NAD C 545BEE, NAD C 326BEE & DALI Lektor 2


Jan de Jeu | 04 maart 2010 | Fotografie Jan de Jeu | NAD

Audio liefhebbers weten dat een component nooit op zichzelf staat. Wanneer een apparaat, om welke reden dan ook, aan vervanging toe is dan is belangrijk dat de nieuweling in het bestaande systeem ‘past’. Als recensent heb je vaak de gelegenheid om met meerdere apparaten tegelijkertijd te stoeien waardoor je soms op een combinatie uitkomt met onderdelen die niet alleen goed samengaan maar die door de specifieke combinatie elkaar zelfs op een hoger niveau brengen.

Zowel de hier geteste versterker als de cd speler stammen uit de Classic series van NAD. Van de vier daarin geplaatste geïntegreerde versterkers is de C 326BEE met 449 euro de op een na goedkoopste. De C 545BEE zit met zijn prijs van 549 euro tussen de goedkoopste en de duurste cd speler in. Beiden zijn zowel in graphite als in titanium uitvoering te krijgen.

Met zijn stuksprijs van 199 euro is de Lektor 2 de op één na goedkoopste monitor luidspreker uit de Dali Lektor Series. Hij is zowel in walnoot als in zwart verkrijgbaar. De beide NAD kastjes worden op een klein gemodificeerd Creaktiv rack geplaatst, aan beide zijden geflankeerd door de Lektors. Hoewel de 2 in de eerste plaats ontwikkeld is als wand- of boekenplankspeaker hebben de 2’s hier een plekje gevonden op mijn Partington Heavi stands. De bekabeling is Siltech Classic terwijl als powercords de standaard meegeleverde netsnoeren gebruikt worden.

 

DALI Lektor 2

Dali Lektor 2

Met hun afmetingen van 310 bij 176 bij 221 mm staan de 4,1 kilo wegende, niet magnetisch afgeschermde speakertjes er wat verloren bij op de massieve Partington stands die berekend zijn op veel zwaardere lasten. Toch wil ik ze gebruiken omdat ze een optimaal fundament bieden. Ik koppel de speakers aan de stands met bluetack en laat de zwarte dopjes - die bij wandgebruik van de speaker tegen de achterkant, en bij boekenplank of stand gebruik tegen de onderkant geplakt kunnen worden – gewoon in de doos zitten.

Volgens de opgave van de fabrikant ligt de weergave van de Lektors tussen de 49 en 27000 Hz, wat zeker gezien het formaat een erg mooie prestatie is. De gevoeligheid ligt op 85 dB en de impedantie op een mooie 6 Ohm. Met een aanbevolen versterker wattage tussen 25 en 100 Watt moet op papier de hier gebruikte NAD C 326BEE met zijn 50 Watt (in zowel 4 als 8 Ohm) een prima match zijn. Achter het afneembare frontje bevinden zich de lichte 28 mm textiel doomtweeter en de daaronder geplaatste, uit papiervezels vervaardigde, op ‘low-loss’ wijze opgehangen midden/lage tonen weergever. Het kantelpunt tussen beide units ligt op 2700 Hz. Tussen de beide units in bevinden zich de twee mooi afgestemde en afgewerkte basreflexpoorten. Aan de achterzijde de aansluitpunten die geschikt zijn voor zowel blanke luidsprekerkabel als voor banaanstekers.

 

NAD C545BEE

Persoonlijk vind ik het altijd een goed teken wanneer een ontwerper zijn initialen koppelt aan een door hem vormgegeven model. Het betekent meestal dat er extra aandacht aan besteed is. Dat dit ook bij Bjorn Erik Edvardsen opgaat wordt wel duidelijk wanneer we deze cd speler wat nader onder de loep nemen. Ik weet niet of hij ook verantwoordelijk is voor het wat sobere, tijdloos ogende uiterlijk. Maar hij heeft ongetwijfeld de hand in de toepassing van de polypropyleen condensatoren en metaalfilmweerstanden met kleine tolerantie. Om nog maar te zwijgen over de gescheiden voedingslijnen voor de digitale en analoge trappen en de voor een cd speler ruim bemeten ringkern transformator.

De 24 bit DAC en de OPA234 op-amps in de uitgangstrap zijn van Burr Brown terwijl het loopwerk afkomstig is van Sanyo. De speler beschikt over een filter met de standen ‘Normal’ en ‘Slow’ waar ik in het luistergedeelte op terug zal komen. Aan de voorkant – met uiterst links de aan/uit knop - valt op dat de intensiteit van het vacuum fluorescent display in vier standen ingesteld kan worden. De functies van de acht bedieningstoetsen zijn ook terug te vinden op de afstandsbediening. De achterkant biedt aan de linkerkant de gebruikelijke analoge cinch uitgang met daarnaast twee digitale uitgangen; een optische en een gebufferde coaxiale met een impedantie van exact 75 Ohm waarmee de speler ook ingezet kan worden als cd loopwerk.

Meer naar rechts nog een IR bus en een 12 Volt Trigger. Uiterst rechts de aansluiting voor het bijgeleverde, niet geaarde, netsnoer. Jammer, want nu kan ook niet geëxperimenteerd worden met designer powercords. Het 4,9 kilo wegende chassis - met een breedte van 435 mm, een hoogte van 70 mm en een diepte van 285 mm - voelt solide aan.

NAD C 326BEE

Uiterst links op het front van de versterker bevindt zich de standby/on knop. Daarnaast de ingang voor de hoofdtelefoon en het aansluitpunt voor een MP3 speler waarna de gebruikelijke drukknoppen voor de diverse inputs volgen. Deze versterker heeft er zeven. Met de volgende drie knoppen kunnen bas, treble en balans ingesteld worden terwijl de grote draaiknop rechts dient om het volume te kiezen. In tegenstelling tot de cd speler heeft de versterker aan de achterkant gelukkig wel een geaard netentree. Daaronder de power on/off knop.

Naar links toe volgen eerst de IR input/output en de 12 volt trigger, de soft clipping schakelaar met daarboven de luidsprekerkabel aansluitingen en tenslotte de analoge inputs, de tape in/out, de sub aansluiting(2x), de pre out en main in. Met name die laatste twee maken dat de C 326BEE nog lang een rol in het systeem zal kunnen blijven vervullen, ook wanneer er latere upgrades volgen in de vorm van bijvoorbeeld een eindversterker. De bijbehorende SR 8 afstandsbediening heeft als groot voordeel dat hij ook andere NAD apparaten kan bedienen zoals de hierboven genoemde CD speler. Iets waar ik in de gebruiksaanwijzing aanvankelijk overheen gelezen had en pas ontdek tijdens de luistersessies. Over luistersessies gesproken, het wordt de hoogste tijd dat ik daar eens iets over ga zeggen.

Luisteren

Wie dit verhaal tot zover helemaal gelezen heeft zal met me eens zijn dat deze set op papier alles in zich heeft om een muzikale luisterervaring te creëren. Bij het luisteren beperk ik me tot de NAD en DALI componenten. Zelf voeg ik uitsluitend de bekabeling toe. De bijgeleverde standaard interlink raak ik niet aan. Niet omdat deze niet goed zou zijn maar eerder omdat ik de kenmerken van de set zo goed mogelijk naar voren wil laten komen en dan is een kwalitatief betere zilver/goud interlink, die ik bovendien klankmatig goed ken, een mooi hulpmiddel. Ook bij een cd speler die dankzij zijn output impedantie van 300 Ohm minder gevoelig is voor het type kabel dat gebruikt wordt. Als luidsprekerkabel heb ik een kwalitatief goede koperkabel ingezet. De importeur heeft de hele set al ingespeeld dus nadat cd speler en versterker vierentwintig uur aan de stroom hebben gehangen kan ik meteen de eerste cd in de lade schuiven.

Meestal begin ik met een vrouwenstem. Niet alleen omdat ik daar verzot op ben maar ook omdat daarmee snel duidelijk is of de speakers goed opgesteld staan. Ditmaal gebruik ik het nieuwe dubbelalbum Recollection van K.D.Lang daarvoor. Een verzamelalbum met op de eerste CD songs die afkomstig zijn van haar eerdere CD’s en op de tweede CD een nieuw nummer, een nieuwe versie van haar uitvoering van Leonard Cohen’s Hallelujah en songs die afkomstig zijn uit films of van albums van collega artiesten waarop zij een gastrol vervuld heeft. De mij zeer vertrouwde, intens zuivere stem van Lang laat mij direct horen wanneer er iets niet klopt in een keten. Pas wanneer ik de eerste tonen van Miss Chatelaine hoor, realiseer ik me dat ik al naar het negende nummer van deze CD zit te luisteren. Een duidelijker bewijs dat de set me in de muziek weet te trekken is er niet.

Alsof ik wakker geschud ben begin ik vervolgens kritischer te luisteren. Het eerste wat me opvalt is de kristalheldere, volstrekt natuurlijke klank van Lang’s stem en de mooie plaatsing. Geen rafeltjes, geen hard randje of enige ander gevreesd digitaal artefact. Ik stap over naar de tweede CD van het album en kies voor Calling All Angels van Jane Siberry, de Canadese zangeres die voor mijn gevoel internationaal nog steeds niet de waardering krijgt die ze verdient. Lang zingt hier de tweede stem. De etherische kwaliteit van Jane’s stem komt mooi naar voren en de set slaagt er eveneens in om de in deze opname opgeslagen ruimtelijkheid en diepte-informatie – zoals o.a. blijkt uit de afbeelding van het klokkengebeier in de verte - weer te geven.

Muzikaliteit

Dat de set ook de muzikale boodschap van een grotere formatie over weet te brengen wordt duidelijk wanneer ik het nummer Heroes draai. Nu eens niet van David Bowie maar van Peter Gabriel, te vinden op zijn meest recente CD. Op dit coveralbum getiteld Scratch My Back ontbreken gitaren of drums en wordt hij begeleid door een symfonie orkest. De strijkers worden mooi breed en klankkleurrijk neergezet waarbij me opvalt hoe diep de kleine Lektors nog gaan. De piano die Gabriel begeleidt in het daaropvolgende The Boy In The Bubble – een gedragen uitvoering die lijnrecht staat tegenover het energieke origineel van Paul Simon - heeft gewicht. Net als de cello die zich op een bepaald moment in het nummer voegt. Net als bij het beluisteren van Lang blijkt ook in deze songs dat de set uitstekend de kenmerkende uniciteit van de diverse menselijke stemmen op genuanceerde wijze tot uitdrukking weet te brengen. En, belangrijker nog, op aanstekelijke wijze op de luisteraar over weet te brengen.

Dat lukt ook wanneer het koper Gabriel’s versie van Regina Spektor’s Après Moi inzet, zij het dat het nu niet zo overweldigend klinkt als op mijn eigen referentieset. Op zich is het een groot compliment voor deze set dat ik me dat pas op dit moment in de luistersessie ten volle realiseer. En ook na deze constatering kan ik weer genieten van een symfonieorkest. Ditmaal van het Russian National Orchestra onder leiding van Mikhail Pletnev dat Nikolai Rimsky Korsakov’s suite uit Snow Maiden ten gehore brengt. Dit is de eerste hybride SACD die ik op deze set draai en hier is tot nu toe het duidelijkst te horen dat, door tijdens het spelen over te schakelen van filterstand `Normal` naar het ‘gentle high-pass filter’ ‘Slow’, de ruimtelijkheid verder toeneemt. Dat ritme en drive benadrukt worden met dit filter wanneer het ingezet wordt bij hoge resolutie opnamen blijkt bij het mooi opgebouwde nummer Oh, Lady Be Good van Gershwin in de uitvoering van The BassFace Swing Trio op het Stockfisch label. De expressiviteit neemt toe, net als de ruimtelijke informatie.

Om te voorkomen dat ik verder weg zal glijden in de richting van het repertoire dat gericht is op de gemiddelde audiofiel – die niet behoort tot de doelgroep van deze set – stap ik snel over naar een stukje pop. Ditmaal afkomstig van The Dali CD vol.2. - Samb-Adagio met de didgeridoo en de staccato percussie van Safri Duo klinkt door de ruimte en ik zit acuut mee te wippen. Over pace, rhythm & timing gesproken. Wanneer vervolgens Toto’s I Will Remember inzet gaat dit meewippen naadloos over in meedeinen waardoor ik pas weer stilzit als ook dit nummer van de Dali CD afgelopen is. Hoogste tijd voor een conclusie.

Conclusie

Ik gaf het hierboven al even aan; dit is geen set voor audiofielen. Zelf zie ik deze combinatie eerder in een huiskamer staan bij iemand die een compacte, betaalbare installatie zoekt om eerst en vooral lekker van muziek te genieten. Deze set is uitstekend in staat om de luisteraar in de muziek te trekken, ongeacht welke muzieksoort gedraaid wordt. En dat is uiteindelijk waar het om gaat.Primair zal die muziek afkomstig zijn van (SA)CD maar ook het aansluiten van een mp3 speler behoort tot de mogelijkheden. Het gebruiksgemak wordt nog verhoogd doordat de twee speakers niet kritisch zijn qua plaatsing en, mede doordat de baspoort aan de voorkant gesitueerd is, zelfs dicht tegen een muur geplaatst kunnen worden. De solide bouwkwaliteit maakt dat ik verwacht dat de koper van deze set tot in lengte van jaren van zijn CD’s zal kunnen blijven genieten.

Aanvullende informatie:

Importeur: AND Benelux BV

Prijzen:

NAD Classic C 545BEE 549 euro
NAD Classic C 326BEE 449 euro
Dali Lektor 2 199 euro per stuk

Gebruikte hardware:

Analoge bron TW Acustic Raven Two draaitafel. SME 309 toonarm met Deskadel zilverbekabeling. Clearaudio Discovery MC element. Goldenote B5 titanium toonarm. Jan Allaerts Eco S MC element. Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Clearaudio Syncro voeding. VPI JMW 9 toonarm met twee armbuizen.Digitale bron Esoteric SA-10 SACD speler CEC TL5100 CD loopwerk Northstar Design Model 3, 96 kHz 24 Bit DA Converter Northstar Design Model 4, 96 kHz Sample Rate Converter

Luidsprekers

MC Systems M3 Sonus Faber Concerto en Sonus Faber stand Partington Heavi Stands

Versterking

Bluenote Phono 2 mk II phono amplifier Audion Premier phono & line voorversterker met Tesla Goldpin NOS buisjes Unison Research P70 geïntegreerde push pull buizenversterker met Sovtek 12AX7 LPS buisjes en Electro Harmonix 12AX7 buisjes in het voorversterkergedeelte, eindversterking Sovtek KT88.

Stroomvoorziening

Netsnoeren: AH! TriAC, Essential Audio Tools Current Conductor, John van Gent Powercord, Siltech Classic SPX-30 . Netspanning luisterruimte: drie gescheiden audiogroepen met Siemens smeltzekeringen aangesloten op een separate aardepen, dubbele HMS contactdoos en twee Kemp powerstrips, 2 x Kemp Power Station 75 t.b.v. bronnen. Netspanning woonkamer: een gescheiden audiogroep met Siemens smeltzekeringen aangesloten op een separate aardepen, HMS wandcontactdoos.

Kabels en accessoires

Phono interlink: Synergistic Research X series Looking Glass Phase II.(passief en actief)SME standaard phonokabel. Analoge interlinks: Synergistic Research X series Designers Reference, John van Gent gegloeid zilveren interlink, John van Gent zilver/goud interlink (XLR en RCA), Siltech Classic SQ28 (XLR, RCA). Digitale interlinks: Siltech HF 9 G3 (XLR) Luidsprekerkabels: JK Acoustics Type III, Siltech Classic LS-88, Straightwire Encore. Clearaudio Matrix platenwasser. Gryphon Exorcist & Black Exorcist. Audio Technica AT-637 electronic stylus cleaner. Furutech deStat. Audiodesk Systeme CD Sound Improver Meubels: USM Haller Audiorack, Gemodificeerde Creaktiv racks, Isenberg Audio onderstel en Ginko Audio Cloud anti-resonantie platform voor de TW acustic Raven Two draaitafel, Creaktiv anti-resonantie platform voor de Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel. Quadraspire QX25 silencers, Masterbase. Cable Elevators & Master Wire Tweak kabelgeleiders.