Audiac Home Cinema met Arcam en Revel


Rob Nijman | 16 mei 2012 | Arcam

Het is onduidelijk wie er eerder mee kwam, importeur Audiac of onze redactie van HiFi.nl –in alle eerlijkheid hebben we het natuurlijk allebei afgekeken van Veronica– maar het is in ieder geval bij beide partijen Meimaand Filmmaand. Tijd om bij Audiac langs te gaan!

We hebben het overigens Beeldmaand genoemd, omdat er toch vooral een focus is op de hardware achter het medium, maar het idee is hetzelfde. Dus staat de gehele maand in het teken van beeld in het algemeen, film in het bijzonder en de beste manier om te genieten van beiden. Bij Audiac komt dat tot uiting door twee luisterruimtes in te richten met maar liefst drie Home Cinema opstellingen, uiteraard oplopend in kwaliteit (en prijskaartje). Omdat deze thuisbioscoop hand in hand gaat met het thema dat we deze maand uit willen dragen, zijn we maar eens een kijkje gaan nemen in Nieuwegein.

De luisterruimtes zijn bijna onherkenbaar ten opzichte van de vorige keer, toen er een demonstratie met de Simple Audio Roomplayer werd gegeven. Logisch op zich; er zaten ongeveer drie dagen werk in het installeren van deze bioscoop. Het resultaat: een kleine ruimte met twee in-wall luidsprekers, een center en twee backchannels aangestuurd met de Arcam AVR360 en BDP100-combi op een 50 inch Panasonic, en een grote ruimte met in totaal, even goed tellen, twaalf luidsprekers, vier subwoofers, twee Arcam AVR600 receivers en een Sony projector op een scherm van zo’n twee-meter-veertig. Let wel, die luidsprekers en dubbele receiver in de grote ruimte zijn onderdeel van twee verschillende opstellingen, om gemakkelijk te kunnen schakelen tussen de twee sets; alleen de Blu-rayspeler (ook hier de BDP-100) wisselt van receiver tussen de demo’s door. Maar laten we beginnen in de kleinere ruimte.

Er is gekozen om zowel in de kleine ruimte als met de kleinere set in de grote ruimte met vergelijkbare speakers te spelen, zodat vooral het (toch wel duidelijke) verschil tussen de AVR360 en de 600 opvalt. In de muur aan weerszijden van het televisiescherm vind je de Revel W560 in–wall speakers, in het midden aangevuld met de C10 centerspeaker. Voor de achterkanalen staan er twee M8 surround luidsprekers, en de subwoofer is de B120 – die ook wireless opties heeft, maar hier met een kabel is aangesloten. Bron en versterking is zoals gezegd de nieuwe AVR360 (die we momenteel uitgebreid testen) en de BDP100 die we eerder bespraken in combinatie met de AVR400.

De eerste demonstratie is een scène uit Kung Fu Panda 2, gekozen voor de dialoog en de akoestiek (een grot met water) in het eerste deel, en een vrij complexe actiesetting in het tweede stuk. Het stemgeluid is helder en gedetailleerd. Wat ook opvalt is het realisme en de coherentie van het aansluitende geweld, zowel in beeld als in geluid. Dat belooft wat voor de volgende demo.

De Revel M8 achtergrondspeaker, hier op de voorgrond.. (klikbaar)

Tijd voor de volgende stap. In de grote ruimte wordt dezelfde scène gespeeld, nu op de ‘kleinere’ van de twee opstellingen die je hier vindt. De AVR600 met vijf Arcam Muso speakers en de Arcam Logo subwoofer. Er zit meer realisme in het geluid en het verschil is dus al duidelijk, al kun je dat op papier niet stellen over de luidsprekers (sterker, de opstelling in de kleine ruimte is misschien zelfs iets beter.) De dialoog ‘spreekt’ meer en de actiescènes komen harder van het scherm. Dat is vooral de verdienste van de AVR600, die veel meer energie en dynamiek haalt uit vergelijkbare speakers. 

De drie Muso voorkanalen bij elkaar gezet, met de Arcam Logo sub

The Big Guns

Het gemakkelijkst te duiden verschil is de beleving; je zit meer in het verhaal en merkt nog maar eens hoe belangrijk de rol van audio is bij de beleving van video. Niet voor niets wordt er in bioscopen behoorlijk geïnvesteerd in de mogelijkheden voor en technieken achter geluidsweergave. Een groot beeld komt ook volgens Audiac pas tot zijn recht als het wordt ondersteund door een goed audiosysteem. De reden ook dat er niet voor een driedimensionale opstelling gekozen is terwijl zowel de AVR600 en de projector dat wel aankunnen (al heeft Audiac ook nog een beperkt aantal niet-3D AVR600`s die Arcam dealers momenteel voor een speciale prijs met de BDP100 aanbieden); ze zijn van mening dat een goede holografische audiobeleving je dieper in de wereld van film slingert dan een 3D-bril.

Tweemaal de AVR600, met in het midden de BDP100

De grote set dan, die dat moet bewijzen. Uiteindelijk toch de voornaamste reden even langs te gaan; het is niet iedere dag dat je naar een home cinema systeem van zo’n 65.000 euro kunt luisteren. Het elftal? Twee Revel Ultima Studio2 luidsprekers met de Ultima Voice2 er tussen (onder het scherm geplaatst en op dezelfde afstand van de luisterpositie als de twee Studio’s), vier Revel Ultima Gem2 speakers, drie (!) subwoofers (eenmaal de Revel Performa B15, tweemaal de B15a). Aanvoerder is uiteraard de AVR600 weer, met de BPD100 Blu-rayspeler als twaalfde man.. pardon, als bron. De projector tot slot is de Sony VPL-VW200 (recensie!). Het spel kan beginnen.

De Revel Ultima Studio2 aan weerszijden, met de Revel Ultima Voice2 in het midden

Op zoek naar de opvallendere verschillen is het eerste wat duidelijk wordt opnieuw de mate waarin de combinatie van beeld en geluid je in het verhaal trekken. Binnen een half uur zit je voor de derde keer naar dezelfde scène te kijken, maar pas nu heb je het idee dat je er helemaal in zit. De dialoog is kraakhelder en volledig realistisch – ondanks dat je naar een pratende panda en wasbeer zit te kijken – en tijdens de actie spelen de verschillende componenten van de opstelling een eigen rol in de vertaling van de individuele audio-elementen; een klap hier, een instrument daar, pijlen, zwaarden en andere wapens die je voorbij vliegen.. Het is een kakafonie van geluid die qua complexiteit alleen geëvenaard wordt door de opeenstapeling van kolderiek spektakel op het scherm, maar er is ruimte voor alle losse onderdelen.

Één van de slotscènes van Kung Fu Panda speelt zich af in een haven, waarbij het water haast voelbaar rondkabbelt en je bijna geneigd bent je voeten op te trekken. Wanneer er tijdens de geanimeerde (…) strijd een salvo kanonskogels afgevuurd wordt, is meteen duidelijk waarom de achterste Gem’s in lijn staan met de twee Studio’s vooraan; de ruimte wordt erdoor ‘gerekt’ en je krijgt een lange fly-over van het geluid. Dit vraagt zeker om meer!

Revel Ultima Gem2, één van de vier achterkanalen (klikbaar voor de on-wall variant)

Uiteraard wordt er op deze set ook meer geserveerd. De getekende jungledieren worden vervangen door CGI-monsters in J.J. Abram’s Super 8. Opnieuw is het realisme akelig, maar ook hier op een goede manier. Tijdens een uitgerekte scène met een bus met kinderen die na een achtervolging met het monster crasht, schraapt het ijzer van het voertuig over het asfalt en dwars door je heen, terwijl het geluidsbeeld minstens zo debet is aan de spanning die volgt als de verwikkelingen op het scherm. Door de positie van de drie subwoofers ontstaan er geen gaten in het laag, waardoor de achtergronddreun als een deken over de vloer getrokken wordt, terwijl je ook nu aan de opstelling van de voor- en achterkanalen merkt hoe het geluid de ruimte vult. Kippenvel.

Als toetje volgt een serie Pixar shorts op een (aan te raden!) verzamelschijfje van de animatiestudio, waarbij de opstelling erin slaagt een laag toe te voegen aan de toch al zeer complete korte filmpjes. Doen we er nog één, of laten we het hierbij..?

We doen er nog één.

Het is de hele maand Beeldmaand op HiFi.nl! Je vindt de items dagelijks op de voorpagina, op onze Beeld Special, en via de tag Meimaand Beeldmaand.