In het voorjaar brachten we een bezoek aan het Rosseel Experience Center in Loppem, België. Rosseel is dealer van verschillende Europese A-merken op het gebied van beeld, geluid én lifestyle en bood ons de gelegenheid om er op locatie de Bang & Olufsen Beosound Theatre soundbar te testen. We beseften er al snel dat we met die resulterende review alleen het nieuwe Experience Center te kort zouden doen. Rosseel levert immers meerdere topmerken en slaat bovendien heel slim bruggen tussen beeld, geluid, koken en overlappende lifestyle gebieden. Tijd voor de follow-up dus, onze HiVisit bij Rosseel!
Het optimaal genieten van een film doen we niet met een groot formaat televisie van een premium merk terwijl we ons moeten behelpen met een teleurstellend televisiegeluid en deze met de billen op de harde houten vloer moeten uitzitten. Een comfortabel bankstel, een soundbar en een paar aanvullende luidsprekers voor het surround effect maken de beleving immers helemaal af. Het is dus een dikke plus wanneer we ons onder een dak kunnen oriënteren en ons bovenal kunnen laten inspireren.Â
Experience Center
Nadat we de auto zo ongeveer tegen weggeefprijzen hebben volgetankt bij het plaatselijke tankstation, nemen we een laatste rotonde en draaien we niet veel later het ruime terrein van het Experience Center op. We hadden ons voorbereid op een industrie omgeving, maar niets is minder waar. De locatie is prachtig en het fraaie pand is net buiten de dorpskern van Loppem neergezet. We zijn er content mee dat Rosseel goed bereikbaar is met eigen vervoer en er bovendien ruim voldoende parkeergelegenheid op eigen grond voorhanden is.
Omdat we wat aan de vroege kant zijn voor ons bezoek en onze gastheer en -vrouw nog genieten van de lunch, besluiten we de omgeving kort zelf te verkennen. We zijn erg gecharmeerd over de opzet, omvang en uitstraling van het Experience Center waar nog vredig koeien in de weide achter het pand mogen grazen. Alleen hiermee zouden wij al met een been over de drempel zijn bij de potentiële aankoop.
Het tweede been is al snel over de denkbeeldige drempel wanneer we de showroom door de brede, fluisterstil openende deur betreden en worden begroet door het vriendelijke personeel. We voelen ons direct welkom en hier begint voor ons het premium belevingsniveau.Â
Vervolgens maken we kennis met de eigenaars van het in 1964 opgerichte familiebedrijf. Terwijl we een korte introductie van het bedrijf en de opzet krijgen, kijken we onze ogen uit. Behalve prominente in de EU gefabriceerde audiovisuele oplossingen vinden we in de verschillende vleugels van het pand topmerken in witgoed, designer meubilair en woonaccessoires. Wij zijn vooral geïnteresseerd in alles waar muziek in zit zoals portable audio, hifi- en homecinema oplossingen. Hierbij is exclusief een vleugel gereserveerd voor de oplossingen van Bang & Olufsen en ook het Duitse designermerk Loewe beschikt over een flink vloeroppervlak.
Designbewust
Na de korte rondleiding nemen we plaats op een van de comfortabele banken uit de ruime meubelcollectie van het Belgisch interieurmerk Scapa Home en onder het genot van een kopje goede koffie krijgen we een uitgebreide demonstratie van het topmodel onder de soundbars in de showroom van Rosseel. Aan technische kennis is bij het betrokken personeel geen gebrek. Deze designer soundbar is niet enkel mooi om te zien, het blijkt een echt technologisch hoogstandje op gebied van Home Cinema.
De soundbar kan naar wens worden uitgebreid met draadloos aan te sturen luidsprekers van hetzelfde merk. Hoe meer luidsprekersystemen hierbij worden toegepast, hoe accurater de beleving wordt en krijgen ook hier een indrukwekkende demonstratie van. Wij hebben niet veel meer aan overtuiging nodig om ons in te kunnen beelden hoe wij hiermee thuis onze muziek zullen beluisteren, televisie zullen kijken en bovenal zullen genieten van een gedenkwaardige entertainment beleving.
We begrijpen dat bezoekers van Rosseel dezelfde behandeling krijgen als die wij nu ervaren. Indien er, bijvoorbeeld, een kookworkshop wordt gegeven in het Miele Center aan de andere kant van het pand, krijgen de deelnemers ook een uitgebreide uitleg over de laatste ontwikkelingen op het gebied van beeld en geluid. Met deze kennismaking ontstaat een soort van kruisbestuiving tussen de gebieden die thuis overlappen waarmee Rosseel op een hele natuurlijke manier een brug slaat tussen techniek en lifestyle.
Rosseel, een begrip sinds 1964
De kennis en kunde die de medewerkers van Rosseel uitstralen is niet in een paar jaar ontwikkeld, dit is het resultaat van decennialange interesse en gedrevenheid. Het familiebedrijf is inmiddels een oudgediende in deze markt en is door de jaren met de tijd meegegaan. Gaandeweg is Rosseel uitgegroeid van een gezellige productgerichte dorpswinkel met uitzicht op de dorpskerk tot een modern en oplossingsgericht experience center.
Op het moment dat de jongere generatie het bedrijf in 2015 overneemt wordt er gespecialiseerd in premium merken waarbij de kwaliteit en duurzaamheid van in de EU vervaardigde merken centraal staan. Bij het ‘nieuwe’ Rosseel draait álles om experience. Dit begint bij de oriëntatie in de showroom, het maatwerk advies, het persoonlijke contact en de kwalitatief goede nazorg door getraind personeel de boventoon voert. De passie voor de oplossingen van het merk Bang & Olufsen geeft vervolgens de doorslag twee Bang & Olufsen winkels in Oostende en Kortrijk over te nemen, waarna er een compleet nieuw experience center bij wordt gebouwd dat tevens dient als hoofdkantoor en centraal magazijn.
Vanuit de nieuwe hoofdvestiging worden naast advies en verkoop ook de winkels aangestuurd, wordt de logistiek centraal verzorgd en nazorg geleverd. Service wordt grotendeels zelf door de getrainde technici van Rosseel afgehandeld en ook kun je hier voor reparatie en onderhoud terecht. Indien klanten een projectmatige oplossing verkiezen waarbij inbouw van onder meer smarthome technologie is gewenst, vertrouwt Rosseel op installatiepartners. Rosseel begeleidt het gehele traject wel van start tot finish, zodat er slechts één aanspreekpartner bij de projecten betrokken is.
Gecontroleerd naar de eindstreep
Soms wordt gesteld dat een totaaloplossing van Loewe of Bang & Olufsen financieel onbereikbaar is, maar bij Rosseel vinden ze deze aanname niet helemaal terecht. Een goede beleving hoeft namelijk niet de hele wereld te kosten. Evenals de weg naar Rome niet in een dag is gebouwd, kan ook stapsgewijs worden gebouwd naar een eindoplossing. Hierbij is het merk eigenlijk niet doorslaggevend meer, maar eerder de geboden eindoplossing. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de merken een consistent productbeleid voeren, zoals de Europese merken waarvan Rosseel officieel dealer is.
Zo kan een klant na aankoop van een nieuwe televisie een goede soundbar aanschaffen die voldoet aan de beoogde eindoplossing en past binnen het beschikbare budget. Vervolgens kan de klant stap voor stap verder uitbreiden met draadloos aanstuurbare luidsprekers en een subwoofer.
Uiteraard alles op het moment dat de klant hier financieel aan toe is. Op deze manier kan in een jaar of drie een compleet en goed presterende entertainment oplossing worden opgebouwd zoals de klant deze al die tijd voor ogen had. Zijn er dan toch nog plooien die gladgestreken moeten worden tijdens deze periode dan kan de klant altijd terugvallen op de kennis, kunde en serviceverlening van Rosseel.
We zijn na ons bezoek onder de indruk van de oplossingen die Rosseel haar klanten biedt vanuit haar Experience Center waarbij verschillende lifestyle gebieden onder een dak zijn gebracht. We vinden dit een vooruitstrevende aanpak waarbij koken, wassen, wonen, beeld en geluid naadloos in elkaar overlopen.
Rosseel is voor ons hét voorbeeld waarbij een traditionele wit- en bruingoedhandel met haar tijd meegaat en is getransformeerd tot een volwaardige lifestyle specialist met premium merken van Europese origine. Â
We kunnen je dan ook van harte adviseren om eens een bezoek aan Rosseel in Loppem te brengen om je aldaar onder te laten dompelen in een gedenkwaardige beleving van lifestyle en entertainment. Combineer dit met een lang weekeinde in het karakteristieke Brugge met je gezin of wederhelft. We verwachten dat dit een gedenkwaardig weekeinde zal zijn waarbij je een overdosis aan indrukken zult opdoen.
ConclusieÂ
We hebben na het bezoek aan het nieuwe Experience Center van Rosseel een goed beeld gekregen van de geboden oplossingen en het oog voor detail van dit vooruitstrevende familiebedrijf. In de zoektocht naar een passende entertainment oplossing neemt Rosseel de klant van advies tot levering aan de hand. Hierbij is de premium status van een A-merk allang niet meer het allerbelangrijkste argument voor de klant, maar is de uiteindelijke eindoplossing alles bepalend.
Alles draait hierbij om het juiste gevoel en dat begint al bij de eerste passen in de fijne atmosfeer van dit moderne en mooi opgezette Experience Center in Loppem.
Rosseel Loppem BV | Torhoutsesteenweg 39, Loppem | electrorosseel.com