Review: Sonus faber Sf16 - 'Emotion, Connection, Desire'


Ruud Jonker | 11 november 2017 | Fotografie Fabrikant | Sonus faber

Sonus faber introduceerde onlangs de Sf16.  Een portable luidsprekersysteem met de mogelijkheid van streaming. Een gadget of zinvolle hifi-apparatuur?   

Gadget staat voor modeartikel, hebbedingetje, nutteloos ding, snuisterij en nieuwtje. De audio-, video- en computermarkten hebben altijd hun gadgets gehad. Denk even aan het eerste HP horloge met een ingebouwde rekenmachine, de video walkman en de AT727 miniatuur platenspeler van Audio Technica. In zekere zin nutteloze artikelen, maar ó zo leuk. Al was het maar omdat de eigenaar ermee opvalt en weer even de bon vivant is binnen de social circle. 

Darwin

De dynamiek rondom dit soort producten doet interessante gedachten opwellen. Darwin's theorie deed indertijd veel stof opwaaien. Mensen reageren op een wetenschappelijk werk rationeel of emotioneel. Aan die emotie hebben wetenschappers helemaal niets. Alleen rationele argumenten maken dat zo'n theorie sterker wordt of uiteindelijk niet waar blijkt te zijn. Die emotie is wel verklaarbaar. Elke theorie die iets zegt over de oorsprong van de mensheid speelt zich natuurlijk eerder in de belangstelling dan een deeltheorie uit de quantumfysica over het bestaan van een deeltje. Een principe uit de evolutietheorie is het bekende 'survival of the fittest'. Alleen de sterksten zullen overleven.

Als mensheid hebben we de civilisatie daartegenover gesteld. Wij eten elkaar niet meer op tijdens een wandeling in het Vondelpark en er is enige zorg ten aanzien van de zwakkeren in de samenleving. Maar, die hele civilisatie is flinterdun. Onder dit laagje spelen allerlei natuurlijke processen die gretig worden vercommercialiseerd door marketeers en slimme fabrikanten. Survival of the fittest en kuddegedrag komen in moderne vorm terug doordat mensen de strijd met elkaar aangaan op basis van bezit. We eten elkaar dus spreekwoordelijk op middels allerlei vennijnig gedrag en subtiele en minder subtiele signalen om de eigen superioriteit kenbaar te maken. Volgens sociologen meten mensen elkaar af binnen de eigen sociale kring. Jij een iPhone, ikke ook, maar net even een luxer model. Daarmee maken we onszelf zeer uniek. Wij zijn anno 2017 geen persoon meer, maar een brand. We moeten onszelf verkopen.

De narcisten onder ons profileren zich via social media en proberen daarmee boven de beestenbende uit te steken. Consumentenproducten moeten dus gepersonaliseerd worden en helpen ons enorm bij het opbouwen van de eigen identiteit. Geen zwarte T-Ford meer voor iedereen, maar een auto met unieke persoonlijke eigenschappen. Zo'n auto vind je dan terug op het parkeerterrein van Disney in Orlando omdat je het voertuig herkent aan een paar likken extra verf, een logootje en een sticker. Dat maakt een dertien-in-een-dozijn auto natuurlijk volstrekt uniek.

Marketeers spelen handig in op deze uiting van primitieve oerinstincten. Daarom zijn we natuurlijk met onze iPhone ook volledig uniek. Net zoals die 4 miljoen landgenoten die met precies hetzelfde ding rondlopen. Volgens wetenschappers hebben social media enorm bijgedragen aan de zelfprofilering en het vergelijkingsgedrag binnen het eigen sociale stratum. Ook in de hifi kennen we dit soort verschijnselen. Een deel van de consumenten koopt hifi om zich te kunnen meten binnen het sociale cohort. Geluidskwaliteit is ingeleverd ten behoeve van de status-ondersteunende functionaliteit van hifi-apparatuur. Dat leidt soms tot opvallende, erg leuke, veel te dure en uitzonderlijke producten. Het is natuurlijk geweldig voor een moderne metro man of vrouw om zo'n kostbaar gadget je appartement binnen te slepen. Met iedereen die op bezoek komt heb je minimaal anderhalf uur lang een gespreksonderwerp. Marketeers weten dat zulke happenings navolging krijgen. Degenen die groen en geel van afgunst afdruipen zullen ook zoiets kopen, maar met net iets méér functionaliteit of een ander en uniek kleurtje.

Goed, tijd voor de Sonus faber Sf16.

Sonus faber Sf16

Geteisterd door een niet meer te beheersen aanval van terminale hebberigheid en losgeslagen begeerte werd, op basis van een kennismaking tijdens diverse shows, de Sonus faber Sf16 aangeschaft en in het appartement naast de luisterruimte geplaatst. Uiteraard tijdens een slim gekozen tijdvak, waarvan je weet dat er veel vrienden, kennissen en familie langskomen. Het zal duidelijk zijn tot welke morbide en haast pathologische voorpret zoiets aanleiding geeft...

De Sonus faber Sf16 appelleert ook nog aan een andere trend. Vintage is al enkele jaren hot en veel consumenten struinen Marktplaats af op zoek naar dat retro item dat de goede smaak, het volstrekt unieke en het trendbewustzijn van de bewoner onderstreept. Afhankelijk van uw culturele belangstelling staat uw kamer dan vol met petroleumstellen, een na de bevrijding gescoorde legermotor aan de muur, Art Deco meubilair of glaswerk van René Lalique. De Sonus faber Sf16 is gebaseerd op de Snail, die het bedrijf in de tachtiger jaren ontwierp, zijnde een subwoofer met aangebouwde satellieten. Het hele ding was van hout en had best lange armen met daarop kleine luidsprekertjes met drivers voor het midden en hoog.

Sonus faber Sf16: uiterlijk

De Sf16 is de moderne versie van de Snail en vindt haar inspiratie in de wereld van de automobiel en in de vormgeving uit de rumoerige zestiger jaren. Denk even aan de flower power, de Fiat 500, Moonraker, de Puch, In the ghetto, Twiggy en Mary Quant. De sixties was feitelijk een magistraal interessant tijdvak. De prille welvaart die na de oorlog was opgebouwd bezorgde velen een probleemloos bestaan waarin ruimte kwam om met de hogere levels van Maslov te gaan stoeien. Naast maatschappijkritiek was er op allerlei terreinen ook inspirerende vernieuwing. Het meubeldesign was erg non-formalistisch en er werd gewerkt met nieuwe materialen en vormen.

De Sf16 doet denken aan de Lounge Chair van Ray en Charles Eames uit het einde van de fifties. Nieuwe en gewaagde vormen waarop in de sixties verder werd gebouwd. Vorm en het walnoot-hout geven deze Sonus faber iets van een vintage uiterlijk, maar de uitschuifbare satelliet-luidsprekers doen ook denken aan de uitschuifbare aerodynamische aanpassingen die in de vorm van beweegbare spoilers aanwezig zijn op sommige auto's. Vanuit de huidige wereld heeft de Sf16 iets van R2D2.

Als het apparaat je aan staat te loeren, met het ingebouwde licht op de voorgrond gericht en de satellieten uitgeschoven, dan lijkt het elk moment weg te kunnen lopen om een klusje te gaan doen. Een soort trouwe huisgenoot die je eventueel volgt naar de supermarkt om tijdens het spelen van een muziekje te helpen met het selecteren van borrelnootjes, kaviaar en de beste Italiaanse wijn. Hoe retro de vormgeving ook is, de onderhuidse techniek is absoluut van deze tijd. Krachtige digitaal gestuurde servomotoren laten de satellietluidsprekers uit de subwoofer komen op armen van aluminium en carbon fiber. De subwoofer bevat twee 5-inch laagdrivers die in een zogenaamde push-push configuratie staan. Deze zijn door Sonus faber ontwikkeld om in een relatief kleine behuizing voldoende akoestische power te kunnen leveren. Het is een long throw ontwerp met een erg stijve aluminium/magnesium conus. De push-push opstelling zorgt ervoor dat de woofers geen trillingen veroorzaken.

De hele constructie is trouwens ontworpen vanuit de optiek om zo weinig mogelijk resonanties te induceren. De twee woofers worden aangevuld met twee midranges en twee tweeters per satelliet. In elke daarvan is een naar voren stralend midrange/tweeter paar en een paar dat naar achteren straalt. Aan boord is een zogenaamde digitale Sound Field Shaper, die de naar achteren stralende drivers aanstuurt. Daarmee kan de door het apparaat opgebouwde soundstage voorzien worden van een bepaalde mate van diepte. De drivers zijn weer specifiek ontwikkeld voor de Sf16 en alle tien aanwezige drivers doen niet onder voor de luidsprekerunits die te vinden zijn in kwalitatief zeer goede mini-monitoren.

De klasse-D vierkanalenversterker levert 1400 Watt, er is een DSP aan boord en D/A- en A/D-converters zorgen voor de noodzakelijke omzetting van signalen. Misschien dat het plaatje in de brochure van de Sf16 weinig zegt over de afmetingen, maar de footprint is toch zo'n 64cm x 41.5cm.  Als de satellieten volledig naar buiten zijn geschoven, is de spanwijdte zo'n 108cm.

De Sf16 werkt met DTS Play-Fi. Dat is een beetje vergelijkbaar met de AirPlay-technologie. De apps (iOS en Android) zijn van de Play-Fi website te downloaden. Er is zelfs een app voor Windows. De apps kunnen draadloos content streamen vanaf mobile devices, personal computers en andere DLNA-devices naar de Sf16. Wie een aantal van die Sf16's aanschaft kan een echt multiroom systeem bouwen. Elke Sf16 kan dan andere content afspelen naar keuze. De app maakt contact met streaming diensten zoals Deezer, Spotify, Amazon Music, Tidal enzovoorts. Ook internet radio is aanwezig.

Het is daarnaast mogelijk om via een draad muziek af te spelen: de Sf16 komt met twee digitale ingangen (coaxial en optical) en rca connectors voor analoge signalen. Meegeleverd wordt een zeer fraaie metalen afstandsbediening, hoewel het apparaat ook vanaf het bovenpaneel te controleren is. De sublieme constructie geldt ook voor deze ruim 26kg zware Sf16. Sonus faber heeft natuurlijk een naam hoog te houden met betrekking tot luxe vormgeving en afwerking en de Sf16 is daarop geen uitzondering. Het apparaat wordt zelfs in Italië gebouwd. Daar borrelen dan emotioneel geïnduceerde associaties op met traditionele Italiaanse handnijverheid en spoken de Maserati's en Ferrari's door ons brein. Maar, er is natuurlijk niets mis met 'made in China'.

Plaatsing

Als dit Italiaanse beest uit de doos is bevrijd, dan moet er dus een plaatsje in de woning worden gezocht. Los van de afmetingen, is dat nog niet zo eenvoudig. De natuurlijke neiging is om het ding op een fraai vintage dressoir uit de sixties te plaatsen. Maar, dat geeft hetzelfde effect als het plaatsen van luidsprekers tegen de achterwand. De soundstage is dan nagenoeg geheel verdwenen. De charme van de Sf16 is namelijk dat het apparaat een overtuigende vrije stage neer kan zetten. In het bewuste appartement bevond de Sf16 zich op een redelijk laag tafeltje tegenover de lounge chair. Vanuit die zitpositie loer je half hangend met een obligaat glas champagne over het bovendek van deze Sonus faber heen en kijkt dan in de peilloze diepte die deze woonruimte nog biedt achter de Sf16.

Het auditieve voordeel van deze opstelling is dat de Sf16 een fabelachtige soundstage presenteert die volledig vrij is van het apparaat. Je kunt zelfs een wandeling maken tussen de zijmuren van de woonruimte. De stage blijft dan vrij en nagenoeg stabiel staan. De breedte van die soundstage is nog te regelen door de satellieten iets méér of minder uit te laten steken. Voor degene die je via Tinder hebt binnengesleept en die dan naast je zit in dezelfde chair, is dat natuurlijk een spectaculaire ervaring. Je start de main title track uit Star Wars en laat dan langzaam die satelliet luidsprekers naar de zijkanten bewegen. Volume natuurlijk op standje tien, want de Sf16 kan een behoorlijke geluidsdruk presenteren en vanzelfsprekend met gedimd sfeerlicht. Doet denken aan de bioscoop, waar net vóór het starten van de hoofdfilm de zwarte shades naar de zijkanten schuiven om ruimte te bieden aan het anamorphic super Panavision beeld.

Sf16: luisteren

Als de juiste ambiance geschapen is, kan er geluisterd worden. Via de digitale ingangen kunnen formaten als MP3, M4A, AAC, FLAC en WAV worden afgespeeld tot en met 24bit/192k. De Play-Fi apps spelen wél hogere digitale standaarden af, maar zetten deze om naar cd-kwaliteit vanwege netwerk-redenen. De beste geluidskwaliteit is dan ook haalbaar door een cd-loopwerk of speler aan te sluiten op de aanwezige digitale of analoge ingangen. Wie een speler/converter heeft voor hoge resolutie bestanden kan daarmee dsd of MQA afspelen en analoog naar de Sf16 sturen. Ook kan een music server aangesloten worden.

De Sf16 draaide hier onder andere met de Aurender Server en de inmiddels beroemde Mytek Brooklyn converter (waar nu ook een DAC+ uitvoering van op de markt is, red.). De Sf16 kan behoorlijke volumeniveaus bereiken en zet ook in het laag een prima prestatie neer. Het geluid is kwalitatief vergelijkbaar met wat kleinere mini-monitoren kunnen presteren als je ze zo'n 1,20 meter uit elkaar zet met veel ruimte achter de luidsprekers.

De prijs van de Sf16, waarvan er per jaar een gelimiteerd aantal worden gemaakt, is met tienduizend euro wat hoger. Puur geluidstechnisch is er voor dat geld iets te koop met nog hogere prestaties. Maar van een versterker met standaard losse luidsprekers wordt niemand tegenwoordig meer enthousiast. Strikt genomen is de Sf16 een volstrekt overbodig product, identiek aan Richard Mille horloges of vergelijkbare parafernalia en is geluidskwaliteit ook op andere manieren te realiseren. Maar gadgets zijn natuurlijk per definitie overbodig. De doelgroep voor de Sf16 kent andere waarden in het leven. Het gaat daar om objecten die opvallen en de persoonlijkheid, identiteit, goede smaak en uniciteit van de eigenaar vormgeven.

Conclusie

Vanuit die doelstelling is de Sf16 het ideale product. Te duur om zomaar even door iedereen in de buurt in huis te halen, in productie gelimiteerd en van een luxe en opvallend design. Alles wat je maar kunt wensen en nodig hebt in het leven. Sonus faber komt dan met een luxe en prachtig apparaat dat moeiteloos past binnen de huidige tijdgeest. Schrijver dezes gaat snel nog wat van die apparaten halen voor de multiroom en vooral veel gasten uitnodigen. De feestdagen zijn in aantocht en zo'n Sf16 misstaat natuurlijk niet als presentje onder de kerstboom. 

Sonus faber Sf16
€ 9.999
Importeur: Savor Audio