REVIEWSVS

Review SVS SB-1000 Pro: Redelijk prijskaartje voor een heftige aardbeving

SAMENVATTING

We moeten het niet ingewikkeld maken: de SVS SB-1000 Pro is gewoonweg een uitstekende subwoofer voor het geld. Het is gesofistikeerd genoeg om zoveel een thuisbioscoop als een stereo-opstellling te ondersteunen. En in dat laatste geval blijkt die SVS-app een enorme troef.

PLUSPUNTEN

  • Uitstekende app om DSP-opties te tweaken
  • Diepe, krachtige luchtverplaatsing
  • Goede sublaagextensie
  • Trillingvrij en solide gebouwd
  • Ook speaker-level inputs

MINPUNTEN

  • Kan subiliteit vertolken, maar hogere dubbele wooferdesigns doen het beter

Met de lancering van de 1000 Pro-familie vernieuwt SVS zijn instapmodellen van zijn subwooferaanbod. Het is een serieuze upgrade, want nu krijg je ook de uitgebreide DSP-controle via een app die de hogere SVS-modellen zo goed maakt. We testen de SB-1000 Pro, het gesloten model dat een relatief compacte bouw huwt met een diepe laagextensie. 

SVS SB-1000 Pro

We zijn behoorlijke believers in het gebruik van een subwoofer om de muziekweergave van je (compactere) weergevers naar een volwassen niveau te tillen. Een tijdje terug haalden we mooie resultaten door een set KEF LS50 Meta’s uit te breiden met een KC62. Geïntrigeerd zijn we dan ook meteen als SVS zijn nieuwe SB-1000 Pro aflevert, een krachtig 321 Watt toestel met een enkele 12 inch lange slagwoofer. Technisch een heel ander ding dan de KEF-subwoofer, en dat gaat ook op qua prijskaartje.

Kenners van het merk zullen de typeaanduiding herkennen als de instappers bij de Amerikaanse grootmacht qua subwoofers. Nieuw is wel de toevoeging ‘Pro', waarmee SVS aangeeft dat deze familie vernieuwd is en nu in lijn komt met de duurdere 2000 Pro- en 3000 Pro-families. Zoals meestal bij SVS zijn er (minstens) twee modellen. De SB-1000 Pro die we hier bekijken is het gesloten en iets compacter model binnen de 1000 Pro-familie. Wil je diepere bassen en heb je de ruimte, dan is er ook de PB-1000 Pro. Het prijsverschil is niet zo groot. De SB-1000 Pro kost 599 euro, de PB-1000 Pro 699 euro.

Over de basprestaties hebben we het zo meteen, zowel in stereo als in surround. Een troef van de SVS-subwoofers die we nu al wel willen aankaarten is de uitgebreide controle die je krijgt via een bijhorende app. Hiermee kun je de DSP in de subwoofer helemaal tweaken. En dat is wel handig om deze SB-1000 Pro (en andere SVS'en) optimaal af te stemmen op je speakers.

SVS: volledige controle

De meeste audioreviews beginnen over het uiterlijk van een apparaat, maar dat doen we hier niet. Dat lijkt misschien een beetje gek, toch past het helemaal in dit geval. Ten eerste omdat net bij een subwoofer de looks wat minder belangrijk zijn – wat niet hetzelfde is als onbelangrijk – en omdat die DSP-controle net het ding is dat echt het uithangbord is van SVS. Het is ook voor het eerst dat deze mate van controle wordt geboden op de instapreeks.

Wie is SVS? Dit Amerikaanse merk heeft op iets meer dan twintig jaar tijd een enorme reputatie ontwikkeld voor het uitbrengen van subwoofers die zeer goed presteren. Inmiddels brengt het ook ‘echte’ luidsprekers uit, zoals de Prime en Ultra-reeksen, waarmee het hoge ogen gooit. Maar subwoofers zitten echt in het DNA van SVS, en dat merk je ook als je met hen spreekt. In het bijzonder de SVS-president Gary Yacoubian is een kerel die veel meer over subwoofers kan vertellen dan je voor mogelijk acht. Als je de misvatting koesterde dat een sub niets meer dan een doos met een grote woofer in, dan word je daar na vijf minuten SVS-lezing wel snel vanaf geholpen.

Bij dit nieuwe Pro-model is heel wat veranderd ten opzichte van de populaire SB-1000. De langeslagdriver is bijvoorbeeld nieuw ontworpen, en wordt aangestuurd door een 325 Watt Sledge STA-325D-versterker die meer dan 800 Watt piekvermogen kan leveren. Piekvermogen is niet altijd zo relevant, maar bij een subwoofer die wel eens stevige dynamische sprongen moet verwerken is het toch wel belangrijk. Dit alles levert bij dit gesloten model een frequentiebereik van 20 tot 200 Hz op (+/- 3 dB), wat wel wat is. 

Typische grootte 

De SB-1000 Pro is een stukje groter dan de zeer compacte Micro 3000-subwoofer die SVS tegelijkertijd uitbracht (en die door collega Michael werd getest). Maar het is ook een stukje goedkoper.

Qua afmetingen is de SB-1000 Pro vrij typisch. Niet te groot, niet te klein. In een zekere zin is het verbluffend dat de kast nauwelijks hoger of breder is dan de 12-inch woofer aan de voorkant. De afgeronde hoeken maken deze kubus ook wat oogstrelender (en zijn akoestisch ook waardevol), de pootjes zorgen voor een ontkoppeling met de vloer. Bij subwoofers uit het betaalbaar segment heb je zelden kleurkeuzes, maar hier wel. De SB-1000 Pro is er in zwart fineer, wat er degelijk uitziet. Betaal je iets meer, dan kun je hem ook krijgen in zwarte pianolak of een witte kleur. Een grille is meegeleverd.

Heldere en uitgebreide app 

Dat SVS app-bediening brengt naar zijn instapreeks is sterk. Tot voor kort kreeg je dit enkel in handen als je een duurdere 2000- of 3000-model aanschafte. Ook de budgetmodellen mogen dus met een deel van de kroonjuwelen van het merk pronken.

De heldere SVS-app is er voor Android en iOS, en verbindt over Bluetooth. Het gebruikt de laatste Bluetooth-generatie om de verbinding automatisch te leggen. Je moet dus niet zitten pairen of knopjes indrukken. Tijdens onze tests werd altijd in enkele seconden tijd een verbinding gelegd, zowel vanaf een Samsung Galaxy S21-smartphone als vanaf een iPad Air. Dat maakte het ook net makkelijker om tijdens het beluisteren te tweaken en bij te regelen.

Ben je niet zo’n liefhebber van dingen afregelen via een app? Achteraan de SB-1000 Pro vind je ook de meeste controls terug. Ook hier heeft SVS gesleuteld aan de bediening. Bij vele subwoofers ontdek je op het toestel zelf een paar draaiknoppen en een paar druktoetsen. Bij de SB-1000 Pro is er de Rear Panel Intelligent Control Interface. Het combineert een zestal druktoetsen met een reeks van blauwe leds om je een relatief fijnmazige controle te geven. Zo kun je de fase in verschillende stappen tussen 0 en 180° instellen, net als de low pass- of crossover-frequentie. Uiteraard kun je ook opteren voor een LFE-modus. Handig, maar de app biedt je toch veel meer mogelijkheden.

Naast de basale maar cruciale instellingen als volume, low-pass-punt en fase, vind je in de app daarnaast een parametrische equalizer waarmee je een kamermode of een null kunt bestrijden. Er zijn nog zaken, zoals polariteit en Room Gain Compensation - en RGC kan in sommige omstandigheden best handig zijn. Een stukje uitleg in de app maakt het ook begrijpelijk. Ook bij de basisinstellingen zijn er extra zaken voor de tweaker die je elders niet gauw tegenkomt, zoals vier verschillende slopes bij de crossover. Als dat allemaal Chinees voor je is: geen probleem. Je hoeft die instellingen niet per se te gebruiken, maar je kunt er altijd mee experimenteren en op je gehoor te vertrouwen. De app is trouwens ook klaar voor multi-subwooferopstellingen, mocht je je ook laten gaan en twee of vier stuks in huis halen. Akoestisch een goed idee, maar voor de huisvrede: minder.

Subtieler dan verwacht 

We blijven een beetje doordrammen over die DSP-instellingen, gewoonweg omdat ze zo handig zijn als je een subwoofer wil integreren met je stereospeakers. Het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap, zelfs op de NAD C 658 / C 298-stereoset die we met een set compactere DALI Opticon 2 MK2-luidsprekers hebben verbonden. De NAD-voorversterker heeft via de BluOS instellingen om een subwoofer in te stellen, wat je niet bij elke stereoversterker vindt. Bij heel wat muziekversterkers heb je zelfs geen toegewijde sub-uitgang en moet je opteren voor een pre-out.  Een goede bekom je dan volledig door met de instellingen van de sub te spelen. Bij een apparaat zoals de C 658 kun je al veel doen op de (voor)versterker zelf.

Toch merken we snel dat we naar de SVS-app blijven grijpen om de SB-1000 Pro fijn af te regelen. Bij een thuisbioscoop zou dat misschien niet nodig zijn, omdat een AV-receiver normaliter ook bassmanagement voor zijn rekening zal nemen. Bij het streamen van muziek via Roon via een stereosysteem eerder wel. Het was toch echt uitproberen welk volumeniveau op de sub moest ingesteld worden voor het allerbeste resultaat. Soms is het ook echt afhankelijk van de productie. Toen we Max Richters ‘War Anthem’ met het diepe gedreun in de achtergrond speelden, waren we geneigd om het volume van de sub hoger te zetten. Je wil echt dat die muzikale artillerieschoten bijna fysiek aankomen. Maar wanneer we op even later het smeuïge, funky ‘The House That Dirt Built’ van The Heavy opzetten, was het dringend tijd om de volumeregelaar van de SB-1000 Pro enkele decibels lager te zetten. De eindconclusie is wellicht dat je mogelijk het meeste plezier hebt als je enkele presets instelt die je kunt veranderen naargelang het genre dat je luistert.

Het klinkt misschien als wat moeite (en dan hebben we het nog niet over de correctie plaatsing van een sub gehad), maar het resultaat is er wel naar. De Opticon 2 MK2 zijn heel aardige staanderspeakers die volgens DALI tot 59 Hz diep kan duiken. Dat is allesbehalve slecht voor een speaker uit deze klasse, integendeel. Maar nog lager zit nog heel wat audio-informatie en bovendien kun je niet verwachten dat die compacte speaker echt veel detail in zijn allerlaagste bereik kan stoppen.

Met de NAD C 268 is het heel eenvoudig om de proef op te som te nemen, want via BluOS kun je in realtime de sub-uitgang aan/uitzetten (in de uit-stand spelen de speakers full-range). ‘where’s the drop’ van Deadmau5 is een perfect album om A/B te testen. Dit is orchestraler werk dan we gewoon zijn van de Canadese producer, maar nog altijd goed voorzien van een zeer solide basfundament. Er bestaat eigenlijk geen discussie over: met de SB-1000 Pro mee in het verhaal klinkt het gewoon beter, voller en fysieker. Echt de ribbenkast doen trillen, dat vereist misschien een grotere sub. We denken weemoedig terug aan de gigantische SVS SB-4000 Pro die we ooit op bezoek kregen, al deed onze rug er nog enkele weken zeer van. De vitrinekast van de buren viel net niet om. Maar het is te gemakkelijk om te focussen op dat heftige, overweldigende van een subwoofer. Eigenlijk staat hij dan wellicht té ingesteld – nu ja, een kwestie van smaak misschien.

De SB-1000 Pro lijkt ons net een mooie betaalbare manier om subtiel je stereoset aan te vullen. De basgitaar in Paul Wellers ‘Cosmic Fringes’ op ‘Fat Pop’ die net meer zijn terechte rol kan spelen, de dubbele basdrum op ‘Thunderbolt’ (en een rits andere tracks) van Saxon die nu echt als een slavendrijver het nummer opjaagt, de tuba op Sons of Kemets ‘Hustle’ die opeens realistisch vet klinkt… Net die subtiele toevoeging bij muziek doet deze SVS wel goed.

Surround op hoger niveau 

We hebben het nu heel uitgebreid gehad over het gebruik van de SVS SB-1000 Pro als ondersteuning van een stereo-opstelling. Deels om nu eens niet direct de voor de hand liggende koppeling ‘thuisbioscoop’ en ‘subwoofer’ te leggen. Maar uiteraard is de SB-1000 Pro ook heel geschikt voor dat scenario, wat we eigenlijk al aangaven toen we met het Dolby Atmos-aanbod op Apple Music aan de slag gingen. We gaan dus verder met het Denon en DALI-systeem, en grijpen nu naar een heel andere type content: films en games.

Beide worden heel anders gemixt dan muziek, zelfs als die laatste in surround wordt aangeboden. Er is echt een apart kanaal voor effecten met lage frequenties – LFE – dat met name door Hollywood-actieregisseurs als Micheal Bay en Roland Emmerich gretig wordt volgestopt met veel energie. Dat maakt dat een subwoofer bij sommige kaskrakers een stevige workout krijgt, op een andere manier dan bij muziek. En natuurlijk blijft muziek bij films ook belangrijk, dat moeten we je wellicht niet vertellen. Dus voor de beste ervaring moet je een subwoofer hebben die over veel power beschikt en veel lucht kan verplaatsen – plus in staat is om subtielere details in het laag weer te geven. Een moeilijke opdracht. Als we een aantal Dolby-demo’s doorlopen die net wat overdrijven qua LFE, krijgen we meteen de indruk dat deze SVS ondanks zijn lagere prijs veel in z’n mars heeft.

Eerst het spektakelgehalte onderzoeken. Om dat te ervaren grijpen we onder meer naar de gloednieuwe ‘Black Widow’ die net verschenen is via Disney+ en komt met een Dolby Atmos-soundtrack. Oppassen voor spoilers, dus. In deze film over wat Natasha Romanoff uitspookte net na ‘Winter Soldier’ zit een heel aantal momenten waarop de SVS-sub echt moet presteren. Een van de eerste is als Scarlett Johansson teruggetrokken in Noorwegen woont en tijdens een avondritje plots een raket op haar jeep krijgt afgevuurd. Die knal komt echt uit het niets en maakt daardoor indruk. Of later, tijdens een achtervolging in Budapest, als slechterik Taskmanager een explosieve pijl onder een auto laat ontploffen: de SB-1000 Pro levert een diep, strak boemgeluid.

Bij de lawine die dreigt de gevangenis van Red Guardian te overspoelen, zijn de eisen anders. De SVS zorgt hier vrij effectief voor verhoging van het dreigingsgevoel door het geraas van die muur van sneeuw goed voor te stellen. Dit kan spectaculairder met een grotere woofer en meer vermogen, maar gegeven dit prijspunt zijn we toch onder de indruk.

Niet iedereen is gek op het fenomeen ‘muziek in surround’, maar zelf vinden we dat er echte juweeltjes zitten in de recente lichting Dolby Atmos-producties. Via Apple Music en de Apple TV 4K die op onze Denon AV-receiver hangt komen we uit bij ‘Angel Dream’, een recente album van Tom Petty and the Heartbreakers – een artiest die we veel te laat hebben ontdekt. We luisteren hier met dezelfde opstelling als bij het bekijken van films: 5.1.4 op basis van DALI’s Rubicon-familie, met Alteco-hoogtespeakers. En uiteraard met de SVS SB-1000Pro als subwoofer als ondersteuning voor dit alles, en afgeregeld met een kamerkalibratie via de Audyssey MultEQ-app.

De SVS-subwoofer – ondanks de Amerikaanse voorliefde voor vette bassen – toont zich hier een subtiele, kwieke aanwezigheid die deze rockende tracks perfect ondersteunt. Bij ‘Change the Locks’ hebben we echt een zeer authentieke basdrum-ervaring: niet te vet, tikje wollig en perfect getimed. Zo horen we het graag. Ja, dit is een heel stukje plezanter dan zonder subwoofer. ‘Grew Up Fast’ begint heel wat intimistischer, maar barst na een tijdje helemaal los. Qua attack zit het perfect – voor de surroundliefhebbers: knap ook hoe een deel van de percussie naar de voorste hoogtekanalen is verhuisd.

Conclusie

We moeten het niet ingewikkeld maken: de SVS SB-1000 Pro is gewoonweg een uitstekende subwoofer voor het geld. Het is gesofistikeerd genoeg om zowel een thuisbioscoop als een stereo-opstellling te ondersteunen. In dat laatste geval blijkt die SVS-app een enorme troef. Je kunt hiermee een aantal zaken die opeens heel handig zijn bij een versterker die niet over een kamercorrectiefunctie of over sub-integratie-opties beschikt. Het wordt dankzij die app eenvoudiger om de SVS-subwoofer af te stemmen op je stereoluidsprekers en echt de vruchten te plukken van een 2.1-opstelling.

SVS SB-1000Pro
749 euro | www.oppostore.nl en AVStyle
Beoordeling 4,5 op 5

Actieve gesloten subwoofer
Driver: 12 inch
Vermogen: 325 Watt, 820 Watt piekvermogen
Frequentiebereik: 20-270 Hz +/- 3 dB
Gewicht: 12,2 kilo
Afmetingen: 33 x 33 x 33 centimeter

MERK

EDITORS' CHOICE