemde vier nummers beluisteren op het standaard plateau. Dan de arm omhoog en alle Ringmat producten op het plateau. Weer vier nummers luisteren. Vervolgens de Statmat en de Statcap weg zodat alleen de Ringmat overblijft. Tenslotte de arm omlaag en nogmaals met een kaal plateau draaien. Om vervolgens te besluiten deze platen een lange tijd in de kast te houden. Ik heb ze nu wel gehoord. Beginnen met The Weavers is een leuke start. Meer detail in snaren, klankkasten en stemmen. De sambaballen hebben wat meer korrels. Opvallend ook dat de Pro-ject met Ringmat het gesproken woord in ‘Guantanamera’ duidelijker te verstaan maakt. Dire Straits is weer het minste in het aangeven van verschillen. Wat "puntiger" lees ik later als aantekening terug. Het verschil tussen een kaal plateau en Ringmat hoor je duidelijk, maar is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Hoe anders wederom met Greco en Vega. Bij Vega is er veel meer ruimte om de instrumenten en wordt vooral meer aandacht gevraagd door de percussie sectie. Hier knapt een mens van op, een lp ook. Greco gaat nog een stap verder en is in alle opzichten beter te beluisteren met Ringmat. De S-klanken blijven harder dan met de Garrard, maar zijn en stuk opgeknapt (Pro-ject versus Pro-ject met Ringmat). Micro informatie is eenvoudig uit de groeven getoverd, belletjes, de accordeon, het klinkt fijner en genuanceerder. Haal de Ringmat weg en S-klanken worden hard en zelfs vals. Het beeld wordt smaller en is opgesloten tussen de speakers. In fotografie termen zou je spreken dat Ringmat de korrel verfijnt van 200 asa naar 100 asa.

Ringmat

Algemeen

Uitgaande van mijn ervaringen zal de Ringmat het meeste presteren op een kaal plateau zoals vele spelers dat tegenwoordig kennen. Denk maar aan Clearaudio en Transrotor. Wie een speler heeft met een mat (in mijn geval rubber) boekt minder winst en kan ook eens kijken naar een goede puck om andere verbeteringen aan te brengen in het geluid. Eis is in ieder geval dat u de arm in hoogte kunt verstellen als u ‘kaal’ draait en naar Ringmat over gaat. Lukt dat allemaal, dan boekt u winst in de kwaliteit van midden en hoog weergave. Laag blijft in mindere mate beïnvloed. Detaillering neemt toe, de muziek is toegankelijker. De “dramatische toename in geluidskwaliteit” waar Ringmat het over heeft hoorde ik niet op de Garrard, tot op zekere hoogte wel met de Pro-ject. Ook jammer dat ik de statische elektriciteit niet effectief kon afvoeren via de Statmat/Cap, waar juist de acryl spelers zo onder gebukt gaan. Daarom mag u zelf onderzoeken bij uw dealer of uw platenspeler baat heeft bij Ringmat. En dan liefst met Statmat en Statcap. Eén plus één plus één is in dit geval vijf.

Prijzen
Ringmat 136 euro
Statcap + LP Blue Statmat 70 euro

Importeur
Hansted Audio
Telefoon: (020) 496 54 80
E-mail: info@hanstedaudio.nl
Web: www.hanstedaudio.nl en www.ringmat.com

Gebruikte apparatuur

Gebruikte apparatuur
Pro-ject Perspective platenspeler met 9” aluminium arm
Goldring Eroica low output MC element
Rotel RQ-970 BX phono amp
Garrard 301 motor unit op DIY console met Pro-ject 9” carbon fiber arm
Benz-Micro Glider L2 low output MC element
Transrotor Phono amp
Clearaudio Balance voorversterker
Monarchy Audio SE-100 klasse A mono eindversterkers
JMlab Electra 926 luidsprekers
JMlab Electra SW900 actieve subwoofer
Interlinks analoog: Puresonic 8010A XLR, Belden, Chord Solid 2, Siltech Mxt Professional Series New York
LS-kabels: Ocos
Accessories: Kemp Elektroniks  Power Source netfilter, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 wandbeugel, Master Base Mbase/1 plaatjes, Kemp, Lapp en rubber netkabels, WBT en Sharkwire steker materiaal, separate audiogroep, Transrotor platen puck