Audioplan Antispike™


Jan de Jeu | 17 oktober 2003 | Audioplan

Met het bespreken van dit product begeef ik me op een terrein dat op z’n zachtst gezegd omstreden is binnen de audio wereld. Met name in dit segment vindt de audiofiele zoeker namelijk fraaie theorieen, dure verpakkingen en professionele PR die als ware rookgordijnen producten omgeven die soms maar bitter weinig om het lijf hebben. Het aanbod van accessoires is gezien over een periode van jaren echter niet constant en momenteel, met de huidige economische recessie als mogelijke aanleiding, heb ik het idee dat er opnieuw een herschikking plaatsvindt waarbij de minder of geheel niet werkzame varianten zichzelf uit de markt prijzen. Wat overblijft zijn in veel gevallen fabrikanten met gevestigde namen.

Zo’n gevestigde naam is o.a. het Duitse Audioplan, in ons land vertegenwoordigd door Music Matters. Wanneer deze importeur, in de persoon van Sander, op een dag een set Italiaanse New Audio Frontiers monitor speakers bij me aflevert voor een luistertest geeft hij me terloops een in zwart en geel uitgevoerd doosje met op de zijkant de naam Sicomin. Of ik deze apparaatvoeten niet eens uit wil proberen in mijn systeem. Inwendig begin ik op dat moment te zuchten. Nee hè, niet weer! Na in de afgelopen jaren diverse dempers, kegels en wat dies meer zij te hebben gebruikt, heb ik enige maanden terug alles vervangen door Master Base 1 en eerlijk gezegd bevalt me dat prima. Maar uiteraard wordt gedurende het gesprek dat we aansluitend voeren mijn interesse gewekt en het eind van het liedje is dat hij uiteindelijk zonder Sicomin doosje mijn huis weer verlaat. Ongeveer drie maanden later, de speakers zijn al lang terug in Den Haag, krijg ik een e-mail met de vraag of ik de Audioplan schijfjes al eens uitgeprobeerd heb. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik ze straal vergeten ben en met het schaamrood op de kaken mail ik terug dat ik ze, zodra ik ze gevonden heb, alsnog uit ga proberen. 

Audioplan

De firma wordt in 1980 door Volker Kühn opgericht en het eerste eigen product – de firma begint als High End winkel - is een luidspreker. Later volgen o.a. netfilters en kabels. Geïnteresseerden kunnen op de internetsite www.audi-o-plan.de een volledig overzicht van onder andere de geschiedenis en de producten vinden. De firma introduceert in 1983 in Duitsland de stalen spike als een breed inzetbare accessoire en rust daar dan onder andere ook haar luidsprekers mee uit. Inmiddels is het bedrijf zo ver dat zij zich daarvoor verontschuldigt. Toepassingsmogelijkheden voor de stalen spikes ziet zij nog slechts in een aantal gevallen zoals bijvoorbeeld bij enkele combinaties van hifi rack constructies en de ondergrond waarop ze geplaatst worden. Met de ontwikkeling van de AntiSpikes en de AntiSpike Gerätefüsse biedt zij een, zoals zij dat zelf in de bijgevoegde gebruiksaanwijzing noemen, ‘musikalische Wiedergutmachung’ aan.

AntiSpikes und AntiSpike Gerätefüsse

Audioplan praat zowel over AntiSpikes als over AntiSpike Gerätefüsse en dat is mogelijk wat verwarrend. Temeer daar het in feite over één en dezelfde, door de Franse firma Sicomin voor Audioplan ontwikkelde, voet gaat.De Antispikes zijn bedoeld om direct te worden vastgeschroefd aan de luidspreker of het (anti)resonantieplatform waarbij zij de plaats innemen van de stalen spikes. Ze worden geleverd in sets van drie of vier waarbij er tevens drie c.q. vier BlackScrews™ (schroefmaten M6 of M8) geleverd worden om de voet vast te zetten. Zowel de voet als de schroef is vervaardigd uit een ‘kohlegefüllten Kunststoffmischung’ die aan te merken is als licht en stijf. Een combinatie van eigenschappen die vaker aangetroffen wordt bij accessoires die zich ten doel stellen om vrijkomende energie te verwerken. De AntiSpikes zijn 20 mm hoog en de doorsnee is 28 mm. De prijs voor een set van drie bedraagt 40 euro en de prijs voor een set van vier 50 euro.

De Füsse worden eveneens in sets van drie of vier verkocht – prijs per set in Nederland respectievelijk 75 en 100 euro - en zijn leverbaar in twee verschillende hoogten – 20 en 24 mm – waardoor er waarschijnlijk altijd wel een hoogte te vinden is die de hoogte van de onder het component gemonteerde standaardvoeten overtreft. Wanneer zelfs 24 mm nog niet hoog genoeg is kan een tweede set van drie (of vier) voeten uitkomst brengen. Door middel van de blackscrew kunnen twee Füsse dan aan elkaar gekoppeld worden tot één Fuss. Deze benadering wordt eveneens aangeraden wanneer het om extreem zware componenten gaat. Iedere Fuss bestaat uit het voetlichaam, een blackscrew en een lichte, stijve kunststof inlay waarvan de oppervlakte niet geheel egaal is.

De voeten - met een middellijn van 48 mm 20 mm breder dan de AntiSpikes - hebben aan de bovenkant een 2 mm diepe uitsparing, met een diameter van 40 mm, waarin de Sicomin Secret schijf gelegd kan worden die tussen de 0,5 en 1 mm boven de rand van de voet uitsteekt. Het gewicht van het te ondersteunen component zorgt er volgens de fabrikant voor dat er een sterke ‘Energievernichtung’ plaats zal vinden. Doordat de SicominSecret dempingsplaatjes na plaatsing nog plastisch zullen vervormen zal de geboekte klankwinst volgens Audioplan na een paar dagen nog verder verbeteren. Het vervormen van de SicominSecret heeft wel tot gevolg dat de schijf ten opzichte van de demper dus altijd in dezelfde positie moet blijven hetgeen voor problemen kan zorgen wanneer men in een later stadium het apparaat wil verzetten. Aangeraden wordt om de voeten niet aan de randen maar juist in een meer centrale positie onder het component te plaatsen en daarbij het contact met uitstekende schroeven te vermijden. Kortom; een grondige, uitgebreide, typisch Duitse gebruiksaanwijzing.  

Audioplan Antispike™

Einfügen

Voor de test van deze energie vernietigende voeten heb ik me beperkt tot dat deel van mijn audio set dat normaliter altijd op kleine Master Base 1 plaatjes staat. Dan heb ik het over mijn digitale frontend en mijn versterkercombinatie bestaande uit het CEC TL 5100 snaar aangedreven CD transport, de North Star Model 3 24/96 D/A converter en de D/D converter & upsampler North Star model 4 en de beide GamuT’s; de voorversterker C2R en de eindversterker D200. Alle bekabeling is van Siltech. Het digitale deel is onderling gebalanceerd verbonden met G3 HF9 en de Model 3 geeft zijn signaal single ended via Classic SQ28 aan de C2R. Deze maakt, gebalanceerd, de connectie met de D200 met, wederom, Classic SQ28. De Classic LS28 luidsprekerkabel zorgt er voor dat het signaal mijn single wired op de tweeter aansluitingen aangestuurde – overigens niet op Master Base 1 staande - Sonus Faber monitoren bereikt. Tweeter en woofer zijn onderling verbonden met Nirvana jumpers en alle netsnoeren zijn van het type SPX-30 uit de genoemde Classic lijn.

Zuhoren

In het verleden zijn de effecten van plaatsing van Master Base eerder aangegeven in een artikel van Rene van Es. De meerwaarde was in mijn set het duidelijkst waarneembaar bij mijn CD drive. Het ligt dan ook voor de hand om daar de test uit te voeren. Ik verwijder de Master Base en na enige tijd de voeten van mijn CEC drive tijdens het spelen rechtstreeks op de granieten onderplaat te hebben laten rusten - om weer een indruk te krijgen van het geluid zonder dat er gebruik gemaakt wordt van een tweak – plaats ik de drie 20 mm hoge Audioplan Sicomin Gerätefüsse. Een verschil is dat de Füsse niet de poten maar de bodemplaat van het apparaat ondersteunen. Met andere dempers - waaronder die van Harmonix - opgedane ervaring heeft me geleerd dat, afhankelijk van de plaatsing ervan, het effect sterk kan variëren en dat twee van de drie voeten in ieder geval het best onder respectievelijk het loopwerk en de voeding geplaatst kunnen worden. Bij de plaatsbepaling van de derde demper is dan alleen nog de vraag van belang welke plek het apparaat de grootste stabiliteit verleent. Een tweede verschil is de samenstelling van het materiaal waar de dempers uit opgebouwd zijn. Master Base is een combinatie van aluminium en kunststof terwijl de Füsse uitsluitend opgebouwd zijn uit – overigens een andere – kunststof. Door vorm, kleur en plaats vallen de Duitse onderzetters ontegenzeggelijk minder op onder de componenten.

Bij de eerste opname die ik draai springt één van de kenmerken direct al naar voren; de snelheid waarmee de gitaar van Badi Assad weergegeven wordt; een felle attack. De gitaar heeft aan presentie gewonnen. Hetgeen trouwens ook geldt voor stem en piano van Patricia Barber. Zowel in het hoog, het midden, als het laag. Niet alleen de attack van de aangeslagen noot klinkt pregnanter, ook het klanklichaam van diezelfde noot krijgt meer tekening. Doug McLeod laat horen dat het laag wat doorzichtiger is en dat ook de dynamiek wat toeneemt. Uiteraard heb ik meer CD’s gedraaid maar deze onderschrijven slechts wat deze eerste drie schijven al direct duidelijk maken.

Dat er een constateerbare verandering, en in mijn optiek verbetering, optreedt op het moment dat de dempers hun werk doen is buiten kijf. De Füsse bewerkstelligen in mijn systeem vrijwel hetzelfde effect als de Master Base plaatjes dat nu al enige maanden doen. Ten opzichte van de plaatjes klinken de Füsse een tikje droger. 

Audioplan Antispike™

Conclusie

Binnen de audiofiele gemeenschap wordt zeer uiteenlopend gedacht over tweaks en het is voor de scepticus misschien nauwelijks voor te stellen dat een betrekkelijk kleine tweak als de hier geteste Gerätefüsse zulke duidelijk waarneembare verschillen kan bewerkstelligen. Juist die scepticus kan ik aanraden om een keer het experiment aan te gaan. Het zal me niet verbazen wanneer hij er vervolgens achter komt dat door gebruik van dempers, zoals bijvoorbeeld de hier geteste van Audioplan, juist dat zo belangrijke puntje op de i geplaatst kan worden. En dat voor een alleszins betaalbare prijs.

Distributeur

Music Matters NV
Stille Veerkade 22a
2512 BG Den Haag
Tel.  +31(0)70 4279079
Fax. +31(0)70 4279077
Internet: www.music-matters.org
E-mail:  info@music-matters.org

Fabrikant

Audioplan Kühn & Kühn
Goethestrasse 27
D-76316 Malsch Deutschland
Tel.  +49 7246 1751
Fax. +49 7246 5254
Internet: www.audi-o-plan.de

Gebruikte apparatuur

CEC TL 5100 belt drive cd transport
North Star model 3 24/96 DAC
North Star model 4 24/96 upsampler / anti jitter device
Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met VPI JMW 9 arm
Clearaudio Victory H MC element
Sphinx Project Phono Equaliser
GamuT C2R voorversterker
GamuT D200 eindversterker
Sonus Faber Concerto luidsprekers
Sonus Faber fixed stands
Phonokabel: Clearaudio sixstream
Interlinks: Siltech Classic SQ28. 
Gebalanceerde digitale interlink: Siltech G3 HF-9. 
Speakerkabel: Siltech Classic LS88, Nirvana jumpers. 
Netkabels: Siltech Classic SPX-30.
Accessoires: Master Art Silhouet resonantie absorberend plateau, USM Haller audiorack, Standesign muurbeugel met Creaktiv resonantie absorberend plateau, Clearaudio Matrix platenwasmachine, Master Base 1, Purist audio design system enhancer, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, granieten platen, Master Wire Tweak, Gryphon Exorcist, AH! AC noise killer, Schaffner filter, van Medevoort polechecker, separate audiostroomgroep en HMS wandcontactdoos.

Gebruikte CD`s

- Badi Assad. Solo. 1993. Chesky. 90368009920
- Patricia Barber. Cafe Blue. 1999. Blue Note. 0724352181025
- Doug McLeod. Whose Truth, Whose Lies? 2000. Audioquest Music. AQ-CD 1054.