Apple Store Amsterdam geopend


Sander van der Heide | 03 maart 2012 | Fotografie Sander van der Heide | Apple

Vanaf zaterdag 3 maart, 10u heeft ook Nederland een Apple Store, op het Leidseplein in Amsterdam. Naast MacBooks en iPads heeft de Apple Store ook hifi en personal audio in huis. Een aantal dagen geleden mocht de pers alvast een kijkje komen nemen, en HiFi.nl was erbij. 

Precies honderd jaar geleden opende het modehuis Hirsch & Cie haar kledingwarenhuis aan het Leidseplein in Amsterdam. In dit gebouw wordt vandaag weer een warenhuis geopend, met ditmaal geen kleding in de schappen, maar iPods, iPads & iPhones. Waar eens de dames uit de betere kringen hun robes lieten aanmeten, kan men nu advies op maat krijgen over Alles Apple. Vandaag opent Apple de deuren (en hoe) van haar `Flagship` Apple Store in Amsterdam, afgelopen donderdag ging ik alvast langs voor een impressie.

Glas
Voor wie nog nooit in een Apple Store is geweest, het is een ervaring op zich. Voor de Applefan een bedevaartsoord, voor de rest een winkel die in twee opzichten andere winkels overstijgt: inrichting en organisatie. Beiden dragen duidelijk het stempel van wijlen Steve Jobs, en wie de biografie van Steve Jobs heeft gelezen, weet hoe hij bezeten was met de uitstraling en uitwerking van het interieur, de afhandeling van de aankopen en de indeling van producten.

Bij binnenkomst stuit je tegen de imponerende glazen wenteltrap, die zo kenmerkend is voor de grote Apple Stores. Om deze constructie zo te maken zijn speciale technieken ontwikkeld en zelfs speciaal glas om uit zo min mogelijk glasplaten dit bouwwerk op te zetten. Dit alleen is al de moeite van een bezoek waard, maar kijk goed uit waar je loopt, ik liep namelijk al tegen een rand onderaan de eerste omwenteling op. In de andere stores staat daar een railing of bankjes.

Op de grond de kenmerkende grote grijze tegels met daarop grote houten tafels die over het algemeen zes producten per tafel tonen. Apple Store Amsterdam is met ruim driehonderd medewerkers ruim opgezet en zo kan je per product soms wel vier of vijf van dit soort tafels tegenkomen. Doel is dat elke bezoeker zo snel mogelijk een product kan uitproberen, zonder lang te hoeven wachten dat een ander voor hem nog bezig is met dat product.

Indeling
De benedenverdieping behelst ongeveer tien tafels met MacBooks, tien tafels met iPads en tien tafels met iPhones. Achterin zijn ook nog wat iMacs en MacBook Pro`s te vinden, maar deze delven duidelijk het onderspit. Op de tweede verdieping draait met meer om service. Vanaf de glazen wenteltrap loop je tegen de grootste Genius Bar van de wereld aan: twintig meter lang met plaats voor 34 medewerkers.

Je kunt hier terecht met vragen over apple producten, maar ook voor technische hulp. In het gebouw is namelijk ook een technische dienst aanwezig en het streven is dat de klant kan wachten op een reparatie van elke Apple product, waar ook maar gekocht. Een afspraak bij iemand van de Genius Bar kan gemaakt worden via een speciale app of op één van de Macs in de winkel. Je kan zelfs een paar dagen van te voren via de website een afspraak maken.

Tegenover de Genius Bar zijn speciale eenheden gemaakt waar je `one to one` advies en hulp kan krijgen. Er is zelfs een One to One-lidmaatschap (€99 euro per jaar, beschikbaar als je bij Apple een Mac koopt), waar men je helpt je Mac te configureren tot aan begeleiding bij moeilijke projecten. Ben je nieuw op het gebied van Macs, dan is er een speciale Start Up hoek. 

Hifi en personal audio

Helemaal aan de andere kant hiervan, voorbij de Genius Bar, was het gedeelte waar ik het langst ben blijven hangen: de accessoires. Aan de wanden verschillende hoesjes, kabeltjes, opladers en toetsenborden.

Daarvoor alle dockingspeakers, koptelefoons, in-ears en harddisks. Alles laag geplaatst in lange lage kasten, want bovenop deze kasten vind je hetzelfde concept als beneden bij de tafels, acht producten per kast om uit te proberen.

De witte P5 van Bowers & Wilkins, exclusief bij Apple deze maand binnenkort meer)
(foto: Rogier Visser, OneMoreThing)

((c) Bastiaan Vroegop, iPhoneclub.nl)

Voor de koptelefoons betekent dat helaas ook acht dezelfde koptelefoons per tafel: acht keer Bose OE21 of acht keer Beats by Dr. Dré. Bij de speakerdocks was gelukkig meer variatie: een paar Jamboxes van Jawbone, B&W Zeppelin Air, Altec Lansing, Libratone, JBL, Loewe en Philips. Alles aangesloten en uit te proberen met je eigen iPhone of variatie hierop. Overigens zijn de aansluitingen van de koptelefoons makkelijk los te halen, zodat ze samen met je eigen apparaat zijn uit te proberen.

Betalen met een app
Ben je er eenmaal uit en wil je iets kopen, dan hoef je niet eens naar een kassa toe. Er is een speciale Apple Store app met meerdere functies, maar bovenaan vind je de EasyPay-functie, het beste te vergelijken met de handscanner van Albert Heijn, maar dan op je iPhone. Het scanproces is ongelooflijk snel, nog voordat ik een product duidelijk kan uitlezen werd deze herkend en kreeg ik meteen de productinformatie, foto`s en de mogelijkheid het product te kopen, op dezelfde manier als je ook in de App Store zou doen, gekoppeld aan je Apple ID. Je kan alle accessoires dus meteen pakken, scannen en met het betaalbewijs op je telefoon het pand weer verlaten. Nergens waren detectiepoortjes te bekennen en ook hier verwacht men dus dat de klant eerlijk handelt, hetgeen steeksgewijs bij de uitgang wordt gecontroleerd.

Actieve winkel
Er is eigenlijk elke dag wel wat te doen in de Apple Store. Workshops als "Aan de slag met GarageBand", "Meer doen met een Mac" of "Films maken voor kinderen". Voor dit laatste dien je via de website van de winkel in te schrijven. Op de begane grond wordt af en toe ook ruimte gemaakt voor speciale events als "Iphoneografie", presentaties van professionals en netwerkevents. Voor de creatievelingen die wat verder op de materie willen ingaan zijn er ook nog Pro Labs, waar programma`s als Logic Pro, Aperture en Final Cut Pro worden uitgediept.

Personal Audio
Wat me opviel is dat het hele pand qua producten gericht is op de persoonlijke ervaring. One-to-One-advies, maar ook One-on-One met de producten, zelfs de audio doet daarin mee. Een product als Apple TV lag opgestapeld bij de toetsenborden en trackpads. Geen mogelijkheid dus om dat in een huiskamersituatie te bekijken. Moet er straks nog een stuk van de winkel worden omgebouwd, als Apple nog echt met een eigen TV op de markt komt?

Noot van de redactie: in het foto-album in de linkernavigatie of op de Google+ pagina van Sander vind je meer indrukken van de nieuwe Apple Store. Voor meer informatie kun je terecht op de website, of natuurlijk op de HiFi.nl Special Page