Neat Motive One


Rene Smit | 06 april 2006 | Neat

Doe tie het of doet tie het Neat

Het Engelse merk Neat Acoustics is vooral bekend om haar high-end monitoren uit de Ultimatum serie. Met prijzen die beginnen bij 2395 euro per stuk zijn deze speakers gepositioneerd boven het “betaalbare segment”. Echter de prestaties van de speakers uit de serie zijn navenant. Importeur Hifinesse demonstreert op beurzen zijn eveneens in het assortiment opgenomen Nordost bekabelingproducten altijd in combinatie met Neat Acoustics.

De demo’s zijn doorgaans van hoge kwaliteit en worden steevast druk bezocht. Tot nu toe zijn de speakers in staat om duidelijk de verschillen te laten horen tussen de diverse luidsprekerkabels en interlinks. Dat duidt op neutraliteit en transparantie van de speakers. Om een grotere groep liefhebbers van geboden kwaliteit te laten genieten heeft Neat Acoustics de Motive serie ontwikkeld. De prijzen van speakers uit deze serie zijn een stuk aantrekkelijker, zo kost de kleinste Motive Three monitor 495 euro en de voor recensie geleverde vloerstaander One 950 euro per stuk. Logischerwijs zit hiertussen nog de vloerstaande Two met een prijs van 695 euro.

Voor de liefhebbers van surround is voorzien in een Motive C centerspeaker. Om tot een lagere prijs te komen zijn uiteraard concessies gedaan. Vooral de kast en het gebruik van één in plaats van twee tweeters zorgen voor een aanzienlijke daling in de productiekosten. De speakers in de Motive serie hebben een beetje een “13 in een dozijn” uiterlijk behalve dan dat de twee vloerstaande types achteroverhangen. Hierdoor verschilt de afstand van woofer en tweeter tot de luisteraar, om zo looptijdverschillen te compenseren. Tot zo ver de algemene kenmerken, het wordt tijd om de Motive One wat specifieker te gaan bekijken.


Motive One

Wanneer de importeur de speakers bij me aflevert valt eerst op hoe klein de verpakking van de speakers is, na het verwijderen van het nodige schuimplastic staat er een bescheiden vloerstaander in de huiskamer. De afmetingen van de speaker zijn 925x160x200mm. In de geleverde natural oak fineer uitvoering oogt de speaker klein en zal in weinig interieurs opvallend aanwezig zijn. Naast natural oak zijn ook maple, cherry en rosenut fineer beschikbaar. De speaker weegt 14 kilo en is daarom prima te hanteren. De afwerking is netjes maar niet spectaculair in deze prijsklasse. Waar het echt nodig is wordt niet bezuinigd, zo vind ik aan de achterzijde een set stevige bi-wire aansluitingen, die er volgens de importeur niet voor niets zitten. De speaker presteert het best wanneer hij bi-wired of nog beter bi-amped aangesloten is.

De One is een twee en een halfweg systeem met een basreflexpoort. De poort ademt niet naar voor of naar achter zoals meestal het geval is, maar via een slimme constructie naar beneden. Hier komt een ander doordacht element van de speaker naar voren. De plint, die middels de meegeleverde inbusboutjes en sleutel onder de speaker bevestigd wordt, zorgt niet alleen voor het karakteristieke achteroverhangen maar ook voor extra ruimte tussen de reflexpoort en de vloer. In de plint kunnen desgewenst ook nog zware spikes geschroefd worden. Door het plaatsen van de poort aan de onderzijde is de speaker minder afhankelijk van de positie in de ruimte, iets dat de speaker flexibeler maakt in het opstellen. De gebruikte tweeter is een nieuw ontwikkelde NMT, een inverted titanium dome. Voor het midden en laag worden twee 134mm units ingezet van geperst papier. De units worden afgedekt door een afneembaar frontdoek waarbij door NEAT geadviseerd wordt bij serieus luisteren de fronten te verwijderen. Het filter is eenvoudig van opzet en direct achter de aansluitterminals geplaatst om de signaalweg zo kort mogelijk te houden. De nominale impedantie ligt op 6 Ohm en de gevoeligheid op 90dB zodat de speaker makkelijk aan te sturen is. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 25Hz tot 30kHz. Gezien het formaat van de kast is vooral de 25Hz een opvallende waarde, speakers van andere merken houden het over het algemeen eerder voor gezien. Alles bij elkaar heeft de speaker alle elementen in huis om een hoogwaardige weergave te verzorgen in zowel stereo als meerkanaal opstellingen.


Aansluiten en opstellen

Na het uitpakken van de speakers en het aanbrengen van de al eerder genoemde plint en spikes, waarbij opvalt dat de fit and finish prima voor elkaar is, kan de boel aangesloten worden. Mijn Spendor speakers met Partington stands verdwijnen tijdelijk naar de zolderverdieping en de vrijgekomen ruimte wordt opgevuld door de Motive One’s. Om het maximale uit de speakers te halen wordt de boel direct bi-amped aangesloten. Het hoog wordt verzorgd door de vM MA240 versterker aangesloten middels vM SC3R silver wire luidsprekerkabel. De laagunits krijgen hun signaal van een vM PA535 eindversterker die aangesloten is met Supra Ply3.4 luidsprekerkabel. Bronnen zijn een Cambridge 540D DVD-speler en een Clearaudio Champion draaitafel. Alle interlinks zijn van Sharkwire. SSC-L03 puur zilver tussen de voor- en eindversterker, draaitafel en digitale bron. De overige componenten zijn voor zien van SSC-BMD1 verzilverde interlinks.

Tevens zijn er continu twee stuks Siltech SQ88 G5 Classic Mk II interlinks aangesloten om te kunnen vergelijken. Voor de weergave van surround is ook nog een Marantz SR4300 receiver in de keten opgenomen, welke via de pre-outs de center en frontkanalen aanstuurt en met de ingebouwde versterkers de achterkanalen. Mocht het nodig zijn dan is ter aanvulling van het allerlaagste laag nog een Klipsch KSW10 subwoofer paraat. De vM MA240 en Cambridge 540D staan op Master Base en de subwoofer wordt van de vloer ontkoppeld door Vibrapod dempers. Alle apparatuur is geplaatst in een Alphason audiorack. De elektronica hangt aan het net met Supra Lorad netsnoeren en er is voorzien in een aparte stroomgroep met een AHP klankmodule in de meterkast. Tijdens de diverse luistersessies werd nog geschoven met de speakers om tot een optimaal resultaat te komen. Uiteindelijk bleken de speakers het best te presteren op ongeveer 80 centimeter van de achterwand en minimaal 70 centimeter van de zijwanden. De speakers werden niet ingedraaid.

Luisteren

Hoewel de speakers al ingespeeld waren, de set in kwestie had al diverse dealers bezocht en wat beurzen, werd er niet direct begonnen met serieus luisteren. Pas na een weekje spelen met de tuner als bron en een incidenteel CD’tje is begonnen met het serieuze werk. Toevallig viel de eerste week net samen met een aantal dagen vakantie en de “TOP2000” op Radio2. Veelal geweldige muziek en nummers die niet dagelijks op de radio te horen zijn.

Regelmatig werd dan ook het volume opgeschroefd waarbij de Motive’s met een diep doorlopend laag soms op pijnlijke wijze duidelijk maakten wat er in de studio gebeurde. Regelmatig werd ik getrakteerd op een subsonisch gebonk en gestommel wanneer de presentator zijn stoel verschoof of tegen de presentatiedesk stootte. Ook werd goed duidelijk dat het uitgezonden signaal behoorlijk gecomprimeerd is. En dan is de kwaliteit van Radio 2 nog enigszins van niveau omdat de plaatjes niet direct vanaf de computer gespeeld worden maar van CD, of in een uitzonderlijk geval zelfs vanaf vinyl. Het echte recensie werk werd pas gedaan met een Cambridge 540D en Clearaudio Champion als bron.

Gedurende de eerste week was al duidelijk geworden dat de Motive’s in staat waren een behoorlijke portie diep doorlopend laag te produceren. De laatste CD van singer/songwriter Bruce Springsteen “Devils and Dust” bevat een hoop laag en ik kies voor track 3 met de titel “Reno”. De macabere sfeer van het nummer wordt perfect overgebracht in de luisterruimte en de stem van Bruce klinkt geloofwaardig met een hoop body. De ruimtelijke werking is uitstekend, de beatring lijkt in de ruimte te zweven. De snaren van de gitaar klinken snel en strak. Het geluid is heel direct en pakkend, wat je een gevoel geeft er echt bij te zijn en bovendien is er een zeer stevig laagfundament. Wel is het zo dat de Motive’s ten opzichte van de recent beluisterde Focal-JMlab Profile 918’s een klein beetje verfijning missen. Daar tegenover staat dat de Motive’s in mijn luisterruimte aanzienlijk meer en dieper doorlopend laag weten te produceren. Neat en Focal houden er beide duidelijk een eigen ontwerpfilosofie op na wat, zeer te prijzen is want er is al genoeg dertien in een dozijn spul te koop. Nieuwsgierig geworden door de directheid en ruimtelijkheid van het geluid haal ik “Body and Soul” van Joe Jackson uit de platenkast. Dit bijna live opgenomen album is een uitstekende testcase voor speakers en elektronica, goede spullen laten feilloos de opnameruimte horen. Wees gerust, de Motive’s doen het probleemloos. Naast de uitstekende ruimtelijke werking voegen de speakers nog een portie power en drive toe in het laag, iets dat mij doet besluiten het laatste nummer van kant twee “Heart of ice” nogmaals te beluisteren. De drumkit wordt met zoveel kracht weergegeven dat het voelbaar wordt in de onderbuik, en dat zonder subwoofer! Het krachtige laag kan ook in het nadeel van de speaker werken. Wanneer bijvoorbeeld een opname gedraaid wordt met (te)veel of ongecontroleerd laag kan de boel aardig gaan dreunen en bonken. Schuiven met de speakers zal in de meeste gevallen enige verlichting geven maar het is zeker zaak de speakers vooraf thuis in uw eigen situatie te proberen.

Recent kreeg ik tijdens één van mijn Hi-visits een CD van Stonehenge mee naar huis. Normaal gesproken niet echt een CD die ik zou kopen maar nu hij toch in de kast ligt kan ik wel eens een luisterpoging wagen. Ooit bracht ik tijdens een vakantie een bezoek aan Stonehenge in Engeland en dit was een grote desillusie. Op tientallen meters van het eeuwenoude bouwwerk is met lint een afzetting gemaakt waarlangs je als bezoeker mag schuifelen om vervolgens in de onvermijdelijke souvenirshop te eindigen. Een regelrechte teleurstelling. Hopelijk zorgt de CD voor positievere ervaringen. Op deze CD uit de serie “Revealing the Myth” staat “Rippling Water” waarvan de titel doet vermoeden dat er veel laag in zit. Deze veronderstelling blijkt juist te zijn. Hoewel het niet mijn favoriete muziek is, new-age achtig zonder duidelijk begin of einde, staat het als een huis. Het laag gaat zeer diep, blijft superstrak en ook het beeld is diep en breed. “Thunderstorm” gaat nog een stapje verder en luisterend op een behoorlijk volume maak ik de in de kamer aanwezige hond en kat behoorlijk zenuwachtig. Lchtig.og een stapje verder en luisterend op een behoorlijk volume maak ik de in de kamer aanwezige hond en kat behoorlijk zenuwevensecht evensecht is het juiste woord. Ik besluit omwille van de huisdieren en de buren het volume wat te temperen maar weet nu wel waar de speakers toe in staat zijn. Van een heel andere orde is een opname van het trio “Jack van Poll”, een live opname in “de Kring” in Roosendaal. Deze opname is niet regulier in de handel verkrijgbaar en werd mij door de opnametechnicus persoonlijk overhandigd. Het is een heel eerlijke opname zonder toevoegingen of ander soort technische foefjes. Feilloos laten de Motive’s de zaal ambiance horen, inclusief het vullen van glazen aan de bar en het rinkelen van koffie kopjes. Het drumstel klinkt echt en heeft power en drive waardoor het onmogelijk is de voeten stil te houden. Klappen op de basdrum zijn weer niet alleen hoorbaar maar ook te voelen. Juist bij dit soort live opnames voelen de speakers zich in hun element, door de directe weergave wat zorgt voor betrokkenheid bij de muziek.

Om af te tasten waar de grenzen van de Motive’s liggen pak ik the soundtrack van de film “City of angels” erbij. Een heel afwisselende CD met muziek van onder andere U2, Sarah McLaghlan en Jimi Hendrix. Ook het nummer “Uninvited” van Alanis Morisette is op deze CD te vinden. Een track met daarin heel veel sublaag en grote dynamiek sprongen. Beluisterd op de Neat speakers met het volume flink opgeschroefd word ik getrakteerd op ongenadige krachtexplosies. Helaas ben ik dun van haar maar in dit geval was dat niet erg. Na het beluisteren van dit nummer had mijn haar zeker door de war gezeten, met zoveel kracht wordt de muziek de kamer in geslingerd. Het laag gaat loeidiep en blijft strak. De uitgesproken stem van Alanis heeft precies de bite die het nummer extra zeggingskracht geeft. De laatste CD die ik beluister met het aantekenblok op schoot is een verzamelaar met de titel “Black magic”, op zich een onsamenhangende verzamelaar met tracks van sterk wisselende kwaliteit. Eén van de nummers is “Papa was a rolling stone” in de originele uitvoering van de Temptations. Een klankmatige uitschieter in positieve zin. Het overbekende basloopje in het intro wordt strak en gortdroog weergegeven. De beatring die aan het eind te horen is wordt ver buiten de linkerspeaker geplaatst. Ook details als de plotseling opdoemende stemmen op de achtergrond worden niet ondergesneeuwd in de mix maar zijn goed te volgen.


Conclusie

Ooit was er een televisiequiz waarin presentator Peter Jan Rens zijn kandidaten de vraag stelde: “Doet tie het of doet tie het Neat”. Wat mij betreft doet Neat het! Tegen een aantrekkelijke prijs wordt een vloerstaande speaker geleverd die prima kan concurreren met de overige aanbieders in de markt. In een rechtstreeks vergelijk met bijvoorbeeld de Focal Profile 918 weet de speaker zich goed staande te houden. De afwerking en uitvoering zijn eenvoudiger wat resulteert in een prijsverschil van 300 euro per stuk ten faveure van de Neat Motive One. Qua karakter is er ook verschil, de Neat speakers klinken heel direct, iets dat bijvoorbeeld live opnames heel levendig maakt, terwijl de Focal wat terughoudender is. Ook in de laagweergave is er verschil, de Motive gaat diep en blijft mits de opname van goede kwaliteit is heerlijk strak. Dit was in mijn luisterruimte de eerste speaker waarbij een subwoofer niet strikt noodzakelijk is. De gebruikte tweeter is van uitstekende kwaliteit zonder een spoortje scherpte. De extreme resolutie van de Focal tweeter wordt net niet gehaald maar dat valt alleen in een direct vergelijk op. Met de Motive serie daalt Neat Acoustics af naar het betaalbare segment van de markt en vormt daarmee een toevoeging aan de keus van de muziekliefhebber. Door de directe, krachtige en volle weergave zijn de speakers uit deze serie ook bij uitstek geschikt om een surround installatie mee op te bouwen. Wel is het zaak de speakers thuis te beluisteren. Vanwege de volle en diep doorlopende laagweergave is het plaatsen iets kritischer dan bij veel andere speakers. Wanneer het karakter van de speakers bij u en uw luisterruimte past, dan bent u verzekerd van jarenlang luisterplezier. De eerste langdurige kennismaking met Neat Acoustics smaakte voor mij persoonlijk naar meer. Neat slecht!


Prijzen:
Neat Acoustics Motive One:  999 euro per stuk


Importeur:
Hifinesse
www.hifinesse.nl
info@hifinesse.nl
Tel. 020-4705044
Fax. 020-6709907

Gebruikte Hardware: 

vM MA240 versterker vM PA535 3-kanaals eindversterker Clearaudio Champion draaitafel met Benz Micro MC20e element vM PHM3 phonotrap Cambridge Azur 540D DVD-speler Marantz SR4300 receiver Klipsch KSW10 subwoofer Bekabeling en accessoires: vM SC3R en Supra Ply3.4 luidsprekerkabels, Sharkwire SSC-L03, Sharkwire SSC-BMD1, Siltech SQ88 Classic Mk II