HI-VISITPUUR hifidelity

Lezersbezoek Goldmund Satya, The Sequel: ruimtelijkheid van Pink Faun en Ikigai Audio

Rob Nijman | 11 februari 2022 | Goldmund

Vandaag staat onze rubriek Lezersbezoeken in het teken van Nederlandse audioproducten met internationale allure: Pink Faun en Ikigai Audio (en vooruit, ook CrystalConnect). Bij Rien in Rotterdam worden deze merken namelijk aan het werk gezet in een actief systeem van het Zwitserse Goldmund dat geen van beide echt nódig heeft, maar daar naar eigen zeggen wel nóg leuker van geworden is… | For English, click here

Wellicht klinkt het voorgaande enigszins bekend. Of doet de foto rechtsboven al een belletje rinkelen. Dat is goed mogelijk, want twee jaar geleden, ergens medio februari 2020 en net voordat de wereld om ons heen enorm veranderde, schreef Rien ons aan op redactie@hifi.be om met gepast enthousiasme en met wat later bleek volkomen terechte trots over zijn Goldmund Satya aanwinst te vertellen. Of we interesse hadden om dat actieve systeem eens te komen beluisteren. In een tijd waarin we 1,5 meter eerder associeerden met de lengte van een interlink dan met social distancing gingen we snel op dat verzoek in. Het resultaat lees je hier.

Fast forward naar februari 2022 en we komen Rien opnieuw te spreken. Onze interesse is direct gewekt, want behalve de imponerende weergavekwaliteiten en de modern art-esthetiek van zijn Goldmunds herinneren we ons óók zijn laatste woorden na dat prettige luisterbezoek in zijn fraaie loft: “Ik doe hier zeker de komende tien jaar helemaal niets meer aan!" Zou hij binnen twee jaar dan toch weer iets anders weggezet hebben…?

Om een onnodige cliffhanger te vermijden: nee. Althans, het bijna 300 kilo zware systeem uit Zwitserland staat er gewoon nog. En bevalt ook nog net zo goed. Er is simpelweg het nodige aan toegevoegd. Ons eerdere lezersbezoek heeft daarmee een heuse sequel gekregen, waarbij we deze keer samen met Robert Brijde van Goldmund-dealer PUURavd naar Rotterdam navigeerden. Sowieso is een bezoek aan die stad nooit vervelend, dus we gingen weer op pad. Om tekst en uitleg over de aanpassingen te krijgen, om indrukken van de gemaakte keuzes op te doen, én natuurlijk om onze vloerbeschermende slofjes weer aan te schieten…

Inspiratie op het Dutch Audio Event

We zijn vandaag bij Rien om een (nieuwe) indruk op te doen van zijn set rond het actieve Goldmund-systeem, maar het is ook leuk om even terug te blikken naar ons eigen audio- evenement van afgelopen najaar. Want wat blijkt? Rien was in oktober ook op onze show te vinden, en het is precies daar dat hij overtuigd werd door de potentiële meerwaarde van zowel Ikigai als Pink Faun. “Deze combi hoorde ik in de ruimte van Goldmund in Veldhoven voor het eerst, en ik wilde het direct thuis uitproberen. Het is, zoals je waarschijnlijk al door had, niet meer retour gegaan...” Althans, niet meer retour; uiteraard heeft PUURavd voorzien in een gloednieuw exemplaar, want de 'tester' was het demomodel uit Veldhoven.

In die set met Goldmund op DAE – daar met een hoofdrol voor de Prana luidsprekers, niet de Satya’s die Rien heeft staan – werd voorzien in een Ikigai Kangai-S netwerkkabel en een Kangai-S PowerCord met de Goldmund Wireless Dongle. Ook stond de Pink Faun 2.16 Ultra in deze opstelling centraal. En dat smaakte bij Rien naar meer: "We hoorden in de ruimte van Goldmund direct dat het veel ruimtelijker en strakker was."

En inderdaad, ook in de eigen luisterruimte duurde het niet lang om overtuigd te worden. Dus wat is er concreet veranderd? Rien heeft zijn Nucleus Plus vervangen door de Pink Faun 2.16 Ultra met SSD, voorzien van het topmodel powercord van Ikigai, de Kangai S. “Toch weer een enorme sprong in de weergave. En een mooi Zwitsers-Nederlands feestje, want naast de Pink Faun en de toevoeging van de Ikigai kabel zijn de CrystalConnect CrystalPower Ultra powercords op de Satya’s behouden.”

Ikigai Audio

Even een stapje terug, voor wie de naam Ikigai nog niet kent. Of misschien de term wel – de letterlijke betekenis van het woord is “reden van (iemands) bestaan” –, maar het audiomerk nog niet. Ikigai Audio is ontstaan in 2018 en hoewel de naam doet vermoeden dat het Japans fabricaat is, is niets dus minder waar; ontwikkeling en productie is honderd procent Nederlands. “Ikigai staat voor bevrediging en voor wat belangrijk is in een mensenleven”, zo heeft oprichter Jeffrey Dam het ons wel eens uitgelegd. “Niet uitgedrukt in bezit, maar als de glimlach op het gezicht in de ochtend en de zin om te beginnen aan een nieuwe dag.”

In het assortiment van zijn kabelmerk dat wil bijdragen aan het welzijn door producten op de markt te brengen die de schoonheid van muziek weten te behouden, heeft Dam momenteel twee verschillende niveaus in het aanbod: de Sugure instaplijn en de Kangai flagship modellen. Beide series bestaan uit interlinks in RCA of XLR, speakerkabels en Jumpers met banaan of spades, digitale kabels zoals de COAX en netwerkkabels, en tot slot powercords. De Kangai S van Rien is dus het topmodel, dat gebruikmaakt van 5n puur zilver (een verdubbeling ten opzichte van de Kangai-zonder-S) en 24-karaats gouden geleiders.

De kabel zelf heeft een opmerkelijk opbouw. De strengen zilver en goud zijn opgebouwd van een dunne AWG diameter tot een dikke AWG diameter. Elke draadbundel heeft zijn eigen diëlektricum variërend van katoen en teflon. Het zilver en goud is speciaal behandeld en afgesloten met ETI Research LEGATO pluggen. Het heeft een nog strakkere drievoudige EMI/RFI afscherming dan de Kangai en maakt gebruik van een unieke aardingsysteem

Pink Faun 2.16 Ultra

De Kangai S kost zo’n 4.200 euro, dus naast de Pink Faun (in deze uitvoering 27.620 euro) toch weer een flink investering in de upgrade. Daarmee heeft Rien dan wel het vlaggenschip onder de netwerkspelers van het merk. En dat wil wat zeggen, want wie op zoek is naar perfectie in high-end muziekbeleving van Nederlandse bodem, zit bij Pink Faun sowieso aan het goede adres. De fabrikant uit Rhenen presenteert met trots handgemaakte high fidelity hard- en software-oplossingen, klaar om op maat te worden aangepast aan jouw wensen.

De Pink Faun 2.16 Ultra is behalve het vlaggenschip ook de nieuwste toevoeging aan het portfolio van digitale afspeelsystemen van het merk, voorzien van ondersteuning voor lokaal opgeslagen muziekbestanden en streaming content van kwaliteitsbronnen zoals Qobuz en Tidal. “De 2.16 ULTRA is de optelsom van jarenlange ervaring met digitaal en analoog gecombineerd met Pink Faun's baanbrekende OCXO kloktechnologie”, aldus de fabrikant. “Pink Faun heeft de handen ineengeslagen met de beste bedrijven ter wereld om je een nog niet eerder vertoonde muzikale ervaring te bieden in het landschap dat we hi-fidelity noemen.” Het resultaat is een flexibel en modulair systeem dat eenvoudig mee kan groeien in de evolutie van je systeem.

De 2.16 Ultra is gebaseerd op de bekroonde 2.16 en 2.16x muziekservers, waarbij de mogelijkheden zijn bekeken om digitaal nog net iets verder te gaan. Het interne en externe chassis zijn daarbij een integraal onderdeel van het ontwerp: het CNC-gefreesde chassis is voorzien van afgeschermde compartimenten, oplossingen voor warmtebeheer en trillingsbeheersing. Dankzij het chassis kunnen alle onderdelen van de voeding, het passieve koelsysteem en de hardware op optimale plaatsen gemonteerd zonder het ontwerp aan de buitenkant te veranderen. Het is daarmees letterlijk de ruggengraat van de Pink Faun.

Een ander belangrijk nieuw ontwerp van de 2.16 Ultra is dat het interne chassis een speciaal afschermingscompartiment heeft voor de Pink Faun ULTRA OCXO-klok, die we al even noemden. De klok en het klokuitgangscircuit zijn volledig afgeschermd en ontkoppeld van het interne chassis. Wie het dekseltje van het circa 20 kilo zware doosje licht, ziet hoe fraai die architectuur in elkaar steekt. Je leest er desgewenst meer over op de website van Pink Faun. 

“De weergave is zó in balans, en zó natuurlijk, je kunt echt uren luisteren zonder dat het vermoeiend wordt." Een quote uit het bezoek in 2020, toen de Goldmunds net vers een al niet misselijke set met dCS, Spectral en Magico had vervangen. En hoewel de aanschaf van dat systeem niet gering is, lag die toch beduidend lager dan de totaalprijs van de sets zoals die hier eerder stonden. Waarom dan toch weer die investering?

"Zoals ik al zei was ik op het Dutch Audio Event (foto onder, red.) direct overtuigd. Dat wilde ik thuis ook wel eens horen, want in Veldhoven stonden de kleinere Prana's. Zelf speel ik met grotere broers, de Satya heeft veel meer body en stevige woofers, dus dat verschil moest hier toch nog groter zijn?"

En inderdaad, dat effect was thuis nog imposanter. "De Goldmunds zijn van zichzelf heel helder, direct en transparant. Pink Faun opende de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld nog meer ten opzichte van de Nucleus. Of zoals mijn vrouw het zei: 'ik zit echt in een concertzaal nu, ik kan de artiesten zo aanwijzen'. Voor mij was ook een A/B-test niet nodig, de Nucleus is er meteen tussenuit gehaald. Ook had ik meerdere kabels van Robert meegekregen, maar de Kangai-S was voor mij de logische keuze."

Persoonlijk is het audiogehoor niet voldoende ontwikkeld om een A/B-test te doen met twee jaar verschil, toch zeker de afgelopen twee jaar niet, aangezien die voelden als minstens vier, maar in de ruimtelijkheid en de prachtige dynamische weergave van live optredens kunnen we zeker meegaan.

Het maakt dan eigenlijk niet uit wat er vanuit de playlist voorbijkomt. We luisteren Diana Krall en Jan Akkerman, maar ook Nils Frahm, Billy Cobham, Lee Ritenour, muziek uit de Netflix-serie The Crown en zelfs eigen producties van Rien, het resultaat is steeds hetzelfde; het is heel lastig uit de luisterstoel komen...

Als we dat uiteindelijk wél doen, doen we dat met de gedachte dat we vast nog eens terugkomen. "Want ja, ik heb de Satya's destijds met relatief eenvoudige (wat heet, bij dat merk, met 4.725 euro per stuk) powercords van CrystalConnect aangesloten. Misschien is een logische volgende stap toch een of twee lijnen hoger gaan...?" 

Kijk voor meer informatie op de websites van de fabrikanten: Goldmund | Ikigai Audio | Pink Faun

MERK

EDITORS' CHOICE