Philips DVD 963-SA vM


Frederic Vanden Poel | 22 mei 2003 | Philips

Philips DVD 963-SA vM (modificatie door van Medevoort)

Eind december kwamen we voor het eerst in contact met de Philips DVD 963-SA, een op het eerste zicht budget SACD speler. Tijdens de review werd het duidelijk dat deze machine heel wat meer in petto heeft. Toen we vernamen dat Ad van Medevoort een modificatie op de markt bracht waren we uitermate geïntrigeerd.

Vrijdagavond 21 maart zit nog fris in ons geheugen. Samen met Eric De Ceuster en Michael Brackx, twee collega`s welke regelmatig onze luistersessies bijwonen, reden we "all the way" tot in Maarssen vlakbij Utrecht om kennis te maken met Audioart. We waren aangenaam verrast door Ads gastvrijheid : na een korte introductie konden we genieten van een heuse hifi-lunch. Een mooi voorstel gezien we alledrie rechstreeks van onze job in Antwerpen kwamen.

Het werd een boeiend gesprek gevolgd door een uitgebreide bedrijfsrondleiding waar we o.a. een volledige assemblage lijn van de vM versterkers mochten bewonderen. Voor een virtuele Audioart rondleiding wijs ik de lezer graag door naar de hifi.be hi-visit.

De set

Rustig vorderen we naar de essentie van avond : de heuse A/B tussen onze eigen standaard DVD 963-SA en de vM gemodificeerde versie. In de opstelling worden vijf identieke electrostaten gebruikt (vM EE 150) aangestuurd door de 5 kanaals vM PA 555. De speakers staan in een ITU-T opstelling waarbij elke speaker even ver t.o.v. de luisteraar staat. Dit is echter geen vereiste gezien de DVD 963-SA over time alignment beschikt. De opstelling is heel puristisch gezien er ook geen bass mangement gebruikt wordt.

Als 6 kanaals voorversterker werd de recent aangekondigde vM CA 560 aangewend. Kwa concept deed het me aan de Sony TAP-9000 5.1 analoge voorversterker denken, welleswaar hier in een super high-end uitvoering waarbij heel veel aandacht werd besteed aan de volumeregeling : een digitaal gestuurde analoge passieve weerstanddeler welke het signaal intact laat ongeacht het volume.

De veschillen die we in Maarssen gehoord hebben waren zo duidelijk dat ik mijn eigen speler achtergelaten heb voor modificatie. Gezien we thuis de A/B samen met Ad nog eens overgedaan hebben ter confirmatie op de eigen Integra/Rotel/Nautilus set en de verschillen consistent bevonden werden ga ik jullie onderdompelen in een nieuw hifi avontuur.

Philips DVD 963-SA vM

De verschillen

Banco de Gaia`s Gizeh, deels opgenomen in de gelijknamige Egyptische pyramide, reveleert zowat alle verbeteringen : de track begint met een enorm gevoel van ruimte dat ondanks tweekanaals CD je de indruk geeft dat je meerkanaals luistert. Met de vM speler is het gevoel van ruimte nog groter, vooral op de electrostaten die het geluid bijna projecteren was het verschil heel prominent.

De diepe repetitieve slag in het begin van de track gaat plots een stuk dieper door tot in mijn voeten, terwijl de uitdoving van de naslag meer lucht krijgt en veel trager uitsterft terwijl je heel subtiel kan waarnemen dat het niet lineair uitsterft maar als een soort uitdovende vibrato. Naar het einde toe wordt de track extreem complex en alle instrumenten blijven individueel intact zonder verloren te gaan in de geluidsdouche van deze wel heel bijzonder track. Ondanks de complexiteit hoor je nog het verschil tussen diverse glazen flesjes die subtiel worden aangetikt, terwijl je met de standaard speler gewoon glas hoort maar het eerder allemaal homogeen klinkt.

Ik heb het gevoel dat Banco de Gaia velen is bijgebleven : in het centrum voor expressieve dans welke ik regelmatig bezoek is het een van de vaste waarden geworden nadat ik de CD er geïntroduceerd heb. Ook toen Ad op 16/04/2003 bij ons langskwam vroeg hij er spontaan achter. Ook zijn zoon was uitermate geboeid door deze CD en vroeg achteraf spontaan naar het doosje. Het reviewen blijft voor mij een socio-culterele aangelegenheid en als je ook emoties rond muziek kan uitwisselen geeft dit wel een heel bijzondere meerwaarde aan het werk dat wij op dit moment vrijwillig doen.

Als Norah Jones "don`t know a thing" zingt voel je beter de intimiteit van haar stem, terwijl zonder de mod haar stem een beetje nasaal klinkt. In het algemeen kan je stellen dat de mod het geluidsbeeld tot rust laat komen zonder saai of vervelend te worden. Als Frankie naar Hollywoord (Philips SACD sampler) gaat moet het natuurlijk glitteren en de doordringende sound effects blijven wel forward (in je gezicht i.p.v. waar de speakers staan) zoals ze bedoeld zijn, maar de track vermoeit je een stuk minder en "relax" en komt nu echt tot zijn recht op de SACD versie. Niemand had er een probleem mee de track lekker luid te draaien.

We kunnen maar blijven doorgaan, op de UMO Jazz Orhestra SACD van Challenge Records "The One MoreTime Suite part 2" is het baslijntje prominenter en merk je veel meer lucht rond alles ... een kwaliteit die we reeds eerder ontdekten. Hoe langer je luistert hoe duidelijker de verschillen opvallen. Je weet immers waar op te letten en je leert snel bij. Naar het einde toe hebben we bij twee tracks mekaar spontaan neerkijkend bekeken : een duidelijk teken dat sommige tracks ons begonnen te vervelen op de gewone speler nadat we eerst de hele track hadden uitgeluisterd op de vM versie. Zo sneuvelde o.a. Vaya Con Dios `Just a friend of mine` (CD) en Stings `Every breath you take` (SACD). De verschillen gelden zowel voor SACD als gewone CD.

De modificatie : technisch

Audioart modificeerde de speler op zowat 100 plaatsen op componentniveau als mechanisch. Zowel de analoge als digitale secties worden onder handen genomen. De speler wordt verzwaard met bitumen, waardoor het loopwerk een stuk stabieler gaat lopen. Het loopwerk zelf wordt niet aangepast gezien dit t.o.v. de SACD1000 reeds veel stabieler draait. De lichte tsjilp zit nog steeds in de speler, maar het stoort ons niet. Blijkbaar kan dit nog wel eens verschillen tussen onderlinge spelers maar op Ad`s 963 die links van de luisteraar stond viel het niet op.

Ook wordt de bodemplaat geïsoleerd van de kastconstructie waardoor deze minder trillingen absorbeert. Hoe minder onnodige trillingen, des te minder tijdsvariaties en fluctuaties dus ook minder jitter. Hoewel alle luistertests gebeurden via de analoge uitgangen van de 963, is deze verbetering ook te horen als de speler digitaal via SP/DIF aangesloten is maar minder prominent omdat er nog tal van andere verbeteringen zijn.

Op componentniveau worden o.a. de condensatoren vervangen maar we zijn er niet verder op ingegaan welke componenten nu precies vervangen werden. Eigenlijk hoeft dit ook niet, want analoog is de speler superieur geworden t.o.v. de 192Khz digitale uitgang die het toestel voor PCM biedt. In ons vorig artikel bleek dat de standaard 963 voor CD met interne 192 Khz upsampling via zijn eigen D/A net een tikkeltje minder was dan onze Integra RDC-7 die via 192Khz vanuit de Philips werd aangestuurd. Niet slecht voor een speler die slechts een tiende kostte van de Integra.

Toen ik na alle luistertests terug schakelde van de analoge 5.1 ingang naar de SP/DIF ingang op de Integra werd ik zwaar ontgoocheld: analoog is de speler echt wel een stuk beter, niet zomaar een tikkeltje, dat ik voortaan CD via de analoge ingang ga beluisteren. Waar je analoog bij basinstrumenten het onderste uit de slag hoort, klinkt dit via SP/DIF wolliger en mis je het stampje dat je met je voet spontaan meedrumt. Toen ik de test tweemaal herhaalde in het bijzijn van een niet-audiofiele kennis was het verschil wel erg duidelijk. Zij omschreven het als platter, daarmee refererende naar het ganse geluidsbeeld.

Philips DVD 963-SA vM

Conclusie

De Philips DVD-963 was reeds recht uit de doos een interessante budget speler, met deze upgrade krijgt hij een enorme audiofiele meerwaarde welke zowel voor CD als SACD tot zijn recht komt. De bandbreedte wordt vergroot, vooral in het laag is dit heel duidelijk merkbaar. Instrumenten krijgen meer lucht, hun eigen plaats en het geluidsbeeld komt beter tot rust. De grootste meerwaarde zal je merken als de speler analoog aangesloten wordt. We kunnen dit ook voor CD aanraden, gezien er maar weinig digitale voorversterkers/processors zijn welke 192 Khz via SP/DIF aankunnen en de modificatie ook het analoog gedeelte superieur maakt.

Je begint je soms af te vragen waarom nog investeren in dure digitale interlinks en anti-jitter maatregelen als een spelertje van 700 EUR (waarvan 200 EUR voor de modificatie) een surround voorversterker van 6500 EUR gewoon wegspeelt als DAC. De voorversterker ligt niet aan de oorzaak van dit probleem, maar wel de manier hoe digitale SP/DIF transmissie op zich geregeld is, want als analoge 5.1 voorversterker kan de Integra de meerwaarde wel duidelijk maken. Ook de updates die diverse componenten ondergaan hebben in de Philips dragen hun steentje bij.

Meer informatie:

Audioart
Tel.: 0346 59 02 90
Fax: 0346 59 01 03
E-mail : info@audioart.nl
Website: www.audioart.nl

Philips
Website: www.philips.nl