Devialet D-Premier


Rene Smit | 31 december 2010 | Devialet

Over het algemeen is de term ‘high-end’ slechts van toepassing op een versterker wanneer die bovenmatig groot is en met een dito gewicht. De verpakking doet daar vaak nog een schepje bovenop in de vorm van een zware houten krat. Bij de Devialet D-Premier high-end versterker ligt dat duidelijk anders. 

De versterker/D-A converter is verpakt in een zeer fraaie, zwarte canvas tas met daarin een zwarte kartonnen doos. Het geheel heeft de uitstraling van een kostbaar geschenk. Niets doet vermoeden dat het hier om een beest van een versterker gaat met tweemaal 240 Watt aan vermogen. De gemaakte indruk zet zich onverminderd voor bij het uitpakken van de D-Premier. Het apparaat is gevat in een perfect passend blok donkerkleurig foam. In twee aparte vakken naast de versterker liggen de uitzonderlijke afstandsbediening, een netsnoer en de overige accessoires. Dit is chique met een hoofdletter ‘C’ en kan bijna alleen maar afkomstig zijn uit Frankrijk. Niet alleen is de verpakking uitzonderlijk, het uiterlijk en de techniek aan de binnenzijde zijn niet minder revolutionair. Stap binnen in de nieuwe wereld van high-end versterking.



D-Premier

De importeur, in de persoon van Hennie Dolleman, spreekt in de vrouwelijke persoonsvorm wanneer hij het over de Devialet D-Premier heeft. Nu de versterker uitgepakt voor mij staat begrijp ik waarom, de uitstraling doet absoluut vrouwelijk aan, in de meest positieve zin van het woord. Slank, strak vormgegeven en een ‘schoon kleedje’ aan, zoals onze zuiderburen dat zo mooi kunnen zeggen. Zowel de versterker als de afstandsbediening is uitgevoerd in hoogglans chroom. De kast van de versterker is gemaakt uit één blok aluminium en is slechts 32 millimeter hoog. Naast liggen op een dressoir of rack kan de D-Premier ook vlak tegen de muur opgehangen worden. Saillant detail is dat het display zich automatisch aanpast aan de stand van de versterker.

De kast is volkomen vrij van knoppen, er is slechts een kleine aan/uit-schakelaar aan de voorzijde te vinden. Alle aansluitingen zijn weggewerkt onder een afneembaar gedeelte van de kast. Dat sluit werkelijk naadloos aan zodat het vrijwel onzichtbaar is. De versterker beschikt over ruime aansluitmogelijkheden voor zowel analoge als digitale bronnen. Logisch wanneer je bedenkt dat de Devialet D-Premier niet alleen een high-end versterker is maar tegelijkertijd ook een hoogwaardige D/A converter. Zo is onder andere voorzien in twee phono aansluitingen die individueel te configureren zijn voor MM of MC elementen, twee sets analoge cinch aansluitingen, en diverse digitale ingangen waaronder HDMI. Tevens is er voorzien in een uitgang voor een actieve subwoofer. Alle terminals zijn, zoals te verwachten in deze prijsklasse, van de allerhoogste kwaliteit. Wat je niet vaak aantreft op een versterker is een SD-card slot. Standaard wordt een SD card meegeleverd waarop de fabrieksinstellingen staan. Echter wanneer je de kaart in een computer plaatst en inlogt op de internetsite van Devialet, www.devialet.com , kun je de instellingen volledig naar eigen inzicht aanpassen. Zo bestaat de mogelijkheid alle ingangen een eigen naam te geven en kun je de phono ingangen exact aanpassen voor het toegepaste element. Zelfs het versterkervermogen is aan te passen.


De prachtige afstandsbediening van de D-Premier

De meegeleverde afstandsbediening werkt met infrarood en hoeft dus niet direct ‘zicht’ op de versterker te hebben. De vormgeving van de remote is volkomen afwijkend van de gangbare types, hij is gevat een vierkant blok aluminium met centraal een grote draaiknop. Verder een ingangsschakelaar, een ‘bass’ toets bedoeld voor subwoofer controle, een toets om de fase te draaien en een stand-by toets. Enige ontdekte nadeel is het ontbreken van een visuele indicatie van het volumeniveau. Juist een nadeel als de versterker niet opgehangen is, omdat dan de display van de versterker alleen van bovenaf leesbaar is. In de Devialet D-Premier steken heel veel technieken en bijzondere oplossingen om tot een ideale versterking te komen. In het kader is daar meer over te lezen.

Aansluiten

De versterker vindt gemakkelijk een plaatsje op de bovenste plank van mijn Quadraspire Q4L audiorack. Het aansluiten van de Devialet D-Premier is echt heel simpel. Na het afnemen van de kap die de aansluitterminals aan het oog onttrekt zijn deze goed bereikbaar. Als bron maak ik gebruik van mijn vM SA230 multispeler, die ditmaal uitsluitend dienst doet als loopwerk. Met een Canare Digiflex coaxiale kabel wordt de speler verbonden met de versterker. Voor de eerste luistersessies maak ik gebruik van vM SC3R zilveren luidsprekerkabels, later krijg ik nog de beschikking over een set Audiovector Avantgarde luidsprekerkabels.


De aansluitingen zitten netjes weggewerkt onder een kap.

Luidsprekers zijn van het merk Audiovector, type S3 Avantgarde Arreté: een vloerstaande speaker voorzien van een bandtweeter met een hoog oplossend vermogen. Voor de test maak ik gebruik van het door de fabrikant meegeleverde netsnoer. Verder is voorzien in schone stroom door middel van een aparte ‘Audio’ groep in de meterkast waar een AHP klankmodule zit in plaats van een normale schakelautomaat. Nadat alle kabels aangesloten zijn kan de kap weer terug en worden alle aangesloten kabels meteen aan het oog ontrokken. Rest slechts de versterker aan te zetten en met de afstandsbediening onder handbereik op de luisterstoel plaats te nemen. Zouden alle verhalen waar zijn en kan het grote genieten een aanvang nemen? 

Devialet techniek

De Devialet versterker bevat een bijzondere schakeling om ervoor te zorgen dat het signaal aan de luidspreker klemmen exact de informatie bevat die aan de ingang is ingevoerd en tegelijk het signaal volkomen vrij van vervorming weet te houden. Digitale bronnen worden direct naar de DSP gestuurd (Digital Signal Processor). Een schakeling die werkt met een snelheid van 192 kHz op een 32-bit floating processor. Hier wordt het volume mee geregeld, soft clipping ingesteld, kan gekozen worden voor actieve filtering voor het toepassen van bi-amplification en worden instellingen gekozen voor de ingangen. Analoge signalen gaan eerst door een 96 kHz – 24 bit analoog-digitaal converter voordat zij aangeboden worden aan de DSP. Voor het instellen van de ingangen wordt een SD kaart gebruikt, waarvoor een lezer aanwezig is. Vanaf de DSP is er een digitale signaalweg naar een dubbele Burr Brown PCM1792 digitaal-analoog converter, die alle signalen analoog stuurt naar een klasse A versterker. Daar begint het echt bijzondere werk. Wat Devialet AHD versterking noemt (Analog Digital Hybrid), bestaat uit de klasse A versterker per kanaal die de minimale stroom levert voor de hoogste frequenties. Tevens stuurt en controleert de klasse A versterker een aantal klasse D versterkers (vier per kanaal), die op hun beurt slaafs aan de klasse A versterker stroom leveren voor de lage frequenties. Tegelijk werken dus klasse A en klasse D aan de luidspreker. Het idee hierachter heeft uiteraard te maken met de superioriteit van een klasse A schakeling voor het allerbeste geluid en de kracht en efficiency van klasse D versterking. Die laatste kan, mits goed toegepast en volledig onder controle, uitermate goede resultaten leveren. In de Devialet is voor het bereiken van het grote vermogen van 2 x 240 Watt een zware conventionele voeding aanwezig. Voor de digitale circuits is een hoogwaardige masterclock voorzien, die alle kloksignalen levert voor de A/D en D/A conversie.

Waar Devialet punten scoort is op gebied van vervorming en signaal/ruisverhouding, een ongekend lage dempingfactor waardoor elke luidspreker volledig onder controle is en wordt “kortgesloten” aan de uitgang van de versterker. Dat kortsluiten zorgt voor het afremmen van ongewenste conusslingeringen en voorkomt dat de luidspreker invloed heeft op de versterker werking. In de Devialet versterker zijn de circuits via korte signaalwegen met elkaar verbonden om storing tegen te gaan. Zo is de signaalweg van het analoge signaal tussen DAC en luidsprekerklem slechts vijf centimeter lang. Het resultaat van de inspanningen van Devialet heeft collega René Smit uitvoerig kunnen beluisteren. 

Luisteren

Om de vraag of de verhalen waar zijn maar direct te beantwoorden: JA! Al bij het beluisteren van de eerste cd is direct duidelijk dat de prestaties van de Devialet D-Premier van grote klasse zijn. Home in een live uitvoering van de Canadese zanger Michael Bublé laat me een paar weken terug in de tijd reizen. Ik zit weer in het Gelredome met Michael slechts ettelijke meters voor mij op het podium. Hoewel de opname ergens anders plaatsvond is de beleving nagenoeg gelijk. De versterker weet de ruimtelijke beleving van de zaal zo goed weer te geven, inclusief kleine details als bijvoorbeeld kuchende mensen, dat het grenst aan het onwaarschijnlijke. Voor mij staan geen luidsprekers meer, maar is een podium opgebouwd waarop fysiek iemand staat te zingen. De opbouw van de stage begint al ruim voor de speakers en loopt ver naar achter door. Hetzelfde geldt voor de breedte waar het ook meters buiten de speakers gaat. Het geluid is extreem schoon en open en het maakt daarbij niet uit hoe luid er gespeeld wordt. Qua volume moet ik eerder afhaken dan de combinatie van versterker en speakers, die beiden geen krimp geven en volkomen vervormingvrij muziek blijven maken. Pas nu hoor ik waar de Audiovector S3 Avantgarde Arreté luidsprekers echt toe in staat zijn.


De Devailet D-Premier kan ook aan de wand gemonteerd worden.

Liesbeth List is een zangeres die ik enige jaren geleden live mocht aanhoren en die daarbij indruk maakte met haar, voor zo’n kleine en tengere vrouw, enorm krachtige stem. Haar album List uit 1994 bevat louter liedjes van zanger/tekstschrijver Frank Boeyen. Hoogtepunt van de cd is voor mij de track De Verzoening. De kracht die ik destijds mocht ervaren weet de Devialet versterker ongemeen goed in de luisterruimte terug te brengen. Ongeveer een halve meter voor de luidsprekers staat Liesbeth, bijna tastbaar geprojecteerd. Vaak wordt er gesproken over veel ‘zwart’ om artiesten en instrumenten, om aan te geven hoe los alles in de ruimte staat. In het geval van de Devialet is er zoveel zwart dat je als luisteraar bijna de neiging hebt de opnameruimte in te stappen en tussen de artiesten door te wandelen. Het knappe is dat hierbij de samenhang tussen de individuele instrumenten en (in dit geval) de zangeres gehandhaafd blijft. Je luistert echt naar één geheel en niet allemaal afzonderlijke delen. Lastig de samenhang te omschrijven maar met een paar minuten luisteren is het voor iedereen overduidelijk. 

Om te beoordelen of de versterker ook met niet audiofiele opnames uit de voeten kan pak ik het album De Bestemming van Marco Borsato uit de cd-kast. Het nummer Laat Het Los opent met kleine percussieve instrumenten en na enige seconden komen hier bongo’s bij. Je kunt precies horen waar de handen van de speler de vellen raken, in het midden of meer naar de randen, iets dat resulteert in subtiele klankverschillen. Wanneer Marco inzet komt deze werkelijk volledig uit het niets tevoorschijn. Vanaf de eerste noot is het raak, de stem heeft body, warmte en je hoort zijn ademhaling. De verstaanbaarheid van de tekst is heel erg goed en zorgt er in combinatie met het blootleggen van minieme nuances in de zang voor dat de rillingen over mijn rug lopen. Ik lees in mijn aantekeningen: verpletterend mooi! Na het prachtige intro gaat het lied in een hoger tempo verder en komen er telkens meer instrumenten bij. Normaal gesproken schroef ik dan het volume flink terug omdat de mix erg verandert. De instrumenten nemen de overhand, de stem van Marco wordt schreeuwerig en schuift naar de achtergrond. De Devialet versterker laat deze omslag ook feilloos horen, maar weet door de uitzonderlijke transparantie de brij die normaal gesproken ontstaat beter te ontrafelen. Daardoor blijft het tweede gedeelte van het lied beter te genieten dan ooit. 


Devialet D-Premier tijdens AV-NU 2010.

De ervaringen tot nu toe smaken naar meer. Ik maak het voor mijzelf nog gekker en pluk een ‘oude’ verzamelaar van Rob de Nijs uit de kast. In het liedje Bier Is Bitter wordt de tekst ondersteund door bijbehorende geluiden, zoals klikkende hakken en biljartballen die elkaar na een stoot raken. Normaal gesproken hoor ik de geluidjes wel, maar worden ze deels gemaskeerd door de zang en instrumenten. Nu zijn ze een volledig onderdeel van de muziek geworden. Het bonkende hart dat te horen is, wanneer hij zingt over de mooie dochter van de café eigenaar, wint enorm aan kracht en klinkt veel voller. Hoewel deze opname en ook de andere liedjes van dit album soms verre van volmaakt zijn blijven ze prima beluisterbaar. De Devialet D-Premier versterker tilt alle opnames naar een hoger plan. Slechte opnames worden natuurlijk niet beter, maar het blijft muziek en daar gaat het om. Deze versterker schiet zeker niet door naar een analytische weergave en dat terwijl het de meest onthullende versterker is die ik tot nu toe gehoord heb. De ontwerpers hebben duidelijk begrepen waar het bij muziek om draait.

Iedere cd die ik in de lade van de vM speler laat verdwijnen is een ontdekkingstocht naar nieuwe dingen, het maakt daarbij niet uit of het nu gaat om pop, instrumentale of klassieke muziek. De versterker heeft totaal geen voorkeur voor een bepaald soort muziek en kan overal mee uit de voeten. Zo wordt ik bijvoorbeeld tot tranen geroerd door de zang van Jose Carreras die de Missa Creola ten gehore brengt, smelt ik weg bij de zwoele sensuele stem van Lisa Stansfield die All Woman speciaal voor mij lijkt te zingen. De weergave is zo open, schoon en transparant dat elke nuance in de zang en instrumenten moeiteloos weergeven wordt. 

Nog meer luisteren

Na een aantal dagen luisteren naar muziek in combinatie met vM SC3R luidsprekerkabels maak ik de switch naar een set Audiovector Avantgarde kabels, die importeur Top Hifi mij welwillend ter beschikking heeft gesteld. Ze zorgen ervoor dat de complete installatie inclusief de versterker, in ieder geval op papier, van een zelfde niveau is. De eerste avond luister ik wat naar muziek, die ik de dagen ervoor ook gedraaid heb met de andere kabels, om een nieuw beeld te vormen. De tweede avond ga ik met een stapel cd’s en mijn aantekenblok zitten om notities te maken.

Een Nederlandse zangeres, met internationale allure, Trijntje Oosterhuis nam na de dood van Michael Jackson een aantal liedjes van hem op. Geen wilde, grootse arrangementen maar slechts spaarzaam begeleid door haar vaste gitarist Leonardo Amuedo werden de songs in eigen beheer opgenomen. Pas later is besloten de opnames toch uit te brengen op cd. Gelukkig maar, want de liedjes zijn stuk voor stuk juweeltjes. Ik kies voor One Day In Your Life en wordt onmiddellijk gegrepen door de fantastische weergave van de akoestische gitaar. Wat is dit uitzonderlijk realistisch. In combinatie met de Audiovector kabels komt de weergave op een nog hoger plan en kan de versterker een versnelling hoger excelleren. De microdetaillering is van uitzonderlijk niveau, iedere subtiele beroering van de gitaarsnaren is ongemeen goed te volgen. De druk die wordt opgebouwd in het laag gaat nog een stap verder dan in de oorspronkelijke set-up. Wanneer ik mijn ogen sluit en de muziek onderga, kost het mij geen enkele moeite om te geloven dat Trijntje en Eduardo daadwerkelijk in mijn woonkamer staan te spelen. De luidsprekers zijn niet meer aan te wijzen, er is nog slechts muziek die in een breed en diep beeld in de ruimte plaatst, waarbij ook de opbouw in de hoogte perfect is. 


Opengewerkte D-Premier - foto: Marc Brekelmans

Het is bijna ondoenlijk een keuze te maken uit de cd-collectie, ieder album is een nieuw luister avontuur. Op het live album Road Tested van zangeres Bonnie Raitt staat een geweldige uitvoering van de song Make You Love Me. Nog nooit waren de diverse instrumenten zo mooi geplaatst op het virtuele podium dat in mijn woonkamer wordt opgebouwd. Ieder instrument heeft duidelijk een eigen plek, zelfs kleine bewegingen van de artiesten worden hoorbaar gemaakt. Je ziet ze als het ware voor je ogen over het podium lopen. De triestheid van de tekst komt keihard binnen, met dank aan de al eerder genoemde uitstekende verstaanbaarheid en de kwaliteit van de versterker om minimale nuances in de stemmen en instrumenten feilloos bloot te leggen. Ik word letterlijk tot tranen geroerd en kan niet anders dan ademloos luisteren.


Hennie Dolleman (rechts) met de mannen van Devialet tijdens de officiële presentatie van de D-Premier in Nederland - foto: Marc Brekelmans

Het titelloze album van de Amerikaanse singer songwriter Marc Cohn is voor mij één van de mooiste pop albums aller tijden. De geluidskwaliteit van de geremasterde MFSL uitgave is daarnaast van hoog niveau. Ghost Train is de tweede track van het album en bevat veel drum en percussie. De bongo’s, die vrijwel direct vanaf het begin meespelen, staan volkomen los rechts in het beeld, iets achter de speakers. Je hoort de vellen trillen wanneer ze met de hand beroerd worden. Het geluid is vol en de laagweergave loopt heel ver door, echter zonder dat het een warme gloed krijgt. Het klinkt heel neutraal en waarheidsgetrouw. Alle instrumenten hebben hun eigen plek in het grote geheel met volledige samenhang. De stem van Marc komt soms volkomen uit het niets, hetgeen bijna een schrikreactie teweeg kan brengen. Wat de Devialet versterker met de muziek doet is zo verslavend dat ik het complete album beluister. Het gospelkoor in het bekende Walking In Memphis staat meters achter de luidsprekers opgesteld. Het klinkt cliché, iedere stem is individueel te volgen. Het unieke is dat deze versterker niet alleen in staat is de verschillende stemmen van het koor te laten horen, ze daarbij hun eigen plekje in de ruimte te geven, en tegelijk de samenhang bewaren. Is de vrije Nederlandse vertaling van de term High Fidelity niet ‘werkelijkheidsweergave’? Dat is namelijk precies wat deze versterker doet! De werkelijkheid nagenoeg perfect benaderen.

Conclusie

Weinig slaap en heel veel muziek…zo laat de recensieperiode zich het best omschrijven. Het luisteren naar muziek met de Devialet D-Premier is een unieke ervaring waar je slechts met moeite van los komt. Het is de meest schone en transparante versterker die ik ooit in mijn luisterruimte heb mogen hebben. Niets klonk eerder zo realistisch als deze prachtige Française. De versterker is in staat een drie dimensionaal beeld op te bouwen dat, mits aanwezig op het bronmateriaal, grenst aan surroundweergave. Er is niet alleen sprake van dieptewerking vanaf de luidsprekers naar achter toe bij het opbouwen van de stage, maar soms ook enkele meters voor de speakers.

Dat was zeker niet alleen het geval bij de bekende Q-sound cd’s, maar ook bij ‘normale’ opnames. De D-Premier is als geen ander in staat de luidsprekers fysiek te laten verdwijnen en de muziek volkomen los in de ruimte te projecteren. Doordat de weergave zo schoon en vrij van vervorming is, is elk detail in de opname hoorbaar zonder de prijs van een te analytische weergave te moeten betalen. Té analytisch vertaalt zich vaak in vermoeidheid bij langer luisteren en een verminderde betrokkenheid bij de muziek, iets waar ik met deze versterker totaal geen last van heb gehad. Diverse malen is uren achtereen geluisterd zonder een spoor van luistermoeheid.


Het chique display van de D-premier

In eerste instantie leek de verkoopprijs van 11.900 euro erg hoog. Afgezet tegen hetgeen het apparaat biedt mag je bijna van een koopje spreken. Naast het beest van een versterker in één van de aller-fraaiste kasten die ik ooit voor een audioapparaat gezien heb, is en kan de Devialet veel meer. Zo is er een hoogwaardige ingebouwde D/A converter waardoor je kunt volstaan met een goed loopwerk of streaming device voor muziekweergave. De veelheid aan digitale aansluitingen biedt tevens de mogelijkheid de geluidsweergave van andere digitale bronnen zoals een tv-decoder of Blu-ray speler naar een hoger plan te tillen.

De versterker is volledig en heel simpel naar uw eigen wens te configureren. Zo kan zelfs het uitgangsvermogen aangepast worden. En wat te denken van het exact aanpassen van de ingebouwde phonotrap aan het gebruikte element. Simpeler zaken als het toekennen van namen aan de diverse ingangen behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.

De Devialet D-Premier heeft in de (te) korte kennismakingsperiode zoveel indruk gemaakt op mij en de rest van mijn huisgenoten, dat we de Française met pijn in het hart weer aan de importeur meegaven. Mocht ik ooit een prijs in de loterij winnen dan weet ik in ieder geval waar een gedeelte van de winst naar toe gaat… Een schoonheid in zowel prestaties als verschijning.    

 

Gebruikte apparatuur:

vM SA230vM SACD spelerAudiovector S3 Avantgarde Arreté speakers


Bekabeling en accessoires:

Inakustik Black&White LS1002 luidsprekerkabelsInakustik AC1502-6 stekkerblokSupra Lorad netsnoerenAHP klankmoduleQuadraspire QX25 voetjesQuadraspire Q4L audiorack