Thiel SCS4T


René Smit | 16 juli 2012 | Fotografie Fabrikant | Thiel

Met de komst van een set Thiel SCS4T luidsprekers in mijn luisterruimte gaat een lang gekoesterde wens om een keer speakers van dit merk in mijn eigen omgeving te beluisteren eindelijk in vervulling.

Het gaat weliswaar om de instapversie maar deze kent vele overeenkomsten met de duurdere series. Dit geldt voor zowel de gebruikte techniek als ook de door de jaren heen gehanteerde filosofie van ontwerper Jim Thiel. Hoewel hij zelf niet meer onder ons is worden zijn ideeën nog immer gehanteerd in nieuwe ontwerpen.

De SCS4T, waarbij de T in de typeaanduiding staat voor Tower, is direct afgeleid van de SCS4 monitor speaker. Geheel tegen de verwachting in wordt de grotere kast van de vloerstaander niet gebruikt om de kastinhoud te vergroten maar vooral om het afstraalgedrag van de units te verbeteren ten opzichte van een losse stand. De uit één stuk vervaardigde SCS4 vloerstaande uitvoering realiseert daarbij een zeer massief en trillingsarm geheel. Iets dat met een losse stand moeilijker te realiseren is.

Daarbij komt nog dat de tweeter direct op de optimale hoogte zit. Inwendig bestaat de SCS4T dus in feite uit twee kasten. De tweeter is geplaatst in het hart van de woofer, zoals ook Kef toepast in de welbekende Uniq serie, waardoor in theorie een puntbron ontstaat. Thiel noemt dit principe Coherent Source. In combinatie met een 1e orde wisselfilter resulteert dit in een luidspreker met een hoge mate van tijd en fasereinheid. Alles bij elkaar zou dit moeten zorgen voor een speaker die uitblinkt in ruimtelijke weergave. Zowel de tweeter als de midrange/woofer zijn gemaakt van aluminium, een materiaal wat Thiel al jaren toepast in hun drivers. Deze worden overigens in huis gebouwd en niet betrokken van OEM fabrikanten.

Voor de units maakt Thiel gebruik van een speciale magneet constructie welke uitgebreid op de site, www.thielaudio.com, beschreven wordt. Thiel besteed hierbij veel aandacht aan het optimaliseren van het magnetisch veld in de luchtspleet om maximale grip te houden om de spreekspoel, zelfs bij grotere membraanbewegingen. Het resultaat is een aanmerkelijk lagere vervorming ten opzichte van de meer gebruikelijke opbouw. De luidsprekerunits zijn centraal geplaatst in een dikke die-cast aluminium baffle met daarboven en onder een basreflexpoort. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 47Hz tot 20 kHz. Voor een luidspreker van dit formaat, 21,3 x 29,6 x 102,7 centimeter, gaat de laagweergave niet uitzonderlijk diep wat nogmaals onderstreept dat de SCS4T in feite een grote monitorluidspreker is. Hierbij moet opgemerkt worden dat de aangegeven 47Hz bij minus 3dB gemeten wordt.

Veel fabrikanten specificeren met -6dB waardoor de cijfers spectaculairder kunnen ogen. Het niet mis te verstane gewicht van maar liefst 22,7 kilogram per speaker valt te verklaren door het gebruik van 1" dik MDF voor de kast. Om de SCS4T voldoende stabiliteit te geven is deze voorzien van zware aluminium outriggers in combinatie met fraai vormgegeven spikes. Dit zorgt tevens voor net dat stukje extra uitstraling ten opzichte van de concurrentie. Thiel geeft u de keus uit 3 kleuren echt houtfineer, Natural Cherry, Dark Cherry en Black Ash. De algehele afwerking staat op zeer hoog niveau en is geheel in overeenstemming met het prijsniveau.

Opslaan en afsluiten

De Thiel SCS4T's komen grofweg op dezelfde plaats te staan als waar normaal gesproken mijn Audiovector S3 Avantgarde Arrete luidsprekers staan. Hoewel ze min of meer dezelfde afmetingen hebben als de Audiovector's nemen de Thiel's door de ver naar buiten stekende voeten meer vloeroppervlak in beslag. Doordat de reflexpoorten aan de voorzijde van de kast zitten is het plaatsen van de speakers in de luisterruimte relatief gemakkelijk. De afstand tot de achterwand is dan wat minder kritisch voor een strakke laagweergave. De ruim bemeten luidsprekerklemmen accepteren zowel spades als banaanstekkers. Dit maakt het aansluiten van mijn vM SC3R luidsprekerkabels tot een fluitje van een cent.

Voor de aansturing van de SCS4T's staat een voor- eindversterkercombinatie van van Medevoort ter beschikking. Deze bestaat uit een CA350 voorversterker en een PA350 eindversterker. Als bronnen fungeren een vM SA230 multispeler, in een door Audioart gemodificeerde uitvoering, en een Funk Vector V3 draaitafel. Deze is voorzien van een Michell RB300 toonarm met daarin een Shelter 301 MC element. Als phonotrap dient een vM PHM3SE. Alle gebruikte interlinks zijn van vM, type SQ en SC, voor een maximale systeem synergie. Om de set optimaal te laten presteren wordt er rechtstreeks vanuit de meterkast "schone" stroom aangevoerd. Hiervoor is er in de meterkast een AHP klankmodule geplaatst in plaats van een standaard schakelautomaat. Op de dubbele wandcontactdoos in de luisterruimte zijn twee Inakustik AC-1506 verdeeldozen aangesloten. Eén wordt gebruikt voor alle "digitale" apparatuur, de andere voor het analoge gedeelte van de set. Alle netsnoeren zijn Supra Lorad exemplaren. De complete set resideert in een Quadraspire Q4L rack. De componenten worden nog eens extra ontkoppeld van de ondergrond middels Quadraspire QX25 voetjes. Gelukkig hebben de Thiel SCS4T speakers al vele uren gespeeld zodat serieus luisteren direct een aanvang kan nemen.

Luisteren
Het album Ken Je Mij van Trijntje Oosterhuis en gitarist Leonardo Amuedo is live en akoestisch opgenomen in De Rode Hoed en lijkt me een prima eerste keus om de speakers op hun merites te beoordelen. Hoewel in een andere zaal, Oude Luxor te Rotterdam, ben ik destijds getuige geweest van één van de concerten uit dezelfde reeks. Ik ben dus enigszins bekend met de stem van Trijntje zoals die in de zaal kan klinken. Opvallend was toen het dynamische bereik van haar stem, moeiteloos schakelt ze over van bijna fluisteren naar vol gas geven. De SCS4T's weten dit zeer goed weer te geven. Wanneer ze in het nummer Do You Know The Way to San Jose na een gitaarsolo knalhard inzet schrik ik van het gemak waarmee de speakers hier mee om kunnen gaan. Op hoog volume verwacht ik dat de Thiel luidsprekers elk moment uit de bocht vliegen bij het weergeven van Trijntje's stem die soms onaangenaam metalig kan klinken. Verrassend genoeg gebeurd dit niet en blijft de stem breekbaar en op het randje maar nooit eroverheen. Bijzonder knap van deze weergevers. Ook de akoestische gitaar van Leonardo klinkt prachtig 3 dimensionaal en inzichtelijk.

Op zoek naar een vleugje meer warmte kies ik voor het nummer La Solitude, een grote hit van zangeres Laura Pausini. Ook nu heeft de stem een bepaalde soberheid of lichtvoetigheid over zich. Blijkbaar heeft Thiel er voor gekozen de speakers zo te tunen dat het middengebied wat minder body heeft dan ik gewend ben van mijn Audiovector speakers. Dit heeft natuurlijk mede te maken met de gebruikte units, zowel qua formaat als materiaal. Bovendien speelt de kastinhoud nog een rol. Wanneer de band invalt wordt ik getrakteerd op een goed gecontroleerde laagweergave met voldoende gewicht. Het laag staat mooi in verhouding tot het midden en hoog. De plaatsing van de stem en diverse instrumenten is bijzonder goed te noemen. Er wordt een fraai 3D beeld opgebouwd, mooi gestaffeld zowel in de diepte als in de breedte. Het gaat tot ver buiten de speakers.

Groots en meeslepend

In tegenstelling tot de intimiteit van het eerder genoemde concert van Trijntje Oosterhuis is The Dance van Fleetwood Mac groots en meeslepend. De enorme stage wordt door de SCS4T's moeiteloos in mijn luisterruimte geprojecteerd. Het geluid is dynamisch en ritmisch prima voor elkaar. Bij het slotnummer van het concert, Don't Stop, probeer ik er achter te komen in hoeverre de speakers in staat zijn hoge volumes weer te geven. Wel, ik kan u zeggen dat ik als luisteraar eerder de grens bereikte dan de speakers. Deze geven bij erg luid spelen geen krimp. De klank wordt totaal niet schel of onaangenaam. Alleen het geluidsbeeld dreigt in drukke passages wat dicht te lopen. Gezien het formaat van de gebruikte units en de kastinhoud is dit een prestatie van formaat.

The Police leverde in de jaren 70 met het album Reggatta De Blanc een topalbum af. Met de komst van het medium SACD werd het album geremasterd en opnieuw uitgebracht. Van dit album kwamen de eerste twee nummer 1 hits in de UK te weten Message in A Bottle en Walking On The Moon. Bij het beluisteren van laatstgenoemde track valt het op dat de tweeters van de SCS4T's duidelijk energieker zijn dan de bandtweeters in mijn Audiovector S3's. De hi-hat en bekkens van Stewart Copeland's drumkit klinken duidelijk meer op de voorgrond en feller. Feit is wel dat de weergave van de tweeter opnieuw niet doorschiet naar scherp of aangezet. De stem van Sting wordt wat meer naar de achtergrond geplaatst. Dit valt des te meer op door de uitzonderlijk goede ruimtelijke weergave die deze Thiel SCS4T's zo kenmerkt. Pace & rhythm staat hoog in het vaandel bij Thiel en de muziek swingt dan ook de pan uit. De speakers hebben geen enkele moeite om de energie die in het nummer zit weer te geven zonder aan snelheid in te boeten.

Op zoek naar wat deze speakers qua laagweergave in hun mars hebben pak ik het album Inside Job van Eagles voorman Don Henley uit de cd-kast. De trage ballad Taking You Home kent een aantal passages met diep doorlopend laag en hier weten de luidsprekers prima raad mee. Natuurlijk klinkt het minder vol dan ik gewend ben maar kwalitatief is het dik in orde. Het klinkt heerlijk snel, strak en goed doortekend. Zompig of ongecontroleerd komt in het woordenboek van deze Thiel's niet voor. Don's stem kan in de uithalen scherp of onaangenaam klinken, zeker wanneer een luidspreker gebruik maakt van een metal dome tweeter. Zoniet bij deze SCS4T's, elke vorm van scherpte of andere onaangename vervorming ontbreekt volledig. Sterker nog, ik heb tweeters gemaakt van andere materialen gehoord die hier meer problemen mee hebben. De S en T klanken klinken totaal niet aangezet of overdreven. Net als bij het eerder genoemde album van Trijntje Oosterhuis balanceert het hoog op het randje, wat de Engelsen zo mooi verwoorden met het woord "threadbare".

Luisteren naar Lp's met mijn Funk Vector/Shelter combinatie brengt wat meer rust in de hoogweergave. Ten opzichte van de vM (SA)Cd-speler klinkt de draaitafel wat terughoudender en een fractie minder gedetailleerd in de treble. Zwart wit gezien zit deze draaitafel aan de warme kant van neutraal en de (SA)Cd-speler aan de koele kant.

Roxy Music's Slave To Love laat horen dat de Thiel luidsprekers zich nu nog beter op hun gemak voelen. De verhouding hoog, midden en laag is nu nog beter in verhouding. De detaillering is uitstekend, ik hoor stemmen uiterst links ver buiten de speakers die normaal gesproken minder opvallend aanwezig zijn in een smaller stereobeeld. De weergave is prachtig vloeiend en ritmisch.

On Saturday Afternoons In 1963 staat op het eerste album van Rickie Lee Jones. Het nummer duurt slechts 2:35 minuten maar had wat mij betreft wel tien minuten mogen duren. Het klinkt prachtig meeslepend en emotioneel, dit is muziek die rechtstreeks het hart in gaat. De Thiel speakers brengen dit feilloos over naar de luisteraar.

Begin jaren 80 richtte de bekende Engelse producer Trevor Horn de avantgarde popgroep The Art of Noise op. Bekende nummers zijn het door Tom Jones gezongen Kiss en Moments In Love. Laatstgenoemde track zorgt voor een bijna surround ervaring. De SCS4T's klinken zo ruimtelijk dat het lijkt alsof ik in een bubble van geluid ben beland. Het laag klinkt stevig en legt een fundament neer voor de rest van de muziek. De stemmen hangen volkomen los in de ruimte en lijken te zweven. In mijn aantekeningen lees ik het woord "LEKKER' in hoofdletters.

Conclusie

De verwachtingen die ik vooraf had werden door deze Thiel SCS4T's gemakkelijk waargemaakt. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een luidspreker met high-end aspiraties. Tegen een prijs die weliswaar niet in de categorie "kassakoopjes" valt maar zeker in verhouding is met hetgeen geboden wordt. Voor de echte muziekliefhebber met een uitgebreide collectie Cd's en Lp's is het de investering echter zeker waard. De luidsprekers zijn gemakkelijk aan te sturen en niet heel moeilijk ten aanzien van de plaatsing in de luisterruimte.

Het loont zeker de moeite om wat tijd te investeren in het vinden van de optimale match qua elektronica en bekabeling. Je doet jezelf als luisteraar tekort wanneer je deze diva's ( in de goede zin van het woord ) niet 100% laat presteren. De combinatie met vM apparatuur en bekabeling werkt uitstekend, maar met een set die iets meer neigt naar de warme kant van neutraal zullen de resultaten nog beter zijn. Je wordt dan getrakteerd op een fenomenaal 3D stereobeeld en een dynamisch geluid dat volledig los komt van de speakers. Thiel is een luidspreker merk met een eigen karakter en dat is lovenswaardig in een wereld waarin dertien in een dozijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering is.

Aanvullende informatie:

Thiel SCS4T:

1999, - euro per stuk in Black en Dark Cherry2099,- euro per stuk in Natural Cherry

Importeur:

Audiac B.V. 
Newtonbaan 14
3439 NK Nieuwegein
Tel. 030-6049000
Fax. 030-6014714
E mail: info@audiac.nl

Gebruikte apparatuur:

vM CA350 voorversterkervM PA350 eindversterkervM PHM3 SE phonotrapvM SA230vM SACD spelerFunk Vector III draaitafel met RB300 armShelter 301 elementPanasonic DMP-BD30 Blu-Ray spelerAudiovector S3 Avantgarde Arreté speakersAudiovector K-C Signature centerspeakerPolk FX3i surround speakersPanasonic TH42PV45 plasmaschermMarantz SR5600 surround receiverBekabeling en accessories:  vM SQ interlinks vM SC3R luidsprekerkabelsInakustik AC1502-6 stekkerblokInakustik HDMI kabelSupra Lorad netsnoerenAHP klankmoduleQuadraspire QX25 voetjesQuadraspire Q4L audiorack