Seec ASC-2
De meest ideale versterker is altijd beschreven als een “straight wire with gain”. Een rechte draad die versterkt. Echter in onze audiowereld bestaat zoiets niet. We hebben altijd te maken met componenten die iets toevoegen aan het geluid of iets weghalen. In de meest ongunstige omstandigheden zien we beide fenomenen naast elkaar optreden. Een keten is opgebouwd uit diverse onderdelen, de bron, de kabels, de versterker, weer kabels en dan luidsprekers. Uitgaande van een recht-toe-recht-aan concept. Ondertussen is vriend en vijand het er over eens dat kabels ook als component gezien moeten worden en wel degelijk invloed hebben op het totale resultaat van de keten. Lang niet altijd zijn wij instaat aan te tonen waarom een kabel zoveel invloed kan hebben. Maar wat we wel weten is welke fundamentele eigenschappen een kabel moet hebben om correct te functioneren. En soms gaat iemand nog een stap verder. Zoals bij het Nederlandse bedrijf SEEC, de Scientific Essential Equipment Company.
ASC-2
We trekken even een vergelijk met de computer technologie. U kent vast wel de kreet ethernet. Dat is een genormeerd verbindingssysteem om computers met elkaar te laten praten. Voor de opkomst van twisted pair verbindingen werd als medium een coax kabel toegepast met een specifieke impedantie van 50 Ohm. De bron en de ontvanger waren exact afgestemd op die impedantie en zo maakte men een zogenaamde transmissie lijn waarlangs de data zich verplaatst. Zouden we dat niet doen (heren systeembeheerders die de afsluitweerstand vergaten weten waar ik het over heb) dan hebben computers de grootste moeite om met elkaar data uit te wisselen. Reetransmissies (het opnieuw zenden van data) is constant noodzakelijk en de verbinding wordt trager en trager. In de audio is een reetransmissie niet mogelijk en moeten we het doen met het oorspronkelijke signaal.
Dat signaal is helaas onderweg aangetast door fase fouten, reflecties en andere ellende. Fase fouten ontstaan doordat de spanning ten opzichte van de stroom in tijd verschuift. Afhankelijk van de frequentie zal het hoogste punt dat de spanning bereikt een fractie van een seconde anders zijn dan het hoogste punt waarop de stroom de maximale waarde heeft. Het gevolg van inducties en capaciteiten. Bovendien is er een tweede oorzaak van fase fouten en versmering en dat zijn reflecties. Als een signaalbron met een lage impedantie een signaal stuurt naar een hoge impedantie, komt een deel van het signaal als een reflectie terug naar de bron vanaf de hoge impedantie. Dat gereflecteerde signaal heeft niets van doen met het origineel en is bovendien onvoorspelbaar. Het danst in de kabel heen en weer tussen bron en ontvanger. SEEC heeft hiervoor een oplossing bedacht en gerealiseerd. SEEC maakt gebruik van een compacte hoogwaardige versterker in de signaalweg tussen bron en versterker, die in staat is het “vermogen” te leveren waartoe een normale bron niet in staat is. Met aanpassing van de impedantie om een volwaardige transmissie lijn te maken. Absolute voorwaarde is dat de elektronica, de connectors en de kabel op elkaar zijn afgestemd. Dus wie kiest voor SEEC kiest voor een systeem en niet alleen voor een stuk snoer en een actief kastje. Voordeel van deze methode is dat een interlink rustig 10 meter mag zijn. Immers SEEC is in staat de signaaltransmissie door de kabel af te stemmen op de lengte. U kunt dus uw eindversterkers naast de luidsprekers zetten en met heel korte LS-kabels aansluiten terwijl de verbinding voorversterker/eindversterker lang is.
Het ontwerp gaat uit van afgeschermde dual mono versterkers met een bandbreedte van 2 Hz tot 1,25 MHz binnen -3 dB. De vervormingwaarden zijn verwaarloosbaar. De stijgtijd haalbaar in de kabel is >20Volt/micro seconde. De voeding wordt gehaald uit een externe adapter die hier speciaal voor ontworpen is. Wat SEEC doet is de karakteristieke impedantie van de kabel met connectors meten. In de eigen elektronica over de BNC connector een weerstand zetten die daar gelijk aan is. De kabel en de elektronica vormt nu samen een transmissie lijn die onafhankelijk wordt van de ingangsimpedantie van een versterker. Het niveau van het ingangssignaal is exact gelijk aan dat van het uitgangssignaal. De kabel in combinatie met de elektronica versterkt dus zelf niet. Door SEEC verstrekte metingen laten een onaangetast signaal zien, ongeacht de bron- en afsluitimpedantie.
Seec ASC-2
De ASC-2 in de praktijk
Om te bezien of de ASC-2 inderdaad werkt met allerhande apparatuur is er gebruik gemaakt van twee cd spelers, een NAD S500i Silver Line en een Sugden Masterclass. Daarnaast een M-Audio d/a converter. Als versterkers deden dienst een Musical Technology M270 geïntegreerde versterker en een Clearaudio Balance voorversterker met Monarchy Audio klasse A mono eindversterkers. Luidsprekers waren van JMLab type Elektra 926 en van Mordaunt Short, type MS902 en MS912, aangesloten met Siltech LS-110 Classic kabel. In alle gevallen is er vergeleken met gangbare interconnnects van TAF, Siltech en Linn. Er is voor zorg gedragen dat de SEEC kabels uitsluitend gebruikt werden in de door SEEC aanbevolen configuratie. Dus ik ben niet gaan “rommelen” met andere kabels die aan één zijde zijn voorzien van BNC stekkers en aan de andere kant van cinch stekkers. Deels is de apparatuur aangesloten geweest op een Kemp netfilter, deels alleen op een separate audiogroep. De kabels zijn ongeveer 6 weken in gebruik geweest binnen de diverse configuraties om een goed oordeel te kunnen vormen, dat los staat van de gebruikte middelen die soms bekend en soms onbekend waren.
Opvallend aan de ASC-2 is de gewenning die de luisteraar moet opdoen alvorens de ASC-2 op waarde te kunnen schatten. “Gewenning” hoor ik u zeggen, “hoezo kleurt de kabel?”. Nee, juist niet, het is ongeveer de meest neutrale en kleurloze kabel die ik ooit in mijn systeem heb laten werken. En dat is iets nieuws. Tot nu toe ben ik gewend met kabels te werken die op één of andere manier reageren. Het geluid wordt ronder of scherper, dieper of vlakker, met meer of minder laag, transparanter of juist verstopt, dynamischer of juist afgevlakt en met meer of minder driedimensionale eigenschappen.
Het zou te eenvoudig zijn te verwijzen naar andere recensies die ik schreef en waar de ASC-2 in is gebruikt. Daarom grijp ik terug op indrukken opgedaan met de kabel, door soms wel en soms niet direct te relateren aan de apparatuur. Want nogmaals de kabel is ongelofelijk neutraal, haast op het vervelende af. In elke opstelling.
Heel opvallend was bijvoorbeeld de combinatie NAD met Musical Technology. Daar genoot ik van een volledig driedimensionaal beeld dat zonder de SEEC kabel niet haalbaar bleek in geen enkele andere opstelling. Dat een dergelijk holografisch hoogstandje mogelijk is komt door de volledige afwezigheid van fase fouten met een ASC-2.
De Mordaunt Short MS902 en MS912 waren heel eenvoudig tegen elkaar af te zetten in stereobeeld. Klip en klaar lieten beide ontwerpen horen op welke wijze er getuned is aan de MS912 en waarom de MS902 60 euro per kast minder kost. Wijt u dat aan de bron, de versterker of de kabels, mij maakt het niet uit, maar alleen de SEEC deed wat er verwacht werd.
Hoe anders wordt dat als de SEEC is weggehaald en een andere kabel komt ervoor in de plaats. Dan merk je pas hoe vaak je luistert naar eigenschappen die niet op de cd staan maar ergens worden gegenereerd. Ik wil niet zover gaan dat ik de SEEC afzet tegen andere merken, elk merk heeft voor en tegen, ook SEEC, maar de gedane investering in tijd en onderzoek wat nodig was om tot de ASC-2 te komen, mag u ruim belonen. Toch een enkel voorbeeld, een bekende blauwe kabel lijkt in gebruik “stiller” te zijn. Daar heeft men gekozen om de kabel zo veel mogelijk vrij van invloeden van buitenaf te maken zonder elektronica. Dat heeft een ander soort geluid tot gevolg. Ik kan moeilijk spreken van een echte voorkeur. Het is alleen maar “anders”.
Seec ASC-2
Neutraal
Prijs:
ASC-2 kost 1.095 euro
Fabrikant:
Seec Int. Audio Systems
Telefoon: 0492 663462
Web: www.seecaudio.nl
E-mail: seec@iae.nl
Gebruikte apparatuur Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Trichord Clock 2Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box Assemblage D2D-1 upsampler M-Audio Superdac 2496 D/A converter NAD S500i cd speller Sugden Masterclass cd speler Clearaudio Balance voorversterker Monarchy Audio SE-100 klasse A mono eindversterkers Musical Technology M270 versterker JMlab Electra 926 luidsprekers JMlab Electra SW900 actieve subwoofer Mordaunt-Short MS902 luidsprekers Mordaunt-Short MS912 luidsprekers Interlinks analoog: Linn Analogue, TAF Next II2, Belden, Siltech Mxt Professional Series New York, Siltech SQ-88 Classic, SEEC ASC-2 Interlinks digital: Apogee Wide-Eye LS-kabels: Siltech LS-110 Classic Accessories: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target HS40 speaker stands, Master Base Mbase/1 plaatjes, Kemp, Lapp, Siltech SPX-30 Classic en rubber netkabels, WBT en Sharkwire stekker materiaal, Rothwell In-Line Attenuators, separate audiogroep |