Siltech Mxt Professional New York interconnect


René van Es | 25 juli 2002 |

A trip to the Big Apple
Als je als auteur veel e-mail wilt ontvangen, dan schrijf over kabels en over interconnects. Het lijkt wel eens op dat audiominded Nederland alleen maar opgewonden raakt van kabels en vergeet wat apparatuur in een set behoort te doen. Persoonlijk beschouw ik een kabel als een component in een set die zich liefst neutraal gedraagt en optimaal signaal transporteert. Niets meer en niets minder. Op die manier hoor ik wat de apparatuur verandert of toevoegt aan het signaal en krijg ik een zo goed mogelijk beeld van de elektronica. Dat streven naar neutraliteit blijft een streven. Elke kabel zal het signaal in enige vorm beïnvloeden en het is een utopie te geloven dat een “straight wire without gain” bestaat. Ook de onderhanden Siltech Mxt Professional New York “doet iets” maar “doet iets minder” dan anderen. Lees hoe ik dat ervaar.

Technologie

Mxt is een directe afgeleide van de dure G3 en G4 Siltech kabels. Drie materialen zijn gecombineerd tot een geleider. Ten eerste is dat zeer zuiver koper dat samengeslagen de kern vormt van de kabel. Tussen de koper strengen zijn in de New York drie strengen G3 zilver/goud meegevlochten. De zilver/goud geleider wordt gemaakt door tijdens het zuiveren van het zilver, goud toe te voegen aan het gesmolten metaal. Dat goud vult de ruimtes tussen de zilverkristallen. Hierdoor krijgt de streng een zeer lage weerstand. Als het signaal van kristal naar kristal moet overgaan, zorgt het goud voor een natuurlijke brug. Mede daardoor zal het signaal niet door de kabel gaan “zwerven” maar een rechte lijn volgen.De verbeterde elektrische eigenschappen verlagen de signaal/ruis verhouding in de kabel en de vervorming. Prettige bijkomstigheid is dat het materiaal er mechanisch sterker van wordt. Omdat elektronen altijd de weg van de minste weerstand volgen zal het delicate signaal voornamelijk door de G3/G4 strengen zijn weg vinden en blijven de koperstrengen beschikbaar als er power geleverd moet worden. Om de gevormde kern wordt Teflon geextrudeerd. Daaroverheen gaan twee lagen koperdraad, de buitenste laag wederom voorzien van drie strengen G3 zilver/goud. De twee lagen zijn bewust niet gevlochten maar in tegengestelde richting om het Teflon gedraaid. Onderzoek bij Siltech wees uit dat gevlochten geleiders vervorming veroorzaken. De zo opgebouwde afscherming tegen o.a. RFI is voor de New York 98%. Met andere woorden, vergelijk de afscherming met gaas, dan zijn er maar 2% gaatjes en 98% is dicht. Hogere mate van afscherming lukt alleen door de signaalleider door een gesloten holle buis te voeren. Aan beide zijden zijn hoogwaardige connectors gebruikt die een stevige verbinding maken. De soldeerverbindingen zijn uiteraard gemaakt met Siltech zilversoldeer. Wat technische gegevens tot slot, weerstand 0,0028 Ohm/meter. Frequentiebereik DC-50 Mhz binnen 1 dB. Blokgolfweergave perfect tussen 0 en 30 Mhz. Capaciteit en inductie zijn zo laag mogelijk gehouden. Buiten diameter van de kabel is 8,5 mm. De kabel is redelijk buigbaar en redelijk soepel.

Siltech Mxt Professional New York interconnect

Ervaringen

Ik heb de New York in vele opstellingen gebruikt in de afgelopen maanden. Voornamelijk aan spelers als de NAD C541i, Marantz DV4200 en mijn eigen cd speler, daarnaast aan phono voorversterkers van Clearaudio en Transrotor en tussen voor-eind combinaties. Ter vergelijk waren kabels aanwezig van Van den Hul (The First, First Ultimate en Source Hybrid), Taf (Next 1 en 2), Linn (Analogue), Puresonic (8010A) en Siltech (SQ-28G3). Het meeste heb ik gewisseld tussen de beide Siltech kabels, juist om die te kunnen vergelijken. Opvallend was telkens de neutraliteit van de New York en de transparantie. Waar de SQ-28G3 nog wel eens te helder kon zijn, was de New York aanmerkelijk rustiger. De DV4200 profiteerde daar bijvoorbeeld ruim van. Het scherpe randje dat te voorschijn te halen is met een te heldere kabel slijt er van af met de New York. De beste ervaring is voor mij de combinatie met platenspelers geweest en daar ontdekte ik het snelste de ware aard van deze interconnect. Ik zal de laatste zijn die beweert dat een kabel op lijn niveau niet uitmaakt, maar door de hogere spanningen is er al minder kans op brom. Ander punt is dat geleidend materiaal een drempelspanning kent waarbij het geleidend wordt. Voor koper is die drempel hoger dan voor zilver of goud. De milli- en microvolts van pick up elementen vragen alleen al om die twee redenen nog meer aandacht in signaaloverdracht.

Mijn draaitafel is een Pro-ject Perspective, met Pro-ject 9 arm en een Highphonic MC-A300 mc element. Het element is een van de beste in zijn soort als het gaat om het kritische middengebied en het hoog. Het laag is aan de rustige kant en zou wat meer kracht mogen hebben. Het is wel robuust en transparant. Noch aan de arm, noch aan de speler is getweaked. Normaliter gebruik ik een Clearaudio Balance phono voorversterker, maar tijdelijk is ook en Transrotor beschikbaar. Van de Pro-ject ga ik met een Linn Analogue kabel naar de phono amp en vandaar uit naar de voorversterker met Van den Hul The Source Hybrid. Het fijne van de Perspective is, dat de armbedrading eindigt in een box aan de onderzijde van de platenspeler en uitkomt op twee cinch stekers. Hier kun je dus je eigen kabels gebruiken. Nadeel is dat dit uiteraard weer extra geld kost. Pro-ject levert zelf een snoertje mee dat het beste in een diepe la kan verdwijnen. Ik ben al enige tijd niet geheel tevreden over het geluid van deze set. De oorzaak zoek ik in de combinatie Highphonic / Clearaudio. Beide hebben een zeer heldere klank. Door elkaar in die eigenschap ook nog eens te versterken wordt het resultaat te hard en te analytisch. Mogelijk is het element met 800 Ohm ook te hoog afgesloten. Helaas bestaat Highphonic niet meer, dus daar kan ik geen informatie over krijgen. En de Clearaudio Basic laat zich niet middels switches instellen op andere waardes. Omdat een andere phono amp in eerste instantie niet ter beschikking stond, ben aan de slag gegaan met kabels. Eerst de Linn vervangen door de SQ-28G3. Dat maakte de ellende nog groter. Het hoog was nog overheersender en ruim tegen schreeuwerig aan. Niet mooi.

Siltech Mxt Professional New York interconnect

Toen de VdH vervangen door de SQ-28G3. Dat bracht een normaal beeld terug, meer transparantie maar ik kreeg geen wezenlijke verbetering, alleen een verandering.
De Linn kabel met zijn koperen geleiders was nog het beste in staat de element phono-amp combinatie zijn werk te laten doen.
Nadat de New York in diverse sets ruim ingespeeld was, ging die op de plaats van de Linn en dat pakte onverwacht goed uit. De juiste hoeveelheid hoog, optimale weergaven van het middengebied en doortekend laag. Meer detail zonder dat er ook maar iets van scherpte optreedt. Nu pas valt het element te combineren met de helderheid van een Clearaudio Basic. In een later stadium kwam hier een Transrotor phono amp binnen die veel rustiger presteert dan de Clearaudio (100 Ohm instelling). Naar de laatste combinatie gaat mijn voorkeur op dit moment uit. En wat doet de New York dan daarin voor u gaat denken dat het een phono amp recensie is? Op zeer neutrale wijze het signaal doorgeven zonder het aan te tasten. De minuscuul kleine stroompjes van mc elementen dienen zoals eerder opgemerkt zeer delicaat te worden getransporteerd. De New York kan dat veel beter dan een Linn Analogue of een VdH The Source Hybrid. De New York doet dat m.i. ook beter dan een SQ-28G3, die pept het hoog teveel op zonder dat het er fraaier van wordt. Ik hoor met de New York veel meer detail uit mijn analoge bron wat voor mij aangeeft dat de geleiding erg goed is en de drempelspanning heel laag. Het herschapen geluidsbeeld is ruim, luchtig en natuurlijk. Een stem is meer menselijk, een drum explosiever, een viool krijgt meer kast etc. Welke platen ik daarvoor heb beluisterd? Teveel om allemaal op te noemen dus ik volsta met enige namen als Emmylou Harris, Dire Straits, Kari Bremnes, The Weavers, Juliette Greco en Sade.

In de testen van de Marantz DV4200 en de NAD C541i staan cd’s en dvd’s genoemd die de beide machines mochten slikken. De eigenschappen die ik toeschrijf aan de New York in een analoge omgeving komen ook hier steeds terug. Het blijkt een fijne allround kabel te zijn. Makkelijk inzetbaar wederom door de neutrale klank. De Mxt is al maanden in huis, vraagt u mij dus niet op welke cd ik de kabel specifiek beoordeel, het waren er inmiddels honderden. Tenslotte, de connectors sluiten goed aan, klemmen zonder zich vast te vreten, zijn robuust en de hele kabel wekt de indruk tegen een stootje te kunnen. Siltech wijkt met deze lijn voor het eerst ook af van de bekende blauwe Siltech kleur en maakt Mxt in een donker blauwe variant. Iets huiskamer vriendelijker, veel minder opvallend.

Al met al

Een Mxt kabel vergt inspeeltijd. Het proces van inspelen bestaat uit het in elkaar laten zakken van de kristallen in de kabel. In Zeeland noemen ze dat bij kleigrond inklinken. Het oppervlak van de kabel zal tijdens dit proces steeds gladder worden en de elektrische eigenschappen verbeteren. Inspelen kan op meerdere manieren. Door 24 uur een hoge stroom door de kabel te jagen (pas op! Te hoge stroom beschadigt de kabel voorgoed!), door een maandje te gebruiken tussen een krachtige signaalbron (cd of tuner) en versterker of door hem een jaar te laten liggen op een rustige plek boven de verwarming. In alle gevallen is een verbetering waarneembaar. Aan het eind van dit proces wacht u in het geval van de Siltech Mxt New York een uiterst fraaie en neutrale kabel tegen een zeer redelijke prijs. Scherp concurrerend met Monster, VdH, Monitor enzovoort. Makkelijk in het gebruik. Neigt niet naar hard, troebel, donker, gesluierd of welke term u ook zoekt. Een heel eerlijke kabel die in mijn geval tussen platenspeler en phono amp perfect op zijn plaats is. Detailrijk en goed in staat de emotie van het vinyl te bewaren. Dat de Siltech verder regelmatig wordt gebruikt tussen andere componenten, geeft al aan dat ook hier de neutraliteit en transparantie door mij zijn gewaardeerd. Mocht de prijs u ondanks de geboden kwaliteit te hoog zijn, kijk dan eens naar de Mxt Paris of London die resp. twee strengen of één streng G3 materiaal gebruiken. Verder zijn luidspreker kabels en netsnoeren leverbaar, komt er een S-video kabel en staat er een digitale kabel in de prijslijst. Deze Mxt New York interconnect is voor mij een blijvertje.

 

Gebruikte apparatuur:
Pro-ject Perspective platenspeler
Highphonic MC-A300 moving coil element
Transrotor Leonardo platenspeler
Goldring Eroica LX moving coil element
Clearaudio Basic phono voorversterker
Transrotor phono vooversterker
Teac VRDS-T1 cd loopwerk met Trichord Clock 2
Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box
Monarchy Audio M22B Dac
NAD c541i cd speler
Marantz DV4200 dvd speler
Marantz DV6200 dvd speler
Musical Fidelity Elektra E50 tuner met Musical Fidelity X-10D
Sony MDS-JE500 minidisk speler
Clearaudio Balance voorversterker
Monarchy Audio SM-70 klasse A versterkers
Monarchy Audio SE-100 klasse A monoblokken
Marantz PM6010 OSE geïntegreerde versterker
JMLab SW900 actieve subwoofer
JMLab Electra 926 luidsprekers
Hepta Frontier luidsprekers
Hepta Expression luidsprekers
Mordaunt Short MS902 luidsprekers
Interlinks: Linn Analogue, VdH The First, The First Ultimate, The Source HB, Puresonic XLR, TAF Next 1 en 2, Gotham GAC-2, Belden, Siltech City Line New York en SQ-28G3
LS-kabels: Ocos, Supra 2 x 4 mm2 Classic
Optisch: Audioquest, Deltac
Accessoires: Kemp Elektroniks Power Source, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 muurbeugel, Target HS40 LS stands, Kemp, Lapp en rubber netkabels, WBT en Sharkwire steker materiaal, separate audiogroep