Verslag: Vier combinaties met McIntosh en Sonus faber bij Poulissen in Roermond


Werner Ero | 25 maart 2022 | Fotografie Werner Ero

Audioproducten zijn er in alle soorten en maten en van opvallend betaalbaar tot enorm kostbaar. De twee merken waar het vandaag om gaat, zijn behalve uitgesproken ook al decennialang zeer consequent in hun vormtaal, ontwerpfilosofie en beoogde weergave. In onderstaand verslag bespreek ik vier combinaties die allemaal zijn samengesteld uit producten van deze twee wereldfabrikanten. Wie dat zijn? McIntosh en Sonus faber natuurlijk. We schuiven weer aan bij Poulissen Audio Video Center in Roermond!

McIntosh

Wie herkent niet meteen de iconische blauwe uitgangsvermogenmeters in de top eindversterkers van het merk, met de wijzers van bijna formaatje ruitenwisser? Of het echt glazen zwarte front (met de belettering aan de achterzijde zodat deze nooit kan vervagen), hele specifieke geribbelde zwarte draairegelaars voorzien van een ronde chromen bies, opvallend basale druktoetsen die je meer op een professioneel studioproduct zou verwachten en extreem uitgebreide, maar ook vooral praktijkgerichte mogelijkheden? Enfin, McIntosh dus.

Waar andere audiofiele merken het liefst alle overbodige(?) knoppen weglaten, heeft McIntosh er altijd heel bewust voor gekozen om ze allemaal te laten zitten en regelmatig zelfs ook nog verder uit te breiden. Als typerend voorbeeld is in plaats van een toonregeling op de duurdere versterkermodellen tot zelfs een achtvoudig uitvoering te vinden. Dus niet alleen hoog en laag, maar ook veel frequenties daartussen. Het is maar één van de vele afwijkende maatregelen en mogelijkheden waardoor dit roemruchte merk geheel terecht zijn eigen plaats in de high-end audiowereld heeft weten te verwerven.

Iconisch   

Toch is dit nog maar een miniem tipje van de sluier als je kijkt van waar het merk gedurende zijn lange tijdspanne vandaan is gekomen. Want sinds de oprichting door Frank McIntosh en Gordon Gow in 1949 heeft het merk enkele van de belangrijkste momenten in de muziekgeschiedenis en popcultuur mede aangestuurd. Wat bijvoorbeeld te denken van de versterking van de inauguratietoespraak van president Lyndon Johnson in 1963, het bekende Woodstock festival eind jaren zestig of de beroemde "Wall of Sound" van Grateful Dead met in totaal 28.800(!) Watt vermogen in de jaren zeventig?

Dankzij laatstgenoemde gebeurtenis deden ook luidsprekers hun intrede bij het merk. Een gegeven wat tot de dag van vandaag zo is gebleven. Het iconische merk is dus niet alleen getuige geweest van de geschiedenis, maar heeft er zelf ook aan bijgedragen en dat is best uniek in de audiowereld. Hoewel zelfs dit roemruchte merk de afgelopen decennia niet is ontsnapt aan een drietal eigenaarswisselingen, hebben deze veranderingen gelukkig niet tot aantasting of zelfs veranderingen van de kernwaarden van het merk geleid. Daardoor is een McIntosh product anno 2022 qua genen en denkwijze nog steeds identiek aan het streven van Frank en Gordon in 1949. Wat het wel heeft veranderd is dat het vizier van het merk nog verder is geopend en het assortiment breder is geworden. Daardoor gaat het vandaag de dag al lang niet meer om alleen de bekende hifi producten, maar zijn voor het merk ook nieuwe sectoren aangeboord waaronder home theater, de automotive branche, lifestyle- en custom install producten.

McIntosh vindingen

Qua technologische mijlpalen is het een merk wat tot op de dag van vandaag zowel buizen als transistoren omarmt en dat is best opmerkelijk voor zo’n relatief grote onderneming. Eén van de vindingen en een innovatie vanuit die eerste jaren die ook nu nog steeds wordt toegepast is het ‘Unity Coupled Circuit’. Een bijzondere technologische vondst waardoor meer vermogen met buizen onder diverse belastingen met een minimum aan vervorming kan worden gegenereerd.

Een andere opvallende techniek is wat McIntosch ‘autoformers’ noemt. Dit zijn uitgangstrafo’s, maar dan niet in de klassieke configuratie voor eindbuizen maar hier voor gebruik bij transistoren. Wat ze doen is het afstemmen van het uitgangsvermogen van de eindversterker op verschillende impedanties. Hierdoor wordt deze niet beïnvloed door het verschil in stroomoutput afhankelijk van het gebruikte luidsprekersysteem.

Door naar Sonus faber

Net zoals McIntosh heeft ook de Italiaanse luidsprekerfabrikant Sonus faber op geheel eigen wijze audiogeschiedenis geschreven. Hoewel de oprichting in 1983 lang niet zo ver terug gaat als de 1949 van zijn Amerikaanse tegenhanger, zijn de producten er niet minder bijzonder om. Alleen waar de Amerikanen hebben gekozen voor een enorm stoere, robuuste en buitengewoon extravagante uitstraling, is het bij de Italianen vooral een extreme mate aan verfijning, een uniek lijnenspel en een samensmelting van de mooiste materialen dat de klok slaan. Luidsprekers als kunstvorm dus en dat kunnen ze daar als geen ander. Vanaf de start in 1983 onder leiding van Franco Serblin en sinds 2006 onder de vaardige handen van hoofdontwerper Paolo Tezzon, is een forse reeks aan heel bijzondere modellen onstaan. Hieronder de Snail uit 1980, Parva uit 1983, Electa Amator uit 1987, Guarneri Homage uit 1993 en natuurlijk de fantastische en zeer zeldzame Ex3ma uit 2014 speciaal gemaakt voor het 30-jarig jubileum.

Innovaties

Ook op het gebied van innovaties laten deze Italianen zich niet onbetuigd. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de DAD-tweeter. DAD staat voor ‘Damped Apex Dome’ en dat betekent in goed Nederlands dat er lokale demping van de apex in het membraan van de softdome tweeter wordt toegepast om anti-fasegedrag in dit gebied te voorkomen. In een niet aangepaste softdome-tweeter zorgt dit gedrag ervoor dat hoge frequenties vroegtijdig af zullen vallen. Niet dus bij Sonus faber waar dit inmiddels bij alle tweeters wordt toegepast.

Een andere typische SF innovatie is het zogenaamde ‘Stealth Reflex’ systeem. Dat is een in moeilijk Nederlands ‘para-aperiodische’ interpretatie van de afgestemde lagetonenbelasting ofwel een basreflexpoort zonder de gebruikelijke nadelen. Daarbij vermindert de Italiaanse oplossing de vervorming bij lagere frequenties en elimineert het de windgeluiden die zo vaak bij typisch traditionele reflexsystemen optreden. De lijst met noviteiten en innovaties is nog veel langer, maar alles verklaren past niet in het kader van dit artikel. Wel toont het volgens mij wel voldoende aan dat de schoonheid van deze luidsprekers veel verder gaat dan het mooie uiterlijk.

Poulissen Audio Video center en de vier systemen

Poulissen Audio Video Center in Roermond is een detaillist die al meermalen door verschillende media is bekroond tot beste hifi-winkel en is gesitueerd in een zeer ruim onderkomen binnen het oude stadshart van Roermond. Dat onderkomen, wat bestaat uit meerdere panden, biedt onderdak aan vele merken en demoruimtes. Binnen het winkelteam wordt vaak geëxperimenteerd met verschillende combinaties, al is het hier een gegeven dat McIntosh en Sonus faber beide van dezelfde importeur afkomstig zijn.

Het is voor u als consument van belang om te weten dat beide merken onder dezelfde paraplu van moederbedrijf McIntoshgroup vallen. Met andere woorden worden ook McIntosh componenten bij de ontwikkeling van Sonus faber weergevers gebruikt en andersom. Daardoor is het samen binnen een set toepassen van deze twee merken zeker geen verkeerde gedachte. Met name omdat je daarmee een extra verbinding kan bewerkstelligen waardoor ieder van deze vier gepresenteerde systemen hopelijk meer is dan de som der delen.

Binnen Poulissen is ieder van deze combinaties in een verschillend vertrek binnen de grote 2.000m2 winkeloppervlak beluisterd en heb ik de hele dag maximale ondersteuning van het personeel gekregen. Voordeel van deze aanpak is dat ik op deze manier extra goed kan ervaren of de magie tussen deze twee merken in meerdere situaties en omstandigheden ook voor mij zal kunnen ontstaan.

Op de volgende 4 pagina's kijken we daarom uitgebreid naar de verschillende sets!

Set 1: Sonus faber Sonetto III met McIntosh MA252Set 2: Sonus faber Olympica Nova III met McIntosh MA352Set 3: Sonus faber Guarneri Tradition met McIntosh MA8900Set 4: Sonus faber Serafino Tradition met McIntosh C2700 en MC462

Sonus faber Sonetto III met McIntosh MA252

Voor het eerste system maken we kennis met de 16 kilo zware Sonetto III (€ 1.749,- per stuk), het kleinste vloerstaande model uit de in mijn ogen visueel buitengewoon geslaagde Sonetto serie. Met afmetingen van 102 cm hoog, 22 cm breed, 30,5 cm diep en een gewicht van 16 kilo bezit de als 3-weg met vier luidsprekerunits uitgeruste III precies de ideale maatvoering voor de gemiddelde Nederlandse huiskamer. Dus niet te groot maar zeker ook niet te klein. Het rendement van 89 dB bij een impedantie van nominaal 8 Ohm zorgt voor een prima aanstuurbaarheid voor het leeuwendeel van de versterkers.

Dankzij de naar de vloergerichte basreflexpoort is het model naast een meer vrije opstelling ook prima geschikt om wat dichter bij de wanden te plaatsen. Voor het hoog maakt het Italiaanse merk gebruik van de eigen DAD-ontwikkeling verwerkt in een softdome tweeter van 29 mm. Het middengebied wordt weergegeven door een 15 cm luidsprekerunit met een conusmateriaal wat een combinatie is van cellulosepulp en verschillende andere natuurlijke vezels. Het laagbereik wordt voor maximale snelheid ten slotte weergegeven door twee 15 cm units die zijn voorzien van een aluminium conus.

Als afwerkingsvarianten van deze voor deze prijsklasse bizar goed afgewerkte luidsprekers, is de op een breed metalen onderstel met spikes geplaatste Sonette III tenslotte zonder meerprijs leverbaar in wat het merk noemt ‘wood’ (lijkt op notenhout), pianolak wit, zwart en wengè.

McIntosh MA252

Nee, we hebben het hier niet over een lijnvlucht van een luchtvaartmaatschappij maar om de kleinste hybride geïntegreerde versterker (€ 5.750,-) uit het omvangrijke McIntosh programma. Mede gezien de opvallend compacte afmetingen (30,5 cm breed, 19,4 cm hoog, 41,9 cm diep en 12,7 kilo zwaar) en de zeer geraffineerd gekozen vormgeving compleet met gepolijst RVS chassis is er vanaf het eerste moment een duidelijk associatie met de legendarische MC275 buizen eindversterker. Voor wie het laatstgenoemde model kent, ziet dat bij de MA252 door de letterlijk omgedraaide behuizing automatisch een mooi schuin front ontstaat. Een paneel wat plaats biedt aan een ingangskeuze- en volumeregelaar, een hoofdtelefoon aansluiting, een rode stand-by LED en op het rechte behuizingsdeel een display.

Aan de bovenzijde, typisch groen verlicht, vind je vier buisjes onder een beschermende verchroomd metalen raster. Het gaat om een tweetal 12AU7A exemplaren en nog eens twee 12AT7’s voor de spanningsversterking. De stroomversterking wordt door transistoren verzorgd waarbij maximaal 2 x 100 Watt aan 8 ohm en 2 x 160 Watt aan 4 Ohm op de solide luidsprekerklemmen staat. Aan de achterzijde zijn verder twee paar RCA lijn ingangen beschikbaar, een MM phonotrap en zelfs een paar gebalanceerde ingangen en een afzonderlijke mono subwoofer uitgang. Vanzelfsprekend completeert een nette afstandsbediening deze zeer moderne versterker en kan daarbij typisch McIntosh bijvoorbeeld ook een toonregeling (bass en treble) worden ingeschakeld.

Luisteren!

Hoewel ik al vele jaren met de luidsprekermodellen van Sonus faber bekend ben, zijn de nieuwste McIntosh versterkers dat bij mij een stuk minder. Ik ben dus erg benieuwd naar de onderlinge synergie en wat het totaal systeem gebruikmakend van een Cambridge Audio CXC V2 streamer/DAC en Rega P6 platenspeler voor kwaliteiten heeft. Voordat ik met luisteren begin mag gezegd worden dat Poulissen deze opstelling op een mooi bijpassend uit Denemarken afkomstig Clic meubel super voor elkaar heeft. Dit is gewoon sfeervol, chique als trendy tegelijkertijd. Maar wat zo mogelijk nog meer indruk maakt is de bijzonder ruimtelijke en zuivere weergave. Vanaf het eerste moment ontstaat er namelijk een mooie rust en breedbandigheid (een weergave die loopt van diep laag tot ver doorlopend, transparant hoog) tegelijkertijd.

Nee, het allerdiepste laag en de schaalgrootte van een werkelijk groot systeem kan deze combinatie niet weergeven. Maar wel is er een opvallend aanstekelijke speelvreugde die uitnodigt om maar te blijven luisteren. De ingebouwde moving magnet phonotrap in de MA252 versterker weert zich trouwens met de Rega P6 platenspelers ook prima en meteen gaan de voetjes van de vloer. Als laatste wisselen we de Cambridge streamer nog even voor de bijna 3 x zo dure Auralic Altair G1 streamer/DAC en meteen hoor ik meer klankkleurverzadiging, een betere definitie met dieper laag, een beter gefocust stereobeeld en een hogere zeggingskracht. Is deze stap nodig? Nee hoor, helemaal niet. Maar het toont wel aan dat er qua bron(nen) nog de nodige ruimte in dit systeem zit voor het geval u in een later stadium nog verder willen doorgroeien.

Sonus faber Olympica Nova III met McIntosh MA352

Voor het tweede systeem begeven we ons van de tweede verdieping naar de grote high-end luisterruimte op de begane grond. Het is deze langwerpige ruimte waar je jezelf als liefhebber al buiten de winkel door de grote boogvormige ramen loopt te vergapen aan al het moois wat er steeds in wisselende bezetting staat opgesteld.

Wanneer ik start met de Olympica Nova III (€ 6.499,- per stuk) is de forse prijsstijging ten opzichte van de Sonetto III best opvallend te noemen. Nu is de Sonetto III de kleinste vloerstaander in die serie en de Olympica Nova de één na grootste van zijn reeks. Maar houd dus rekening met een flinke financiële stap omhoog. Maar wat krijgen we daar dan voor en wat zijn de verschillen? Met afmetingen van 110,4 cm hoog, 37,5 cm breed (inclusief onderstel), 46 cm diep en een gewicht van 35 kg, is de Olympica Nova III een stuk groter en zwaarder dan zijn minder dure broer. Maar daar blijft het niet bij, want ook het materiaalgebruik en de toegepaste technologie zijn meteen op een nog hoger plan. Dat begint al met een kast die uit maar liefst acht lagen hout bestaat en samen met diverse interne verstevigingen en aluminium elementen voor extra stijfheid en controle zorgt.

Ook de bodemplaat met daarin de spikes is nu van puur aluminium vervaardigd en in plaats van een basreflexpoort aan de onderzijde van de Sonetto III, is bij de Olympica Nova III de eerder in dit verhaal besproken innovatieve Stealth Ultraflex baspoort geïmplementeerd. Hierdoor ontstaan nog meer mogelijkheden het luidsprekermodel optimaal in uw ruimte te integreren. Ook qua verdere techniek stamt de Olympica Nova serie rechtstreeks af van de nog luxere Homage Tradition serie.

State-of-the-art techniek

Qua wisselfilter komen we bij het merk voor het eerst in deze prijsklasse de zogenaamde Paracross filter topologie tegen. Dit dient ervoor om de luidspreker minder gevoelig te maken voor radiofrequentie instraling en zou meer rust en zuiverheid in de weergave moeten opleveren. Net als bij de Sonetto III kom ik ook hier een softdome tweeter gebruikmakend van de DAD-techniek tegen. Alleen gaat het hier wel om een ander model uit een hogere klasse en is de diameter geen 29 maar 28 mm. De 15 cm middenunit bestaat ook hier uit langzaam gedroogde pulp, maar is hier uitgevoerd met een met koper beklede aluminium spreekspoel.

Dit zorgt niet alleen voor meer snelheid, maar ook voor nog fraaiere dynamische contrasten. Bij de twee 18 cm woofers wordt tenslotte voor de conussen eveneens gebruikmakend van lichtgewicht cellulose-pulp. Maar door de verwerking in een sandwich-structuur met daartussen een hi-tech schuimlaag, stijgt de stijfheid nog eens fors. Om het geheel stijlvol af te maken, zijn zowel de tweeter als middenunits ingelegd in echt Italiaans, volledig met de hand verwerkt, leer. Een typisch Sonus faber kenmerk voor met name de duurdere modellen, is dat er geen conventioneel doekfront maar een soort van snaren worden meegeleverd. Deze worden door de vier op de baffe aangebrachte openingen automatisch bij bevestiging opgespannen en behalve dat ze bijdragen een het fraaie uiterlijk beïnvloeden ze ook de klank niet.

McIntosh MA352 

Eigenlijk is het heel simpel, want de hybride McIntosh MA352 (€ 8.490,-) is letterlijk de grote broer van de hier eerder besproken MA252. Dat zien we niet alleen aan de grotere afmetingen (44,5 cm breed, 25,1 cm hoog en 44,3 cm diep), maar ook aan het gewicht wat met 29,9 kilo bijna 2x zo zwaar is. Ook het uitgangsvermogen (2 x 200 watt aan 8 Ohm en 2 x 320 watt aan 4 Ohm) neemt fors toe, evenals het pakket aan praktische mogelijkheden. Dat begint al met de 5-bands toonregeling met fysieke draairegelaars, de twee iconisch blauwe vermogensmeters en het grotere aansluitveld waar meer bronapparaten een eigen plaats kunnen vinden. Zelfs de subwooferuitgang is nu niet meer mono, maar stereo uitgevoerd.

Net als kleine broer MA252 heeft ook de MA352 dus een voorversterkersectie dat wordt aangedreven door een paar 12AX7A en een paar 12AT7 vacuümbuisjes. De uitgangstrap is een direct gekoppelde solid-state versterker die zoveel gezond vermogen kan leveren, dat ieder paar luidsprekers ongeacht merk en type er uitstekend mee kan worden aangestuurd.

Luisteren!

Hoewel ik mij voor een ander, aanzienlijk kostbaarder, systeem bevind, is het ook belangrijk om te weten dat ik in de Poulissen showroom ben verplaatst naar één van de vele andere ruimtes. Die is niet per se groter, maar heeft wel andere verhoudingen en bovenal een andere akoestiek. Het is onmiddellijk duidelijk dat het extra budget hier wederom goed is besteed. Terwijl als bron een Naim NDX-2 muziekserver wordt ingezet, ontwaar ik vanaf het allereerste moment een groter en rijker beeld wat nog meer als bij de instapset is doorspekt van kleine details en nuances. Ook het laag gaat nog dieper, is nog beter doortekend en vooral heel fraai sonoor.

Ah, dit is typisch het Sonus faber geluid zoals ik dat al vaker zo fraai heb waargenomen. Een weergave die boordevol muzikaal drama en tonale schakeringen zit en waar passie desgewenst van af kan spatten als de muziek dat in zich heeft. Wanneer ook hier de Naim streamer wordt vervangen door een Esoteric N-05, blijkt de Naim wat meer leven en pit te geven, maar de Esoteric een groter stereobeeld met meer gelaagdheid. Voor ieder wat wils dus. Wanneer de nodige muziekstukken als een aaneengeregen auditief landschap langs mij trekken, ben ik mij steeds sterker bewust van dat magische middengebied.

Een eigenschap die Sonus faber als merk al sinds jaar en dag zo typeert, maar met de nieuwe generaties ook steeds zuiverder en meer informatief is geworden. Het knappe daarbij is dat dit geen moment ten koste is gegaan van de natuurlijke zachtheid, kleurrijke betrokkenheid en muzikale spanning.

Sonus faber Guarneri Tradition met McIntosh MA8900

Door het samenstellen van het derde systeem heeft Poulissen een interessante andere invalshoek gekozen. Want hoewel het verleidelijk is om alsmaar voor nog groter te gaan, maken we hier een zijsprong en ga ik aan de slag met de duurste en beste monitor luidsprekers uit het Sonus faber gamma van dit moment. Ik heb het dan over de Legendarische Guarneri (€ 8.249,- per stuk) maar dan in zijn laatste (vierde) generatie en onderdeel uitmakend van de prestigieuze Homage Tradition reeks. En wat ben ik blij dat Poulissen nu ook net de enige ‘juiste’ uitvoering opgesteld heeft staan in het iconische ‘violin red’. Dé kleur die zo typerend was voor de meesterlijke violen van de Cremonese vioolbouwer Bartolomeo Giuseppe Guarneri.

Terug nu naar de Guarneri Tradition waar woorden bijna te kort voor schieten en dan heb ik het in eerste instantie zelfs alleen nog maar over de bijgeleverde standaards! Want deze ultra gestroomlijnde hulpmiddelen vervaardigd van koolstofvezel lijken meer van een windturbine afkomstig te zijn dan van een ‘simpele’ luidsprekerstandaard. Het blijkt om een monocoque constructie te gaan die over een karakteristieke gebogen vorm beschikt die optimaal aan zou moeten sluiten bij de vrij(e) (klinkende) kernwaarden van dit model. Hoewel de constructie veel lichter is dan zijn voorganger, is hij tegelijkertijd zowel maximaal akoestisch transparant als maximaal stijf. Doordat de koolvezel constructie hol is aan de binnenzijde, zorgt een speciaal niet nader te specificeren amorf materiaal voor het elimineren van het laatste restje resonanties.

Terug opnieuw naar de Guerneri Tradition. Een model (37,7 cm hoog, 23,9 cm breed, 37,5 cm diep en 13 kilo) en serie waar zowat alle technologieën van dit Italiaanse merk samenkomen. Hieronder de Stealth Ultraflex poortafstemming voor de lage tonen, ‘Zero Vibration Transmission’ technologie (een zogenaamd exoskelet met dempende panelen waardoor ongewenste trillingen binnen de behuizing zoveel mogelijk worden voorkomen) en natuurlijk de Paracross filter topologie die hoogfrequente invloeden uitsluit.

Bijzonder is dat de 28 mm softdome tweeter die is voorzien van de DAD-techniek en een eigen gescheiden uit massief hout vervaardigd akoestisch compartiment, tot de top van dit Italiaanse merk behoort. Sonus faber acht de tweeter zelfs zo goed, dat deze ook in de absolute topmodellen van het merk (Il Cremonese, Lilium en Aida) wordt toegepast. Voor de met een cellulose conus uitgeruste 15 cm midwoofer geldt min of meer hetzelfde. Want ook al is de diameter 15 cm en niet de 18 cm van de absolute topmodellen, het motorsysteem is weldegelijk  uitgerust met een aerodynamisch vormgegeven magneet. Deze twee iconische luidsprekerunits zorgen ten slotte voor het typische natuurlijk warme en betrokken timbre waar Sonus faber zo bekend door is geworden.  

McIntosh MA8900

Volledig met transistoren opgebouwd in plaats van een combinatie van buizen en transistoren, laat deze gewichtige McIntosh MA8900 (€ 10.299,-) geïntegreerde versterker er vanaf het eerste moment geen twijfel over bestaan dat we het hier met een echt high-end product te maken hebben. Met andere woorden gaat het hier om een groot (44,5 cm breed, 19,4 cm hoog, 55,9 cm diep en 34,1 kg zwaar) pretentieloos apparaat wat als eerste in deze besprekingsreeks is voorzien van de beroemde McIntosh Autoformers. Een uniek ontwerp waardoor de versterker aan iedere luidspreker ongedacht de impedantie, in staat is hetzelfde vermogen te leveren. In geval van deze MA8900 is dat dus altijd 200 watt per kanaal. Een ander verschil met de hier eerder besproken versterkers is dat deze Amerikaan wel met een uitgebreide en opwaardeerbare(!) aan boord DAC module is uitgerust. Hieronder 2x coaxiaal, 2x optisch en USB audio.

Ook zijn er bij de phono versterker nu zowel MM als MC RCA aansluitingen aanwezig, kunnen er maar liefst 6(!) ongebalanceerde (RCA) en één gebalanceerde analoge bron(nen) worden aangesloten en is het zelfs mogelijk het voorversterker en eindversterkerdeel los van elkaar te gebruiken. De stoere voorzijde uiteraard voorzien van de twee blauwe meters voor het uitgangsvermogen en een verder fraaie symmetrische verdeling van de bedieningsorganen, bevat verder nog een uitgebreide display, een vijfbands toonregeling en de overigens bekende draairegelaars voor ingangskeuze en volumeniveau. Een krachtige hoofdtelefoonaansluiting met 6,3 mm jackplug en uitgebreide afstandsbediening ronden het zeer uitgebreide totaalplaatje af.

Luisteren!

Terwijl een Esoteric N-05 streamer optioneel aangevuld met een G-02X klok van hetzelfde Japanse high-end merk als bron dienen, ga ik kwalitatief een forse stap vooruit in vergelijking met de eerdere twee ook al zo mooie systemen. Het eerste wat hier opvalt is een schitterende lichtvoetigheid in combinatie met heel fraai gedefinieerd subtiel diep laag. Alles is aanwezig maar vooral op bijzonder ontspannen en ongedwongen wijze. Het tonale evenwicht is hier subliem en buiten de verwachtte enorme ruimtelijke toename en losheid (het is immers een topkwaliteit monitor luidspreker), is er ook een heel nauwkeurige plaatsing. Dit is nu typisch zo’n weergave waarbij je haren overeind kunnen gaan staan bij bepaalde goed gekozen muziek. Wat ook opvalt is dat hoe hoger we gaan in de Sonus faber en McIntosh regionen, hoe natuurlijker en realistischer de weergave wordt.

Uitermate knap en veel lof voor de ontwerpers betreft het samenspel tussen alle eigenschappen. Er is dus een heel goed getroffen balans aanwezig van fijnzinnigheid, lucht, detaillering, rust, klankkleuren, tonale verzadiging en oplossend vermogen tegelijkertijd. Ook de heel fraai geschaalde dynamische contrasten, de enthousiaste speelvreugde en compressievrijheid vallen in positieve zin op.

Wanneer de Esoteric N-05 streamer nog extra ondersteuning krijgt van de eerdergenoemde klok, ontstaat er zelfs nog meer ruimte, rust, verfijning en overzicht. Wauw, dit is werkelijk een erg fraai systeem. Een set samenstelling die voor velen een langdurig bevredigend eindpunt van een zoektocht zou kunnen blijken.   

Sonus faber Serafino Tradition met McIntosh C2700 en MC462

Uiteraard hebben de high-end adviseurs van Poulissen het mooiste voor het laatste bewaard. Een systeem waarbij het winkelteam heeft gekozen voor de machtige Sonus faber Serafino Tradition (€ 10.999,- per stuk). De Serafino is het één na grootste vloerstaande model uit de Homage Tradition lijn en we spreken hier dan ook over een behoorlijk fors (109 cm hoog, 39,6 cm breed incl. onderstel en 48,5 cm diep) ontwerp. Toch is het feitelijk een Guarneri monitor aangevuld met twee 18 cm woofers die net als de driver voor het middengebied, is uitgerust met een conus van cellulosemateriaal. Dat, in combinatie met het typerende superieure materiaalgebruik en de vele geraffineerde details, zorgen ervoor dat je bijna kunt blijven kijken naar deze twee naar keuze in Wengé of viool rood uitgevoerde sculpturen. Door de veel grotere kastinhoud kan het laag nu afdalen tot een bijna aardverschuivende 30 Hz, is het rendement met 90 dB gezond hoog en is het gewicht opgelopen tot een serieus rug belastende 52 kilo per kast.

McIntosh C2700 met MC462

Net als met de grote Serafino Tradition, gaat Poulissen voor deze laatste ronde ook bij de versterkers voor ‘big bold and beautiful’. Omgezet in de McIntosh versterkers heb ik het dan over de C2700 buizenvoorversterker (€ 10.990,-) en MC462 transistor eindversterker (€ 13.990,-). De C2700 (44,5 cm breed, 19,4 cm hoog, 45,7 cm diep en 13,4 kg zwaar) is volledig in lijn met de inmiddels lange reeks van gerespecteerde McIntosh-vacuümbuisvoorversterkers en onder de kap bevinden zich dan ook vijf 12AX7A en één enkele 12AT7.

Op analoog gebied beschikt deze zeer goed uitgeruste voorversterker over 9 ingangen onderverdeeld in 3 gebalanceerde (XLR) en 4 ongebalanceerde (RCA). Dat samen met de afzonderlijke Moving Coil en Moving Magnet phono ingangen en drie variabel gebalanceerde en 3 variabel ongebalanceerde plus 1 vaste ongebalanceerde uitgang, zorgt voor een verpletterende connectiviteit. Maar door de aanwezigheid van de nieuwe DA2 Digitale Audio Module laat de C2700 zich ook op digitaal gebied niet onbetuigd. Wat namelijk te denken van 7 digitale ingangen te weten 2x coaxiaal, 2x optisch, 1x USB en 1x MCT) plus een nieuwe alleen audio HDMI Audio Return Channel (ARC)1-aansluiting.

Zelfs tv's met een compatibele HDMI (ARC)-uitgang kunnen worden aangesloten op de C2700 om te genieten van het geluid van je tv via je home-audiosysteem. Hoewel deze voorversterker geen 5-voudige toonregeling bezit, zijn bij McIntosh typisch een bass en treble toonregeling uiteraard wel inbegrepen. 

De hoofdtelefoonaansluiting met 6,3 mm jackplug wordt gevoed door de McIntosh High Drive versterker die bijna elke koptelefoon kan voeden. Met Home Theater Pass Through kan de C2700 zelfs naadloos worden geïntegreerd in een thuisbioscoopsysteem, waarbij met de aan de achterzijde aangebrachte “Power Control-poorten” eenvoudig andere aangesloten McIntosh-componenten kunnen worden in- en uitgeschakeld.

McIntosh MC462

De McIntosh MC462 is ten tijde van dit schrijven de krachtigste stereo eindversterker met 450 watt per kanaal in het programma van de Amerikanen. Door de eerder genoemde autoformers wordt dit vermogen ongeacht de belasting geleverd. In vergelijking tot de legendarische MC452 levert deze nieuwe MC462 maar liefst 66% meer dynamische speelruimte. Daardoor verbaast het mij niet dat dat ook de voedingscapaciteit met bijna 50% is verhoogd.

Hierdoor kan deze eindversterker nog gemakkelijker dynamische schommelingen in de muziek verwerken. Ook de laagprestaties en het algemene prestatieniveau zijn als gevolg van de toename aan elco capaciteit, betere interne bedrading en geselecteerde circuitcomponenten nog verder verbeterd. Met afmetingen van 44,5 breed, 24 cm hoog, 57,2 cm diep en 52,3 kilo zwaar, is dit echt een zware jongen. Een super solide eindversterker die met zijn wederom nog weer grotere blauwe uitgangsvermogen wijzerplaten, zijn enorme afmetingen en forse in blank aluminium uitgevoerde handgrepen er super stoer uitziet. Eens kijken in hoeverre dit geheel in staat is muziek over te brengen op de luisteraar.

Luisteren!

Voor deze laatste presentatie verhuizen we naar de ‘Bowers & Wilkens Diamond 800 Room’ van Poulissen. Dat is zo’n luisterruimte die niet alleen over echte huiskamer afmetingen beschikt maar ook de akoestiek goed op orde heeft, waardoor alle andere merken goede luidsprekers prima tot zijn recht komen, blijkt hier meteen weer. Zoals verwacht geeft de vloerstaande Serafino Tradition niet alleen een nog groter beeld met nog meer overtuigingskracht en breedbandigheid als de ook al enorm goed presterende Guarneri, maar is het ook de weergave wat iemand die al bekend is met het vroegere Sonus faber meteen zal herkennen. Want van alle gepresenteerde systemen heeft deze combinatie de meest vloeiende, meest organische en rijke klank.

Daarmee bedoel ik dat koperblazers ook echt naar dit materiaal klinken, een contrabas en gitaar ook echt naar hout met stalen of nylon snaren klinken. Het geheel is echt indrukwekkend goed waarbij vooral opvalt dat buiten het rijke en soepele karakter, er ook veel fijne informatie waarneembaar is. De ademhaling van een zanger, het raspen van een trombone en het kraken van de pianokruk. Mede door het grote en stabiele vermogen is er ook veel rust in de weergave en wordt iedere dynamiekeruptie zonder enige moeite weergegeven.

Hoewel kleine bezettingen er beslist mooi uitkomen, is dit natuurlijk dé set voor het grotere werk. Dus of u nu van theatrale symfonische rock, groot klassiek werk, bigband of spetterende pop houdt, deze combinatie van McIntosh en Sonus faber maken hun reputatie helemaal waar. Kortom, een systeem wat in staat is om alle muziekstromingen prachtig voor het voetlicht te brengen en daarbij zijn eigenaar dagelijks kan laten glimmen van trots. (H)eerlijk en maximaal begerenswaardig.

Conclusie    

Ik erken meteen dat deze vergelijking zeer uitgebreid is uitgevallen. Maar om de juiste nuances en verschillen aan te brengen, was er geen andere keus. Hoewel zowel de merken McIntosh als Sonus faber ook heel erg goed met andere aanbieders kunnen worden gecombineerd, heb ik wel ervaren dat er toch wel zoiets als een gemene deler is. Want beide merken worden (deels) samen met elkaar ontworpen en bezitten ieder een eigen vorm van uitgesprokenheid. McIntosh meer op een wijze zoals je ook een stoere Harley Davidson kunt begeren en Sonus faber op de typische wijze hoe alleen Italianen dit soort producten kunnen vervaardigen.

Audioproducten ontwerpen zoals je ook een fijngesneden Italiaans maatpak samenstelt. Het belang van een topdealer als Poulissen Audio Video Center, is de bij dit prijssegment noodzakelijke begeleiding. Dat begint al met het grote aantal demo ruimtes die ieder andere afmetingen en akoestische omstandigheden bieden. Maar ook is er het enorme scala aan bijpassende accessoires zoals bijvoorbeeld kabels en de vele topklasse bronnen (bijvoorbeeld streamers, platenspelers en cd-spelers), die voor direct vergelijk aanwezig zijn. Daardoor kan na het maken van een afspraak samen met een Poulissen adviseur het optimale uit het door u gekozen systeem worden gehaald. Qua eindresultaat blijken wat mij betreft alle vier de combinaties een schot in de roos. Met name omdat ze allemaal stuk voor stuk de X-factor bezitten en met hun unieke weergaveaspecten de kopers ook voor de jaren die komen zowel visueel als muzikaal zullen kunnen blijven boeien.

Poulissen Audio Video Center | www.poulissen.nl
McIntosh en Sonus faber | finesounds.nl