REVIEWPolk Audio

Polk Audio LSiM705 & Marantz AV8802

Ruud Jonker | 01 juli 2015 | Polk Audio

SAMENVATTING

Het streven naar een nog realistischer film- en muziekbeleving zal de komende jaren aanleiding geven tot de komst van verschillende nieuwe coderingen en technieken. Het te ontginnen terrein is daarbij de verticale dimensionering van het geluid. Iets dat met de nieuwe Atmos en Auro-3D standaarden binnen het bereik komt. Het resultaat is best fascinerend. Het geeft ook een heel nieuwe dimensie aan multichannel audio-only. Normale multichannel is uiteraard superieur aan stereo, maar met de uitbreiding in het verticale vlak wordt dat nog realistischer. De film en/of muziekbeleving vragen wel een andere mindset tegenover het aantal benodigde luidsprekers. Voor de gemiddelde consument zullen er dan ook allerlei oplossingen komen om de benodigde weergevers in de huiskamer enigszins te camoufleren. Maar wie een aparte ruimte heeft, heeft natuurlijk vrij spel. De Marantz AV8802 is een goedklinkend en begerenswaardig apparaat met alle mogelijkheden aan boord die de consument kan wensen. Over de gebruiksinterface is goed nagedacht. Alle functionaliteiten zijn eenvoudig te configureren. Met de Polk LSiM-series kan een complete en goedklinkende Auro-3D setup worden gemaakt. Maar de enkele 705 vloerstaanders zijn ook geschikt om een topkwaliteit stereo-systeem mee te bouwen.

D&M zet een tweetal interessante producten in de markt met de Marantz AV8802 voorversterker en een lijn luidsprekers van Polk Audio. Geen onlogische combinatie, want de moderne film codecs vragen een groter aantal luidsprekers in de huiskamer of in het hometheater, dan tijdens de jaren waarin 5.1 systemen het maximum vormden. Binnen de LSiM-series van Polk Audio is voldoende keuze om de 13.2 kanalen die de AV8802 beschikbaar heeft van conusmateriaal te voorzien. In de luisterruimte staat de LSiM705, het ‘kleinste’ model vloerstaander, alsmede de Marantz AV8802 voorversterker/processor met zowel Dolby Atmos als Auro-3D aan boord.

Polk (Baltimore) bestaat sinds 1972 en is een belangrijke fabrikant van home- en automotive luidsprekers met export naar 50 landen. De LSi-series werd in 2001 ontwikkeld voor de serieuze luisteraar met als kernwaarden een lineaire response, detaillering, tonale accuraatheid en lage vervorming. Samen met de imaging en wijde dispersie werden die waarden breed herkend door de pers en het publiek. Toch werd het tijd voor een upgrade. De target zou een geluid moeten zijn dat het publiek transporteert naar de scene waar de opname plaatsvond. Dat zou bereikt moeten worden met extra aandacht voor de tonaliteit, de weergave van impulsen en een natuurlijke reproductie van de lagere registers. Daarmee staan de ontwerpspecificaties van de nieuwe LSiM-series dan ook vast. Het is opvallend dat D&M het merk Polk in de markt zet. Net zoals veel in Amerika belangrijke luidsprekermerken is Polk niet heel bekend in ons land. Het lot van zulke merken is vaak dat ze in handen vallen van knipperlicht- en GSM-importeurs, die overdag onderwijzer of handelaar in oude metalen zijn. Zo’n merk slingert dan vervolgens van de een naar de ander of wordt door een winkelier geïmporteerd. Na allerlei omzwervingen komt zo’n merk dan uiteindelijk terecht bij een serieus importbedrijf, dat ook de power heeft om aan marktontwikkeling te doen.



Polk LSiM705
Dit model is de kleinste vloerstaander, maar niettemin een forse weergever met een hoogte van 119.4cm en een gewicht van 35.4kg. De uitgebreide driverbezetting bestaat uit een ringradiator, een midrange, een midbass, twee woofers en twee poorten. Daarmee is het frequentiebereik tussen de -3dB-punten 42Hz-30kHz. De impedantie is 8 Ohm en de gevoeligheid 88dB. De twee poorten stralen naar beneden op de vast gemonteerde voetplaat. Er zijn verstelbare spikes en rubber voeten. Opvallend is dat er goed nagedacht is over de hele handling om de luidspreker uit de verpakking te krijgen. Een consument zal zulke luidsprekers eenmalig opstellen en de verpakking weggooien. Voor winkeliers, importeurs en recensenten is het handig om voor het meerdere malen uitpakken en inpakken een doordachte logistiek te hebben. In de LSiM-series zijn ook centers, een bookshelf en een surround beschikbaar. Voldoende materiaal om uitgebreide hometheaters te kunnen bouwen.

Luisteren
De LSiM705 is eerst in gebruik genomen in een stereo-configuratie. Een goede weergever voor muziek is ook een goede weergever voor hometheater-toepassingen. Er zijn namelijk geen ‘speciale’ luidsprekers voor hometheater. Dat is een uitvinding van marketing en niet iets dat technisch onderbouwd kan worden, behalve dan in de pro-wereld. De aangeleverde Polk maakte niet de indruk veel speeluren te hebben gehad, want in eerste instantie klonk het stereobeeld enigszins smal en moest het laag zich nog wat ontwikkelen. Luidsprekers moeten inspelen, net zoals andere mechanische apparaten zoals pickup-elementen. Er is weinig steekhoudend bewijs dat andere hifi-componenten ook in moeten spelen. Het is wederom een uitvinding van marketing. Als consument begrijp je dan waarom iets waardeloos klinkt in de winkel, maar zich thuis gedurende de komende weken zal ontwikkelen tot de ‘holy grail’. In ieder geval kwamen de luidsprekers na enige tijd op stoom. Het is altijd even wennen om een nieuwe luidspreker weer te duiden. Zeker naast de hier verblijvende weergevers van Technical Audio Devices. De Polk is anders. Maar waar zitten dan de specifieke kwaliteiten? Wel, het werd duidelijk dat deze Polk optimaal uit de verf komt in combinatie met versterkers en bronnen van bovengemiddelde kwaliteit. Ze maken de indruk niet echt te gaan leven met elektronica van gemiddelde kwaliteit.



Het is ook geen luidspreker die meteen op zal vallen in de bekende ‘muur van luidsprekers met schakelkastje’ bij de hifi cash & carry. De ongeoefende luisteraar zal dan moeite hebben om de intrinsieke kwaliteiten van deze weergever goed in te schatten en komt, zoals gebruikelijk, met de grootste schreeuwer thuis. Gebaseerd op die eerste indrukken werd er een order geplaatst voor bovengemiddelde elektronica en voor de verandering maar eens een volledig analoog frontend in de vorm van een van de allerbeste professionele draaitafels. Er is geen groter genoegen dan een eenzaam verblijf in de ‘man cave’, omringt door enigszins muf ruikende dozen met oude jazzplaten. In onderhavig geval afkomstig uit een magazijn, waar met toenemend enthousiasme vanaf de digitale revolutie in de jaren tachtig, elke rondslingerende partij platen per strekkende meter werd gedumpt. Vaak nog nieuw in cellofaan. Vinyl betekent altijd een fascinerende ontdekkingstocht, omdat de verschillen tussen platen zo groot zijn. Luisteren vanaf vinyl heeft een vorm van directheid die de luisteraar ogenblikkelijk betrekt bij het live-gebeuren. Het doet denken aan de rokerige jazzclubs in New York. Het geluid van servies, mensen die binnenschuifelen, drank, food, de liner notes op de uitnodiging, het even inblazen van een riet, het stemmen van de bass en die eerste tonen op een aftandse Rhodes, waar de hogere toetsen van het klavier nog net door de blauwe walm en floodlights te herkennen zijn. Meters bier en haast intraveneus toegediende sterkere alcoholica zorgen voor de nodige synergie tussen de musici. Die eerste klanken zijn zo realistisch, dichtbij, direct, grijpbaar en ook vertrouwd. In niets vergelijkbaar met de afstandelijke en uitgeklede presentatie door veel hifi. Die sfeer en levendigheid mag ook verwacht worden van een audiosysteem.

MERK

EDITORS' CHOICE