Ruimtegevoel
Een van de beste films om te testen hoe het zit met surroundgeluid is ‘Gravity’ van regisseur Alfonso Cuarón. Dat verbaast misschien, omdat deze SF-film geen echte actiefilm is. Maar Cuarón gebruikt geluid heel effectief om eenzaamheid in de ruimte over te brengen. Dat ontdek je al snel, want al in de beginscènes van de film – als George Clooney en Sandra Bullock bezig zijn met hun ruimtewandeling rond de Space Shuttle en Hubble-telescoop – hoor je de radiocommunicatie tussen de astronauten en Houston overal rond je opduiken. Heel sfeervol, veel dramatischer dan als die krakelende stemmen gewoon uit de speakers van je tv komen. Even later breekt de hel los, als de Shuttle in een regen van satellietbrokstukken terecht komt, en ervaar je een van de beste surroundmixes die Hollywood in de voorbije jaren afleverde. De ongeruste achtergrondcommunicatie van andere astronauten komt uit de twee speakers die ik naast me plaatste, terwijl de intense dialogen en opbouwende muziek uit de soundbar komen. De subwoofer speelt hier een belangrijke maar subtiele rol, vooral bij het ondersteunen van de muziek. Het knappe is dat Gravity inzet op realisme: als de Shuttle geraakt wordt door de brokstukken krijg je geen knallen en explosies, want in de ruimte is er geen geluid. In space nobody hears you scream, weetjewel.
Wel wordt de muziek opbouwend intenser en hoor je ook Sandra Bullock rondtollen, omdat haar stem dankzij de goede coördinatie tussen soundbar en speakers doorheen de woonkamer beweegt. Bij deze film presteert de HT-RTZ7 echt wel goed, beter dan een soundbar die niet beschikt over die extra speakers. Het verrast ons niet, want zelfs met de beste technologie kun je met een solo soundbar niet tippen aan een opstelling met aparte speakers achteraan. Het gaat heus niet enkel om bombastische filmmomenten. Als Bullock even later in Gravity onthult dat ze zo gericht is op haar werk na het plotse overlijden van haar dochter, dan zit je op de hoek van je zetel omdat je door de pakkende soundtrack helemaal gepakt wordt.
We schakelen even over naar ‘Fury’, de WOII-kaskraker met Brad Pitt, via Netflix met 5.1-soundtrack. Even vooruit spoelen naar de finale van deze duistere film, als de crew van de gestrande Sherman-tank zich voorbereidt op de eindslag met een SS-bataljon. We letten hier in het bijzonder op de kleine zaken die bijdragen aan het gevoel dat je in de cockpit van een gepantserd voertuig zit, zoals het off-screen geluid van een granaat die in de loop van de Sherman wordt geladen en het klaarzetten van de ammunitie. In het hevige vuurgevecht dat volgt, zet de HT-RTZ7 positionele geluid goed neer. Zelfs de overgang van een kogelregen die achteraan van links naar rechts gaat komt over alsof het achter je plaatsvindt (wat de bedoeling is).
En voor muziek? Zoals gezegd heb je aardig wat opties als je naar muziek wil luisteren. We proberen even via de Home Network-optie in de Songpal-app en streamen ‘Future Proof’ van Massive Attack. De HT-RTZ7 staat nog in surroundmodus (met de twee extra speakers), maar omdat het een stereotrack is speelt het tweetal achteraan gewoon mee. De Sony klinkt goed met deze Britse triphop uit Bristol, zeer kamervullend met een zwoele lekkere beat. Je favoriete tracks beluisteren via Spotify Connect is nog eenvoudiger. We duiken in de Spotify-app, zien daar een mooie Daft Punk-playlist en draaien nog eens ‘Around the World’. De HT-RTZ7 lijkt wel gemaakt voor elektronische muziek, maar ook andere genres gaan hem goed af.
Tips voor beter geluid
Wel een paar tips. Met de achterste speakers gekoppeld aan de soundbar kun je geen geluidsmodi kiezen (zoals Movie, Muziek, etc), maar dat is op zich niet zo erg. Wel interessant om te doen is via de Instellingen in de app wat spelen met de aparte volumes van de subwoofer én van de twee speakers achteraan. Bij het luisteren in onze woonkamer van 25 meter2 met grote doorgang naar een volgende ruimte vonden we het beter om de subwoofer zelfs op +5 te zetten voor films, maar bij die Daft Punk-afspeellijst klonk de bas daardoor wel wat wolliger en moest het terug naar +3.
De volumes van de rear-speakers omhoog krikken is zeker een goed idee als je ze wat verder van de sofa moet plaatsen en meer achter je. Via de Songpal-app kun je ook aangeven op welke afstand ze van jouw oren staan, maar zelfs dan ga je wellicht een streepje of twee extra volume willen toevoegen. Je luisterplezier wordt er groter van.
Conclusie
De Sony HT-RTZ7 pakt uit met een vrij unieke propositie. Het is een goede soundbar die het geluid van nagenoeg elke televisie dramatisch zal verbeteren. Geluid klinkt krachtiger en dialogen zijn duidelijker, en dankzij de extra speakers ‘beleef’ je een filmavond veel meer. Je ervaart echt 5.1-geluid. In de bioscoop word je natuurlijk nog meer omhuld door filmgeluid, maar het is wel een zeer aardige stap in de goede richting. Voor thuis is dit een heel mooie oplossing.
Het is bovendien een slim ding met veel ingebakken streamingmogelijkheden, waarbij vooral Google Cast en Spotify Connect handige opties zijn voor een breed publiek. Een bijkomend pluspunt is dat je de HT-RTZ7 kunt koppelen met andere Sony-speakers voor muziek doorheen het huis én dat je de achterspeakers heel eenvoudig kunt ontkoppelen via de app om tijdelijk elders in het huis als losse speakers te gebruiken.