AVI S21 MI Laboratory Series


Michel Hazen | 02 februari 2006 | AVI

De ‘wauw’ factor komt helaas veel te weinig voor in Hifi land. Soms krijg je producten in handen die op zich prima presteren en keurig voldoen aan het verwachtingspatroon wat je ervan hebt gezien prijs en/of reputatie. Volgens een Amerikaans boek is de ‘wauw’-factor te bereiken door ‘het overtreffen van initiele verwachtingen’. Volgens mij zit hier ook de crux, niet alleen het eindresultaat telt, maar ook de initiele verwachting.

Een schijnbare bescheidenheid die resulteert in een verbazing bij het presenteren van het eindresultaat. Bij een tonnen kostende hifi opstelling pas je bij voorbaat al je verwachting aan en, als het eindresultaat dan inderdaad fantastisch is, heb je al gauw het calvinistisch ‘mag-ook-wel-voor-dat-geld’ gevoel. Maar dat is nog geen ‘wauw’-gevoel. Dat krijg je pas als je iets in handen krijgt dat ver boven verwachting presteert. En soms heb je als recensent geluk …

Het ‘lijdend voorwerp’ (die ‘ij’ staat er expres) van mijn persoonlijke Hifi pijnbank is deze keer de AVI S21 MI Laboratory Series geïntegreerde versterker. Ik was nieuwsgierig geraakt naar deze versterker vanwege de zeer enthousiaste verhalen uit Engeland en Frankrijk over deze kleine krachtpatser. Het gesprek met Arend van Rossum van importeur Audiotec is behalve aangenaam ook zeer informatief. Ik begrijp dat we (te) weinig over AVI in het algemeen en deze versterker in het bijzonder gehoord hebben gehoord omdat de focus van de Franse importeur voornamelijk op Belgie en Frankrijk gelegen heeft. Audiotec richt zich op Nederland met AVI, buiten haar andere merken Townshend Audio, Hermstedt, Merlin Music Systems, Whest Audio en Shelter.

AVI heeft in thuisland Verenigd Koninkrijk een goede reputatie op het gebied van klank, mechanische degelijkheid en elektronische betrouwbaarheid. Een prominente positie in het museum van industriele vormgeving zou voor de vorige serie AVI producten niet erg waarschijnlijk zijn maar de huidige ‘Laboratory Series’ ziet er prima uit. Andere producten in de Laboratory serie zijn, buiten de geïntegreerde versterker, een voorversterker, twee eindversterkers, een CD speler en een DAB tuner. AVI produceert zelf ook een vijftal verschillende luidsprekers, waaronder de in Engeland meerdere malen onderscheiden ‘Neutron’ mini monitor. Een digitale voorversterker en een subwoofer zitten in de planning, een actieve versie van de Neutron is net aangekondigd de website van AVI.


Omschrijving


Een ‘quick scan’ van de hardware levert de volgende gegevens op: een midi formaat van 321 mm breed (vrijwel identiek aan de Linn LK en Merdian 500 serie). Het verschil met beide genoemde merken is de kenmerkende zilverkleurige aluminium volumeregelaar met een ruime diameter van 80 mm. Verder twee rijen met helder blauwe leds (had best wat minder fel gemogen) voor luister- en opnamekeuze van de zes lijningangen. De eerste ingang is optioneel te voorzien van een ingebouwde phono voorversterker a raison van 300 Euro. Middels een ‘record’ schakeling kun je onafhankelijk van de luisterkeuze een opnamebron selecteren die aan de tape-out uitgang aangeboden wordt. Verder heeft de AVI nog een pre-out uitgang voor aansluiting van een extra eindversterker of een actieve subwoofer. Het aluminium front met een dikte van 10 mm is zwart, net zoals de rest van de behuizing.

De koelribben zitten op de zijkant en het plastik beschermfolie dat verwijderd dient te worden voor gebruik zit daar niet voor niets: de koelribben voelen best scherp aan bij het optillen maar dat kan ook enigszins aan het gewicht van 12,8 kilo liggen. Gevoelsmatig geeft de AVI al een kwalitatief hoogwaardig visitekaartje af. De netschakelaar zit aan de achterzijde en deze plaatsing geeft eigenlijk al de voorkeur van de fabrikant aan: gewoon aan laten staan. De luidsprekerterminals zijn robuust en accepteren draad, spades en banaanstekers. In mijn geval hadden beide terminals wat verder van elkaar mogen zitten omdat ik mijn Sonus Faber’s bi-wire met 2 sets luidsprekerkabel en die zijn nogal fysiek aanwezig en zitten daarom vrij dicht bij elkaar.

All amplifiers are equal

"All amplifiers are created equal buts some are more equal then others"

Wat maakt het technische ontwerp van deze AVI nu anders dan andere versterkers? Op de eerste plaats het gebruik van bi-polaire transistoren i.p.v. de meer gebruikelijke MOSFET transistoren. Aangezien ik geen technisch relaas over de werking van transistoren wil schrijven verwijs ik voor de liefhebbers naar Wikipedia voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Navraag bij de fabrikant over de specifieke kenmerken van het ontwerp wordt als volgt beantwoord: “There are only handful of different circuits available to designers and that all the differences you hear are to do with poor implimentation. This Amp has two pairs of 230 Volt 17 Amp Sanken Bipolar transistors per channel, 80.000 mµ in power supply and a 650 VA toroid wound from OFC Copper, mu-metal wrapped and expoxy potted and it uses discrete Low-Noise transistors in the input. If you measure it into a variety of loads at any power rating within spec, it will be better than anything else you can find. As it says on the website "you can give six cooks the same ingredients and they`ll all bake a different cake". AVI is a no-nonsense do it properly, engineering company and we get the best results from going by the book.”

En dan…een domper. Gelukkig ook de enige. AVI levert de ‘Audio Zapper’ van het merk One-for-all standaard mee. (Het stukje wat nu komt heb ik een aantal keren herschreven omdat een aantal opmerkingen niet door de (niet bestaande) censuurraad van Hifi.nl zou komen). Het enige wat ik er over wil zeggen is dat hij werkt. Ik zal me niet verder uitlaten over de inspiratieloze vormgeving, het goedkope plastik gevoel en het steeds net niet goed in kunnen stellen van het volume. Waarom geen mooie aluminium AB in dezelfde zwart-alu combinatie als de versterker zelf… je hebt namelijk meer de AB dan de versterker vast. Aansluiten is volledig vanzelfsprekend, binnen een paar minuten staat hij al spelend in mijn set. Eigenlijk wist ik het al na de eerste noten uit mijn Meridian CD speler. ‘Wauw’…

Nog niet eens warm, gloednieuw en koud uit de doos en dan dit al laten horen. Ondanks dat het al behoorlijk laat is en ik de volgende dag gewoon weer vroeg naar kantoor moet, ga ik in mijn stoel zitten en pak CD na CD. Alle CD’s die ik zo goed ken en vaak gebruik: Jonathan Butler, George Duke, Steely Dan, Al Di Meola, Fourplay, ze komen allemaal uit de kast. Ik trek om middernacht zelfs een fles wijn open en ga voor mij Sonus Faber luidsprekers zitten luisteren. Uiteindelijk wordt het 3 uur ’s nachts voordat ik naar bed ga. Mijn wekker maakt me wreed wakker om 7 uur en het eerste wat ik ga doen is weer een CD luisteren. De AVI heeft de (korte) nacht aangestaan en is een beetje opgewarmd. Ik hoor eigenlijk geen verschil, maar dat kan ook aan mijn slaapgebrek liggen, maar alles is nog steeds ‘wauw’.

Kenmerkend aan het AVI geluid is de snelheid, drive, dynamiek en ritme. Dit is geen versterker die achterover leunend zijn geluid aan de luidsprekers presenteert. Gelukkig geen hardheid in het geluid dat zich soms uit in harde slis-klanken en een te grote nadruk op middenhoog en hoge tonen. De AVI blijft in het hele geluidsspectrum van zeer laag tot hoog goed in balans en levert binnen het volledige spectrum een evenwichtige en dynamische geluidspresentatie.

Zoals altijd is de keten bepalend voor de synergie van de componenten. Dat blijkt wel als ik mijn MIT T3 luidsprekerkabels wissel met Linn K400. Dit geeft een te donker beeld. De combinatie AVI – MIT - Sonus Faber werkt wel erg goed. Waarschijnlijk omdat het dynamische, strakke en gedetailleerde geluid van de AVI goed combineert met de ietwat donkerder gestemde maar ook gedetailleerde Sonus Fabers. De MIT’s geven de Sonus Faber’s nog wat meer druk in het laag, wat heel prettig uitkomt. Ik krijg het gevoel, zonder overigens dit geprobeerd te hebben, dat te heldere, analytische luidsprekers te veel warmte en emotie zouden kunnen weghalen. Je merkt dat de AVI de Sonus Faber’s als een dressuurpaard strak in de hand heeft, de bas is vol, kent veel klankkleuren en goed gecontroleerd, het middengebied is in de juiste verhouding en net zoals het hoog gedetailleerd en helder. Het lijkt alsof je dichter bij de bron van de muziek zit waarbij alle instrumenten en stemmen los van elkaar staan. Opvallend vind ik de toename aan klankkleuren bij klassieke CD’s die ik hiervoor in de kast liet staan omdat ik ze minachtend “zeker opgenomen met een dronken oostblok orkest in een donkere kelder” vond. Ik durf het bijna niet toe te geven maar zelfs mijn Kruidvat CD collectie begon redelijk aangenaam te klinken … voor het eerst.

Net zoals Rene van Es ben ik tegen het gebruiken van bekabeling als een soort van toonregeling, maar de keuze voor de juiste bekabeling kan het verschil tussen goed en erg goed maken. Na wat geëxperimenteer met diverse interlinks en luidsprekerkabels kom ik tot de conclusie dat een combinatie van een zeer analytische bron (CD speler), dito luidsprekers en zilveren bekabeling niet mijn voorkeur heeft. Het geluid is dan wel zeer gedetailleerd maar ik mis dan de muzikaliteit en detaillering (vooral in het laag) die me zo aangenaam opvalt aan de AVI. Iets om rekening mee te houden. Zoals al eerder aangegeven werkt de keten Meridian, QED interlinks, AVI, MIT en Sonus Faber erg goed.


Conclusie


De AVI heeft op bijna alle punten mijn verwachting overtroffen terwijl de lat toch al hoog lag. De drive, kracht en dynamiek van deze versterker vind ik tot de absolute top behoren. Hij geeft me dezelfde betrokkenheid bij muziek die ik tot nu toe alleen bij veel duurdere voor- en eindversterkers kon vinden. De afwerking staat ook op dat niveau (ik laat me niet weer uit over die afstandbediening…). Te wensen blijft er altijd iets, maar in het geval van de AVI zijn dat meer wat subjectieve dingen zoals een tweetal ingangen meer en wat minder felle blauwe LED’s. That’s it...

Om een lang verhaal kort te maken, na overleg met de importeur blijft de AVI bij mij in huis en is vanaf nu mijn nieuwe referentie waartegen ik nieuwe uitdagers ga benchmarken.

 

Prijs AVI S21MI:  2300 euro

Specificaties:
Frequentiebereik: (-3dB) <1.5Hz - >250Khz
Ingang impedantie: 14k Ohms
Ingang gevoeligheid: (150W in 8 Ohm, 1 kHz) 530mV
Tape uitgangs niveau (bij gegeven gevoeligheid) 530mV

Maximaal Vermogen (één kanaal aangestuurd):
8 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 200 Watt
4 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 325 Watt
2 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 480 Watt (1)

Maximaal Vermogen (twee kanalen aangestuurd):
8 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 175 Watt
4 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 300 Watt
2 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 420 Watt (1)

Signaal/Ruis verhouding (ongewogen) 96dB
Signaal/Ruis verhouding (IEC "A") 112dB
Absolute Phase +VE Vervorming (T.H.V., 1kHz, -1 dB onder vol vermogen):
8 Ohms <0.002%
4 Ohms <0.002%

Stroomvereisten: 220v-240v
Stroomverbruik: 1000W max
Afmetingen: (B x D x H) 315 x 350 x 95 mm
Gewicht: 12.8 Kg