NIEUWSSennheiser

Sonova neemt consumententak van Sennheiser over

Het Duitse audiobedrijf Sennheiser en het Zwitserse Sonova Holding AG hebben hun toekomstige samenwerking onder het merk Sennheiser aangekondigd. De wereldwijde Zwitserse leverancier van medische hooroplossingen zal de Consumer Electronics-activiteiten van Sennheiser volledig overnemen. Onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties, is het plan om de overdracht van het bedrijf aan Sonova tegen eind 2021 af te ronden. Sennheiser had al in februari aangekondigd dat het zich in de toekomst op de Professional-activiteiten zou concentreren en op zoek zou gaan naar een partner voor de Consumer Electronics-activiteiten dus de overnameplannen zijn geen verrassing.

Consumentendivisie van Sennheiser naar Sonova

Consumer Electronics-producten van Sennheiser staan voor het beste geluid en een unieke audio-ervaring, aldus het Duitse bedrijf. Met de overname van de Sennheiser Consumer-business voegt Sonova koptelefoons en soundbars toe aan haar hoorzorgportfolio, dat onder meer hoortoestellen en cochleaire implantaten omvat. Sonova dat zijn hoofdkantoor in de Zwitserse stad Stäfa heeft, zal de complementaire competenties van beide bedrijven gebruiken om bedrijfsactiviteiten in de toekomst te versterken en verder uit te breiden. De overname is geen verrassing. Sennheiser had circa twee maanden geleden al laten weten afscheid te willen nemen van de consumentendivisie van het bedrijf.

De jarenlange expertise van Sennheiser als een van 's werelds toonaangevende bedrijven in de audio-industrie en de daaruit voortvloeiende reputatie en aantrekkingskracht van het merk vormen volgens de persverklaring een uitstekende aanvulling op Sonova's uitgebreide technologische en audiologische expertise op het gebied van medische hooroplossingen. Onder de gezamenlijke merkparaplu van Sennheiser is een permanente samenwerking gepland om Sennheiser-klanten in de toekomst eersteklas audio-oplossingen te blijven aanbieden. Er is een licentieovereenkomst gesloten voor toekomstig gebruik van het merk Sennheiser.

“We hadden geen betere partner kunnen vragen dan Sonova voor onze Consumer Electronics-activiteiten,” zegt Daniel Sennheiser, co-CEO van Sennheiser. “Sonova is een sterk en goed gepositioneerd bedrijf. We delen niet alleen een passie voor unieke audio-ervaringen, we delen ook zeer vergelijkbare bedrijfswaarden. Dit geeft ons een uitstekende basis voor een succesvolle toekomst samen.” Co-CEO Dr. Andreas Sennheiser voegt toe: “De combinatie van onze sterke punten biedt een zeer goed startpunt voor toekomstige groei. We zijn ervan overtuigd dat Sonova de Sennheiser Consumer Business op lange termijn zal versterken en de belangrijkste groeimogelijkheden zal benutten.” Beide partners zien met name een groot potentieel in de markt voor spraakverbeterde hoorapparaten en voor draadloze en audiofiele hoofdtelefoons.

Als onderdeel van het partnerschap is een volledige overdracht van de activiteiten van de Consumer Electronics-activiteiten aan Sonova gepland. Dit wordt afgestemd met de ondernemingsraden van Sennheiser. Er zullen ook werknemers van Sennheiser naar Sonova overgaan, maar deze verhuizing naar het internationaal opererende en goed gepositioneerde bedrijf met het hoofdkantoor in Zwitserland biedt volgens de persverklaring zeer goede kansen voor de toekomst. Momenteel werken in totaal ongeveer 600 Sennheiser-medewerkers bij de consumentendivisie van Sennheiser.

Arnd Kaldowski, CEO van Sonova, verklaart als volgt: “Ik ben erg blij dat Sennheiser Sonova heeft gekozen om de welbekende Consumer Division verder te ontwikkelen. We kijken ernaar uit om onze nieuwe collega's te verwelkomen en voort te bouwen op de gecombineerde krachten van beide organisaties om onze gezamenlijke toekomst succesvol vorm te geven. De snelgroeiende markt voor persoonlijke audioapparaten evolueert snel. Door onze audiologische expertise te combineren met de knowhow van Sennheiser in het leveren van geluid, hun geweldige reputatie en hun hoogwaardige producten, kunnen we ons aanbod uitbreiden en belangrijke contactmomenten creëren met consumenten eerder in hun hoorreis. Door onze toonaangevende technologie te combineren met het sterke merk en het gevestigde distributienetwerk van Sennheiser, ontstaat er een sterke basis voor toekomstige groei.”

Vooralsnog lijkt de overname min of meer geruisloos plaats te gaan vinden in die zin dat de merknaam Sennheiser gewoon op de later onder de vlag van Sonova te produceren producten blijft staan. Sennheiser is immers een sterke merknaam in de audiowereld. Naar verluidt heeft de consumentendivisie van Sennheiser een voorraadkast vol met ideeën en concepten voor nieuwe producten. We zijn benieuwd naar de toekomstige producten die straks door Sonova onder de merknaam van Sennheiser uitgebracht zullen worden.


EDITORS' CHOICE