Ruthie Henshall
Pilgrim
Behalve in deze Engelse producties heeft ze ook aan de andere kant van de Atlantische oceaan op de bühne gestaan. In Canada speelde ze samen met Mickey Rooney - die haar vergeleek met Judy Garland – wederom in ‘Crazy for You’. Haar overweldigende succes in deze rol vormde de aanleiding voor het uitbrengen van haar eerste solo cd; ‘Love is here to stay – Ruthie Henshall Sings Gershwin’. Later stond zij op Broadway in producties als ‘Miss Saigon’ en ‘Chicago’. Tussendoor bracht ze in november 1996 nog haar tweede solo cd uit getiteld ‘The Ruthie Henshall Album’.
Dat in die meest recente jaren het theater een belangrijke rol heeft gespeeld blijkt onder andere uit haar keuze voor ‘Hushabye Mountain’ afkomstig uit ‘Chitty Chitty Bang Bang’ en ‘This Time Around’ uit ‘Peggy Sue Got Married’. Van deze laatste vroegtijdig geflopte productie, waarin ook miss Henshall schitterde, is nooit een cd op de markt gebracht dus het gaat hier om het enige door haar gezongen nummer uit die show dat ooit op cd verschenen is. Om die reden alleen al is deze HDCD voor de Ruthie Henshall diehards een ‘must have’ disc. Diezelfde fans zullen waarschijnlijk in gelijke mate genieten van de overige nummers.
Waarmee ik aangeland ben bij de vraag voor wie deze interpretaties van populaire mainstream muziek nog meer interessant kunnen zijn. Ruthie heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Ze begint ze de cd met het nummer ‘Songbird’ dat met name bekendheid geniet in de uitvoering van Eva Cassidy. Alle keren dat ik deze cd opgezet heb veranderde tijdens het spelen van dit nummer de stem van Ruthie in mijn hoofd in die van Eva. Een gelijksoortige ervaring had ik gedurende ‘The man with the child in his eyes’ van Kate Bush, ‘Wet’ van Barbara Streisand en ‘Live to tell’ van Madonna. Haar stem weet me in de aaneenschakeling van ballads onvoldoende te boeien en ik heb het idee dat dit te maken heeft met de repertoire keuze. Een uitzondering vormen ‘Maybe I’m Wrong’ en met name ‘If you believe’. Het is een verademing om tussen het in mijn oren af en toe irritant als zodanig te herkennen synthesizer geluid in dit laatstgenoemde nummer het hout van een echte cello te horen. Plotseling lijkt er dan ook meer lucht in de opname aanwezig te zijn. Resumerend kan Ruthie Henshall zich mijns inziens wat het zingen betreft nog het best richten op datgene waarin zij excelleert; musical melodieen. Als ik u tot slot dan nog een tip mag geven miss Henshall; probeert u eens om in het vervolg op een andere manier van uw ‘personal favourites’ te genieten. Bijvoorbeeld op de audiofiele manier; door de originele uitvoeringen te beluisteren. En als u ze dan toch perse zelf wil zingen, doet u dat dan in uw eigen badkamer.
Meer informatie:
Pilgrim
Linn AKD 188
Zie ook: Ruthie Henshall op Linn Records