Review Advance Paris X-P1200 en X-A1200: levendige klank en veel maar betaalbaar vermogen


Sinan Kökbugur | 07 november 2021 | Fotografie Fabrikant | Advance Paris

SAMENVATTING

De logeerpartij van de set versterkers van Advance Paris is onze eerste kennismaking met de producten van de Franse fabrikant. De bediening en het uiterlijk van de X-P1200 doet wat Spartaans aan, maar de levendige klank maakt dat dubbel en dwars goed. De Franse fabrikant is bezig geweest met de creatie van muziekplezier en niet zozeer met de meest neutrale en anatomisch correcte weergave en ook niet met een fraaie vormgeving. De vormgeving is zakelijk en Advance Paris heeft de nadruk gelegd op een prettige en heldere klank met een gedegen laagfundament. De klank is net niet neutraal en heeft een klein randje warmte. De X-P1200 en X-A1200 zijn heel fijn gezelschap, vooral als buiten de herfst of winter tekeer gaat. De luisteraar loopt het risico de tijd te vergeten.

PLUSPUNTEN

  • Voorversterker heeft heel veel analoge en digitale ingangen
  • Voorversterker heeft phono-ingangen (voor zowel mm als mc)
  • Eindversterkers zijn delicate krachtpatsers in klasse AB
  • Eindversterkers kunnen tot 80 Watt ook werken in klasse A
  • Eindversterkers worden niet meer dan lauwwarm bij normaal gebruik
  • Levendige realistische klank met een klein randje warmte
  • Strakke gecontroleerde weergave van lage tonen
  • Lage aanschafprijs voor deze klank

MINPUNTEN

  • ?

Het in Frankrijk gevestigde Advance Paris maakt ruim 25 jaar audioapparatuur die naar eigen zeggen goed klinkt maar intussen wel betaalbaar is. De versterkers en bronnen van de Franse fabrikant hebben veelal een klassieke maatvoering en enigszins sober uiterlijk. Dat wil niet zeggen dat Advance Paris geen nieuwe techniek omarmt. Het bedrijf bouwt ook streamers en apparaten met alles erop en eraan. In onze luisterruimte staan de vlaggenschepen van de versterkervloot, d.w.z. voorversterker X-P1200 en twee stuks X-A1200, een mono eindversterker die ook in klasse A kan werken. Wat bieden de vlaggenschepen van Advance Paris aan functies en, nog belangrijker, hoe is de klank? 

Advance Paris: korte geschiedenis van een Franse fabrikant

Het in Frankrijk gevestigde Advance Paris maakt sinds 1995 audioapparatuur. Aanvankelijk werden apparaten onder de merknaam Advance Acoustic uitgebracht, maar sinds enkele jaren is dat steeds vaker onder de eigen naam Advance Paris. Het bedrijf is tegenwoordig gevestigd in de buurt van Parijs. Het ontwikkelen en testen van nieuwe producten vindt plaats in Frankrijk. Productie vindt plaats in China. Naar eigen zeggen houden de Franse ingenieurs een toeziend oog op de productie. Het motto van Advance Paris? Hoogwaardige goedklinkende maar intussen betaalbare hifi-apparatuur produceren.

In eerste instantie legde het bedrijf zich toe op de ontwikkeling en productie van luidsprekers. Advance Paris heeft in 2002 de tweede stap gezet in zijn bedrijfsvoering en is begonnen met de ontwikkeling van andere componenten dan luidsprekers. De eerste geïntegreerde versterker kwam uit in 2003. In 2005 stond het bedrijf voor het eerst met zijn producten op een internationale beurs, t.w. de IFA in Berlijn.

Het huidige portfolio bestaat onder andere uit geïntegreerde versterkers, voor- en eindversterkers, cd-spelers, netwerkspelers en luidsprekers. Advance Paris bouwt zijn hificomponenten in twee maatvoeringen. De Classic Line heeft de traditioneel te noemen breedte van 43 centimeter. De Smart Line is met 21,5 centimeter half zo breed.

Geheel in lijn met de bewegingen van de markt en de vraag van consumenten, maakt Advance Paris ook alles-in-één componenten. Dat zijn apparaten die meerdere functies vervullen. Dus versterkers hebben tegenwoordig naast analoge ingangen ook vaak digitale ingangen aan boord. Net als veel andere fabrikanten heeft Advance Paris ook versterkers met ingebouwde netwerkspelers en/of een cd-loopwerk aan boord.

Advance Paris X-P1200: vlaggenschip voorversterker met analoge en digitale ingangen

De X-P1200 is het vlaggenschip van de vloot van voorversterkers van Advance Paris. Volgens opgave van de fabrikant bestaat de X-P1200 feitelijk uit twee mono voorversterkers die alleen de behuizing delen en dat is ook te zien aan de achterzijde van de X-P1200 waar aansluitingen voor links en rechts zo ver mogelijk uit elkaar zijn geplaatst. De nodige smoorspoelen en condensatoren reinigen de binnenkomende netstroom. De voedingen van linker- en rechterkanaal zijn strikt gescheiden. Ieder kanaal heeft zijn eigen voedingstransformator en elk kanaal is voorzien van twee afvlakcondensatoren van elk 12.000 μF. Op deze wijze wordt een betere kanaalscheiding bereikt en dus een breder stereobeeld vergeleken met een ontwerp waarbij beide kanalen onderdelen van de voeding met elkaar zouden delen.

Advance Paris geeft een frequentiebereik op van 10 Hz tot 150 kHz (-3 dB), een maximale vervorming van 0,01 procent, een S/R-verhouding van meer dan 110 dB en een kanaalscheiding van meer dan 100 dB. De afmetingen zijn (H x B x D) 15,5 x 44 x 43 centimeter en de X-P1200 weegt ruim veertien kilogram.

De X-P1200 is uitgerust met een zeer ruime hoeveelheid analoge ingangen. In totaal heeft de gebruiker de beschikking over negen analoge ingangen, waarvan zeven stuks op lijnniveau. Van deze zeven lijnniveau ingangen zijn er twee uitgevoerd in XLR en vijf in cinch. Advance heeft ook twee phono-ingangen uitgevoerd in cinch gemonteerd. De ene phono-ingang is voor mm-elementen en de andere voor mc-elementen. De phono-ingangen leveren volgens opgave van de fabrikant een versterkingsfactor van 48 dB voor mm-elementen en 64 dB voor mc-elementen, maar zijn niet instelbaar. We hebben de phono-ingangen niet getest.

Steeds meer (voor)versterkers zijn voorzien van digitale ingangen. Zo ook de X-P1200 die voorzien is van vijf digitale ingangen, d.w.z. twee stuks optisch, twee stuks coaxiaal (cinch) en tot slot een USB-ingang type B. DA-conversie komt voor rekening van een Audio Device (Sigma Delta) AD1955 DAC-chip die signaal kan verwerken tot een resolutie van 24-bit/192 kHz resolutie, bijgestaan door hoogwaardige digitale interpolatiefilters. De S/R-verhouding van het digitale circuit is 123 dB. Via de asynchrone USB–B ingang, voorzien met de nieuwste XMOS chip (xCore200-XU208-256-TQ64), kunnen hi-res muziekbestanden zoals DSD84, DSD128 en DSD256, zowel directe DSD- als DSD over PCM, worden afgespeeld.

Voor uitvoer van muzieksignaal zijn twee uitgangen beschikbaar, de ene uitgevoerd in cinch en de andere uitgevoerd in XLR. Eventueel kunnen beide uitgangen tegelijkertijd worden gebruikt. Aan de voorzijde is een 6,3 millimeter jackplug hoofdtelefoonaansluiting gemonteerd.

De X-P1200 is een zeer rijk uitgerust regelcentrum voor analoge en digitale bronnen, maar er ontbreken ook een paar zaken. Zo is er geen uitgang voor aansluiting van een opnameapparaat (tape out). Ook bluetooth-connectiviteit is weggelaten. Dit is niet echt een probleem, immers de X-P1200 heeft een ruime hoeveelheid analoge en digitale ingangen zodat eenvoudig een bluetooth-ontvanger naar keuze aangesloten kan worden. Advance Paris heeft ook bluetooth-ontvangers in zijn portfolio.

Advance Paris X-P1200: bediening

De X-P1200 kan bediend worden met de knoppen op het front of met de meegeleverde fraaie kunststof IR-afstandbediening. De volumeregeling is toevertrouwd aan een centraal op het front geplaatste gemotoriseerde ALPS potentiometer. De bediening is prima maar wel wat Spartaans. Het volumeniveau wordt niet getoond op het centrale display. De gebruiker zal dichtbij de X-P1200 moeten staan om het kleine kuiltje in de rand van de ronde volumeknop te kunnen zien. Als de X-P1200 wordt ingeschakeld wordt de laatst gebruikte bron geselecteerd. Als een digitale bron wordt gekozen, laat de X-P1200 even het type signaal en de samplingrate zien.

Er zijn twee bronselectieknoppen geplaatst op het front. De linkerknop is voor analoge bronnen en met de rechterknop kan een digitale bron worden gekozen. Volumeregeling en bronkeuze kunnen ook met de IR-afstandbediening worden gedaan. Met de IR-afstandbediening kunnen overigens ook andere apparaten van Advance Paris worden bediend.

Ten slotte, de X-P1200 is voorzien van een triggeruitgang om daarvoor geschikte apparaten mee te laten aan/uitschakelen.

We gaan kijken naar de X-A1200 mono eindversterker waarvan er twee staan opgesteld in de luisterruimte.

Advance Paris X-A1200: potige mono eindversterker die deels in klasse A kan werken

De X-A1200 is niet geheel toevallig het vlaggenschip van de vloot van eindversterkers van Advance Paris. De typeaanduiding eindigt op “1200”, net als die van vlaggenschip voorversterker X-P1200. De X-A1200 is een mono eindversterker die 450 Watt aan acht Ohm kan leveren en 700 Watt aan vier Ohm. Dat is voldoende om een zaal te vullen met geluid. De gebruiker kan ook kiezen voor klasse A werking van de X-A1200. Daarover zo dadelijk meer.

Twee mono eindversterkers klinken niet per definitie beter dan een krachtig stereomodel. Een mono ontwerp heeft wel diverse voordelen in vergelijking met een stereomodel. Als de luidsprekers ver uit elkaar staan zijn relatief lange luidsprekerkabels nodig als een stereomodel wordt gebruikt. Mono modellen kunnen dicht bij de luidsprekers worden geplaatst, zodat korte luidsprekerkabels gebruikt kunnen worden. Liever lange signaalkabels dan lange luidsprekerkabels. De kans op degradatie van het muzieksignaal bij gebruik van lange luidsprekerkabels is groter dan bij het gebruik van lange symmetrische kabels.

Voorts zijn mono eindversterkers volledig zelfstandig. Geen enkel onderdeel wordt gedeeld met een ander kanaal en dat geeft de grootst mogelijke kanaalscheiding. Er kan immers hoegenaamd geen onderlinge beïnvloeding plaatsvinden.

In elke versterker is de voeding de basis en kern van het ontwerp. Ook in de X-A1200 - ­de krachtigste eindversterker die Advance Paris tot op heden heeft gebouwd­ - is de nodige aandacht aan de voeding besteed. Een 1.000 VA ringkerntransformator van ruim vijf kilo en twaalf afvlakcondensatoren met een totale capaciteit van 120.000 µF staan volgens de ontwerpers borg voor een strakke laagweergave en een optimale controle over elke luidspreker.

De X-A1200 maakt gebruik van de vertrouwde in eerdere apparaten geplaatste eindtransistoren (type NJW0281G en type NJW0302G), omdat deze halfgeleiders volgens de fabrikant hun kwaliteit en betrouwbaarheid door de jaren heen hebben bewezen. In de X-A1200 worden maar liefst vijf paar transistoren in push-pull configuratie gebruikt. Deze configuratie wordt gestabiliseerd door FET’s van het type IRF5210 en IRF3710 en het resultaat is een voorbeeldige S/R-verhouding van meer dan 113 dB en een vervorming van minder dan 0,003 procent. Als wordt gekozen voor klasse A werking is de vervorming zelfs nòg lager.

De X-A1200 beschikt over een gebalanceerde (XLR) en ongebalanceerde (cinch) lijningang. Zoals we wel vaker hebben opgemerkt, klinkt een gebalanceerde verbinding niet per definitie beter, maar een gebalanceerde verbinding is niet of in elk geval veel minder gevoelig voor verstoringen. Omdat voorversterker X-P1200 voorzien is van een gebalanceerde uitgang kunnen voor- en eindversterkers dus met een XLR-kabel worden verbonden, eventueel over een lange afstand. Eventuele interferentie (RFI), die het gevolg is van instraling op lange asymmetrische (cinch) kabels, wordt op deze manier uitgesloten. In de testopstelling is gebruik gemaakt van de gebalanceerde verbinding tussen voor- en eindversterkers.

De liefhebbers van VU-meters worden op hun wenken bediend. Een grote en duidelijk afleesbare centraal geplaatste VU-meter met een logaritmische schaalverdeling geeft een actueel beeld van het geproduceerde uitgangsvermogen (dat is in dit geval het gemiddelde vermogen, dus niet het piekvermogen). De meterverlichting is in drie standen instelbaar: maximaal, normaal en uit. Als de meterverlichting is uitgeschakeld is de bewegende meter nauwelijks zichtbaar.

Nog een handigheidje, de trigger-aansluiting maakt inschakeling via een aangesloten voorversterker mogelijk, wanneer de voorversterker een triggerspanning kan geven. De X-P1200 kan deze triggerspanning geven, dus de gebruiker hoeft na het aansluiten van een triggerkabeltje zijn setje X-A1200’s niet meer afzonderlijk aan of uit te zetten.

Advance Paris X-A1200: inschakelbare klasse A werking

We hadden de klasse A werking van de X-A1200 al even genoemd. Het uitgangsvermogen in klasse AB bedraagt 450 Watt aan acht Ohm en 700 Watt aan vier Ohm. Met een schakelaar op de achterzijde van de X-A1200 kan voor klasse A werking worden gekozen. Tot een vermogen van circa 80 Watt werkt de X-A1200 dan in klasse A. Mocht meer vermogen worden gevraagd, wordt automatisch naar klasse AB geschakeld. Een vermogen van 80 Watt in klasse A is heel veel en ruimschoots genoeg voor een woonkamer tot pakweg vijftig vierkante meter. Klasse A werking levert doorgaans een lagere vervorming op maar ook een hoger energieverbruik. Door de klasse A werking tot de onderkant van het vermogensbereik te beperken, blijft het stroomverbruik binnen de perken terwijl intussen van de voordelen van klasse A werking kan worden genoten.

Ten slotte nog enkele extra cijfers over de X-A1200. Het opgegeven frequentiebereik is 10 Hz tot 80 kHz (op niveau –3 dB). De afmetingen zijn 43 x 23,5 x 46 centimeter (B x H x D, inclusief voeten, knoppen en aansluitingen). Het gewicht is ruim 25 kilogram.

We gaan de versterkers van Advance Paris aansluiten en muziek luisteren.

Advance Paris X-P1200 en X-A1200: testomgeving, luisteren en conclusie

Advance Paris X-P1200 en X-A1200: testomgeving

Voor de test zijn afwisselend twee paar luidsprekers gebruikt. Het ene paar was een set elektrostatische luidsprekers van het Britse Quad type ESL63 en het andere model was een vloerstaande dynamische luidspreker van de Deense luidsprekerfabrikant Dali type Epicon 8, het huidige vlaggenschip van Dali. Over de Epicon 8 van Dali zal binnenkort een recensie verschijnen op dit medium.

Een door MagnaHifi gemodificeerde Sonos Connect was met een digitale cinch-kabel verbonden met de X-P1200. De Sonos Connect serveerde bitperfect geripte cd’s in de vorm van op een NAS van Synology opgeslagen WAV-bestanden (16-bit / 44,1 kHz / 1.411 kbps). Dezelfde Sonos Connect was verbonden via een optisch kabeltje met een Wadia 321 DAC en deze laatste was met XLR-kabels verbonden met de X-P1200.

We kunnen alvast verklappen dat de in de X-P1200 geplaatste DA-converter van hoge kwaliteit is. DA-converters in (voor)versterkers zijn de laatste jaren steeds beter geworden. Hoewel losse DA-converters nog steeds bestaansrecht hebben (niet alle versterkers hebben digitale ingangen), kan een gebruiker dikwijls voldoende hebben aan de DA-converter in een moderne (voor)versterker. Uiteraard is dat ook een persoonlijke keuze.

Play some music please.

Advance Paris X-P1200 en X-A1200: detailrijke klank met een klein vleugje warmte

We kiezen “Sinister Jazz” van het album Wild Opera van het door Tim Bowness en Steven Wilson gevormde no-man. De muziek begint met een paar zwevende noten van een xylofoon die niet helemaal vast in de ruimte lijkt te staan. Even later begint de drummer op een bekken te tikken. De microfoon is vermoedelijk heel dichtbij het bekken geplaatst. We horen niet alleen het naruisen van het bekken in alle details maar ook de aanslagen en de toonhoogte. Zanger Tim Bowness zingt en klinkt dromerig en zijn stem zweeft boven de instrumenten. De X-P1200 en het tweetal X-A1200 laat de dynamieksprongen in de hoge noten en lage noten van “Sinister Jazz” heel goed uit de verf komen. De klank is levendig en neutraal met een heel klein randje warmte.

Topdirigent Bernhard Haitink is onlangs overleden. We kunnen ons nog goed de uitvoering onder zijn leiding van de zevende symfonie van Beethoven in het Concertgebouw in Amsterdam in 2009 herinneren. Dit was een absolute sensatie. Helaas hebben we daar geen opname van en daarom kiezen we nu “Rondo”, het derde stuk van Beethoven’s derde pianoconcert uitgevoerd door het London Philharmonic Orchestra gedirigeerd door Haitink met Alfred Brendel op piano. Brendel lijkt met zijn opening uit de coulissen te komen. De piano klinkt helder en heeft een vleugje warmte. We horen ook de galm van de zaal. Bij circa 0:40 min. valt het orkest bij. Het geluid is transparant, d.w.z. dat we hoge en lage strijkers en hoge en lage blazers afzonderlijk van elkaar kunnen onderscheiden, hoewel ze intussen ook een organisch geheel vormen. Brendel bevindt zich tussen de orkestleden maar ook een beetje op de voorgrond. Begeleidt de solist het orkest of begeleidt het orkest de solist? Dat is een kwestie van muzikale interpretatie.

Waar het ons nu om gaat is dat we kunnen vaststellen dat de versterkers van Advance Paris heel goed kunnen omgaan met dynamieksprongen en een realistische klank van de piano en de overige instrumenten presenteren. Tegelijkertijd kunnen we waarnemen dat de klank net niet helemaal neutraal is. Het hele kleine randje warmte en de levendige klank doen ons in de verte denken aan een buizenversterker. Ook weer niet helemaal want een buizenversterker klinkt doorgaans nog iets warmer. Bovendien, buizenversterkers kunnen om verschillende redenen uitblinken, maar doorgaans blinken ze niet uit in de weergave van lage tonen. De laagweergave van de X-A1200 heeft een gedegen fundament en dat is gemiddeld genomen typisch voor een halfgeleider eindtrap, niet voor een eindtrap met buizen.

We glijden even weg op het titelnummer en openingsnummer van het album “The Sensual World” van de Britse zangeres Kate Bush. The Sensual World bedekt ons als een warme deken. De licht hees zingende Bush staat op de voorgrond en trekt ons mee in haar droomwereld. We horen een klanklandschap dat o.a. bestaat uit strijkers, een doedelzak en verschillende houtblazers. De stem van Bush doet ons bijna vergeten waar we zijn en wat we moeten doen, d.w.z. trachten de klank van de versterkers van Advance Paris in woorden te vatten. Hoewel de opname een zekere warmte heeft, is er geen spoortje van wolligheid te bekennen. De snare drum klinkt helder en de aanslagen op het drumvel hebben een scherpe focus.

Advance Paris X-P1200 en X-A1200: en nu in klasse A

We hebben de versterkers van Advance Paris enige weken in huis gehad en we hebben naar heel veel verschillende soorten muziek geluisterd. In eerste instantie hebben we de X-A1200 in klasse AB gebruikt, maar na ongeveer tien dagen hebben we met het knopje op de achterkant gekozen voor klasse A werking. Vervolgens hebben we een deel van de eerder geluisterde muziek nogmaals geluisterd. Nou, hoe was dat?

Hoewel klasse AB werking en hele genoeglijke klank geeft, zet omschakeling naar klasse A bijna letterlijk overal de puntjes op de i: klanklandschappen worden nog iets weidser, muzikanten komen nog iets losser van elkaar te staan, een subtiele galm of het uitsterven van een toon duurt een fractie langer en met name het fundament aan lage tonen wordt in klasse A nog iets beter vergeleken met klasse AB. We hebben de X-A1200 niet meer terug gezet naar klasse AB.

We kiezen het Franstalige “Quatre Mains” van het album Following Sea van het Belgische dEUS. Zanger Tom Barman staat op de voorgrond. De opname en de klank wekken de illusie dat de band in een halve cirkel om hem heen staat. De opname maar ook de klank van de versterkers van Advance Paris sleuren de luisteraar mee met de muziek. Barman’s stem klinkt bijna tastbaar realistisch. We luisteren ook naar “Put The Freaks Up Front” van The Ideal Crash, ook een album van dEUS. De snare drum heeft in klasse A meer slam en meer focus. Het verschil is niet groot, maar wel waarneembaar. De licht schurende noten van de elektrische gitaar bezorgen de luisteraar kippenvel.

We moeten naar een afronding toewerken, hoewel we nog geen genoeg hebben van de X-P1200 en X-A1200. We spelen “Angry Again” van Megadeth (album Hidden Treasures). We hebben dit nummer gekozen vanwege de uitdagende hoeveelheid lage tonen. Tegelijkertijd klinken heldere bekkens en die sneeuwen bij budgetapparatuur nog wel eens onder. Zo niet bij de versterkers van Advance Paris. Dave Mustaine zingt een beetje grommend. De bekkens zijn goed te volgen ondanks het stevige fundament dat bass drum, basgitaar en elektrische gitaar neerzetten. We blijven bij Megadeth en kiezen “Conquer Or Die!” van het album Dystopia. Een akoestische gitaar komt vanuit de stilte naar boven. We horen Mustaine’s vingers over de snaren glijden. We horen een onheilspellend gehijg op de achtergrond. Als de teller op circa 1:15 min. staat, valt een vetklinkende elektrische gitaar in met gezelschap van een putdiepe bass drum en basgitaar. De elektrische gitaar van Mustaine krijgt alle ruimte en zweeft boven het fundament dat de begeleidende bandleden neerleggen.

We zijn gewend dat eindversterkers warm kunnen worden. De X-A1200 werd echter nauwelijks warm en ook in klasse A werd de versterker niet meer dan lauwwarm. Kennelijk is het koeloppervlak aan de binnenkant zeer ruim bemeten. Desondanks is het niet verstandig om de versterkers in een afgesloten kast te plaatsen. Ze hebben, zoals alle forse eindversterkers, wel een beetje ademruimte nodig.

We moeten gaan afronden.

Advance Paris X-P1200 en X-A1200: conclusie

De logeerpartij van de set versterkers van Advance Paris is onze eerste kennismaking met de producten van de Franse fabrikant. De bediening en het uiterlijk van de X-P1200 doet wat Spartaans aan, maar de levendige klank maakt dat dubbel en dwars goed. De Franse fabrikant is bezig geweest met de creatie van muziekplezier en niet zozeer met de meest neutrale en anatomisch correcte weergave en ook niet met een fraaie vormgeving. De vormgeving is zakelijk en Advance Paris heeft de nadruk gelegd op een prettige en heldere klank met een gedegen laagfundament. De klank is net niet neutraal en heeft een klein randje warmte. De X-P1200 en X-A1200 zijn heel fijn gezelschap, vooral als buiten de herfst of winter tekeer gaat. De luisteraar loopt het risico de tijd te vergeten.


Adviesprijzen:

Advance Paris X-P1200: 3.495 euro
Advance Paris X-A1200: 7.990 euro per paar