Pied Piper
Out of the houses the rats came tumbling
Great rats, small rats, lean rats, brawny rats
Brown rats, black rats, grey rats, tawny rats
Followed the Piper for their lives
--Robert Browning; The Pied Piper of Hamlin (1842)
Met deze Gerbrand van Veen heb ik een afspraak voor een hi-visit die de eerste is in een nieuwe reeks van specifiek op Nederlandse hifi importeurs en fabrikanten gerichte hi-visits. Het gesprek zal plaatsvinden in Haarlem, de stad waar hij opgegroeid is en nog steeds woont. Terwijl mijn echtgenote en ik in de auto daar naartoe rijden probeer ik me een voorstelling te maken van deze op foto’s altijd wat nors kijkende man. Onwillekeurig moet ik denken aan de verhalen die de ronde doen over de animositeit tussen hem en Klaas Feenstra. Verder herinner ik me ooit foto’s gezien te hebben van zijn atelier; een inrichting met o.a. dezelfde stoelen van Marcel Breuer die ook mijn woonkamer sieren.
Net als tijdens een vorig bezoek aan Haarlem wordt er ook nu weer aan de weg gewerkt zodat we een eind door
Na de jassen opgehangen te hebben in het voorste gedeelte van het pand waar tevens de werkplaats gevestigd is, gaat hij ons voor door een tussenruimte met luidsprekerkasten in diverse stadia van afbouw en een groot bureau, om
de actieve Pied Pipers
Tegenover de houten kast staan tegen de achtergrond van een groen gordijn twee “gewone” Pied Pipers, prijzen vanaf FL. 3540,- per paar, opgesteld. Zij blijken te spelen op een installatie die zich in de houten kast bevindt. Onderdeel hiervan is ook een door Gerbrand zelf vervaardigde platenspeler met een marmeren plinth waarop ik de naam Aura ontwaar.De arm is van SME en als cartridge doet het fameuze Blue Point Special mc element dienst. Tussen de beide Pied Pipers in opnieuw een olieverf schilderij van een pianist. Ditmaal de Nederlandse pianist Wibi Soerjadi die niet onder stoelen of banken steekt dat hij vindt dat The Pied Piper de luidspreker is waarover zijn cd’s het best klinken. In zijn woning schijnt hij er eenentwintig te hebben staan. Her en der staan foto’s van Wibi of van zijn cd’s. Tegen de wand recht tegenover de installatie hangt nog een groot olieverf schilderij van een violiste waarin ik Emmy Verheij meen te herkennen; ook zij is een groot fan van The Pied Piper. Dit is ook de hoek waarin de Home Theater set opgesteld staat. Twee gewone Pied Pipers met een in een meubel geïntegreerde Pied Piper center speaker en twee Pied Piper achter luidsprekers. Het meubel meet 67 x 95 x 50 cm ( HxBxD ) maar kan ook in andere maten geleverd worden. In het meubel is verder ruim plaats voor vier componenten met standaardmaten. De center luidspreker heeft een impedantie van 6 Ohm, een rendement van 92 dB/1Watt/1m en een frequentiebereik van 28-50000 Herz. De achter luidsprekers hebben een impedantie van 8 Ohm, een rendement van 90 dB en een frequentiebereik van 50-15000 Hz. Afmetingen: 50 x 22 x 30. ( HxBxD) Gerbrand haast zich te vertellen dat de meest optimale home theater opstelling zich bevindt in de kelder van de “Shop” aan de Grote Houtstraat. Deze winkel wordt gerund door de gebroeders Marc en Alexander Nijholt. Aanvankelijk bouwden zij in licentie Pied Pipers in hun winkel in Almere. Nu zijn zij opgenomen in TSN en verkopen zij via hun winkel in een winkelstraat in Haarlem.
Gerbrand nodigt ons uit om te gaan zitten en zet muziek op. Daarbij grijpt hij meteen naar zijn meesterstuk; de actieve Pied Pipers in combinatie met de Sony, waarover hij overigens uitsluitend normale cd’s draait deze middag, en de Vincent voorversterker. Hij vertelt dat hij voor deze voorversterker gekozen heeft omdat er gebruik gemaakt wordt van onderdelen van Europese fabrikanten zoals Siemens en Alps. Zelf vervangt hij enkele weerstanden voordat de voorversterker
Vervolgens begint hij aan een sessie zoals hij die bijna dagelijks heeft voor potentiële klanten.Hij begint dan met een opname van Spike Jones uit 1943. Een opname die, zo zegt Gerbrand “beestachtig goed” verdoekt is. Dan stapt hij over naar één van de eerste uitvoeringen van “Ne me quite pas”van Jacques Brel. Ook neemt hij vaak de carrière van “old blue eyes” Frank Sinatra als leidraad.De hele audiofiele geschiedenis is af te lezen uit de carrière van deze Sinatra. In de opnames van net na de oorlog met orkesten van Billy May en Nelson Riddle hoor je dat de entertainer Sinatra en het orkest naar elkaar luisteren en op elkaar reageren. Je hoort diepte etc. door de opname met twee microfoons. Met het kopen van zijn eigen studio en platenlabel Reprise hoor je dat het verandert in meersporen techniek waarna de pingpong effecten optreden. “That’s life” is daar een mooi voorbeeld van.Hammond orgel in het ene kanaal en het achtergrondkoortje in het andere kanaal. Het latere werk van hem is in studio’s opgenomen en daar kwam helemaal geen interactie meer aan te pas. Dit blijkt o.a. uit het feit dat Sinatra in zijn latere opnames alleen nog maar reageert op het orkest terwijl hij in zijn eerste opnames steeds voorloopt op de melodie.
Gerbrand demonstreert
Als wij daar ongeveer een uur zitten komt er een uit Sneek afkomstige potentiële klant binnen waarna mijn vrouw en ik ons naar
Terwijl hij met Gerbrand richting uitgang loopt blijven mijn vrouw en ik achter terwijl wij luisteren naar de muziek. Onderwijl bedenk ik me dat we hier niet te maken hebben met een echte techneut. Deze man gaat niet af op metingen etc. Hij komt uit een zeer muzikaal nest, zijn broer speelt orgel en heeft een eigen muziekschool gehad, en zelf bouwt Gerbrand al van jongs af aan luidsprekers en radio’s waarbij afgaat op zijn oren die prima in orde zijn. Al op 14-jarige leeftijd liep hij met kabels door het Haarlemse concertgebouw en op 16-jarige leeftijd won hij een prijs voor de compilatie geluidsopnames à la André van Duin die hij op dat moment maakte. Dat was zijn grote hobby en ook daarna heeft hij op dat gebied nog enkele belangrijke Europese prijzen gewonnen. Die vaardigheid heeft hij later o.a. nog gebruikt bij zijn werkzaamheden voor de ziekenomroep in Haarlem; radio Parade van Jan Steeman, nu in Hilversum directeur van radio 3. En hoewel hij eerst de grafische school doorlopen heeft en ten gevolge daarvan ook in staat is om schitterende foto’s te maken, hij heeft ook nog gewerkt bij uitgeverij Spaarnestad, is hij, na een onderbreking waarin hij een groothandel voor gereedschappen had, uiteindelijk teruggekeerd op het gebied waar zijn passie ligt; de muziek.
Niet voor niets heeft hij meegewerkt aan het uitbrengen van een aantal cd’s. Zo is zijn meest recente project een samenwerking met Fritz de With van STS. Samen hebben zij een SACD opname uitgebracht van een in een Haarlems jazzcafé opgenomen optreden van een band met de naam Siegfrieds Swingmates. In dit door Philips en Siltech gesponsorde project werd gebruik gemaakt van Siltech kabels en werden ook de gebruikte Pied Pipers intern bekabeld met Siltech bekabeling in plaats van de gebruikelijke 1,5 kwadraat kabels die van Veen normaliter gebruikt. Gerbrand gelooft niet in de kabelgekte en levert zelf zijn eigen interlinks tegen een, zeker wanneer je het afzet tegen kabelmerken als Siltech, schappelijke prijs.
Als hij de man uit Sneek uitgelaten heeft richt Gerbrand zich bij binnenkomst op de twee mannen die inmiddels in de surround hoek plaats genomen