Recensie Thorens TD 160 HD


Kilian Bakker | 02 april 2009 | Thorens

TD 160 is de alom bekende type-aanduiding van een klassieke platenspeler. Met de TD 160 HD wil Thorens een moderne klassieker op de markt zetten met vertrouwde Thorens eigenschappen en nieuwe technologie.

Sommige modellen uit het grote Thorens pakket worden elders betrokken maar de geheel binnenshuis ontwikkelde en vervaardigde TD 160 HD is puur Thorens en fungeert zelfs als het boegbeeld van de bekende analoog-specialist. De TD 160 HD heeft behalve snaaraandrijving, een stofkap en een klassieke vormgeving net als de originele TD 160 een subchassis -maar dan zonder veren.

Het subchassis wordt door middel van speciale polymeer dempers van het hoofdchassis ontkoppeld. Deze constructie vereenvoudigd het opbouwen en afregelen van de platenspeler maar vormt ook een stabiele ondergrond voor gevoelige (bijvoorbeeld uni-pivot) toonarmen. De polymeer subchassis onkoppeling is slechts één van de vele punten van energie-management in de TD 160 HD. Zo zijn de bodemplaat, de armboard en de kegelvormige voeten vervaardigd uit RDC oftewel Resonance Damping Compound. RDC heeft een zeer hoge mechanische stabiliteit maar tegelijkertijd een onhomogene samenstelling wat het tot een slechte mechanische geleider maakt. Daardoor worden bepaalde secties van de platenspeler op effectieve wijze geïsoleerd, aldus Thorens.

Acryl draaiplateau

In tegenstelling tot de originele TD 150 en TD 160 platenspelers heeft de TD 160 HD een (2 kilo wegend) Acryl draaiplateau zonder de bekende binnen/buitenplateau verdeling want het aandrijfvlak is uit de onderzijde van de Acrylschijf gefreesd (net als bij de fameuze Pink Triangle loopwerken). Heel fraai. De TD 160 HD wordt vaak gefotografeerd met een onbedekt draaiplateau en alhoewel dat goed oogt, is het bij deze platenspeler niet de bedoeling dat men een LP direct op het Acryl legt. Thorens heeft namelijk een speciale plateaumat ontwikkeld bestaande uit kurk, `India rubber` en verschillende polymeren. Deze mat is anti-statisch en bestaat uit twee lagen; een basislaag voor dikke (180/200 grams) LP`s en een tweede laag voor dunne schijven zodat men niet per LP de hoogte van de armbasis hoeft in te stellen. De meegeleverde stofkap is scharnierloos; het fungeert als een stolp zodat het loopwerk geheel `naakt` is tijdens luistersessies.

De combinatie van een dekplaat in grijs Nextel en een robuuste sokkel deed ondergetekende denken aan de Systemdek 2X2 waarbij moet worden opgemerkt dat die gediscontinueerde Schotse platenspeler wat jofeler geproportioneerd was dan de TD 160 HD. Het uitgangspunt voor de originele TD 160 was dat van een simplistisch analoog werkpaard en diezelfde no-nonsense benadering vindt men terug in de constructie en de bediening van de TD 160 HD. Daar is dus over nagedacht maar de styling was wellicht beter geslaagd wanneer de uit de kluiten gewassen sokkel wat minder hoog op zijn drie voeten had gestaan.

Doordacht product

Een binnenshuis ontworpen circuit zorgt voor een stabiele aansturing van de AC synchroonmotor maar behalve een goede gelijkloop biedt het ook een electronische toerentalkeuze en een actieve beveiliging van de motor (onder andere tegen oververhitting), aldus de fabrikant. Het loopwerk wordt gevoed uit een externe 18 volt AC lichtnetadapter en de forse aan/toerentalschakelaar laat bij bediening een zelfverzekerde `KLAK` horen. Zo hoort dat bij een Thorens.

De standaard meegeleverde toonarm is de Thorens TP 250; een OEM versie van de welbekende en oerdegelijke Rega RB-250. De vaste Rega kabel is flink ingekort en mondt uit in twee vergulde Cinchbussen. De toonarm is in een robuuste sokkel met eenklembout gevat waarmee de vertikale aftasthoek traploos kan worden ingesteld. Een nette interconnectkabel, single-adapter en waterpas maken het geheel af. Het vinyl-fineer van de TD 160HD is net als Naim electronica leverbaar in vijf tinten: black, noir, nero schwartz en zwart. De 8 kilo wegende TD 160HD draait 33.33 of 45 omwentelingen per minuut en meet 18 bij 43 bij 34 centimeter (HXBXD).

Nadat de kakelverse TD 160 HD uit zijn keurige verpakking (grote Styropor schuimblokken, extra karonnen platen) was gehaald kreeg hij eerst de tijd om mechanisch tot rust te komen en het plateaulager in te laten lopen. het opbouwen van de TD 160 HD is een eenvoudige klus voor een ervaren vinylist. Zelfs minder ervaren -maar voorzichtige en geduldige- platofielen kunnen in principe met deze platenspeler aan de slag want de meegeleverde drietalige handleiding is zeer duidelijk. Het boekwerkje doet dankzij de fraaie omslag en de sherpe zwart-wit foto`s denken aan een S.M.E. handleiding. Aan allerlei details kan men merken dat dit een doordacht product is. Zo wordt er een speciaal stuk gereedschap meegeleverd om de aandrijfsnaar aan het plateau te klemmen tijdens de montage. Die klem is niet alleen handig, hij is ook goed geconstrueerd (wel wat anders dan de streng roze wol die vroeger bij Pink Triangle loopwerken werd geleverd voor dezelfde klus...).

Luisteren

Meerdere aftasters zoals de residentiële Ortofon MC 15 Super II en de Nagaoka MP 200 (ter beschikking gesteld door Tonar) werden voor deze recensie ingezet. Als Phono voorversterker deed de door Stan Curtis ontworpen Moth 30 Series RIAA dienst. De RB 250 toonarm kan op zich met beide eerder genoemde elementen goed uit de voeten maar de TD 160 HD/RB 250 combo bleek zich vooral thuis te voelen bij de paarsblauwe Nagaoka Moving Permalloy 200. De luisterimpressies richten zich daarom hoofdzakelijk op dat analoge drietal, tenzij anders aangegeven.

Tijd voor vinyl. De Peter Gabriel LP SO werd op de dubbele kurkmat gelegd (een 120 grams wegende en dus dunne Nieuw Zeelandse persing) waarna de track In Your Eyes werd afgetast door de Nagaoka naaldtip. De synth-cymbal tingels en twinkels kwamen uiterst filigraan over terwijl de drums strak en flink `punchy` klonken. Peter Gabriels zang kwam goed gearticuleerd en helder over en had daarnaast een opvallend sterke presence. De achtergrondzang werd mooi uitgelicht, zonder verlies van diepteperspectief. De TD 160 HD/MP 200 combo liet behalve een strakke percussie en scherpe focus in de voorgrond ook een bovengemiddeld stabiele afbeelding van stemmen en instrumenten horen. Nog belangrijker dan de zelfverzekerde presentatie is de bewonderenswaardige rust wat duidelijk naar voren kwam bij het beluisteren van de track Mercy Street (van dezelfde LP). De etherische sfeer en het praktisch ademende synth-laag kwamen erg goed uit de muzikale verf. Deze track werd daarom flink luid afgespeeld, wat resulteerde in een wijds en aangenaam klankbad.

10CC en Paul Simon

De 10CC LP Windows In The Jungle werd tevoorschijn gehaald om de track Feel The Love te beluisteren. De intro met drie rimshots klonk gortdroog en lekker energiek, zoals het hoort. De baslijn kwam met een behoorlijke intensiteit naar voren en klonk zelfs wat buikig. De samenzang werd met een zeer goede differentiëring en focus weergegeven waardoor elke stem duidelijk werd belicht. Het theatrale karakter van deze muziek kwam goed tot zijn recht, inclusief de superstrakke percussie. Het diepe laag kwam nog wat tekort aan grip maar was tonaal fraai.

Toen het residentiële Moving Coil element zich in de armkop bevond was de Paul Simon LP Graceland aan de analoge beurt. De Fine Line naaldtip mocht de track The Boy In The Bubble aftasten. Jim Keltner`s ferme drumklappen werden met een rijke nagalm en `body` gepresenteerd alhoewel ze niet de meest intensieve impact (push) meekregen. De melodielijn van de elektrisch bas kwam bijzonder dudelijk naar voren en de knorrende energie werd dusdanig goed vertolkt dat er breed grijnzend werd geluisterd. Ook bij de titeltrack Graceland kwam de bas goed uit de tonale verf en de zang van Paul Simon werd met een opmerkelijke rust en uitgewogenheid gepresenteerd. De voortstuwende `drive` van deze track was heel prominent aanwezig waardoor zelfs op relatief lage afluisterniveau`s het aanstekelijke karakter van deze muziek werd behouden.

Bas, zang, flow... dat leidde tot het tevoorschijn halen van de Robert Lucas (Audio Quest) LP Layaway want de akoestische versie van If You Don`t Want Me kan afhankelijk van de platenspeler en randapparatuur qua meeslepenheid zowel hoog als matig scoren. Met de MP 200 aftaster ingebouwd werd voor deze LP de tweede kurkmat opzij gelegd waardoor de dikke 180 grams schijf inderdaad minder invloed had op de met zorg gekozen V.T.A. Een ergonomisch pluspunt, die dubbellaags mat. Waarschijnlijk werd men bij Thorens geïnspireerd door de complete DNM Ringmat-kit (met extra onderlegmatten). Het akoestische bottleneck gitaarspel en de typische neuzelige zang vn Robert Lucas kwamen op overtuigende en plastische wijze naar voren. De arpeggio gespeelde snaarplukken waren loepzuiver, een teken dat het TD 160 HD loopwerk helpt bij het verkrijgen van een vrij schoon impulsgedrag. De staande bas klonk droog en tegelijkertijd ademend en bij de harde snaarplukken kwam de elasticiteit van de dikke snaren goed naar voren. Het pianospel werd wat compact en enigzins onderbelicht gepresenteerd terwijl de drums juist fabelachtig goed uit de muzikale verf kwamen. Bij de kickdrum stoten was telkens een overtuigend `gewicht` en een behoorlijke hoeveelheid lucht merkbaar. De geïmpliceerde bluesclub-sfeer van deze puur akoestische studiosessie werd uitstekend overgebracht, alsmede het enthousiasme van de muzikanten.

Conclusie

Deze nieuwe Thorens telg doet zijn befaamde merk- en modelnaam eer aan. Een platenspeler blijft een elektro-mechanisch samenwerkingsverband wat betekent dat de toegepaste aftasters mede verantwoordelijk waren voor de verkregen resultaten. Met de TD 160 HD als basis van de weergaveketen werd een even ontspannen als stabiele presentatie verkregen. Een goede muzikale flow ging hand in hand met een prettige zelfverzekerdheid.

Er zijn in deze prijsklasse meer `knallend` klinkende analoge bronnen te vinden maar de TD 160 HD geeft percussieve geluiden de nodige impulsiviteit en soliditeit mee. Daarnaast scoort de hier besproken degelijke Duitser hoog op het front van natuurlijke klankkleur-weergave. Thorens heeft een knappe prestatie neergezet; een klassiek vormgegeven platenspeler met eigentijdse technologie en een praktisch tijdloos karakter.

Aanvullende informatie:

Importeur Thorens:
Heijmans Sound & Vision
Telefoon: 035-5247075

Thorens TD 160 HD (inclusief RB-250 toonarm): 2.069 euro

Importeur Nagaoka:
Tonar International BV
Telefoon: 033-4554511

Nagaoka MP-200: 249 euro

Toegepaste apparatuur:

Aftasters:

Nagaoka MP 200 Ortofon MC 15 Super II

Phonovoorversterker:

Moth 30 Series RIAA

Versterkers:

Exposure Super XXV NVA AP-10

Weergevers:

Monitor Audio Studio 2SE Stirling Broadcast LS 3/5a-V2

Kabels:

QED Qunex 2 QED Profile 4X4

Lichtnet:

Lapp/Popp strip Belden IEC Kemp SNS Plug