Bloomline Omniwave: wonen met muziek

Het Bloomline Omniwave luidsprekerconcept dat hieronder is beschreven vormt de synergie tussen wonen en luisteren, de samensmelting van behoud van woongenot zonder opzichtige luidsprekers en tegelijk een muziekweergave welke op een unieke manier de musici tot leven laat komen.

Anders dan u gewend bent, op een heel natuurlijke wijze, waarbij een fantoom weergever wordt gecreëerd in de luisterruimte. Een weergever waar u zelfs doorheen kunt lopen als u net als ik een kamer en suite heeft en de Omniwave op de scheiding tussen de twee kamers positioneert. Omdat de Omniwave buiten de vorm en de plaatsing gelijk is aan elke andere luidspreker laat hij zich combineren met vele conventionele versterkers en inpassen in een domotica-omgeving.

Bloomline Studio

Wie op bezoek gaat bij Bloomline Studio komt terecht in een wereld waar muziek en techniek elkaar hebben gevonden door de oren van een Tonmeister, pianist en componist van onder meer filmmuziek. Bedenker Leo de Klerk is afgestudeerd aan het conservatorium en heeft een vervolgopleiding gedaan in sonologie en muziekregistratie, waarbij hij het geluk heeft gehad om tijdens en na zijn opleiding veel te kunnen leren van toonaangevende producers, elektronische muziek componisten en sonologen. Hij heeft zich diepgaand bezig kunnen houden met muziekproductie, psycho-akoestiek en met het akoestisch optimaliseren van zijn eigen studio.

De filosofie achter het Omniwave concept is dat wij ons oriĂ«nteren ten opzichte van objecten in de ons omringende ruimte als deze objecten geluidsgolven voortbrengen of reflecteren. Bewegen we onze oren door het samengestelde geluidsveld van bijvoorbeeld een piano en een viool in een concertzaal, dan blijken we in staat de onderlinge positionering, de grootte van elk van de instrumenten Ă©n die van de zaal vast te stellen. Ons brein onderdrukt daarbij de interferentie van direct en gereflecteerd geluid, die bij deze ‘driehoeksmeting’ zou ontstaan als we hem met domme microfoons zouden uitvoeren. Deze ‘binaurale ontkleuring’ stelt ons ook in staat voor- en achtergrond in de geluidsscĂšne te onderscheiden en naar believen te focussen op de voor ons meest interessante informatie, waarbij storende details naar de achtergrond worden verdrongen.

In audio maken we gebruik van luidsprekers om een dergelijke geluidsscĂšne te reproduceren. Dat gaat echter wel gepaard met gebreken. De vorm van het golffront dat een luidspreker afstraalt is de representant van zijn geometrische vorm en heeft daardoor een akoestische signatuur - een frequentieafhankelijk richtingspatroon - waarmee ons concert is ingekleurd. Als daarbij de richtwerking voor alle frequenties niet constant is, varieert de klank ook nog eens met de luisterhoek. Bovendien is de weerklank van de huiskamer onevenwichtig en zal vermengen met het geluid op de as van de luidspreker op onze luisterpositie.

Leo onderscheidt luidsprekers in hun toepasselijkheid voor pop- of klassieke muziek, bij popmuziek is de luidspreker een noodzakelijk verlengstuk van het instrument. Het is logisch dat je daarbij een luidspreker kiest met een kleur die de muziekstijl ondersteunt. Bij akoestische muziek brengen instrumenten zelf geluid voort en heeft ook de zaalakoestiek een belangrijk aandeel in het klankresultaat. Voor een natuurgetrouwe reproductie zouden we in dit geval het directe geluidsveld (het instrument) en het diffuse veld (de weerklank van de concertzaal) volledig ongekleurd, in de juiste balans en in een natuurlijk diepteperspectief naar de huiskamer willen overdragen. Daar is Omniwave voor ontworpen.

Luidsprekeropstelling

Eerst in de studio van Bloomline en ditmaal thuis kan ik gaan waarnemen wat Bloomline met de Omniwave heeft bereikt. De OmniDrive luidsprekers stralen uniform af in een vlak van 360 graden. Om nu de Omniwave fantoomluidspreker te realiseren wordt Ă©Ă©n OmniDrive luidspreker op hoogte geplaatst en naar beneden gericht. Laag bij de grond komt eenzelfde luidspreker maar die kijkt juist naar opzij. De 360 graden patronen van de ‘top’ en ‘bottom’ speakers combineren zo tot een nagenoeg vlakke golf, wat zich gehoormatig vertaalt tot een stabiele fantoombron zonder enige waarneembare kleuring ten gevolge van interferentie. Zelfs al loop ik rond of draai ik mijn hoofd dan zal er niets veranderen in het verticale fantoombeeld.

Het resultaat van deze ongebruikelijke stereo luidsprekeropstelling met vier speakers voor twee kanalen is dat de ruimtelijke informatie realistisch wordt afgebeeld. Bij het luisteren naar een kerkorgelopname kan ik als het ware door het kerkje lopen, dichterbij of verder weg van het orgel gaan staan en er zelfs onderdoor lopen zonder dat het orgel verschuift in het stereobeeld. Een wonderlijke ervaring die zo overeenkomt met de werkelijkheid dat mijn brein niet langer luidsprekers hoort (zoals we gewend zijn luidsprekers toch te lokaliseren) maar de indruk verwerkt als aanwezig te zijn in de opnameruimte.

Bloomline streeft niet naar het maken van de ‘beste’ luidspreker maar richt zich juist op het bieden van het beste alternatief en dat is transparantie. Omdat Omniwave daarbij de akoestiek benut en die niet hoeft te veranderen, vindt Omniwave zijn toepassing in concertzalen, vergaderruimtes, studio’s en uiteraard in de huiskamer. Dankzij toegepaste psycho-akoestiek onderscheiden we nu de opnameruimte en plaatsen we solo-instrumenten zo correct alsof we een venster op de zaal hebben. Dat alles danken we aan het afstraalpatroon van de Omniwave dat er uit ziet als een grote bol waarvan de resultante als een vlakke golf naar de luisteraar komt, met een diffuus patroon van frequenties over de gehele oppervlakte tussen de hoog en laaggeplaatste units. Enigszins vergelijkbaar met de weergave van een magnetostaat, alleen is die beperkt in afmeting en een fantoom luidspreker kent die beperking niet. Voor dieper laag dan de Bloomline zelf kan leveren is er het alternatief met Ă©Ă©n of twee actieve subwoofers. De Grimm Audio DMF subwoofer is bij uitstek geschikt om te combineren met Omniwave.

Specificaties

De OmniDrive Pro Mark II behuizing heeft een diameter van 146 mm en een lengte van 330 mm, inclusief het ophangoog en de beschermende bracket voor de weergever. Daarin zit de 5,25” woofer met in het hart de 0,75” tweeter met zijn softdome. De huidige generatie woofers maakt gebruik van een metalen conus en een neodymium magneetsysteem. Omdat de behuizing een interne inhoud heeft van maar 2,2 liter is het frequentiebereik beperkt van 90 tot 14 kHz -3 dB/+2 dB, met -10 dB punten op 70 Hz en 19 kHz. De gevoeligheid van twee gecombineerde OmniDrive’s is 85 dB/2,83 V met een nominale impedantie van 7 Ω. Het scheidingsfilter is een tweede orde met een overnamepunt op 2450 Hz. Vanwege het lage rendement en de lage impedantie is een versterker met een stevig vermogen wel een voorwaarde. Mijn 2 x 50 Watt aan 8 Ω Metrum Acoustics Forte kon de Omniwave gemakkelijk aan, een PrimaLuna EL34 buizenvesterker verslikte zich hevig in de belasting.

Levering

Bloomline levert altijd een maatoplossing in samenwerking met een dealer uit Nederland, Duitsland of BelgiĂ«. Die maatoplossing kan bestaan uit vier units die aan de wand, het plafond of zelfs op de vloer worden bevestigd met beugels of vrij mogen staan op statieven. Het installeren van de Omniwave begint altijd met een live test van de ruimte, daarna worden voor de installateur tekeningen gemaakt en na het plaatsen van de definitieve oplossing en inregelen wordt het systeem overgedragen aan de klant. Die klant kan een particulier zijn maar evengoed een professionele gebruiker. De units die in eigen beheer worden geassembleerd uit toegeleverde onderdelen, kunnen in elke RAL kleur worden geleverd omdat Omniwave C (huiskamer versie) altijd maatwerk is. De kosten bedragen voor een basis set bestaande uit vier stuks OmniDrive C, in structuurlak met RAL kleur naar keuze, Ä 7.950. Met de garantie dat het in elke huiskamer gaat werken en er geen sprake is van een sweetspot.

Wonderlijke ervaring

De opstelling bij mij thuis is zoals genoemd met de luidsprekers gepositioneerd op de scheiding van twee kamers. Ik gebruik statieven om geen gaten in de muur te hoeven boren. Mijn streaming bron is een Metrum Acoustics Ambre Roon Endpoint, verbonden met een Pavane DAC van hetzelfde merk. De muziekfiles staan opgeslagen op een NAD M50.2 digitale muziekspeler. Voor de versteking volgt een Audia Flight Strumento No.1 lijnversterker en ik wissel af tussen een Pass Labs X250.5 en een Metrum Forte eindversterker. Beide volkomen capabel om de Omniwave’s aan te sturen.

Ik begin met rustige muziek, netjes opgenomen en thuis geript van een cd, het is Eva Cassidy met haar What a wonderful world van het album “Nightbird”. Ogenblikkelijk ontstaat de bron van muziek ergens tussen de vier weergevers, op een volkomen transparante manier. De stem van Eva hangt boven een klein, select groepje instrumenten, die ieder op hun beurt niet te herleiden zijn naar de weergevers, ze ontstaan gewoonweg in de ruimte. Ik kan naar de band toelopen, tussen hen in gaan staan, vervolgens doorlopen en de band achter mij laten. Ik kan rechts of links uit het midden gaan zitten, het stereobeeld verschuift niet, kent geen hotspot of favoriete luisterpositie in de ruimte. Daarbij is de weergave zuiver van toon, natuurlijk en netjes in balans.

Een balans gevormd tussen de hoge, midden en lage tonen, met een lichte afval in het diepe laag omdat de weergevers daar hun beperking kennen. Met de afspeelsoftware van Roon is dat geen beperking, het optrekken bij 20 Hz met 3 dB en een Q van 0,5 is genoeg om voldoende druk in de lagere regionen op te bouwen in mijn luisterruimte. Eenzelfde ervaring beleef ik met Fay Lovsky en haar nummer Monte Carlo guys. Het blijft een wonderlijke ervaring muziek te horen ontstaan in de ruimte zoals het van de zangeres en de band af zou komen als ze hier vertoeven. Bij elke conventionele luidspreker, met een conus, een elektrostatisch of magnetostatisch paneel, gesloten, basreflex of hoorn, moet je liefst precies tussen de weergevers inzitten omdat zij anders niet samensmelten tot enkele bron, met de Omniwave verkrijg je een fantoom bron en die verschuift niet. Een normale weergever zul je altijd kunnen aanwijzen, de Omniwave niet.

Van Stacey Kent neem ik in dit rustige rondje haar They all laughed nog even mee. Haar stem is een referentie voor mij en komt precies zo over als ik dat verwacht. Met voldoende warmte en borstkas, mooi afgezet tegen de instrumenten, op juiste hoogte gezet, zuiver en met de juiste toonbalans. Voor zover je dat alles kunt inschatten vanaf een opname waarvan je de omstandigheden niet kent. Ik relateer voor mijzelf aan haar live optredens die ik bij kon wonen en aan de weergave op topsystemen.

De sax van haar echtgenoot neemt een solo voor zijn rekening en ik schroef het volume nog een tandje op voor eigen plezier. Ik merk, al lopende en her en der zittend in de ruimte, dat een zitpositie verder van de achtermuur en dichter naar de weergevers de weergave in intensiteit doet toenemen. Waar met de rug bijna tegen de muur de kamer en suite een vage, holle echo geeft, verdwijnt die door van de muur weg te schuiven. Een effect dat duidelijk met de ruimte te maken heeft en niet aan de Omniwave toe te schrijven lijkt.

EĂ©n op Ă©Ă©n

Een stuk steviger van aard is B.B. King in gitaarduel met Eric Clapton op Three O’clock blues. Gelukkig kan de Omniwave dat ook aan en zetten de vier kastjes een realistische B.B. King neer met zijn rauwe stem. Het antwoord van Clapton laat niet lang op zich wachten, met stem en gitaarspel vanaf de andere zijde. Sluit de ogen en ervaar het wonderlijke geluidsbeeld van de Omniwave. Zo totaal anders dat ik eraan heb moeten wennen, zo geconditioneerd zijn onze hersenen onder invloed van normale luidsprekersystemen.

Eenmaal op het punt van acceptatie aangekomen is de weg terug een lang pad vol valkuilen. Zelden kon ik zo angstig precies een gitaar aanwijzen in de ruimte en ernaast gaan staan is een nieuwe belevenis. Luchtgitaar spelend ben ik het die het duel aangaat met King. Van Blues naar jazz is een kleine stap, al tapt het Hoff Ensemble uit een heel ander vaatje met Blagutten, een highres sample van 2L The Nordic Sound. Ruimtelijk opgenomen betekent bij Omniwave ruimtelijk afspelen. De opname wordt een op een omgezet naar weergave, precies wat de bedenker van Omniwave nodig heeft bij het beoordelen van zijn eigen opnames. IJl hangt de trompet in de lucht, zwaar is de basdrum, energiek de percussie in een ambiance van muziek.

Van deze Hoff vervolg ik met een solo stuk piano, Living van dezelfde muziekuitgever, ditmaal in MQA verpakt en door Roon uitgepakt tot een 24 bit 88.2 kHz FLAC bestand. Bij een wat hoger volume is het voorstellen dat de piano zich in mijn ruimte bevindt eenvoudig. Ook al zal ik nooit met de Omniwave de kracht van het instrument kunnen evenaren zolang ik er geen actieve subwoofers bij ga plaatsen. Gelukkig is voor de liefhebber die optie voorhanden en uit ervaring weet ik hoe fabuleus de Grimm Audio DMF subs te integreren zijn, zonder dat zij fysiek in de ruimte opvallen. Ook wat het uiterlijk en de compactheid betreft passen zij volledig in het Omniwave concept.

Overtreffende trap

Laten we er geen doekjes om winden, Omniwave vindt zijn oorsprong in de klassieke muziek en daarmee krijgt het genieten een overtreffende trap. De lieflijkheid en subtiliteit in het spel van The Academy of St. Martin-in-the-Fields met Alan Loveday op viool komt zo gemakkelijk naar voren. De opname uit de jaren 60 koesterde ik op lp, nu stream ik de “Vier jaargetijden”. Ik ‘kijk’ regelrecht het orkest in, zie hoe de solist zich bevindt bij de andere strijkers, kan de plaats bepalen van de overige instrumenten en voel de inspanning van de musici. Jammer dat de cd-versie het niet haalt bij de plaat, maar lp’s zijn allemaal de deur uit gegaan. In het Presto deel van de Zomer jaagt de strijkstok langs de viool, van subtiel tot op volle kracht, de Omniwave laat het feilloos beleven met een realisme dat mijn normale luidsprekers het nazien geeft. Daarmee is de Omniwave niet perfect, het blijft een weergever, maar het is wel uniek in de zin van ruimtelijke weergave. J.S. Bach is niet anders met de Brandenburgse Concerten. Het gemak van weergeven, gekoppeld aan de afbeelding en het foppen van ons brein met de fantoombron maken dat de beleving overeenkomt met het bijwonen van een concert.

Vergeet ook niet dat een installatie thuis uw oor haast in het orkest duwt en dat wij daardoor details en microdetails verwachten die in werkelijkheid helemaal niet hoorbaar zijn in een zaal. Dat aspect maakt de Omniwave tot een weergever om realistisch van te genieten. Hij geeft u de details, tot in de puntjes, maar legt daar niet de nadruk op, de nadruk ligt veeleer op het beleven van muziek. Dat laatste ga ik voor mijzelf voortzetten met een fluitconcert van Mozart, uitgevoerd door Sharon Bezaly. De zuivere tonen zweven speels door de ruimte en ik loop naar het orkest om Sharon te begroeten, loop door het orkest heen en beleef zo een moment dat ondenkbaar zou zijn tijdens een uitvoering. Naast een musicus gaan staan met om mij heen het orkest en net voor mij de fluitiste.

Conclusie

Of Bloomline Omniwave de definitieve oplossing is voor uw muziekweergave thuis kan ik niet inschatten op papier. Wat ik wel weet is dat Bloomline een uniek concept op de markt brengt, dat zonder ingrijpende verbouwingen en zonder in de huiskamer op te vallen muziekweergave naar een niveau tilt waar vriend en vijand verbaasd over zullen zijn. Omniwave is niet voor alle muziek geschikt in mijn ogen, moderne pop valt per direct door de mand vanwege de gecomprimeerde opnametechnieken, klassiek en jazz echter kunnen van de realistische weergave profiteren. In een gevarieerde muziekbibliotheek als de mijne was genoeg muziek te vinden om een aanschaf van een Bloomline systeem te rechtvaardigen. Dat is voor mij nu niet aan de orde, mijn liefhebbende eega zou dat graag anders zien vanwege de onopvallende weergevers dicht bij de muur. Omniwave is geen Ă©Ă©ndagsvlieg - het concept is te vinden in concertzalen, in theaters, publieke ruimtes en in thuissituaties - en de toepassing is breed. Zo breed dat Omniwave het enige systeem in huis zou kunnen zijn voor muziekweergave.

Bloomline Acoustics
Tel:+31-(0)78-6736474
E-mail: verkoop@bloomline.nl
www.bloomline.nl






EDITORS' CHOICE