Get Up Stand Up Audiodock: Could you be loved?


Menno Bonnema | 19 oktober 2012 | Fotografie Fabrikant | The House of Marley

Zoals al aangekondigd is de maand oktober bij HiFi.nl gebombardeerd tot themamaand voor ockings. Daarbij is ook al vermeld dat de redactie een testexemplaar van The House of Marley met de naam Get Up Stand Up had ontvangen om eens nader te onderzoeken wat de prestaties van het nieuwe merk zijn. Aan mij de schone taak om de Get Up Stand Up in de praktijk te testen.

Eerder is er al bericht over de voorganger van deze Get Up Stand Up, namelijk onderstaande Bag of Rhythm. Een letterlijk handzaam audio dock-systeem door de verpakking van het geheel in een canvas tas. Toen werd me duidelijk wat de intenties van de leverancier van deze producten zijn; The House of Marley is niet zo maar een commerciële producent van audioprodukten, maar een handelsonderneming met een drietal duidelijke principes. Allereerst staat het bedrijf voor het ontwikkelen en produceren van audiotechnisch hoogwaardige items. Zoals de onderneming zelf zegt: "Bob Marley was een meester in zijn vak en we streven naar het zelfde uitmuntende niveau in alles wat we maken. We zijn ook muziekliefhebbers." Nu ga ik absoluut uit van het laatste bij alle leveranciers van audioproducten, dus die toevoeging vind ik enigszins overbodig.

Alleszins wel relevant om expliciet te vermelden zijn de andere twee pijlers waar het bedrijf op stoelt. Simpelweg omdat het zich daarmee wil onderscheiden van de rest. Die twee principes betreffen de uitgesproken aandacht voor het milieu en ondersteuning van goede doelen. House of Marley heeft duidelijk gekozen voor duurzaam materiaalgebruik, ik kom daar later nog op terug. Daarnaast ondersteunt het de liefdadigheidsorganisatie 1love.org, een wereldwijde beweging die is gewijd aan de ondersteuning van de jeugd, de planeet en de vrede. Ik besef dat dit een wat lange inleiding is voor een test van de Get Up Stand Up (in het vervolg afgekort tot GUSU), maar ik vind in dit geval dat de principes van de onderneming even genoemd moeten worden, omdat ze ‘part of the deal’ zijn.

Stand Up

Dan de test. Het audiodock zit keurig verpakt in een kartonnen doos met daarin weer beschermingsmateriaal van eierdooskarton. En is inderdaad: er is aan het milieu gedacht. Eenmaal uitgepakt gaat het dockingssysteem op een mooie plek in de achterkamer, zodanig dat ik zowel van dichtbij als van veraf de weergave goed kan beoordelen.

Is de GUSU een opvallende verschijning? Ja, best wel. Het verrassende zit ‘m in de houten front-uitvoering, waarin de twee tweeters en de twee woofers zitten verwerkt. Het hout betreft FSC-gecertificeerd berkenhout, alweer een groen plusje. Het kunststoffen achtergedeelte is grotendeels gefabriceerd van recyclebare kunststof, zo lees ik in de handleiding. Of dit dockingssysteem ook van gerecycled kunststof is gemaakt durf ik niet te zeggen. Dat plusje laat ik even weg. Wat afmetingen betreft, houdt de GUSU het midden tussen 'niet te groot' en 'niet te klein'. Hij schrikt in ieder geval niet af door zijn fysieke verschijning. Je kunt 'm gemakkelijk op verschillende plaatsen in huis 'kwijt', mits er natuurlijk een stopcontact in de buurt is.

In feite is er goed nagedacht over de afmetingen van de GUSU. Door ‘m te voorzien van redelijk bescheiden afmetingen (43 bij 25 bij 15 centimeter), verwacht je niet direct een audiosysteem dat je omver zal blazen bij volledig openzetten van het volume; in ieder geval waren mijn verwachtingen niet al te hoog gespannen. Ook omdat in het prijssegment waarin de GUSU zich bevindt (zeg maar de drie- tot vierhonderd euro-klasse; de adviesprijs van de GUSU is €349,90), het aanbod vrij groot is en er een zekere mate van ‘eenheidsworst’ valt waar te nemen. Ook geluidstechnisch gezien zijn de verschillen in genoemd segment gering.

Het aan de praat krijgen van het systeem lijkt vrij simpel te zijn. Dat spreekt me al weer aan, het liefst ga ik aan de slag zonder de bijgevoegde gebruiksaanwijzing te hoeven raadplegen. Dat kan altijd nog. Dus plug and play! Gewoon iPod (Touch, in dit geval) docken, stekker in het stopcontact en laat maar horen wat je kan, spreek ik de GUSU bemoedigend aan. Maar er komt nog even niks uit de speakers. Terwijl ik de equalizer op de iPod al vrolijk op en neer zie gaan. Het euvel is gauw gevonden. Ik ontdek dat het minuscule power-led-lampje in het dockingsstation niet rood brandt. Ik plug het voedingssnoer nog wat dieper in de ingang van de GUSU en dan functioneert alles alsnog naar wens.

Listen without prejudice

Naarmate je meer audiosytemen beluistert, lijkt het steeds moeilijker te worden om te luisteren zonder vooroordelen. In eerdere reviews heb ik al betoogd dat je dockingssystemen, zeker in deze prijsklasse, niet moet vergelijken met hifi-systemen. Dus die hifi-knop zet ik om, ik schakel over op stand 'easy listening', hoewel ik besef dat dat ook geen waardevrije benaming in de muziekindustrie is. Op de site van The House of Marley heb ik nog gelezen dat de GUSU audio technisch gezien speciaal ontworpen is voor reggea muziek.

Is dit een vermelding louter uit respect naar meester Marley? De GUSU zou extra krachtige, diepe bas produceren om reggea-muziek beter tot zijn recht te laten komen. Ik hou mijn hart vast, ik heb iets te veel sounddocks gehoord die meenden extra bas te moeten produceren om indruk te kunnen maken op de luisteraar. Veelal met averechts effect: te veel boom-boom, te weinig nuance en souplesse. Het geluid bij de GUSU komt uit twee 1" (25mm) tweeters en twee 4.5" (114mm) high-definition woofers in een gepoorte behuizing, aangestuurd door een versterker waarvan het vermogen niet staat vermeld bij de specificaties. Luisteren dan maar.

Jamming
Wanneer de eerste klanken uit de Get Up Stand Up komen, blijk ik mij ‘zorgen' gemaakt te hebben. De GUSU verrast met een mooi fris geluid. Het compacte geheel weet ook een stevig geluid neer te zetten, dat bij mij thuis ruimschoots kamervullend te noemen is (zeven bij vijf meter). In het begin zat ik vrij dicht bij de GUSU en beviel het geluid mij minder. Er leek te weinig nuance uit de speakers te komen. Eenmaal gezeten achter mijn bureau (afstand tot GUSU zo’n vier meter) klonk het geheel een stuk prettiger. Kennelijk heeft het apparaat de ruimte nodig om zijn kwaliteiten te kunnen etaleren. En de bas? Nou, die blijkt geen roet in het eten te gooien, dit keer. Dat wil zeggen: de GUSU produceert voldoende bas, die lekker strak klinkt, zonder alle andere klanken te overstemmen. Bij een nummer als Happiness van Alexis Jordan blijft de GUSU prima overeind. Meer nog: hij verrast met een zeker lichtvoetig geluid. Het redelijk met allerlei instrumenten dichtgetimmerde nummer wordt transparant weergegeven. En de bas blijft strak en kleurt keurig binnen de lijntjes, zoals dat tegenwoordig heet.

Mijn voorkeur gaat uit naar akoestische nummers uit het zogeheten Americana-genre. Ryan Adams met Desire klinkt overtuigend en ik ontwaar (zowaar) een genuanceerd bas-geluid. Mooi! Ook de mondharmonica klinkt zoals die klinken moet, zonder te schel te worden. Tot zover kan de GUSU mij best bekoren. Maar nu zal toch ook enige reggea muziek getest moeten worden. En daar hebben ze enigszins pech bij The House of Marley: HiFi.nl heeft een recensent gekozen die eigenlijk niet van reggea houdt. Sorry, kan er niks aan doen. Mijn ontluikende liefde voor reggea ten tijde van UB40 (Signing Off, eerste album!) is vervolgens hardhandig in de kiem gesmoord door Doe Maar. Daarna is het niet echt goed meer goed gekomen, tussen reggea en mij...

Maar voor Bob Marley heb ook ik alle respect. Zijn live-album met The Wailers behoort tot de beste live-albums allertijden. En voor een ander reggea-artiest heb ik ook nog altijd een zwak: toevallig (?) de zoon van, Ziggy Marley. Zijn Lee and Molly (van het onvolprezen Conscious People) mag bewijzen of de GUSU nog beter uit de verf komt met reggae-sound. Het oordeel als 'reggae-ondeskundige': de GUSU maakt er een waar feestje van. De dock lijkt warempel echt ontworpen voor dit soort muziek. Mij stemt het in ieder geval vrolijk, zonder dat ik daar extra bijzondere spullen voor bij heb hoeven roken…

People get ready - conclusie
De Get Up Stand Up Audiodock is met €349,90 euro wat mij betreft een aanrader in het drukke dockingssegement tussen de drie- en vierhonderd euro. Het ontwerp met zijn houten front is opvallend en zal denk ik veel mensen bevallen. Ook de principes omtrent het milieu en social care die de fabrikant aanhangt, verdienen alle lof. Last but not least: het geluid van dit audiodock is, mede gelet op prijs en afmetingen, prima voor elkaar. Dus kan ik nu de vraag in de kop van dit artikel beantwoorden met: Yes!