(Gesponsord artikel)

Bult Beeld & Geluid


Bert Dekker | 18 februari 2008

Stel, je hebt een winkel om trots op te zijn. Het assortiment is met de grootste zorg samengesteld, het team bestaat uit dolenthousiaste mensen met grote kennis van zaken en de service … die staat op een eenzame hoogte. De etalage mag er zijn en de facade van de zaak is om door een ringetje te halen. Alle ingrediënten voor een succesverhaal, althans, dat zou je zeggen.

Mijn bezoek aan Bult in Veendam leert me dat dit een te eenvoudige voorstelling van zaken is. Het schrijven van een succesverhaal vereist anno 2008 toch nét weer een andere aanpak en in die zin was mijn bezoek aan Bult ook heel leerzaam. Lees met ons mee hoe men er in het hoge noorden in slaagt de betere audio en video onder de belangstelling te brengen bij het grote publiek – en met veel succes!

Soms moet je er wat voor over hebben om actief op zoek te gaan naar de witte raven in AV-land. Na ongeveer 4 uur rijden kom ik aan in Veendam na een autorit die me helemaal van zuid- naar noord voert. Parkeren is geen probleem. De zaak is gevestigd midden in het winkelcentrum van het knusse stadje, en parkeerplek is er meer dan genoeg. En, last but not least, ook nog (bijna) gratis.

De fraaie façade nodigt uit voor een nadere eerste kennismaking. En die is bijzonder geslaagd: het ruime pand nodigt je als het ware vanzelf al uit om verder naar binnen te gaan. Tijd om alles goed in me op te nemen heb ik niet: Menso Bult, de eigenaar van de zaak, heeft me al opgemerkt en heet me welkom. We nemen even tijd voor een kop koffie, aangezien zo`n lange autorit goed in de benen gaat zitten. Ondertussen schuift Edwin Gaikema, de bedrijfsleider van Bult, ook bij het gesprek aan.

Ik complimenteer Menso en Edwin met het fraaie winkelpand. Een eerdere afspraak voor een Visit, alweer bijna driekwart jaar geleden, was afgezegd daar er een fikse verbouwing op het programma stond. Het is het wachten waard geweest, de zaak ziet er heel overzichtelijk uit. Menso lacht: “Het mooiste plekje van de zaak krijg je dadelijk te zien. Maar zoals je zegt: we zijn ook heel blij met het resultaat van de verbouwing. We hebben de zaak nu een stuk overzichtelijker kunnen inrichten dan voorheen. In ieder geval zijn we volop in ontwikkeling, de zaak lijkt in niets meer op de zaak die ik aantrof toen ik hem ongeveer 13 jaar geleden overnam. Bult was destijds een eindje verderop in de straat gevestigd. Het was een klein stereowinkeltje waar niet veel leven meer in zat. Na de overname heeft het een nieuwe impuls gekregen, zeker nadat we ongeveer acht jaar geleden het huidige pand betrokken.” Edwin: “Die eerste periode heb ik niet meegemaakt omdat ik pas ongeveer anderhalf jaar werkzaam ben als bedrijfsleider bij Bult. Daarvoor heb ik ook meer dan 10 jaar in de audiobranche gewerkt. In ieder geval is het leuk om te ervaren hoe snel de wereld van de betere audio en video verandert. Het is ons streven om deze verandering ook te vertalen, niet alleen in ons aanbod, maar zeker ook onze benadering.”

Wensen van mensen

Menso geeft aan dat niet alleen de techniek is veranderd, maar ook de vragen en de eisen van de consument. “Tot nog niet eens zo lang geleden was de AV-wereld niet zo complex als nu. In de kamer stond een tweekanaals audiosysteem en op het dressoir stond de TV waar een VHS videorecorder op aangesloten stond. Zo overzichtelijk als het toen was is het nu allang niet meer. Multichannel, multiroom, home automation, domotica: het wordt er voor de consument niet makkelijker op. Je kunt wel stellen dat dit ook grote gevolgen heeft voor de vragen die we krijgen. Het is een feit dat de moderne consument steeds minder vragen stelt over de apparatuur zelf, maar veel meer vragen heeft over een OPLOSSING waar hij naar op zoek is. Zo is hij bijvoorbeeld op zoek naar een AV systeem dat naadloos integreert in de inrichting van de woonkamer, terwijl het hele AV systeem ook te bedienen is met hetzelfde systeem waarmee ook de verlichting van het huis bediend kan worden.

Uit veel vragen die we krijgen valt dan ook af te leiden dat de directe leefomgeving van de consument steeds belangrijker wordt en dat de oplossingen die dat mogelijk moeten maken steeds complexer worden. Het volstaat daarom ook niet meer om alleen maar een assortiment AV systemen aan te bieden zonder die faciliteiten die dit mogelijk maken. De klant heeft er niets aan als hij alleen het plasmascherm koopt: het ding moet immers ook nog eens stevig en met beleid worden opgehangen. Daar zijn ook goede oplossingen voor en het onze taak de klant daarin ook goed te begeleiden. Soms moet een heel AV systeem worden geïntegreerd in een woonhuis en dat moet door de juiste mensen onder een goede begeleiding plaatsvinden."

Edwin: “Er is inderdaad een flinke verschuiving gaande. Heel veel vragen die we krijgen hebben inderdaad niet meer zo veel met AV alleen te maken. In feite krijgen we steeds meer vragen over woongenot. Het AV systeem maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Sterker nog: van het AV systeem wordt in belangrijke mate geacht dat deze een belangrijke bijdrage levert aan het woongenot dat de klant voor ogen staat. Vandaar dat AV een steeds groter deel gaat uitmaken van de woonwensen van de moderne consument. Wij kunnen daar niet bij achterblijven en vandaar ook één van de hoofdredenen van de fikse verbouwing die we achter de rug hebben.”

Totaalconcept

Tijd voor een rondleiding in de zaak. Snel wordt me duidelijk dat het assortiment ruim is, heel erg ruim. Ook treffen we hier zeker niet het standaard assortiment aan. Nee, wat te denken van Cambridge Audio, Thule, Elac, Primare, Arcam en ga zo maar door. Ook kun je niet alleen voor het betere geluid bij Bult terecht, ook voor het betere beeld. Er is meer dan genoeg keuze uit schermen van ondermeer Pioneer, Sharp, Panasonic en dergelijke. Achterin de zaak treffen we een grote ruimte aan waar een groot aantal AV componenten uit de duurdere prijsklasse staan opgesteld. Ook degene die op zoek is naar apparatuur uit het hogere prijssegment kan bij Bult kiezen uit een ruim en uitgewogen assortiment, bestaande uit louter topmerken.

Menso kijkt me aan en geeft aan dat het nu tijd is om de mooiste ruimte van de zaak te gaan bekijken. We besluiten naar de bovenverdieping te gaan. Nu begrijp ik precies wat Menso en Edwin bedoelen. Plots heb ik niet meer het gevoel in een AV-winkel te gast te zijn. De ruime bovenverdieping heeft meer weg van een fraaie toonzaal waar een aantal bijzonder geslaagde woonopstellingen te vinden zijn. Je voelt er een sfeer die veel meer weg heeft van een fraai geoutilleerde woonkamer dan van een AV-zaak. De term “luisterruimte” is hier ook niet op zijn plaats: niet zozeer de apparatuur staat hier in de spotlights, maar veel meer het totaalconcept. “Ervaren” staat hier meer centraal dan “luisteren” en “kijken” alleen. Hoe dan ook, je kunt hier heerlijk onderuit gezakt lekker genieten even weg van alledag. Eigenlijk precies waar audio en video voor zijn bedoeld realiseer ik me.

Luisteren en kijken staan in deze ruimte op een hoog niveau en dat heeft voor een groot deel ook te maken met het uitgekiende assortiment dat ik in deze ruimte aantref. Primare, Audio Physic, B&W, Rotel. Stuk voor stuk merken die garant staan voor luistergenot op hoog niveau. Het grote scherm toont Robbie Williams in HD, en ondanks dat het beeld en geluid niet echt storend zijn tijdens het gesprek valt me wel op dat het fraaie beeld en de mooie sound de indruk wekken deel uit te maken van het live concert dat op het fraaie plasmascherm getoond wordt. Echt “erin” komen gaat niet omdat de aandacht vooral naar het gesprek uitgaat. Ik heb echter sterk het gevoel dat ik er wel middenin zou zitten als ik alleen zou zijn…


Onderuit gezakt

Menso: “Ik ben blij dat je hier zelf kunt ervaren dat de betere AV zoveel meer is dan beeld en geluid alleen. Die ervaring staat hier centraal. Vandaar ook dat we een aantal jaren geleden het initiatief hebben genomen om dit samen met het Dagblad van het Noorden in een breder verband te trekken, een soort Firato te organiseren. Een beurs leek dan ook de beste oplossing. Samen met een aantal importeurs hebben we het initiatief genomen om de organisatie van het Beeld- en Geluid-plein op de jaarlijkse Woonbeurs “Wonen en Co.” in de Martinihallen in Groningen op ons te nemen.

Een behoorlijke klus, gezien de grootte van het vloeroppervlak; meer dan 1200 vierkante meter. In 15 ruimtes laten wij de bezoeker kennis maken met fraaie woonoplossingen waar AV apparatuur in centraal staat. Al lopende over het plein kan men zich een beeld vormen welke plek beeld en geluid in de eigen woonomgeving zou kunnen hebben. De consument heeft steeds minder tijd om thuis heerlijk onderuit weggezakt te genieten van beeld en geluid, maar de spaarzame tijd díe hij heeft wilt hij dan zo aangenaam mogelijk beleven. En daar heeft hij best wel wat voor over, dat is althans de trend die wij steeds meer waarnemen."

Wonen en Co beurs

Menso vervolgt: "De vorige beurs in 2007 stond in het teken van Hollywood en was een groot succes. Meer dan 55.000 mensen bezochten de beurs. Het Beeld- en Geluid-plein werd goed bezocht maar dat is niet zo verwonderlijk: waar kun je immers de wereld van film, glitter and glamour beter beleven dan op die plek waar je ook echt kunt genieten van film en geluid met je ogen en je oren. Niet alleen de topklasse apparatuur die opgesteld stond, maar zeker ook de aankleding heeft absoluut veel toegevoegd aan het succes van het vorig jaar. De medewerking en de ondersteuning van de importeurs was fantastisch. Zij maakten het mogelijk dat we een compleet aanbod AV konden tonen aan het publiek. De reacties van de bezoekers waren erg positief, en zelfs meer dan dat. Tegen sluitingstijd brak het feest hier goed los, op een gegeven moment werd er zelfs gedanst!

Het enthousiasme dat we het vorig jaar hebben ervaren is een sterke motivatie om opnieuw goed uit te pakken tijdens de woonbeurs dit jaar. Het thema van de woonbeurs is verleiding. Even weg uit de realiteit van alledag. En dit jaar gaan we een heel eind verder weg: het Beeld- en Geluid-plein staat dit jaar geheel in het teken van Japan. Even ontsnappen uit de dagelijkse hectiek die inherent is aan onze Westerse levensstijl. Genieten van de charme van de Japanse levensstijl. We gaan ervan uit dat de beurs dankzij de medewerking van onze importeurs zeker weer een groot succes zal gaan worden.

Hoe anders de stijl ook zal zijn vergeleken met het vorig jaar, de uitgangspunten blijven ongewijzigd. Genieten en beleven in je eigen woonomgeving staat dit jaar ook weer centraal. De Woonbeurs is dan ook voor ons hét evenement waar we dit aan het publiek duidelijk kunnen maken. En dat die woonomgeving steeds belangrijker wordt merken we zeker aan de reacties. Het Beeld- en Geluidplein wordt bezocht door het hele gezin en het is al lang niet meer zo dat alleen vader kiest voor beeld en geluid in huis. Ook de fabrikanten gaan steeds beter snappen dat goede elektronica ook fraai vormgegeven kan worden en absoluut iets kan toevoegen aan het woongenot. Waar anders dan op deze beurs kunnen we deze mooie ervaring meegeven aan het grote publiek?”

Tot slot

We besluiten het gesprek in de fraaie ruimte boven af te ronden. Het is me duidelijk dat Menso en Edwin een heel heldere en uitgesproken mening hebben over de onderwerpen AV en wonen. Ik begrijp nu heel goed waar ze al die energie vandaan halen om ieder jaar weer de beurs te organiseren, toch een behoorlijke klus die telkens weer maanden voorbereidingstijd kost. Een dergelijke megaklus kan pas slagen als men een enorme passie heeft en motivatie aan de dag legt, en ja, het is me wel duidelijk geworden dat men dat bij Bult zeker heeft!

De tijd is omgevlogen zonder dat we het echt in de gaten hadden. Het wordt tijd om te gaan, ik heb nog een lange autorit voor de boeg. Daarbij staat ook bij Bult de tijd niet stil, de beurs komt langzaam maar zeker dichterbij, en er is nog werk genoeg te doen. Ik dank Menso en Edwin voor hun tijd en gastvrijheid en, last but not least, wens ik ze heel veel succes met de beurs!